- LRT inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
„Google“ ir „Facebook“ jau ėmėsi žingsnių, kad užkirstų kelią melagingų naujienų plitimui savo svetainėse.
Bendrovė „Google“ nurodo praėjusių metų pabaigoje savo kontekstinės reklamos tinklo „AdSense“ sistemoje visam laikui užblokavusi beveik 200 informacijos skelbėjų. Šios priemonės imtasi po to, kai lapkričio mėnesį buvo nuspręsta laikytis politikos, kuria siekiama apsaugoti interneto naudotojus nuo klaidinančios informacijos, pasiekiančios juos per įvairiose svetainėse talpinamus reklaminius skelbimus. Kad paskatintų kuo patikimesnės informacijos sklaidą, priemonių ėmėsi ir bendrovė „Facebook“, iš dalies pakeisdama savo populiariausių temų generavimo principą – būtent šiai socialinio tinklo skilčiai kliuvo nemažai kritikos dėl nekontroliuojamo melagingų naujienų srauto, „The New York Times“ naujienų portale praneša korespondentai Daisuke Wakabayashi ir Mike`as Isaacas.
Tačiau, net ir įvertinus bendras šių dviejų bendrovių pastangas, akivaizdu, kad kova su melagingų naujienų sklaida tebėra itin opus reikalas. „Google“ inicijuotas svetainių blokavimas – tik lašas jūroje, atsižvelgiant į tai, kad sistema „AdSense“ naudojasi beveik du milijonai informacijos skleidėjų. Naujosios „Facebook“ drausminimo priemonės – tik vienas iš daugelio pastaruoju metu šios bendrovės vykdomų bandymų, kuriais siekiama išsiaiškinti, koks naujienų pateikimo vartotojams būdas yra veiksmingiausias, teigia straipsnio autoriai.
Prisiimti daugiau atsakomybės
Pastaraisiais mėnesiais ir „Google“, ir „Facebook“ yra tarsi užspeistos į kampą, kovodamos su melagingų naujienų plitimu. Abi bendrovės iš paskutiniųjų mėgina atremti jų pusėn žeriamą kritiką dėl negebėjimo pažaboti milžinišku tempu plintančių pramanų ir dėl to, kad atsakomybė, kurią jos prisiima dėl savo platformose skelbiamo nevykusio turinio, yra labai jau maža. Šia tema imta ypač aktyviai kalbėti po Amerikos prezidento rinkimų, kai komentatoriai, pasipiktinę „Facebook“ negebėjimu užkirsti kelio klaidinančios ir melagingos informacijos sklaidai, apkaltino bendrovę prisidėjus prie D. Trumpo pergalės, rašoma „The New York Times“.
Niekas neskatina žmonių spustelti antraštės labiau negu tai, ką jie nori išgirsti ar kuo tiki.
Gelbėdamos savo įvaizdį, abi bendrovės išmėgino įvairius pramanų plitimo prevencijos būdus. Lapkričio mėnesį „Google“ pranešė, kad blokuos visas svetaines, kurios platina klaidinančią informaciją per „AdSense“, idant šios svetainės netektų joms gyvybiškai svarbaus finansavimo šaltinio.
Tą patį mėnesį iniciatyvos ėmėsi ir „Facebook“. Bendrovė iš dalies performulavo savo politikos nuostatas, teigdama, kad nebeskelbs reklamos svetainėse, kuriose pateikiamas klaidinantis arba neteisėtas turinys, įskaitant ir melagingų naujienų svetaines. Netrukus „Facebook“ ėmėsi taikyti ir kitas priemones, tarp kurių – konsultavimasis su trečiosiomis šalimis, pavyzdžiui, „The Associated Press“ ir „ABC News“, dėl naujienų, kurias vartotojai įvardija melagingomis, tikrumo ir patikimumo.
Praėjusį trečiadienį „Google“ paskelbtame pranešime buvo pirmą kartą prabilta apie rezultatus, kurių bendrovei pavyko pasiekti kovos su melagingo turinio skleidėjais priemonėmis. Paieškos paslaugų milžinės teigimu, per lapkričio ir gruodžio mėnesius patikrinta 550 svetainių, „įtariamų melagingo turinio pateikimu vartotojams, be kita ko, prisistatant naujienų organizacijomis“. Veiksmų imtasi 340 svetainių atžvilgiu, beveik 200 iš jų – užblokuotos visam laikui.
„Google“ nepuolė vienareikšmiškai teigti, kad šios svetainės yra netikrų naujienų skelbėjos. Ji gana apdairiai iš pradžių jas įvardijo kaip klaidinančias vartotojus dėl to, kad esą neteisingai prisistato arba neteisingai nušviečia turinį. Prieš imdamasi žingsnių, nukreiptų prieš šiuos netikrų naujienų skleidėjus, „Google“ kiek pakoregavo savo veiklos politiką, papildydama ją nuostatomis, pagal kurias priemonių gali būti imamasi ne tik prieš tuos informacijos skleidėjus, kurie pateikia klaidinantį turinį, pavyzdžiui, siūlo netikras lieknėjimo priemones arba prekiauja padirbiniais, bet ir prieš tuos, kurie apsimeta naujienų organizacijomis, nors iš tikrųjų tokie nėra.
Kaip nurodoma straipsnyje, į diskusijas dėl melagingų naujienų sklaidos „Google“ įsitraukė po to, kai žiniasklaidos tyrimais užsiimanti bendrovė „Mediaite“ išplatino pranešimą, esą tuojau po JAV prezidento rinkimų „Google“ paieškos pagal užklausą „final election vote count 2016“ (liet. galutiniai 2016 m. rinkimų rezultatai) pirmojoje pozicijoje buvo pateikiama nuoroda į pranešimą, kuriame melagingai teigta, jog D. Trumpas savo varžovę H. Clinton aplenkė ne tik rinkikų kolegijos, bet ir visuomenės balsavimo rezultatais.
Pasak bendrovės „Google“, tąkart suklaidino algoritmai, tačiau ji užsibrėžusi siekti, kad rezultatai būtų filtruojami atidžiau.
Tobulinami algoritmai
Sistema „AdSense“ yra pagrindinis nepriklausomų interneto turinio skelbėjų pajamų generatorius. Pajamas jie gauna kaskart, kai interneto naudotojas spusteli ekrane pasirodžiusią reklamą. Tam tikrą procentą už suteiktą platformą atitinkamai gauna ir „Google“. „AdSense“ yra vienas didžiausių interneto reklamos tinklų – juo naudojasi beveik du milijonai turinio skelbėjų.
Bendrovė „Facebook“ nepanoro atsakyti į klausimą, kiek svetainių ji užblokavo nuo praėjusio lapkričio.
Šio socialinio tinklo populiariausių temų skiltyje naudotojams nurodoma, kurios temos tuo metu tinkle yra plačiausiai aptariamos. Naujaisiais trečiadienį įsigaliojusiais pakeitimais daugiau skaidrumo suteikta antraštėms, o taip pat nustatyta, kad populiarumą temos pelnytų ne tik pagal naudotojų susidomėjimą vienu konkrečiu straipsniu, bet ir pagal tai, kiek šaltinių „Facebook“ tinkle tuo pačiu metu praneša informaciją ta konkrečia tema.
Kaip skelbiama bendrovės paskyroje: „Tikimasi, kad šios dienos naujinys padės populiariausių temų skiltį apsaugoti nuo pramanų ir melagingų naujienų, nes atnaujintoji sistema dabar pritaikyta ne vien pasikliauti temos paminėjimo dažnumu, bet ir orientuotis pagal straipsnių, kuriais dalijamasi „Facebook“ tinkle, grupes.“
Vis dėlto kol kas šie interneto milžinių veiksmai vertinami gana skeptiškai.
„Niekas neskatina žmonių spustelti antraštės labiau negu tai, ką jie nori išgirsti ar kuo tiki“, – teigia skaitmeninės kūrybos agentūros „Deep Focus“ įkūrėjas ir vadovas Ianas Schaferis. Pasak jo, žvelgiant į ateitį, joks pavienių svetainių blokavimas iš tikrųjų nieko nepakeis. Tam būtini esminiai interneto reklamos ekonomikos ir technologijų pokyčiai.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kodėl retas lietuvis pasinaudoja teise ištrinti duomenis apie save iš interneto?12
Internetas apie kiekvieną iš mūsų žino daug ir kone amžiams. Tačiau lietuviai teise ištrinti duomenis apie save iš interneto naudojasi bene rečiausiai Europoje. Tai atskleidžia naujausia asmeninių duomenų nutekėjimą stebinčios...
-
Įspėjamieji pranešimai telefone: kodėl gauna ne visi?9
Ne visi gyventojai gauna įspėjamuosius pranešimus. Net ir tada, kai jiems tai gali būti gyvybiškai svarbu – pavyzdžiui, kad netoliese dega daugiabutis, artėja orų stichija ar kokia nelaimė Astravo atominėje elektrinėje. Apie tai, k...
-
Astronomai atrado didžiausią juodąją skylę Paukščių take
Antradienį paskelbtame moksliniame darbe nurodoma, kad astronomai nustatė didžiausią ligi šiol atrastą juodąją skylę Paukščių take, kurios masė ura 33 kartų didesnė nei Saulės. ...
-
Išvyskite: kaip atrodė Saulės užtemimas iš kosmoso
Pirmadienį įvyko retas ir visiškas Saulės užtemimas, kuris praslinko per Šiaurės Ameriką. Mokslininkai sako, kad dėl šio užtemimo galės surinkti neįkainojamų duomenų apie daugelį dalykų – nuo saulės atmosferos iki keis...
-
Rusija jau antrą dieną iš eilės atšaukė raketos paleidimą16
Trečiadienį, jau antrą dieną iš eilės, Rusija paskutinę minutę atšaukė raketos paleidimą. Tai dar viena šalies kosmoso programos nesėkmė. ...
-
Būdamas 96-erių mirė Nobelio premijos laureatas britų fizikas P. Higgsas
Būdamas 96-erių mirė britų fizikas Peteris Higgsas (Piteris Higsas), laimėjęs Nobelio premiją už „dieviškosios dalelės“ – Higso bozono, paaiškinančios masės egzistavimą – atradimą, antradienį pranešė ...
-
Medikus keičia dirbtinis intelektas: užstrigus kamerai – gyvybę kainuojančios klaidos?2
Rastas receptas, kaip užpildyti trūkstamas medikų darbo vietas. Taivane žmonių gyvybes gelbėja bei sveikata rūpinasi robotai ir dirbtinis intelektas. Tačiau tokia technika kol kas visiškai pasitikėti negalima. Ji jau padarė gyvybę kainuojan...
-
„Tesla“ planuoja rugpjūtį pristatyti robotaksi1
Elonas Muskas (Ilonas Maskas) pranešė, kad jo kontroliuojama elektromobilių gamintoja „Tesla“ šią vasarą pristatys robotaksi, o ši žinia pasirodė tuo metu, kai savavaldžių transporto priemonių diegimas dėl saugumo pro...
-
Iš orbitinės stoties į Žemę sugrįžo amerikietė, baltarusė ir rusas6
Iš Tarptautinės kosminės stoties (TKS) į Žemę sugrįžo amerikiečių astronautė Loral O'Hara, baltarusė Marina Vasilevskaja ir rusų kosmonautas Olegas Novickis. Juos parskraidinusi „Sojuz“ kapsulė nusileido Kazachstano stepėje...
-
Kova su piratavimu Lietuvoje: ar pasiteisino įvestos baudos?4
Norintiems piratauti Lietuvoje tampa vis sunkiau. Lietuvos radijo ir televizijos komisija (LRTK) sako, kad pernai įvestos baudos pažeidėjus pamažu atbaido. ...