- Justina Paltanavičiūtė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Taip buvo pavadintas vienas Pažaislio muzikos festivalio koncertų, vykusių Kauno valstybinėje filharmonijoje. Tuomet čia, tiesiogine to žodžio prasme, praūžė vienas Amerikos jaunimo orkestro Baltijos šalių turo koncertų su charizmatiškuoju meksikiečių dirigentu Carlosu Migueliu Prieto priešakyje.
Kitaip, nei esame įpratę
Nežinia, ar kolektyvo muzika pakeitė mūsų pasaulį, bet įspūdį pilnutėlei salei paliko ilgam. Ir ne vien dėl savo grojimo. Visų pirma orkestras pribloškė savo dydžiu – netilpo šiaip jau nelabai mažoje Kauno valstybinėje filharmonijoje: scenoje susigrūdo styginiai ir pučiamieji, o mušamųjų sekcija buvo patalpinta antrame aukšte.
Antra, orkestro nariai – talentingi muzikantai ne tik iš JAV, bet ir visos Šiaurės ir Pietų Amerikos, tad gausiame muzikantų būryje galėjome išvysti visokių rasių muzikantų. Tikriausiai tai visai nebūtų svarbu, jei būtų grojęs koks nors bigbendas, tačiau juk simfoninis orkestras – grynai europietiškas produktas, juolab – kadaise buvo tik aukštuomenės privilegija, tad jame ir esame įpratę matyti labai rimtus europietiškus veidus. Šįkart buvo kiek kitaip. O kur dar visai nearistokratiškas jų biso šėlsmas, kokio Kauno valstybinė filharmonija tikriausiai nematė per visą savo gyvavimo istoriją.
Įveikė ir miuziklą, ir klasiką
Orkestras – jaunimo, tad ir programa – jaunatviška. Tačiau tikrai nepasakysi, kad nesolidi. Ir nebuvo čia jokių lyriškų įžangų – jau pirmieji galingi akordai beveik kilnojo filharmonijos stogą: skambėjo amerikiečio Leonardo Bernsteino "Simfoniniai šokiai" iš miuziklo "Vestsaido istorijos". Su didele jėga atliktas kūrinys buvo ilgas, tačiau tikrai neprailgo – puikiai prikaustė pilnutėlės salės dėmesį.
Tikriausiai todėl po to ji ir neišsilakstė ilgai belaukdama kito pirmosios dalies kūrinio – Wolfgango Amadeus Mozarto Koncerto fortepijonui Nr. 23, A-dur. Mat pastarasis buvo sukurtas Klasicizmo epochoje, tad skirtas mažesnei atlikėjų sudėčiai. Reikėjo išgabenti nereikalingas kėdes ir į scenos vidurį atstumti fortepijoną – šie veiksmai vyko lėtai, sugaištas laikas beveik prilygo pertraukai. O kai jau sulaukėme, išgirdome visišką kontrastą prieš tai skambėjusiam kūriniui. Ir ne vien pačios muzikos stilistika ar orkestro sudėtimi, bet ir atlikimu – W.A.Mozartas nuskambėjo netikėtai santūriai ir lengvai. Ypač tai pasakytina apie solistės Irinos Zahharenkovos atlikimą: rodės, jos pirštai lengvi kaip pūkas, virtuoziški pasažai liejosi be jokių pastangų.
Kita vertus, pati W.A.Mozarto Koncerto A-dur interpretacija buvo šiek tiek nutolusi nuo Klasicizmo epochos stilistikos, veikiau labiau priartėjusi prie romantizmo – šiek tiek rubato, jausmingumo, minkštumo, tačiau nebuvo jam būdingo tikslumo ir precizikos.
Kita vertus, turbūt ne vienas muzikantas pasakytų, kad W.A.Mozarto pavardę žino kiekvienas, o štai, kaip autentiškai atlikti jo opusus, tapo kone didžiausia klasikinės muzikos pasaulio mįsle. Tad kaip jį groti, sprendžia kiekvienas individualiai – kaip ir šįkart.
Amerikietiška dvasia
Antrojoje dalyje skambėjo tik vienas kūrinys – meksikiečio Silvestro Revuelto simfoninė siuita "La Noche de las Mayas" ("Majų naktis"). Šį kūrinį sudaro muzikinės ištraukos iš Chano Uruetos filmo tuo pačiu pavadinimu, kuriam S.Ruvueltas sukūrė muziką.
Keturių dalių kūrinys labai dramatiškas, mat neoficialiai minėtas filmas yra vadinamas meksikietiška tragedija – jo veiksmas nukelia į majų laikus, primena šios civilizacijos tragediją. Kompozitorius S.Ruvueltas siekė atgaivinti majų dvasią, kūrinyje naudodamas originalias majų melodijas, taip pat gausius mušamųjų instrumentų resursus – ir ne tik klasikinius, bet ir lotynų amerikietiškuosius. Tad būtent jie, įsitaisę antrame aukšte, ir turėjo progą parodyti itin aukštą pilotažą.
