Naująjį filharmonijos sezoną – kelionė laiku ir muzikos žanrais

Daug žadantis naujasis Kauno valstybinės filharmonijos sezonas startuos keturiais įspūdingais koncertais, kuriuose skambės išties intriguojančios muzikinės programos.

Naujasis filharmonijos sezonas klausytojams žada pateikti daugiau nei 50 įvairių žanrų muzikos koncertų, susitikimų su pasaulyje garsiais solistais ir muzikais. Mažieji klausytojai patirs naujų įspūdžių koncertuose, skirtuose visai šeimai, šiuolaikinės muzikos gerbėjai laukiami lapkritį vyksiančio tradicinio tarptautinio festivalio "Iš arti" koncertuose. O gruodžio pabaigoje šventinių koncertų ciklas "Nuo šv.Kalėdų iki Naujųjų metų" paliks neišdildomų įspūdžių pasitinkant Naujuosius 2019-uosius metus. Maloniai kviečiame ir laukiame mūsų ištikimų ir naujų klausytojų.

Sustojusi kūrybos upė

Sezonas prasidės koncertu "Nebaigtoji simfonija", kurio metu scenoje susitiks Modesto Pitrėno diriguojamas Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras ir akordeono virtuozas Martynas Levickis. Koncerto programos ašis – lemtinguoju nebaigtumo ženklu pažymėtos simfoninių kūrinių partitūros.

Genialusis austrų kompozitorius Franzas Schubertas, pradėjęs rašyti aštuntąją savo simfoniją, sukūrė dvi dalis, pradėjo trečiąją, o tada rankraštį padėjo į šalį. Nors po to kūrėjas dar gyveno šešerius metus, prie šio kūrinio daugiau nebegrįžo.

Koncerto programa – tarsi reprezentatyvi įvairias epochas ir stilius atspindinti lenkų sakralinės a cappella muzikos antologija.

Kitas austrų menininkas Gustavas Mahleris dešimtąją savo simfoniją kūrė idiliškoje aplinkoje – ant ežero kranto stovinčioje jaukioje trobelėje, pro kurios langus atsiveria vaizdingo slėnio ir viršukalnių panorama. Užbaigęs simfonijos klavyrą kompozitorius sužinojo apie savo žmonos Almos ir jauno architekto Walterio Gropiuso meilės ryšį. Didingo kūrinio eskizų paraštėse liko įrašas: "Gyvenu dėl tavęs – mirštu dėl tavęs, Alma!" Nespėjęs orkestruoti simfonijos kompozitorius staiga mirė nuo kraujo užkrėtimo.

Begalybe alsuojantis nebaigtumo ženklas sukurti "Nebaigtąją simfoniją" įkvėpė ir lietuvių kompozitorių Algirdą Martinaitį. Tiesa, tai yra užbaigtas kūrinys, įprasminantis Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmečio minėjimą. Koncertą vainikuos muzikinis žvilgsnis į kaimyninę Baltijos šalį – akordeonisto M.Levickio ir iškiliausio Lietuvos orkestro atliekama šiuolaikinio estų kompozitoriaus Erkki-Sveno Tüüro pjesė "Pranašystė".

Subtili garsų mozaika

Antrajame koncerte savitu stiliumi aranžuotų muzikos kūrinių kvies pasiklausyti ekscentriškasis ansamblis – instrumentinė grupė "Subtilu-Z".

Du akordeonai, valdomi Povilo Velikio ir Dmitrijaus Mihailovo, perkusija, kuria groja Vytautas Švažas, ir lietuvių nacionalinis pučiamasis instrumentas – tenorinė birbynė, netikėčiausiais atspalviais suskambanti virtuozo Lauryno Vaitkaus rankose, – neįprastas instrumentų derinys, kurį publikai pristato ansamblio "Subtilu-Z" nariai.

Profesionalūs grupės muzikantai nuo pat susikūrimo vadovaujasi devizu groti tik tai, kas patinka jiems patiems. Ši aplinkybė paskatino ansamblį pasukti dar nepramintais takais, stebinti publiką netradicine muzikos pateikimo forma ir skambesiu. Meistriškas ir skoningas iš pirmo žvilgsnio sunkiai suderinamų dalykų – džiazo, etninių liaudies melodijų ir akademinės kūrybos kryžminimas – viena spalvingo ansamblio vizitinių kortelių.

Grupės gerbėjai tikrai atsimena, kad kiekvienas "Subtilu-Z" koncertinis pasirodymas – tai geros muzikos, puikios nuotaikos ir autentiško stiliaus sinonimas. Šį kartą koncerto "Subtilu-Z riteriai" metu klausytojai galės mėgautis atnaujinta programa, kurioje skambės keletas lietuvių kūrėjų Dainiaus Pulausko, Remigijaus Rančio, Jievaro Jasinskio ir P.Velikio darbų iš būsimo naujo grupės albumo, taip pat gerai žinomos Stevie Wonderio ir Bobby McFerrino dainų versijos, perdarytos ansamblio "Subtilu-Z" stiliumi.

