- Ainė Jacytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Į Kauną sugrįžo prieš ketvirtį amžiaus miestą atradęs švedų menininkas Ingvaras Staffansas. Jo bagaže – šįkart atgabentame legaliai – stipria energija trykštantys darbai.
Į Kauną sugrįžo prieš ketvirtį amžiaus miestą atradęs švedų menininkas Ingvaras Staffansas. Jo bagaže – šįkart atgabentame legaliai – stipria energija trykštantys darbai.
Kartą, po 25 metų
Gyvename pasaulyje, kuriame vis mažiau juntame ribas ir vis toliau galime nukeliauti. Atsiveria tolimiausios ir gražiausios šalys, paslaptingiausi miestai. Kelionės praturtina, plečia akiratį, suteikia erdvės pamąstymams. Regėtos vietos įsikuria mūsų atmintyje ir neretai kviečia sugrįžti, išgyventi pažinimo akimirkas ne vieną kartą.
Vieta, paskatinusi sugrįžti, menininkui iš Švedijos I.Staffansui tapo Lietuva. Kaune lygiai prieš 25 metus buvo surengta pirmoji dailininko paroda. "Šis mano žygis tais laikais atrodė lyg laisvės simbolis. Žodis "laisvė" turėjo didelę, išsvajotą prasmę, daug didesnę nei dabar", – teigia I.Staffansas.
Kaip skelbia parodos anotacija, jis buvo pirmasis Vakarų menininkas nepriklausomoje Lietuvoje, nepabūgęs susikrauti paveikslų ant automobilio stogo, nelegaliai kirsti muitinę ir atsidurti Kaune.
Dabar, praėjus ketvirčiui amžiaus, pasauliui tapusiam atviru ir svetingu, M.Žilinsko dailės galerijoje vėl viešintys menininko kūriniai panardina į meditacinę būseną, kurią sukuria regimi ir jaučiami vaizdai, iš jų sklindanti nežabota energija. Erdvės tarsi prisipildo šviežio, skaidraus oro, kurio įkvėpus atgyja visas kūnas.
Susitelkimas į save
Dviejose galerijos erdvėse, jungiamose siauro koridoriaus, atsiveria vidines dailininko būsenas ir išgyvenimus reflektuojantys tapybos darbai, "kylantys iš meditacijos, iš gamtos, iš Dievo, iš purvo, iš praeities menininkų, iš poezijos, iš chaoso, iš greičio, iš spontaniškumo, iš gebėjimo prarasti kontrolę".
Ekspresyvūs, žemiškų spalvų, faktūriški, unikalūs kūriniai žiūrovo žvilgsnį vedžioja po keliasluoksnias erdves, kuriamas plataus teptuko brūkšniais, virpančiomis juodomis linijomis ar atsitiktinai užtiškusiomis dėmėmis.
Stovint priešais I.Staffanso drobes apima pasidižiavimo jausmas, tarsi žvelgtum į giliausius pasaulio sandaros klodus, meistriškai sukurtus kūrėjo, tarsi visa slaptingiausia informacija apie Visatos paslaptis srauniomis upėmis tekėtų prieš akis, smelktųsi į kūną, priversdama virpėti ir dovanodama suvokimo jausmą.
Stebėdamas paveikslus žiūrovas jaučiasi toks galingas ir sykiu toks mažas, praturtėjęs reginiais ir įgavęs išminties juos suvaldyti.
Harmonija ir disharmonija
Atviri drobės plotai, palikti viename iš tyliausių dailininko darbų "Poezija", nuramina mintis ir suteikia erdvės žvilgsniu gaudyti pavienes, perregimas lako (ar aliejaus) dėmes, smulkius, atsitiktinius juodus taškus ir tvirtus potėpius. Skirtingų raiškos priemonių sąveika drobės paviršiuje nuvilnija mintyse kaip pati gražiausia poezija, kuriai nereikia žodžių.
"Šiaurietiška kalba I" ir "Šiaurietiška kalba II" prabyla menininko kuriamais slaptais simboliais, primenančiais rašto ženklus, bet vizualiai jie neperskaitomi. Žvelgiant į šiuos darbus tenka pasikliauti intuicija ir pulsuojančia vaizduote, kurios šifruoja regimus ženklus, pasitekldamos vidinius resursus.
Rašto motyvai pasikartoja kūriniuose "Supaprastinta kalba I", "Supaprastinta kalba II" – darbų fonu tampa pageltęs, senas laikraščio lapas, ant kurio nenutrūkstamai, horizontaliomis linijomis kartojami mažučiai puslankiai (tarsi apverstos "u" raidės), žvelgiant iš toli atrodantys kaip susispietę žodžiai.
24 paveikslų cikle "Energijos laukai" pasitelkęs grafiškos stilistikos raišką, kūrėjas žiūrovą skatina kiekviename nedidelio formato kūrinyje pajusti slypinčią energiją ir sykiu akimis aprėpus visus ciklą sudarančius kūrinius – pajausti jėgą, kurią sukuria dinamiški ir užtikrinti juodos, baltos, rusvos spalvų santykiai, besimainantys paviršiai, godžiai geriantys vienas kitą ir aštrios juodos linijos, susikertančios tarpusavyje, kurdamos abstrakčias trikampes formas.
Žiūrovo mintys, nuolatos kurstomos pulsuojančių paveikslų paviršių, prisipildo energijos. "Pėdsakai", "Pieštukas", "Taškas" – smulkiausi (dydžio ir raiškos priemonių prasme) ekspozicijos kūriniai. Minimalistinės estetikos darbuose veikia šiurkštus jų paviršius ir inkliuzas, išsaugotas jame. "Gyvenimo medyje" stebina įtikinamai sukurta faktūra, kuri be galo panaši į suskeldėjusią medžio rievę, "Mistinis peizažas" žvilgsnį nardina į gilių ir tamsių spalvų santykius.
Kas? Paroda "PO 25 METŲ".
Kur? M.Žilinsko dailės galerijoje.
Kada? Veikia iki birželio 28 d.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Šių metų „Gintarinė pora“: žiūrovų laukia didelė staigmena!2
Bene vienas svarbiausių tikro ir šilto pavasario pranašų Kaune – pirmąjį gegužės mėnesio savaitgalį mieste vykstančios tarptautinės sportinių šokių varžybos „Gintarinė pora“. Šiemet jos bus surengtos ...
-
„Lietuvos teatrų pavasaris“: 45-asis festivalis
Kauno teatro mylėtojai visą savaitę turi unikalią progą mėgautis profesionalų sukurtais spektakliais iš visos Lietuvos: sekmadienį prasidėjo jau 45-asis festivalis „Lietuvos teatrų pavasaris“. ...
-
H. L. Asbjørnsen – džiazo karalienė ir scenos katė
Kauno bigbendas, tik ką turėjęs įkvepiančius koncertus Birštono džiazo festivalyje ir Kaune su džiazo fleitininku Néstoru Torresu (Puerto Rikas / JAV), vėl kviečia į unikalų pasimatymą. Šį kartą – su džiazo primadona i...
-
Ketvirtoji Kauno literatūros savaitė jungs žemynus ir žodžius
Gegužės 8–12 dienomis Kaunas taps literatūros meka – čia jau ketvirtąjį kartą vyks tarptautinis knygų ir rašytojų festivalis „Kauno literatūros savaitė“. Renginys šiais metais suburs autorius ne tik iš Li...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone balandžio 23–28 d.
Balandžio 23 d. Raudondvario kultūros centras: 16 val. vaikų meno kolektyvų šventė „Parvažiavo saulė“ (Jurginės). Dalyvauja jaunučių liaudiškų šokių kolektyvai ir vaikų kapela „Karklynėlis“. Ilgakie...
-
Garbūs svečiai atvyko į A. Areimos premjerą „Dviejų Korėjų susijungimas“5
Balandžio 19-ąją publika rinkosi į režisieriaus Artūro Areimos Nacionaliniame Kauno dramos teatre režisuotą spektaklį pagal J. Pommerat pjesę „Dviejų Korėjų susijungimas“. ...
-
KVMT scenoje – reveransas baleto įvairovei: nuo klasikos iki technomuzikos
Baletas gali būti labai įvairus ir turėti daugybę veidų. Tuo įsitikins žiūrovai, apsilankę Tarptautinei šokio dienai skirtame Kauno valstybinio muzikinio teatro (KVMT) koncerte. Balandžio 27-osios vakarą teatro scenoje atsiskleis tikra klasik...
-
Unikalus garso spektaklis tamsoje: ką girdi ausis, kai nemato akis?1
„Klausymasis – tai kita regėjimo forma“, – neabejoja garso spektaklio „eiti į pat vidurį“ kūrėjai. Garso menininkų kartu su neregiais sukurtas spektaklis vyksta visiškoje tamsoje, klausantis Jono Meko poeziją i...
-
Tarpininkai. Po kilogramą laimės, laisvės ir būties
Pokalbis su tapytoju Andriumi Miežiu – bendros meno parodos „Tarpininkai“ kontekste apie kultūrą, natūrą, meno kūrinio suvokimą; tarpininkavimą ir bendravimą su meno publika, atveriant jai meno pasaulius. Naujausius tapybos kūrinius...
-
Urbšienės faifoklokai Baniutės svetainėje9
Kačerginėje, buvusioje Mašiotų ir Urbšių šeimų vasarvietėje, kuri apima namelį ir parkų sklypus, daugiau nei 20 metų šeimininkauja Prano ir Jono Mašiotų palikimo puoselėtojų draugijos nariai. Šeimininkauja,...