Po šio įspūdingo kūrinio publika dar ilgai nepaleido Amerikos jaunimo orkestro. Tuomet ir prasidėjo tikrasis šėlsmas – scenoje pasirodė įvairių šalių, iš kurių kilę muzikantai, vėliavos, suskambo temperamentingi liaudies muzikos ritmai, jie pradėjo šokti Lotynų Amerikos šokius, dainuoti, šūkauti. Baigę savo šėlsmą, iš scenos išėjo irgi be galo triukšmingai. Kaip, beje, ir įėjo – tiksliau, publikai pradedant rinktis, visas orkestras jau sėdėjo scenoje, ir tikrai ne santūriai kaupdamiesi koncertui: kiekvienas kažką grojo, kalbėjo. Tad labai nustebino vos tik į Kauno valstybinę filharmoniją įžengus girdimas triukšmas. Juk ateidami į klasikinės muzikos koncertą mes esame įpratę girdėti tik negarsų publikos šlamesį, o scenoje rasti tik sustatytas kėdes – orkestras įeina po pranešėjos pasirodymo.
Vis dėlto Amerika – ne aristokratų Europa, o įvairių temperamentingų kultūrų mišinys, gavęs šį tą ir iš mūsų žemyno, ir šiek tiek visa tai transformavęs. Tai šiame koncerte aiškiai ir pajutome daugeliu aspektų – tiek repertuaro, tiek jo atlikimo, tiek elgesio scenoje. Ir neverta svarstyti – gerai tai ar blogai, juk muzikos pasaulyje be galo daug, ir ji tikrai keičia pasaulį.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Nerk į teatrą“: interaktyvumas be amžiaus cenzo
Tarptautinis edukacinis festivalis „Nerk į teatrą“ šiemet Nacionaliniame Kauno dramos teatre (NKDT) vyks jau keturioliktą kartą. Jo programoje nuo balandžio 25 d. iki birželio 14 d. – pusšimtis edukacijų, dvi premjeros, a...
-
Šių metų „Gintarinė pora“: žiūrovų laukia didelė staigmena!4
Bene vienas svarbiausių tikro ir šilto pavasario pranašų Kaune – pirmąjį gegužės mėnesio savaitgalį mieste vykstančios tarptautinės sportinių šokių varžybos „Gintarinė pora“. Šiemet jos bus surengtos ...
-
„Lietuvos teatrų pavasaris“: 45-asis festivalis
Kauno teatro mylėtojai visą savaitę turi unikalią progą mėgautis profesionalų sukurtais spektakliais iš visos Lietuvos: sekmadienį prasidėjo jau 45-asis festivalis „Lietuvos teatrų pavasaris“. ...
-
H. L. Asbjørnsen – džiazo karalienė ir scenos katė
Kauno bigbendas, tik ką turėjęs įkvepiančius koncertus Birštono džiazo festivalyje ir Kaune su džiazo fleitininku Néstoru Torresu (Puerto Rikas / JAV), vėl kviečia į unikalų pasimatymą. Šį kartą – su džiazo primadona i...
-
Ketvirtoji Kauno literatūros savaitė jungs žemynus ir žodžius
Gegužės 8–12 dienomis Kaunas taps literatūros meka – čia jau ketvirtąjį kartą vyks tarptautinis knygų ir rašytojų festivalis „Kauno literatūros savaitė“. Renginys šiais metais suburs autorius ne tik iš Li...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone balandžio 23–28 d.
Balandžio 23 d. Raudondvario kultūros centras: 16 val. vaikų meno kolektyvų šventė „Parvažiavo saulė“ (Jurginės). Dalyvauja jaunučių liaudiškų šokių kolektyvai ir vaikų kapela „Karklynėlis“. Ilgakie...
-
Garbūs svečiai atvyko į A. Areimos premjerą „Dviejų Korėjų susijungimas“5
Balandžio 19-ąją publika rinkosi į režisieriaus Artūro Areimos Nacionaliniame Kauno dramos teatre režisuotą spektaklį pagal J. Pommerat pjesę „Dviejų Korėjų susijungimas“. ...
-
KVMT scenoje – reveransas baleto įvairovei: nuo klasikos iki technomuzikos
Baletas gali būti labai įvairus ir turėti daugybę veidų. Tuo įsitikins žiūrovai, apsilankę Tarptautinei šokio dienai skirtame Kauno valstybinio muzikinio teatro (KVMT) koncerte. Balandžio 27-osios vakarą teatro scenoje atsiskleis tikra klasik...
-
Unikalus garso spektaklis tamsoje: ką girdi ausis, kai nemato akis?1
„Klausymasis – tai kita regėjimo forma“, – neabejoja garso spektaklio „eiti į pat vidurį“ kūrėjai. Garso menininkų kartu su neregiais sukurtas spektaklis vyksta visiškoje tamsoje, klausantis Jono Meko poeziją i...
-
Tarpininkai. Po kilogramą laimės, laisvės ir būties
Pokalbis su tapytoju Andriumi Miežiu – bendros meno parodos „Tarpininkai“ kontekste apie kultūrą, natūrą, meno kūrinio suvokimą; tarpininkavimą ir bendravimą su meno publika, atveriant jai meno pasaulius. Naujausius tapybos kūrinius...