Fotografija ir tapyba susitinka muzikoje

  • Teksto dydis:

"Gabrielės meno galerija" pristato uniklaų fotomenininko Iridijaus Švelnio ir tapytojos Irmos Žaromskytės-Morkuckienės projektą "Sąlyčio taškas", kuriame vaizduojamasis menas atskleidžia muzikos grožį.

Šešėlių ir linijų žaismas

Paroda neatsitiktinai vyksta Kauno miesto muziejaus Lietuvių tautinės muzikos istorijos skyriuje: fotografijų ir tapybos darbų turinys siejamas su žmonėmis ir instrumentais.

I.Švelnys ir I.Žaromskytė-Morkuckienė gyvena skirtinguose miestuose, tačiau mintis pristatyti sinerginį projektą "Sąlyčio taškas" kilo norint perteikti skirtingą interpretaciją per tą patį sąlyčio tašką: kiekvienas autorius skirtingai interpretuoja ir atvaizduoja muzikos instrumentą. I.Švelnys savosiose fotografijose sugretina moters kūno ir instrumento formas, I.Žaromskyte-Morkuckienė parodoje rodo tapybos ciklą "Instrumentai".

Kaunietis netipinę fotografiją, kalbančią metaforų ir simbolių kalba, kuriantis I.Švelnys šįkart kiekviename darbe režisuoja meninę kompoziciją, kurios centre – moters aktas ir instrumentas. Tamsos arba šešėlių prislopinti moters kūno linijų kontūrai tampa vienu iš fotografinės kompozicijos dėmenų. Antrasis dėmuo – muzikos instrumentas (saksofonas, kontrabosas, smuikas ir kiti), kurių išryškinamos formos ir atskiri fragmentai. Kuriama fotografijos visuma atspindi menamą žmogaus ir instrumento muzikinę raišką, sąlytį.

Fotografijų serijoje dominuoja baltai juoda spalva, niuansuojami šešėliai, sukuriantys poetinį paslaptingą žaismę, skatinantys dialogui, kiek metaforizuoti. "Įkalinta skambesy" – kiekvienas linkis laukia prisilietimo. Įtempta styga priglunda sakydama – laikas skambėti", – apie kolegos darbą sako fotografijos istorikas Alvydas Vaitkevičius.

Darna ir disonansas

Panevėžyje gyvenanti ir kurianti I.Žaromskyte-Morkuckienė – ilgametė dailės pedagogė, beveik du dešimtmečius dirbanti su proto negalią turinčiais jaunuoliais. Savo darbuose ji išreiškia požiūrį į muziką, išryškėjantį per muzikos instrumentų meninę interpretaciją.

Tapybos vizija yra įdomi ir netikėta. Ryškių, žaismingų spalvų pirmame plane fiksuojamas muzikos instrumentai: gitara, saksofonas, kontrabosas ir kiti. Antrame plane lieka žmogaus figūros kontūras, kuris nėra išryškinamas, lieka tik siluetai. Darbai geometrizuoti, suskirstyti linijomis ar kvadratėliais, kurie sudaro žaismingą aplinką. Tad sukuriama disonanso ir darnos prieštara, įtampa, kuri ir tampa I.Morkuckienės darbo svarbiausiu skiriamuoju bruožu.

Naujos idėjos

Paklaustas, kas inspiravo jungtinį projektą, parodos iniciatorius I.Švelnys pastebėjo, kad jis nebuvo atsitiktinis. Du skirtingų sričių kūrėjai, pasirinkdami tą pačią temą, kalba ta pačia kalba, surasdami skirtingus raiškos būdus. Muzikos instrumentai, pasak autorių, yra sielos draugai, sujaudinantys žiūrovo vidų skirtingais savo skambesiais. Tai savotiška sąmonės interpretacija, leidžianti atsiskleisti tam tikrai emocijai ar būsenai.

Jo fotografijų serija turi nemažai aliuzijų su teatrine režisūrine fotografija, autorius skiria dėmesį ne tik kūno grožiui, grakščioms ir dekoratyvioms visumos detalėms, bet ir plastiniam ryšiui su instrumentu. Tapybinis I.Žaromskytės-Morkuckienės žvilgsnis atsispindi jos tapytų instrumentų kolekcijoje, kuri yra labiau abstrakti, žaisminga ir aktualizuojanti formų ritmiką ir spalvų kontrastus bei dermę ir per tai sukurianti ekspresiją. Abu menininkai pasirenka ta pačią temą, bet jų meniniai sprendimai skiriasi.

"Ekspozicija neperkrauta, atrodytų, dailės darbai dominuoja, bet fotografija savo juodumu gerai su tuo kontrastuoja ir tinkamai sutvarko spalvinį – kompozicinį ekspozicijos balansą, – sako A.Vaitkevičius. – Iridijaus darbai nepaprastai skoningi, išieškoti ir gana paslaptingi, kad, nepaisant savo dydžio, priverstų žiūrovą sustoti, įdėmiau pasižiūrėti, pamatyti giliau, prasmingiau, negu tik instrumentas ir nuogas kūnas ar jo fragmentas. Sakoma, kad akto žanras mene yra toksai senas kaip pats menas, bet autorius sugebėjo rasti naujų idėjų ir būdų, priemonių joms įgyvendinti. Šie jo darbai yra geras tradicijos ir modernumo kompromisas kaip šiandienos fotografijoje bendrai, taip ir akto žanre konkrečiai."


Kas? Paroda "Sąlyčio taškas".

Kur? Kauno miesto muziejaus Lietuvių tautinės muzikos istorijos skyriuje (L.Zamenhofo g. 12).

Kada? Veikia iki balandžio 22 d.


Šiame straipsnyje: fotografijadailėparoda

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių