- Klaipeda.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Be išmaniųjų technologijų jau seniai neįsivaizduojamos ir pramogos, ir mokymasis, tačiau suaugusiesiems vis dar sunku nuspręsti, kokios yra teisingos jų naudojimo ribos.
Siekiant išsiaiškinti, kaip suaugusieji supranta šiuolaikinių technologijų teikiamas galimybes ir daromą įtaką vaikams, skaitmeninę mokymo(si) aplinką, buvo sukurtas tėvams ir mokytojams skirtas testas „MokyklaTelefone.lt“.
Sprendžiant testą tėvų buvo prašoma įvertinti, ką prie ekranų veikia jų atžalos, išsakyti savo požiūrį į technologijų naudojimą ir pažvelgti į savo pačių prie ekrano leidžiamą laiką. Mokytojų buvo klausiama apie išmaniųjų įrenginių naudojimą pamokose ir kaip naujovės priimamos mokyklose. Per vasarą testą atliko beveik 3 tūkst. tėvų ir pedagogų.
Į technologijas galima pažvelgti kitaip
Internete nemokamai prieinamas testas su individualizuotais patarimais parodė, kad didžioji dalis tėvų žvelgia palankiai į tai, kad jų vaikai aktyviai naudojasi kompiuteriais ir išmaniaisiais telefonais. Vis dėlto akcentuojama, kad vaikams reikalinga didesnė ar mažesnė priežiūra ir atsargumas. Vieno iš testo bendraautorių, mokytojo dr. Simono Šabanovo teigimu, didesnį tėvų skeptiškumą lemia tai, kad jie mato tik vieną išmaniųjų įrenginių naudojimo pusę.
„Tėvai išmaniųjų technologijų atžvilgiu skeptiškesni, nes daugiausia su jomis susiduria per žaidimus ir socialinius tinklus. O mokytojai, kartais vadinami „ateities nešėjais“, jas naudoja savo darbe – nuo elektroninio dienyno ir interaktyviųjų žemėlapių iki mokiniams skirtų užduočių skaitmeninėse mokymosi platformose. Visa tai padeda išmaniuosius įrenginius pritaikyti mokymosi procese. Tėvai to dažnai nemato, tačiau tai nereiškia, kad namie nėra galimybių prasmingai naudoti technologijas. Pavyzdžiui, šeimoje galima vaikus mokyti suplanuoti kelionę, pirkinių krepšelį ar skaičiuoti savo biudžetą“, – išmaniųjų technologijų nauda neabejoja dr. S. Šabanovas.
Šeimose – dvigubi standartai
Daugiau nei pusė testą sprendusių tėvų įsitikinę, kad vaikai turėtų naudotis išmaniaisiais įrenginiais saikingai ir su priežiūra. Tiek pat jų norėtų, kad atžalos prie telefono ir kompiuterio praleistų mažiau laiko, tačiau patys nėra nusiteikę rodyti pavyzdžio. 40 proc. tėvų teigia, kad technologijomis naudojasi tiek, kiek nori, ir sau netaiko jokių laiko apribojimų. Anot psichologės Astos Blandės, tai kuria įtampą šeimoje.
40 proc. tėvų teigia, kad technologijomis naudojasi tiek, kiek nori, ir sau netaiko jokių laiko apribojimų.
„Konsultuodama šeimas, dažniausiai susiduriu su dvigubų ar trigubų standartų taikymo problema. Dažnai tėvai įsitikinę, kad jiems galima daryti daugiau ir be ribų, nes jie suaugę, Tačiau auklėjimas visuomet prasideda nuo pavyzdžio – jei jis bus vienpusis, tėvų silpnybės tarsi veidrodyje atsispindės vaikuose“, – pasakoja psichologė.
Nebūtinai priklausomybė
Daugiau nei trečdalis respondentų tėvų šiuolaikines technologijas mato kaip vieną iš vaiko pomėgių ir galimą laisvalaikio praleidimo būdą. Kita vertus, testas atskleidė, jog maždaug penktadalis tėvų yra susirūpinę, kad jų vaikas gali būti priklausomas nuo kompiuterio ar kitų išmaniųjų prietaisų. Tačiau psichologė ir knygų tėvams bendraautorė A. Blandė ragina neskubėti dramatizuoti situacijos.
„Kai kalbame apie vaikus, 20 proc. yra didelis skaičius. Visgi abejoju, ar tai tikrai yra priklausomybė. Kartais vaikas panyra į technologijų pasaulį stokodamas šilto ir tvirto santykio su savo artimaisiais. Vieni ieško tokių, kurie su juo daugiau bendrautų ir jį suprastų, o kitiems stinga alternatyvių įdomių veiklų, tad technologijos užtikrina užimtumą. Kiekvieną situaciją reikėtų vertinti individualiai ir neskubėti kabinti priklausomybės etiketės“, – kalba specialistė.
Būdas pažinti vaikus
Jei tėvai, atlikdami testą, labiau linkę rinktis kraštutinius atsakymo variantus, mokytojai buvo nuosaikesni. Net 68 proc. jų technologijas vertina palankiai ir siekia rasti joms vietą ugdymo procese, o dar beveik penktadalį pedagogų galima pavadinti tikrais technologijų meistrais. Anot A. Blandės, tokią situaciją lemia kryptingas pedagogų domėjimasis šia sritimi.
