Festivalis „Centras“ virsta kūrybos pastoge

Dešimties metų jubiliejų pažymėjęs medijų meno ir muzikos festivalis "Centras" keičia savo formatą ir tampa tarptautine kuruojama menininkų rezidencija.

Istorija ir kaita

Prisimindama festivalio istoriją "Centro" projektų vadovė Viktorija Mašanauskaitė, prisimena, kaip 2002-aisiais Kauno technologijos universitete studijuojančių jaunuolių iniciatyva buvo surengtas pirmasis festivalis.

"Kelerius metus "Centro" vadovu buvo Gediminas Banaitis-Skrandis, o pats renginys vyko M.Žilinsko dailės galerijoje. Nuo pat pradžių festivalis buvo laikomas nišiniu projektu, tačiau bėgant metams jis ėmė pritraukti vis daugiau ne tik miestiečių, bet ir kitų didžiųjų Lietuvos miestų, ypač Vilniaus gyventojų", – pasakojo ji.

"Centras" augo ir plėtėsi: išsigrynino festivalio programa, išaugo dalyvaujančių menininkų skaičius, buvo pristatomi tiek gyvi, tiek audiovizualiniai pasirodymai, rengtos edukacinės programos. Apie 2010-uosius prie rengėjų prisijungė Gediminas Navikas. Iš pradžių kaip dalyvis, vėliau – kaip festivalio vadovas.

"Buvo susiformavusi tradicija, kad vadovaujantis asmuo savo poste būna kelerius metus, per tą laiką organizatorių komandą papildo nauji žmonės ir įvyksta rotacija. 2012-aisiais pati pradėjau savanoriauti festivalyje, o dabar esu "Centro" projektų vadovė. Vaida Stepanovaitė komandą papildė 2013-aisiais, tapusi festivalio meno vadove. Neseniai prisijungė Rūta Stepanovaitė", – sakė V.Mašanauskaitė.

Akcentuodama, kad festivalis visada sulaukdavo valstybės, miesto paramos, pašnekovė pastebėjo, jog ištisą dešimtį "Centro" parodos, edukaciniai renginiai, menininkų pasirodymai buvo nemokami.

"2015-aisiais surengtas jubiliejinis – 10-asis festivalis "Centras", kuriame norėjosi apžvelgti, koks buvo medijų menas Lietuvoje ir kas jame (į)vyko tuo metu. Koncepcijai pagrįsti buvo surengta retrospektyvinė paroda galerijoje POST, kuruota kultūros kritiko, vertėjo, eseisto Jurijaus Dobriakovo. Po jubiliejinio festivalio su visa organizatorių komanda nusprendėme pailsėti ir gįžti su kitokia koncepcija", – pasakojo festivalio projektų vadovė.

Nauja veikla

Pasikeitęs festivalio formatas – kuruota tarptautinė rezidencija, nenutolsta nuo "Centro" ištakų ir šaknų. "Centras" visada vykdavo miesto centre, todėl ir rezidencija organizuojama Kauno menininkų namuose, kuriuose kūrėjai gyvens, kurs ir pristatys savo projektus. Norisi šią veiklą tęsti naujai, tačiau neužmirštant to, kas buvo pasiekta anksčiau", – lūkesčiais pasidalijo V.Mašanauskaitė.

"Nuo pat pradžių besikeičianti festivalio organizatorių komanda aktyviai ir glaudžiai bendradarbiavo su institucijomis, menininkais, kuratoriais. Toks kolektyviškumas įkvepia. Todėl atsižvelgdamos į šį faktą pagalvojome, kad į rezidenciją būtų įdomu pakviesti menininkų kolektyvus", – kolegę papildė V.Stepanovaitė.

Nuo pat pradžių festivalis buvo laikomas nišiniu projektu, tačiau bėgant metams jis ėmė pritraukti vis daugiau ne tik miestiečių, bet ir kitų didžiųjų Lietuvos miestų, ypač Vilniaus gyventojų.

Rezidencijos programa paremta trimis tiek lokaliai, tiek globaliai aktualiomis temomis: institucija, periferija, sinapse, kurios, kaip pažymi festivalio meno vadovė, yra apmąstomos ir permąstomos kultūros politikoje, bendrose šiuolaikinio meno tendencijose.

Anot V.Stepanovaitės, meno kolektyvai atrinkti specialiai šiai rezidencijai: kolektyvas iš Amsterdamo "F.L.O.A.T." – keliaujanti meno iniciatyva. Jų kūryba remiasi periferijos, centralizacijos, sociopolitikos temomis; "Lehman Brothers"– menininkai iš Kopenhagos, kuriantys performanso, objekto, vaizdo meno srityse, analizuojantys ir permąstantys institucijos temą; Atėnuose gyvenančios menininkės, dar ne ilgą laiką kuriančios dviese Dorota Gawęda ir Eglė Kulbokaitė – yra sukūrusios avatarą vardu Agata, kuria skirtingomis medijų priemonėmis komunikuoja su auditorija.

"Tai kviestinė, kuruota rezidencija, kuriai buvo ieškomi kolektyvai, kurių kūryba paremta rezidencijai suformuluotomis temomis. Norisi dirbti su kūrėjais, kurie ieško, atranda, su kiekviena menine praktika tikrina save. Drauge su jais ir mes įsitraukėme į paieškų procesą: giliname, plečiame savo praktiką", – rezidenciją apibūdina jos kuratorė V.Stepanovaitė.

Ieškoti, atrasti, išgryninti

"Centro" rezidencija skiriama į du etapus: "Pirmojo etapo metu, truksiančio keturias dienas, suteikiame galimybę kolektyvams susipažinti su Kauno miestu, jo aplinka. Vėliau paliekame laiko apmąstyti įgytą patirtį ir per antrąjį rezidencijos etapą, prasidėsiantį spalio 9 d. ir truksiantį dešimt dienų, grįžti kurti ir pristatyti savo projektus", – pristato V.Mašanauskaitė.

"Iki antrojo rezidencijos etapo pradžios su menininkų kolektyvais dirbsime virtualiai – diskutuosime, ieškosime geriausių galimybių įgyvendinti būsimus kūrinius", – papildo V.Stepanovaitė.

Didelis dėmesys rezidencijos metu bus skiriamas edukatyvioms veikloms. Meno vadovė pasakoja, kad su menininkų kolektyvais plačiai diskutavo apie tai, kas yra edukacija. Skatino juos atlikti savo meninius tyrimus per edukacines veiklas, kurios gali būti suvokiamos labai plačiai: įsitraukiant į vietos bendruomenių veiklas ir kartu įtraukiant vietos bendruomenes į kūrybinius tyrimus. Edukacijos, kurios bus rengiamos rezidencijos metu, formuojamos su menininkais ir pagal menininkus.

"Įdomu, kaip ir ką žmonės, gyvenantys kituose Europos miestuose, mąsto apie Kauną, kokias naujas miesto perspektyvas atranda. Tai skatina tarpusavio bendravimą, keitimasi informacija", – sako "Centro" kuratorė.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių