- Ainė Jacytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
-
Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
Nacionalinio M.K.Čiurlionio dailės muziejaus M.Žilinsko dailės galerijoje veikia unikali paroda "Šiuolaikinis prancūzų ekspresionizmas ir ne tik".
Įžangai – performansas
Mano kūnas tampa drobe. Aš nusipiešiu sau naujas akis, kad matyčiau kitaip, nusipiešiu burną, kad galėčiau kalbėti neištartais žodžiais. Kuriu save, lipdau, kas kartą bandydamas atrasti savo naują veidą. Sustabdau kvėpavimą. Nauju molio sluoksniu uždengiu esamą savo žmogiškumą, tampu medžiaga.
Skirtingi, bjaurūs mano pavidalai yra mano emocijų įkaitai – žaidžiu su jais, žaloju, kankinu, piešdamas ant jų ženklus, raudamas plaukus, badydamas, padegdamas. Numarinu save ir vėl prikeliu, nusipurtydamas drėgną molį nuo įgrisusio veido, išspjaunu jo likučius ir panardinu rankas į vandenį. Nuplaunu.
Tampu ir vyru, ir moterimi vienu metu. Esu gyvybė, neturinti aiškios formos. Skleidžiu abstrakčius garsus, blaškausi jau nebežinodamas, kuris veidas buvo tikras. Apsibarstau pelenais ir kvėpuoju. Gal prisigersiu nuo jų ir tapsiu tokiu pat efemerišku. Bet. Aš esu energija: iš skausmo, iš graužaties, iš liūdesio, ilgesio, nevilties ir vienatvės. Noriu tą energiją sudraskyti, o vėliau – nusipurtyti.
Kaip gerai veikiantis mechanizmas, monotoniškai kartoju savo funkciją: drėbiu molį sau ant veido, išduriu akis, atveriu burną ir kartais surinku. Tarsi mirdamas.
Man atrodo, užgimstu jau po mirties. Mano kūnas liesas, mano veidas negražus. Akiduobėse pelenai, o burną užkimšęs molis. Norisi surikti, bet jau nebegaliu.
Man atrodo, užgimstu jau po mirties. Mano kūnas liesas, mano veidas negražus.
Su šiuo įspūdžiu, aplankiusiu po menininko Olivier de Sagazano performanso "Transfigūracija", įžengiau į erdvę, kurioje eksponuojama žymaus prancūzų meno kritiko, dėstytojo, rašytojo, keliautojo Christiano Noorbergeno kuruojama paroda.
Galerijos "Menų tiltas" įkūrėjo, kolekcionieriaus Edvido Žuko dėka, bendradarbiaujant su Paryžiuje gyvenančia skulptore, tapytoja Rūta Jusionyte, Lietuvos valstybės atkūrimo 100-mečiui skirtą parodą drąsiai galima vadinti išraiškingiausia paroda 2017-aisiais.
Parodoje pristatoma trylika menininkų: tapytojai Francisas-Olivier Brunet, Nicolas Gasiorowski, Cristine Guinamand, Serge'as Labegorre, Niyazas Najafovas, Jeanas-Louisas Nehlichas, Olivier de Sagazanas, Gérard'as Striche, Johanas Van Mullemas, skulptoriai Robert'as Sobocinski, Rūta Jusionytė, Marcas Petit bei fotomenininkas Marcas Krugeris.
Nutolusi tikrovė
Bevaikštant po pirmame ir trečiame galerijos aukštuose eksponuojamas parodos dalis pirmieji įspūdžiai – kontrastinga, gyva, atvira – įgauna daugiau atspalvių.
Kiekvienas čia pristatomas menininkas vis kitoks nei šalia eksponuojamųjų kūrinių autorius, tačiau skambesys, nugirstas ramiai nuo vieno autoriaus prieinant prie kito, lieka harmoningas. Tai stebina, nes paveiksluose, skulptūrose, fotografijos darbuose reflektuojama destruktyvi tikrovė, kuri turėtų atstumti. Tačiau ji pritraukia prie savęs – kad būtų galima iš arti ją apžiūrėti.
Parodą atidaręs O.de Sagazano performansas, nuvedė tiesiai prie stichiškų Franciso Olivier paveikslų – juodoje plokštumoje skęstančių, irstančių figūrų, mirštančiais veidais. Drobių juoduma tarsi išmeta kūnus į realybės krantą, o sapniški jų pavidalai deformuojasi nuo per ryškios, per aiškios esamojo laiko šviesos. Lyg bandydamos ištrūkti iš sustingusios juodos masės, figūros žvilgsniais veria kiaurai per drobes, bet apakintos realybės, tik dar labiau susigūžia.
Nuo realybės nutolsta ir J.Van Mullemas. Drobes jis aptraukia spalvomis, kurios potėpiais yra įsukamos paveikslų paviršiuose, suformuojant nesibaigiantį, ekspresyvų judesį – tarsi ugnis spragsėtų priešais portretuojamojo veidą, priverstų jį po truputį pradingti ten, kur niekas neieškotų.
Abstrakčiose tapytojo drobėse juda visatos virpesiai, sugriaunantys medžiagiškus realybės pavidalus ir paskandinantys juos lėtai bei sunkiai tekančioje magmoje, gramzdinančioje į gelmes.
Tose gelmėse nėra jokių užuominų apie mūsų tikrovę, kaip ir M.Krugerio fotografijose, kuriose užfiksuotas šiuolaikinis pasaulis nyksta, išsilieja, yra užmirštamas.
