- technologijos.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Žvalgydamiesi į lėktuvus pastebėsite, kad kai kurie iš jų turi į priekį nukreiptą vamzdį. Kartais jis būna ant lėktuvo nosies, kartais – ant vertikalaus uodegos stabilizatoriaus ar kitos briaunos. Šis vamzdis sutinkamas ir kariniuose, ir civiliniuose orlaiviuose, bet kam jis skirtas?
Tai – Pitot vamzdis, taip pavadintas prancūzų išradėjo Henri Pitot garbei. Šis įtaisas buvo sukurtas dar 18 amžiuje, gerokai prieš aviacijos įsigalėjimą, todėl nenustebsite sužinoję, kad originali jo paskirtis nebuvo susijusi su lėktuvais. Pitot vamzdis yra skirtas tėkmės greičiui matuoti. Tai yra palyginti nedidelis įtaisas, todėl jo matavimai yra labai lokalūs. Kita vertus, lėktuvų atveju matavimų taip stipriai neveikia vėjas (nebent jis pučia lygiagrečiai lėktuvo skridimo krypčiai).
Pitot vamzdis lėktuvuose yra slėgio matavimo sistemos dalis. Jis padeda apskaičiuoti lėktuvo judėjimo ore greitį. Judėjimas žemės atžvilgiu šiais laikais nustatomas navigacine sistema, o štai greitis ore nustatomas Pitot vamzdžiu. Ta pati Pitot vamzdžio sistema padeda išmatuoti ir skrydžio aukštį pagal aplinkos slėgį. Didesni lėktuvai turi bent kelis Pitot vamzdžius, patiems mažiausiems pakanka ir vieno.
Orlaivio greitis ore yra labai svarbus rodiklis. Juk nuo oro tėkmės aplink sparnus priklauso sukuriama keliamoji jėga. Tai yra taip svarbu, kad dėl tinkamai neveikiančio Pitot vamzdžio įvyko ne viena lėktuvo katastrofa.
1996 metais „Aeroperú“ oro linijų „Boeing 757-23A“ pakilo skrydžiui iš Majamio į Santjagą Čilėje, tačiau dar pačioje kelionės pradžioje pilotai pastebėjo, kad skrydžių prietaisai neveikia – jie pateikia nuolat šokinėjančius duomenis. Buvo paskelbta avarinė situacija, lėktuvui leista sugrįžti ir leistis. Patyrę pilotai tiesiog neturėjo būdų nustatyti lėktuvo greičio ore ir aukščio. Buvo naktis, o po lėktuvu ramiai tyvuliavo Atlanto vandenynas. Kelis kartus lėktuvas smuktelėjo žemyn, nes pilotai negalėjo palaikyti tinkamo skrydžio greičio nusileidimui. Galiausiai vienas sparnas palietė vandens paviršių ir lėktuvas po keliolikos sekundžių sudužo, nusinešdamas 70 gyvybių – neišgyveno nei vienas keleivis ar įgulos narys.
Tyrimas parodė, kad tąkart lėktuvą prižiūrintys darbuotojai pamiršo pašalinti jutiklių angas dengiančią lipnią juostą. Pitot vamzdis negalėjo veikti be per jį tekančios oro srovės ir pilotai naktį neišlaikė lėktuvo ore. Juosta buvo būtina, kad nedidelėse angose neįsiveistų vabzdžiai, nesirinktų nešvarumai. Juostos klijavimas ant jutiklių buvo įprasta, tačiau prieš skrydžius ji privalėjo būti pašalinta. Ir tai yra tik vienas iš daugybės atvejų, kuomet tinkamai neveikiantis Pitot vamzdis sukėlė didelių bėdų lėktuvams.
Tačiau Pitot vamzdžiai naudojami ne tik aviacijoje. Jie sumontuoti ir Formulės 1 boliduose (aerodinamika jiems yra labai svarbi), greiti kateriai, netgi kai kurie traukiniai. Pitot vamzdžius dažnai naudoja ir mokslininkai, meteorologinės stotys.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Įspėjamieji pranešimai telefone: kodėl gauna ne visi?8
Ne visi gyventojai gauna įspėjamuosius pranešimus. Net ir tada, kai jiems tai gali būti gyvybiškai svarbu – pavyzdžiui, kad netoliese dega daugiabutis, artėja orų stichija ar kokia nelaimė Astravo atominėje elektrinėje. Apie tai, k...
-
Astronomai atrado didžiausią juodąją skylę Paukščių take
Antradienį paskelbtame moksliniame darbe nurodoma, kad astronomai nustatė didžiausią ligi šiol atrastą juodąją skylę Paukščių take, kurios masė ura 33 kartų didesnė nei Saulės. ...
-
Išvyskite: kaip atrodė Saulės užtemimas iš kosmoso
Pirmadienį įvyko retas ir visiškas Saulės užtemimas, kuris praslinko per Šiaurės Ameriką. Mokslininkai sako, kad dėl šio užtemimo galės surinkti neįkainojamų duomenų apie daugelį dalykų – nuo saulės atmosferos iki keis...
-
Rusija jau antrą dieną iš eilės atšaukė raketos paleidimą15
Trečiadienį, jau antrą dieną iš eilės, Rusija paskutinę minutę atšaukė raketos paleidimą. Tai dar viena šalies kosmoso programos nesėkmė. ...
-
Būdamas 96-erių mirė Nobelio premijos laureatas britų fizikas P. Higgsas
Būdamas 96-erių mirė britų fizikas Peteris Higgsas (Piteris Higsas), laimėjęs Nobelio premiją už „dieviškosios dalelės“ – Higso bozono, paaiškinančios masės egzistavimą – atradimą, antradienį pranešė ...
-
Medikus keičia dirbtinis intelektas: užstrigus kamerai – gyvybę kainuojančios klaidos?2
Rastas receptas, kaip užpildyti trūkstamas medikų darbo vietas. Taivane žmonių gyvybes gelbėja bei sveikata rūpinasi robotai ir dirbtinis intelektas. Tačiau tokia technika kol kas visiškai pasitikėti negalima. Ji jau padarė gyvybę kainuojan...
-
„Tesla“ planuoja rugpjūtį pristatyti robotaksi1
Elonas Muskas (Ilonas Maskas) pranešė, kad jo kontroliuojama elektromobilių gamintoja „Tesla“ šią vasarą pristatys robotaksi, o ši žinia pasirodė tuo metu, kai savavaldžių transporto priemonių diegimas dėl saugumo pro...
-
Iš orbitinės stoties į Žemę sugrįžo amerikietė, baltarusė ir rusas6
Iš Tarptautinės kosminės stoties (TKS) į Žemę sugrįžo amerikiečių astronautė Loral O'Hara, baltarusė Marina Vasilevskaja ir rusų kosmonautas Olegas Novickis. Juos parskraidinusi „Sojuz“ kapsulė nusileido Kazachstano stepėje...
-
Kova su piratavimu Lietuvoje: ar pasiteisino įvestos baudos?4
Norintiems piratauti Lietuvoje tampa vis sunkiau. Lietuvos radijo ir televizijos komisija (LRTK) sako, kad pernai įvestos baudos pažeidėjus pamažu atbaido. ...
-
Pirmieji telefonai: tokių dabar tikrai nesinešiotumėte rankinėje15
Mobilųjį telefoną dabar turi kone kiekvienas. Telefonu žmonės ne tik skambina ar rašo žinutes, dažniausiai telefonas atstoja kur kas daugiau prietaisų. Jame integruota kamera, navigacija ir kitos plačiai naudojamos programos. Balandžio 3-ąj...