Kūriniai, kuriais nori pakutenti paširdžius

"Parko galerijoje" atidaryta pirmoji personalinė Gintarės Šiaulienės tapybos darbų paroda. Anuomečio Stepo Žuko dailės technikumo absolventė, tapybos subtilybių mokiusis ir iš žinomo dailininko, pedagogo Antano Obcarsko, mėgaujasi abstrakcijomis. Spalvų gausa, stipriai išreikštu medžiagiškumu, dažo sluoksnių ir potėpių stiprumu G.Šiaulienė sukuria savitą braižą.

Pasidalija emocijomis

"Artėjant šventėms nusprendžiau pasidalyti paroda su savo draugais, artimaisiais ir pabūti kartu prieš šventinį bėgimą, o gal net trumpam sustabdyti laiką..." – šiuos menininkės žodžius puikiai įrodo ir jos kūriniai.

Parodoje, kurio pavadinimas atliepia vieno G.Šiaulienės kūrinio pavadinimą, pristatomi naujausi darbai. Per juos autorė nagrinėja savo būsenas – ramias, tarsi užliūliuotas ramių spalvų; aštrias ir įtraukiančias į nežinomybės sūkurius.

"Lankytojams noriu perduoti savo pajaustas, išgyventas emocijas. Gal jie atpažins savo emocijas, kurios atsiskleis žiūrint į vieną ar kitą darbą. O galbūt kuris nors kūrinys pakutens ir jų paširdžius", – sako autorė.

Nutapyta savisauga

Tapytoją būtų galima pavadinti šiuolaikinio romantizmo atstove – savo kūriniais ji siekia išreikšti jutimus, jausmus, individualius išgyvenimus. Kūriniuose dominuoja vaizduotės išaukštinimas, atsisakoma racionalumo. Kai kurios autorės drobės tarsi persunktos subtiliai moteriško dramatizmo, o kitose apčiuopiami misticizmo aspektai.

Menininkė drąsiai elgiasi su teptuku ir dažais – atrodo išsilaisvinusi nuo vidinių trukdžių. Regis, tapymas G.Šiaulienei nėra meditacija arba bandymas atsipalaiduoti – drobėse nėra užsižaidžiama techniniais tapybos aspektais, neflirtuojama su dažu ir potėpiais: menininkė drobėse išlieja savo emocijas ne tik norėdama išsikalbėti, bet ir norėdama geriau save pažinti.

Kartodama tuos pačius smulkesnius ar masyvesnius potėpius menininkė vis kartoja ir atkartoja vienas ar kitas emocijas – taip pakartojimas tampa vaistu arba priešnuodžiu prieš kylančias vidines negandas. Kuo geriau pažįsti savo emocijas arba elgesį tam tikrais atvejais, tuo tampi stipresnis ir tvirtesnis. Rodos, menininkė savo tapyba apsišarvuoja ir apsiginkluoja. Kūriniai tampa jos sargybiniais.

Perprasta asmenybė

Menininkė savo drobėse retai vaizduoja žmonės, tačiau darbe "Aš ir kitas aš" žmogaus figūra yra pagrindinis motyvas. Kūrinys nutapytas taip, tarsi ant drobės būtų prapliupusi liūtis, – dažas kai kur išsiliejęs, o smulkesni potėpiai atrodo kaip lietaus lašai. Iš šių lašų sukurtas moters veido profilis – neakcentuotas, nesuasmenintas. Šalia jos – toks pats juodas šešėlinis profilis ir viršum šių dviejų profilių galvų lyg žaibo blyksnis nutvinksi ryškiai oranžinė, tarsi ugninė, spalva.

Šiuo kūriniu G.Šiaulienė parodo žmogaus asmenybės sudedamąsias dalis, kurias išskyrė psichoanalizės pradininkas Sigmundas Freudas. Pirmoji jų – ego (lot. aš) – žmogaus psichikos dalis, kuri yra atsakinga už sprendimų priėmimą. Ego veikia pagal realybės principą, loginį mąstymą ir įgūdžius. Trumpiau tariant, ego tai yra mūsų kasdienis "aš". G.Šiaulienės kūrinyje ego – tai nutapytas moters profilis.

Superego (lot. virš + aš) – tai tradicinės vertybės, idealai, kuriuos vaikui perduoda tėvai. Pagrindinė superego užduotis – įvertinti vieno ar kito reiškinio teisingumą, remiantis moraliniais standartais. Superego padeda palaikyti tradicijas ir tęstinumą, perduodamas vertybes iš kartos į kartą. Z.Froidas superego išskyrė į dvi dalis: sąžinę (elgesys, už kurį tėvai bausdavo, versdami jį jaustis kaltą) ir ego idealą (individo siekiamybės).

Menininkė superego įvaizdina kaip šešėlį – kaip sąžinės balsą, dažnai trukdantį gyventi. Tačiau šešėlis taip pat įvaizdina ir susikurtus idealus – svajones, troškimus, siekius, kuriuos ne visuomet išdrįstama įgyvendinti.

Trečioji dalis – id (lot. tai) – nesąmoningas ir paveldimas asmenybės struktūrinis darinys. Vienintelis psichinės energijos šaltinis. Id veikia pagal malonumo principą. Tapytoja id pateikia net ne kaip asmenį, o kaip kažką – šiuo atveju kaip žaibą, kuris tarsi duoda neaišku iš kur kilusį impulsą. Raudonos ir oranžinės spalvų blyksnis virš moters profilio simbolizuoja aistros, malonumo, anarchizmo principus.


Kas? Paroda "Aš ir kitas aš".

Kur? "Parko galerijoje".

Kada? Veikia iki gruodžio 2 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių