- Rūta Ostrovskaja
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Maironio lietuvių literatūros muziejuje, trečiajame aukšte, mansardos galerijoje, veikia jau antrą kartą rengiama paroda "Kaunas. Aš tave matau".
Užsimezgusi tradicija
Tapytojos Ausmos Bankauskaitės iniciatyva prieš kelerius metus Kaunui neabejingi tapytojai susibūrė į simpoziumą, po kurio ir gimė pirmoji paroda. Visa tai būtų buvę neįmanoma ir be Kauno Šv.Apaštalų Petro ir Povilo arkikatedros bazilikos klebono Evaldo Vitulskio, kuris jau antrus metus globoja šį meninį projektą, bei Maironio lietuvių literatūros muziejaus parodai skirtos erdvės.
Pirmaisiais metais buvo pristatyti išskirtinai tapybos darbai, o šių metų ekspoziciją sėkmingai papildė dviejų skulptorių ir keramikės kūriniai.
Jauki mansardos erdvė užsipildė keturiolikos visiškai skirtingų autorių darbais, kurie pristato savąjį Kauno matymą, tačiau visus juos jungia glaudus ryšys su šiuo miestu. Menininką prakalbinti nėra jau toks paprastas dalykas, bet trumpoje parodos ekskursijoje pabandykime bent lakoniškai pristatyti išgirstus dalykus ir kartu – visus demonstruojamus darbus.
Spalvų ženklai
Ekspoziciją pradeda du spalvingi ir margi Kauno patrioto Arvydo Martinaičio kukučiai, o tiesos, kas pozavo dailininkui, taip ir nepavyko išgauti. Tapytojo Lino Gelumbausko klausiau apie jo peizažų baltumą, o jis papasakojo nostalgišką istoriją apie Pažaislio vienuolyną ir kadaise restauruotas freskas, sienų bei lubų puošybą, apie ramybę ir susikaupimą bei kamaldulių eremo namelius. Dar prisipažįsta, kad visad galvojo visa tai nutapyti žiemą, todėl šiai parodai ir atvežė keletą "baltų" drobių.
Peizažus keičia menininkės iš Vilniaus Lilijos Puipienės rausvai melsvo kolorito natiurmortas ir abstrakti kompozicija, primenantys pro langą bėgančio lietaus ir šviesos žaismą.
Ekspozicijos tapybos darbų juosta tarsi suskaldoma keramikės Eglės Česonytės kontempliaciniu objektu pavadinto "Kaunas–Vadstena–Kaunas", kurį menininkė pristato kaip savo pabėgimo į Švediją ir sugrįžimo atgal į Lietuvą simbolį. Iš porceliano nunerta vilnonė kojinė greta melsvo suolelio, molio degimo krosnies pelenuose atspaustos pėdos, kurias atidarymo metu kažkas netyčia sumindė, konstruoja daug minčių sukeliantį naratyvą apie išvykstančius iš Lietuvos menininkus.
Trimačiai sprendimai
Mansardą užbaigia langas, o pro jį sklindanti šalta žiemos šviesa krenta ant trijų skulptoriaus Danieliaus Sodeikos "Širdžių". Pirmoji – metalinė, įkalinta spygliuotos vielos ir aprėminta rūdžių spalvos lentomis. Tai tarsi aliuzija į vykdytus trėmimus ir tą vagonų spalvą. Antroji – ažūrinė ir tarsi plevenanti ore. Ilgai žiūrėdamas į ją pamatai, kad ji sukonstruota iš surūdijusių vinių ir nejučia mintys savaime susitelkia ties nukryžiavimo scena. Trečioji – Sopulingoji, su septyniais skausmo simboliais, tik čia skulptorius kalavijus pakeičia peiliais, prie kurių ašmenų atsargiai prisiliečiu. Kalbantis su skulptoriumi ir paklausus, kaip jam ateina kūrybinės idėjos, išgirstu paprastą atsakymą, kad jis viską darantis tik iš širdies.
Tarsi takoskyra tarp dviejų ekspozicijos dalių – Vytauto Umbraso medinės skulptūros su jose atsitiktinai inkrustuotais popieriniais taikiniais. Apsidairiau, tačiau ginklo niekur nebuvo. Prisiminiau savo vaikystėje lankomus tirus. Prisiartinau prie masyvios medinės knygos ir tik atidžiau įsižiūrėjusi jos apatinėje nugarėlėje pamačiau dar vieną taikinį.
Pirmaisiais metais buvo pristatyti išskirtinai tapybos darbai, o šių metų ekspoziciją sėkmingai papildė dviejų skulptorių ir keramikės kūriniai.
Prisikėlimo belaukiant
Kita ekspozicijos dalis pradedama Arvydo Kašausko urbanistiniais peizažais, kuriuose taip gerai kauniečiams pažįstama Rotušės aikštė žiemą ir Šv.Jurgio bažnyčia su virš jos kabančiu sustingusiu šviesaus mėlio dangumi
Toliau mus pasitinka parodos kuratorės ir tapytojos A.Bankauskaitės sodraus ir ryškaus kolorito ir ryžtingo potėpio darbai. Ant buvusios skelbimų lentos nutapyta Sopulingoji Dievo Motina tarsi pratęsia širdies temą, jos skelbiama naujiena greičiausiai gera, o darbas pavadintas "Iš visos širdies". Savo kūryba dailininkė apibūdina kaip "ekspresyvią mintį – tam tikro laiko išraišką ant drobės". Mintis ekspresyvi – kaip ir antrojo darbo tapybinė raiška. Spalvinga drobė "Ant palangės" – tarsi ateinančio pavasario pranašas.
Dvi abstrakčios kauniečio tapytojo Eugenijaus Varkalevičiaus drobės, kurių nepriskirtum niekam kitam. Vienoje dėmės konstruoja dėlionę ir primena vaikystėje stebėtus plaukiančius debesis. Dar įdėmiau įsižiūrėjus beveik išgirstu avinėlių bliovimą ir matau tabaluojančias laibas kojeles. Sustingusią žvakės liepsną drobėn perkelia vilnietis dailininkas Mantas Maziliauskas (beje, norintieji išsamiau susipažinti su šio menininko kūryba laukiami Vilniaus rotušėje, kurioje nuo kovo 5 d. demonstruojama instaliacija "Architektūra*daiktai*erdvė").
Menininko Romualdo Balinsko natiurmortai gan ilgam prikausto dėmesį. Angelai ir avinėlis šiuose darbuose tampa religiniais simboliais ir paprastam natiurmortui suteikia papildomų konotacijų.
Kauno menininkas Linas Jurčiukonis parodai parinko darbus, kurių vienas dedikuotas itin stipriam religiniam simboliui – degančiai Jėzaus širdžiai, o kitas paskirtas votams, kurių Lietuvos bažnyčiose sutinkame vis rečiau. Dailininkas susižavėjęs pasakoja apie Skarulių Šv.Onos bažnyčią su medinėmis skulptūromis ir teigia, kad jam itin įdomios už jo nutapytų votų besislepiančios istorijos.
Klaipėdietė dailininkė Vitalija Petraitytė pratęsia religinę temą ir parodoje pristato Kristaus nukryžiavimo scenos fragmentą bei "beveidžio" dvasininko portretą, tarsi išnyrantį iš už lietaus sienos, o visą parodą užbaigia dar du spalvingi dailininko J.Pranckevičiaus Kauno katedrą ir Šv.Trejybės bažnyčią vaizduojantys tapybos darbai.
Ši paroda, įgavusi tokį pavidalą, tikriausiai ir paneigia vienoje parodos atidarymo kalboje išsakytus nuogąstavimai, kad religinės temos vis rečiau domina menininkus. O visi susidomėjusieji iš visos širdies kviečiami į mansardos galeriją – paroda veiks iki kovo 16 d.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Nerk į teatrą“: interaktyvumas be amžiaus cenzo
Tarptautinis edukacinis festivalis „Nerk į teatrą“ šiemet Nacionaliniame Kauno dramos teatre (NKDT) vyks jau keturioliktą kartą. Jo programoje nuo balandžio 25 d. iki birželio 14 d. – pusšimtis edukacijų, dvi premjeros, a...
-
Šių metų „Gintarinė pora“: žiūrovų laukia didelė staigmena!4
Bene vienas svarbiausių tikro ir šilto pavasario pranašų Kaune – pirmąjį gegužės mėnesio savaitgalį mieste vykstančios tarptautinės sportinių šokių varžybos „Gintarinė pora“. Šiemet jos bus surengtos ...
-
„Lietuvos teatrų pavasaris“: 45-asis festivalis
Kauno teatro mylėtojai visą savaitę turi unikalią progą mėgautis profesionalų sukurtais spektakliais iš visos Lietuvos: sekmadienį prasidėjo jau 45-asis festivalis „Lietuvos teatrų pavasaris“. ...
-
H. L. Asbjørnsen – džiazo karalienė ir scenos katė
Kauno bigbendas, tik ką turėjęs įkvepiančius koncertus Birštono džiazo festivalyje ir Kaune su džiazo fleitininku Néstoru Torresu (Puerto Rikas / JAV), vėl kviečia į unikalų pasimatymą. Šį kartą – su džiazo primadona i...
-
Ketvirtoji Kauno literatūros savaitė jungs žemynus ir žodžius
Gegužės 8–12 dienomis Kaunas taps literatūros meka – čia jau ketvirtąjį kartą vyks tarptautinis knygų ir rašytojų festivalis „Kauno literatūros savaitė“. Renginys šiais metais suburs autorius ne tik iš Li...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone balandžio 23–28 d.
Balandžio 23 d. Raudondvario kultūros centras: 16 val. vaikų meno kolektyvų šventė „Parvažiavo saulė“ (Jurginės). Dalyvauja jaunučių liaudiškų šokių kolektyvai ir vaikų kapela „Karklynėlis“. Ilgakie...
-
Garbūs svečiai atvyko į A. Areimos premjerą „Dviejų Korėjų susijungimas“5
Balandžio 19-ąją publika rinkosi į režisieriaus Artūro Areimos Nacionaliniame Kauno dramos teatre režisuotą spektaklį pagal J. Pommerat pjesę „Dviejų Korėjų susijungimas“. ...
-
KVMT scenoje – reveransas baleto įvairovei: nuo klasikos iki technomuzikos
Baletas gali būti labai įvairus ir turėti daugybę veidų. Tuo įsitikins žiūrovai, apsilankę Tarptautinei šokio dienai skirtame Kauno valstybinio muzikinio teatro (KVMT) koncerte. Balandžio 27-osios vakarą teatro scenoje atsiskleis tikra klasik...
-
Unikalus garso spektaklis tamsoje: ką girdi ausis, kai nemato akis?1
„Klausymasis – tai kita regėjimo forma“, – neabejoja garso spektaklio „eiti į pat vidurį“ kūrėjai. Garso menininkų kartu su neregiais sukurtas spektaklis vyksta visiškoje tamsoje, klausantis Jono Meko poeziją i...
-
Tarpininkai. Po kilogramą laimės, laisvės ir būties
Pokalbis su tapytoju Andriumi Miežiu – bendros meno parodos „Tarpininkai“ kontekste apie kultūrą, natūrą, meno kūrinio suvokimą; tarpininkavimą ir bendravimą su meno publika, atveriant jai meno pasaulius. Naujausius tapybos kūrinius...