„Priešingai nei tėvai, mokytojai dažnai turi nuoseklius mokymus aktualiomis temomis. Kadangi kasdienybė skatina mokytojus eiti koja kojon su naujovėmis ir patenkinti naujosios mokinių kartos lūkesčius, jiems suteikiama galimybė skaityti, šviestis ir su specialistais nagrinėti konkrečias informacinių ir komunikacijos technologijų (IKT) taikymo problemas. Juos pasitempti verčia ir naujovėmis besidomintys tėvai, kurie, atvedę vaiką į darželį ar mokyklą, nori, jog mokytojas būtų draugiškas, tolerantiškas ir šiuolaikiškas. Tuo pedagoginis darbas ir yra unikalus – dirbant su augančiais žmonėmis kasdien susiduriama su vis naujomis situacijomis, tad reikia rasti būdų jas išspręsti“, – teigia testo „MokyklaTelefone.lt“ bendraautorė.
Technologijoms abejingų mokytojų – mažuma
Tik mažuma testą atlikusių mokytojų mano, kad IKT vienareikšmiškai yra žalingos ir kenkia vaikams – daugelis jų domisi, kuo gyvena šiandienos vaikai. IKT padeda pažinti, kokie mėgstamiausi mokinių užsiėmimai ir kaip kompiuteriniai žaidimai, socialiniai tinklai bei informacijos paieška keičia jų kasdienybę. Anot dr. S. Šabanovo, telieka šių vaikų smalsumą sužadinti per pamokas.
„Mokytojai jaučia, kad reikia tobulėti, bet tokiame technologijų prisotintame pasaulyje tai padaryti ir suspėti su pažanga vis sunkiau. Šitai reikėtų spręsti per efektyvius praktinius seminarus ar mokymus, kur pedagogai gali susipažinti su naujovėmis. Tuomet kiekvienas jų atsirinks tai, kas jiems naudingiausia. Idealios pamokos nesuplanuosi – ji tiesiog turi būti įvairi“, – teigia mokytojas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Robotikos čempionate varžytis su rusais atsisakiusiems kauniečiams – miesto apdovanojimai28
Kauno jėzuitų gimnazijos robotikos komanda „LitBot“, pademonstravusi vertybinį požiūrį Italijoje vykusiame „FIRST Tech Challenge“ Europos čempionate ir atsisakiusi varžytis su rusais, sulaukė savo gimtojo miesto įvertinimo. Ka...
-
Parduotuvėse – atspausdinti patiekalai: ateityje tokio maisto atsiras vis daugiau31
Lietuvoje viename didžiųjų prekybos centrų jau galima įsigyti to, ką dauguma iš mūsų regėjome tik televizoriaus ekrane, – 3D spausdintuvu atspausdinto maisto. Šįkart konkrečiai lašišos. ...
-
CERN Baltijos šalių grupės vadove paskirta KTU mokslininkė B. Abakevičienė
Europos branduolinių mokslinių tyrimų organizacijoje (CERN) įvykusiame kasmetiniame CERN Baltijos šalių grupės susitikime jo vadove vienbalsiai išrinkta Kauno technologijos universiteto (KTU) docentė, vyresnioji mokslo darbuotoja Brigita A...
-
Medicina tobulėja: melanomą atpažins ir per nuotrauką1
Medikams pastebint, kad odos ligų ir alergijų daugėja, mokslininkai sugalvojo, kaip užkirsti tam kelią taikant ankstyvą diagnostiką. ...
-
Rusų erdvėlaivis „Sojuz“ prisijungė prie TKS
Rusų erdvėlaivis „Sojuz MS-25“ pirmadienį sėkmingai prisijungė prie Tarptautinės kosminės stoties (TKS), praėjus keturioms dienoms po to, kai jo startas buvo atidėtas dėl techninės problemos, pranešė Rusijos kosmoso agentūra &bd...
-
Ėmėsi misijos veisti koralus laboratorijoje: ar tai išgelbės nuo išnykimo?
Ką turi bendro koralai prie Maldyvų, Indijos vandenyne, ir ūkanota Jungtinė Karalystė? Britų mokslininkai, užsidarę laboratorijose, pradėjo novatorišką veisimo programą – bandys išsaugoti koralus. Augins naujus vietoje tų, kurie...
-
Ispanijoje sustabdyta „Telegram“ veikla2
Vienas Ispanijos teisėjas nurodė sustabdyti internetinių pranešimų siuntimo paslaugą „Telegram“. Teisėjas nagrinėja transliuotojų iškeltą bylą dėl intelektinės nuosavybės pažeidimo. Viena vartotojų grupė sukritikavo jo...
-
„Roskosmos“: pirmoji baltarusių kosmonautė rusų erdvėlaiviu išskrido į TKS4
Pirmoji baltarusių kosmonautė Marina Vasilevskaja rusų erdvėlaiviu „Sojuz“ šeštadienį sėkmingai išskrido į Tarptautinę kosminę stotį (TKS), pranešė Rusijos kosmoso agentūra „Roskosmos“. ...
-
Būna ir taip: muzikos kūrėjui teko ginčytis su dirbtiniu intelektu3
Kad jau dirbtinis intelektas (DI) kuria dainas ir vaizdo klipus, kodėl jam neleidus sugalvoti ir klausimų. Pokalbis su dirbtinį intelektą muzikoje įvaldžiusiu Luku Keraičiu, kuris atsakinėjo į išties originalius, netikėtus DI klausimus. ...
-
JK teismas: kompiuterių mokslininkas C. Wrightas nėra bitkoinų kūrėjas
Jungtinės Karalystės teismas ketvirtadienį nusprendė, kad australų kompiuterių mokslininkas Craigas Wrightas (Kreigas Raitas) nėra Satoshi Nakamoto (Satošio Nakamoto): tokį slapyvardį naudojo kriptovaliutos – bitkoinų – kūrėjas, ...