Gyvenimo dramatiškumas
Neramūs S.Labegore'o tapyti veidai ir kūnai paveiksluose yra kupini įtampos, įtarumo. Dailiai sudėtos jų rankos (atsikartojančios daugelyje menininko drobių) – poza, išreiškianti dramatišką kiekvienos vaizduojamos asmenybės santykį su gyvenimu, kuriame nė vienas jų nenori būti antro plano aktoriumi.
Visiškai kitokie yra J.L.Nehlicho portretai. Pro blizgias portretuojamųjų akis kūriniai į save sutraukia žiūrovo emocijas. Praviros atvaizduotų žmonių burnos bejėgiškai bando kažką pasakyti, bet, rodos, tik išleidžia į erdvę nerangius garsus – užuominas apie vidinius monologus, kuriems žodžiai iš realybės yra per ankšti.
G.Stricherio faktūriškos anomalijos, iškilusios paveikslų paviršiuose, sugriauna lygią drobės plokštumą, paverčia ją griuvėsiais, kuriuose iš atminties susikuria neegzistuojančio pasaulio projekcijos.
To nerealaus – jutiminio – pasaulio gyventojai yra ir R.Jusionytės skulptūros – nujaučiamų dvasių įsikūnijimai: negirdintys, nekalbantys, tačiau apčiuopiami ir pačiupinėjami pabaigos jausmo, kuris įsikūnija Marco Petit darbuose – mumifikuotose egzistencijose, praeities išnarose, kuriose dar galima matyti, kad būta žmogaus, tačiau dabar tai – tik jo kančia ir bejėgiškimas.
Tai šiuolaikinis prancūzų ekspresionizmas, ir ne tik. Tame "ir ne tik" – labai daug visko. Parodos idėjos autorius ir vadovas E.Žukas ekspoziciją pavadino meno gurmanų puota, aš jai priskirčiau ir abejonių puotos regalijas. Ir puotauja čia ne (tik) žiūrovai.
Kas: Tarptautinė paroda "Šiuolaikinis prancūzų ekspresionizmas ir ne tik".
Kur: Nacionalinio M.K.Čiurlionio dailės muziejaus M.Žilinsko dailės galerijoje.
Kada: Veikia iki gruodžio 31 d.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Nerk į teatrą“: interaktyvumas be amžiaus cenzo
Tarptautinis edukacinis festivalis „Nerk į teatrą“ šiemet Nacionaliniame Kauno dramos teatre (NKDT) vyks jau keturioliktą kartą. Jo programoje nuo balandžio 25 d. iki birželio 14 d. – pusšimtis edukacijų, dvi premjeros, a...
-
Šių metų „Gintarinė pora“: žiūrovų laukia didelė staigmena!4
Bene vienas svarbiausių tikro ir šilto pavasario pranašų Kaune – pirmąjį gegužės mėnesio savaitgalį mieste vykstančios tarptautinės sportinių šokių varžybos „Gintarinė pora“. Šiemet jos bus surengtos ...
-
„Lietuvos teatrų pavasaris“: 45-asis festivalis
Kauno teatro mylėtojai visą savaitę turi unikalią progą mėgautis profesionalų sukurtais spektakliais iš visos Lietuvos: sekmadienį prasidėjo jau 45-asis festivalis „Lietuvos teatrų pavasaris“. ...
-
H. L. Asbjørnsen – džiazo karalienė ir scenos katė
Kauno bigbendas, tik ką turėjęs įkvepiančius koncertus Birštono džiazo festivalyje ir Kaune su džiazo fleitininku Néstoru Torresu (Puerto Rikas / JAV), vėl kviečia į unikalų pasimatymą. Šį kartą – su džiazo primadona i...
-
Ketvirtoji Kauno literatūros savaitė jungs žemynus ir žodžius
Gegužės 8–12 dienomis Kaunas taps literatūros meka – čia jau ketvirtąjį kartą vyks tarptautinis knygų ir rašytojų festivalis „Kauno literatūros savaitė“. Renginys šiais metais suburs autorius ne tik iš Li...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone balandžio 23–28 d.
Balandžio 23 d. Raudondvario kultūros centras: 16 val. vaikų meno kolektyvų šventė „Parvažiavo saulė“ (Jurginės). Dalyvauja jaunučių liaudiškų šokių kolektyvai ir vaikų kapela „Karklynėlis“. Ilgakie...
-
Garbūs svečiai atvyko į A. Areimos premjerą „Dviejų Korėjų susijungimas“5
Balandžio 19-ąją publika rinkosi į režisieriaus Artūro Areimos Nacionaliniame Kauno dramos teatre režisuotą spektaklį pagal J. Pommerat pjesę „Dviejų Korėjų susijungimas“. ...
-
KVMT scenoje – reveransas baleto įvairovei: nuo klasikos iki technomuzikos
Baletas gali būti labai įvairus ir turėti daugybę veidų. Tuo įsitikins žiūrovai, apsilankę Tarptautinei šokio dienai skirtame Kauno valstybinio muzikinio teatro (KVMT) koncerte. Balandžio 27-osios vakarą teatro scenoje atsiskleis tikra klasik...
-
Unikalus garso spektaklis tamsoje: ką girdi ausis, kai nemato akis?1
„Klausymasis – tai kita regėjimo forma“, – neabejoja garso spektaklio „eiti į pat vidurį“ kūrėjai. Garso menininkų kartu su neregiais sukurtas spektaklis vyksta visiškoje tamsoje, klausantis Jono Meko poeziją i...
-
Tarpininkai. Po kilogramą laimės, laisvės ir būties
Pokalbis su tapytoju Andriumi Miežiu – bendros meno parodos „Tarpininkai“ kontekste apie kultūrą, natūrą, meno kūrinio suvokimą; tarpininkavimą ir bendravimą su meno publika, atveriant jai meno pasaulius. Naujausius tapybos kūrinius...