- Parengė Ainė Jacytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kritikuodamas šiuolaikinės masinės kultūros ženklus iš praeities ir dabarties perspektyvų, skulptorius Lukas Šiupšinskas reflektuoja supančią aplinką, akcentuodamas sarkastiškas jos briaunas. Menininko vaizduojamas pasaulis atrodo lengvas, nuotaikus ir šmaikštus, bet nepraradęs savo gylio. Kūriniuose skulptorius subtiliai balansuoja ties realistiško tikrovės atspindėjimo ir jos iliustravimo riba. Į "Autoportreto" svetainę šįkart jį ir pasikvietėme.
– Autoportretas – tai kopija, atspindys ar akcentuota mentalinės, dvasinės jausenos išraiška?
– Tai mentalinės būsenos, savitos pasaulėjautos ar kitų pajautų išraiška. Kopija ar atspindys gali būti paso nuotrauka arba asmenukė, bet net ir už jų dažnai slypi sociokultūriniai komentarai. Kitaip tariant, jeigu pasirenkama sudėtingesnė medija: tapyba, grafika ar, mano atveju skulptūra, tai natūraliai sufleruoja, kad kalbama nebe apie paviršinius dalykus.
– Kas tampa lemiamu faktoriumi pasirenkant autoportreto atlikimo techniką?
– Techniką padiktavo noras panaudoti bareljefą, kaip nuorodą į ikonas, šventųjų paveikslus, bažnytinį meną. Tai buvo reikalinga kūrinio idėjai atskleisti, bet ne autoportretui pataikauti. Kūriniui reikėjo statistinio, mano kartos atstovo bareljefinio portreto, todėl nusprendžiau kaip statistą panaudoti pats save.
– Kūrimo procesas vyksta remiantis natūra ar naudojantis fotografijos medija?
– Nei natūra, nei fotografija, tik impresijos ir įsivaizdavimai šiuo atveju duoda rezultatą. Galima atsiriboti nuo paviršinių vaizdų, naudoti tik tai, kas naudinga, reikalinga. Tarsi uogaujant – pasiimi tam tikrus bruožus ar detales reikalingas kūriniui.
Užbaigtas kūrinys jau išeksponuotas galerijoje, todėl aš – jau kitas žmogus.
– Kuo remiatės ieškodamas autoportreto spalvinės išraiškos?
– Nemėgstu, kai spalva konkuruoja su forma, dėl to kūryboje naudoju juodus, baltus arba labai ryškius monochrominius spalvinius elementus. Atliedinau kelis vienspalviu taip pat margus šio bareljefo variantus iš gipso, betono, tačiau nenorėjau kūrinio perkrauti, todėl likau prie balto varianto.
– Ką kūriniui reiškia fonas?
– Šiame darbe nėra fono – viskas yra visuma ir vienas planas.
– Kūrinio formatas – formali kūrinio sudedamoji dalis ar požiūrio į save, savivertės išraiška?
– Formatas tikrai turi santykį tarp to, kiek laiko žadama praleisti dirbant / kuriant ir žiūrint į save. Nemanau, kad tam skirti daug laiko būtų sveika. Šiuo konkrečiu atveju formatą padiktavo optimalus dydis tarp to, kiek vietos turi užimti kūrinys, kad pradėtų veikti (ties šia riba ir sustojau).
– Kuo žvilgsnis į save, lipdant autoportretą, skiriasi nuo kasdienio žvilgsnio į save?
– Lipdydamas autoportretą išskiriu kelis momentus ir juos hiperbolizuoju, kaip ir piešdamas šaržą: atrandama tik tai, kas reikalinga ir autentiška, o visa kita yra detalės ir triukšmas.
– Kur fokusuojamas autoportreto žvilgsnis?
– Žvilgsnis fokusuojamas tarsi į nepažįstamąjį, kaip į statistą, kuris daugiau iliustruoja savo aplinką negu pats save.
– Autoportrete fiksuojate praeities įvykių refleksijas savyje, esamąjį momentą ar ateities lūkesčius?
– Tai yra to periodo, kuriame kūriau, fiksavimas: baigtas kūrinys jau išeksponuotas galerijoje, todėl aš – jau kitas žmogus. Tai ypač ryšku skulptūros žanre, kuriame procesas yra ypač imlus laikui.
– Kiek seansų truko nulipdyti šį autoportretą? Ar jų metu kito jūsų nuotaika, jausenos?
– Procesas truko apie keturis mėnesius, kartais grįžtant prie kūrinio. Nuotaikos ir jausenos gyvenime gali kisti, tačiau prie darbo grįžti tik su jam tinkančiu nusiteikimu. Kaip niekada nesumaišai paletėje esančių dažų į vieną spalvą, lygiai taip pat elgiesi ir su jausenomis bei nuotaikomis kūrybiniame procese.
– Ar kuriant autoportretą atsiranda baimių?
– Baimių – ne, atradimų – visada. Dar pradedu ir raukšlių rasti naujų, bet to baime nepavadinčiau.
– Kuo šis darbas skiriasi nuo kitų jūsų kurtų autoportretų?
– Jame nesiekiau realistinio savęs atvaizdavimo. Su didele saviironijos doze norėjau reflektuoti eilinį savo kartos atstovą.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Valdovų rūmuose atidaroma interaktyvi paroda apie 1863–1864 metų sukilimą3
Valdovų rūmų Didžiajame kieme ketvirtadienį atidaroma interaktyvi paroda apie 1863–1864 metų sukilimą. ...
-
„Nerk į teatrą“: interaktyvumas be amžiaus cenzo
Tarptautinis edukacinis festivalis „Nerk į teatrą“ šiemet Nacionaliniame Kauno dramos teatre (NKDT) vyks jau keturioliktą kartą. Jo programoje nuo balandžio 25 d. iki birželio 14 d. – pusšimtis edukacijų, dvi premjeros, a...
-
Pagerbti trys geriausi 2023-iųjų bibliotekininkai, įstaigos sutarė derinti veiksmus
Kultūros ministerijoje antradienį minint Nacionalinę Lietuvos bibliotekų savaitę pagerbti geriausi praėjusių metų šio sektoriaus specialistai, tuo metu bibliotekų asociacijos pasirašė ketinimų protokolą dėl bendradarbiavimo. ...
-
Antrasis S. Dirsytės romanas: aplinkybių sutraiškyta herojė iki pabaigos kovojo už teisę išlikti
„Kai rašai istorinį romaną, išties, gerąja to žodžio prasme, ištinka tam tikras apsėdimas. Atrodo, kuo daugiau domiesi laikotarpiu, apie kurį rašai, tuo aiškiau dėliojasi istorija, o rūke tarsi paskendęs vaizd...
-
O. Šurajevas rėžė Lietuvos teatralams: kas iš to vardo, jei jie „myžniai“116
Visuomenininkas Olegas Šurajevas abejingų nepalieka. Anot jo, dabar nėra laikas abejoti ir kalbėti miglotomis metaforomis. Jis teigė, kad atėjo laikas išreikšti aiškias pozicijas – be dviprasmybių, naudos ir kašt...
-
„Lietuvos teatrų pavasaris“: 45-asis festivalis
Kauno teatro mylėtojai visą savaitę turi unikalią progą mėgautis profesionalų sukurtais spektakliais iš visos Lietuvos: sekmadienį prasidėjo jau 45-asis festivalis „Lietuvos teatrų pavasaris“. ...
-
Kultūros ministerija paskelbė konkursą vadovauti Nacionaliniam architektūros institutui2
Kultūros ministerija antradienį paskelbė konkursą į naujai įsteigto Nacionalinio architektūros instituto direktoriaus pareigas. ...
-
Prasideda Nacionalinė Lietuvos bibliotekų savaitė
Antradienį Lietuvoje prasideda Nacionalinė Lietuvos bibliotekų savaitė, kurios tema šiemet – Europos Sąjunga (ES). ...
-
Finaliniai B. Dvariono konkurso akordai: nuo rečitalių koncertų salėse iki kelionių į Disneilendą
Jau dvyliktą kartą jaunuosius smuikininkus ir pianistus iš viso pasaulio į Lietuvą pakvietęs Tarptautinis Balio Dvariono konkursas šį savaitgalį išrinko pačius geriausius. Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje konkurso f...
-
S. Karunatilaka: tikiuosi, kad mes šio to pasimokysim iš pasakojimų, persmelktų mūsų patirties
„Rašant knygą nėra taip, kaip būna per kokią filmo premjerą, kai jis išleidžiamas ir palydimas su fanfaromis, ji gimsta pamažu, o paskui dar reikia tikėtis, kad ras skaitytojų“, – pripažįsta Bookerio premijos laureata...