Išskirtinė pažintis

Trečiasis naujojo sezono pradžios koncertas sukvies sakralinės chorinės muzikos mylėtojus. Fondo "Pro Musica Viva" organizuojamam ir Lietuvos kultūros ministerijos, Lenkijos Respublikos kultūros ir nacionalinio paveldo ministerijos bei Varšuvos miesto savivaldybės finansuojamam projektui svečiai iš kaimyninės Lenkijos – choras "Cappella Corale Varsaviana", vadovaujamas Romano Rewakowicziaus, parengė įspūdingą programą, reprezentuojančią lenkų sakralinės muzikos vystymosi istoriją. Choras susibūrė prieš vienuolika metų, o jo steigėjais tapo žinomas Lenkijos chorvedys, orkestrų dirigentas R.Rewakowiczius ir patyrusi vadybininkė Małgorzata Szymanek-Piotrowska. Kolektyvo nariai – profesionalūs muzikai, įvairių Lenkijos aukštųjų muzikos mokyklų absolventai ir studentai, mylintys įvairių žanrų a cappella muziką.

Choras yra įrašęs daugybę kino filmų takelių, koncertavo Varšuvos karališkojoje pilyje kartu su Rusijos valstybiniu kameriniu choru, Varšuvos chorų festivalyje "Na Królewskim Trakcie", Padėkos Mišiose, meldžiantis už Jono Pauliaus II beatifikaciją bei kompozitoriaus Michało Lorenco muzikos koncerte "Missa Magna Beatificationis", vykusiame Romoje, kartu su Londono simfoniniu orkestru įrašė Lenkijos 1 050-ųjų krikšto metinių proga sukurtą M.Lorenco kūrinį.

Choro vadovas R.Rewakowiczius domisi rytų krikščionybės muzikos tradicijomis, todėl choro repertuare gausu stačiatikių ar Ukrainos cerkvių muzikos. Kaune skambėsiančio koncerto programa – tarsi reprezentatyvi įvairias epochas ir stilius atspindinti lenkų sakralinės a cappella muzikos antologija, o pagerbdami mūsų šalies muzikinę kultūrą svečiai specialiai parengė kompozitoriaus Vidmanto Bartulio kūrinį.

Muzikos salonų svečiai

Klausytojus pradžiugins teatralizuotas fortepijoninės muzikos projektas "Claros Schumann salonas: kolegos-konkurentai ir pianistų varžybos", kurio idėjos autorė – originalioji pianistė Guoda Gedvilaitė.

Pristatydama koncerto fabulą, atlikėja teigia, kad šis projektas – naujų muzikos išraiškos formų koncertų ciklo dalis, kur tartum atgyja ir su publika susitinka XIX a. genijai: kompozitoriai, rašytojai, dailininkai, aktoriai. Istorinius personažus projekto metu įkūnija profesionalūs muzikai ir jaunieji talentai.

Muzikinio salono metu skaitoma poezija, vyksta gyvas bendravimas tarp salono svečių ir atlikėjų, muzika bei atlikimo menas aptariami pertraukos metu, tad klausytojas tampa svarbia vykstančio veiksmo dalimi. Atlikėjai ne tik muzikuoja – jie persikūnija į pasirinktų personažų vaidmenis ir tokiu būdu tarsi atgyja tikras XIX a. salonas.

Pirmoje koncerto dalyje pristatomi žymiausi to laikotarpio kompozitoriai-pianistai: Pauliaus Anderssono įkūnytas Ferenzas Lisztas, Simono Poškos interpretuojamas Sigismundas Thalbergas, Roko Zubovo atstovaujamas Fredericas Chopinas ir pačios G.Gedvilaitės personifikuota Clara Wieck.

Antroje koncerto dalyje skamba dėl savo sudėtingumo retai koncertuose skambantis kūrinys – "Hexameron variacijos". Tai šešių dienų laikotarpiu pasakojama istorija ("Hemeron" graikiškai – diena, "Hex" – šeši), grindžiama pasaulio sutvėrimo koncepcija. Šis ciklas unikalus tuo, kad jį be F.Liszto kūrė dar penki kompozitoriai. Žymiojo pianisto prašymu kiekvienas jų parašė po variaciją maršo iš Vincenzo Bellini operos "Puritonai" tema.

F.Lisztas sukūrė įžangą, antrąją variaciją ir finalą bei meistriškai sujungė ciklą į vientisą formą. Kūrinys gimė italų princesės Cristinos Trivulzio Belgiojoso, kurią projekte įkūnys Jūratė Bilkštytė, užsakymu. Ši politikai ir kultūriniam gyvenimui didžiulę įtaką turėjusi aukštuomenės dama vadovavo garsiam Paryžiaus muzikos salonui ir tokiu nepaprastu koncertu siekė surengti viešas F.Liszto bei S.Thalbergo varžytuves.

Po įvykusios muzikinės dvikovos princesė diplomatiškai paskelbė: "S.Thalbergas yra geriausias pasaulio pianistas, o F.Lisztas – vienintelis pianistas pasaulyje."



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių