Klientai viliojami per prievartą


2008-12-11
Gintautas Degutis
Klientai viliojami per prievartą

Išperkamosios nuomos bendrovės imasi įvairiausių klientų medžioklės būdų. Prasidėjus švenčių maratonui gyventojams brukami produktai ir kreditai, kurių šie net neprašė. Verslininkai neslepia pirkėjus viliojantys panaudoję anksčiau rinkodaros tikslais sukauptus asmens duomenis.

Siunčia nenorimas dovanas

"Snoro lizingo" paslaugomis maždaug prieš metus pasinaudojusi klientė savo pašto dėžutėje neseniai rado specialiai jai pagamintą pirkimo išsimokėtinai kortelę. Voke buvo ir moters asmens duomenys: vardas, pavardė, adresas, kortelės numeris, galiojimo laikas ir pan.

"Pašto dėžutėje radau laišką iš "Snoro lizingo". Voke buvo įdėta pirkimo išsimokėtinai kortelė su visais kodais ir mano asmens duomenimis, nors jokios kortelės neužsakiau, – piktinosi Rima Bacevičienė. – Pasidarė neramu, nes prieš savaitę mūsų laiptinėje kažkas pavogė pašto dėžutes. O jeigu vokas būtų patekęs kokiam sukčiui į rankas? Kažkas galėjo pasinaudoti ta kortele ir įklampinti mane į skolas."

Po šio incidento moteris paskambino į "Snoro" banką ir pasipiktinusi pareiškė, kad ji nėra banko klientė ir nei bankas, nei jo antrinės įmonės neturi teisės naudoti jos duomenų. Tačiau klientų aptarnavimo vadybininkė atsakė, kad moteris anksčiau yra naudojusis banko arba "Snoro lizingo" paslaugomis ir davusi sutikimą naudoti jos duomenis rinkodaros tikslais.

"Jei kortelės nereikia, tiesiog sukarpykite ją ir išmeskite", – išgirdo R.Bacevičienė.

Nuo sukčių apsaugos

"Snoro lizingo" atstovai dienraščiui tikino, kad baimintis visiškai nėra dėl ko, nes bendrovė klientams siunčia tik neaktyvuotas mokėjimo korteles. O tai reiškia, kad jomis pasinaudoti negalima. Kortelės pradeda veikti tik pasirašius sutartį. Be to, laiškai su kortelėmis pristatomi tik registruotu paštu. Tad bendrovės klientų duomenys tretiesiems asmenims į rankas esą nepatenka.

"Tai, kad minėtu atveju klientė voką su mokėjimo kortele rado pašto dėžutėje, yra pašto darbuotojų klaida. Ateityje sieksime jų išvengti. Baimintis dėl to, kad kortelė gali būti panaudota neteisėtai, taip pat nereikėtų, nes pasirašyti kortelės sutartį su padirbtu asmens dokumentu banke labai sunku – pasai kruopščiai tikrinami, veikia vaizdo kameros, imamasi kitų priemonių, kad būtų išvengta sukčiavimo. Iki šiol su pirkimo išsimokėtinai kortelėmis nėra pasitaikę nė vieno tokio atvejo", – teigė "Snoro lizingo" Komercijos departamento direktorius Audrius Norvaiša.

Jis pripažino, kad bendrovė jau yra sulaukusi skundų dėl tokios rinkodaros. Tiesa, esą tai nutinka labai retai. Anot jo, gyventojų skundai dažniausiai būna emocinio pobūdžio dėl informacijos stokos, o ne grįsti rimtais argumentais.

Negražu, bet pažeidimo nėra

Tačiau įstatymų išperkamosios nuomos bendrovė nepažeidė. Valstybinės asmens duomenų apsaugos inspekcijos vadovas Algirdas Kunčinas tikino, kad vilnietė veikiausiai tiesiog pakliuvo į sutarčių pinkles, mat pasirašydama pirkimo išsimokėtinai sutartį kartu davė ir sutikimą naudoti jos asmens duomenis rinkodaros tikslais.

"Kitas reikalas, kad tas sutikimas dažniausiai būna gerai paslėptas. Parašytas kur nors sutartyje tarp šimto kitų punktų. O kai kuriais atvejais iš viso negali pasirašyti sutarties, nedavęs leidimo naudoti savo duomenis, nes sutartį patvirtina tik vienas parašas. Bet tai jau pažeidimas. Ir sutartį, ir sutikimą reikia tvirtinti atskirais parašais", – aiškino A.Kunčinas.

Nors inspekcijos vadovas pažeidimo nematė, jis patikino, kad jei skundai kartosis, inspekcija atliks prevencinį patikrinimą. Tai jau ne pirmas atvejis, kai "Snoro lizingas" imasi tokių rinkodaros priemonių. Anot A.Kunčino, keli inspekcijos darbuotojai taip pat yra gavę tokias korteles paštu. Tačiau iki šiol esą niekas nesiskundė.