Architekto prognozė: tendencija guiti automobilius iš miesto centro – laikina

  • Teksto dydis:

Netrukus elektromobiliai pamažu pakeis senus, neekologiškus automobilius, todėl dėmesys automobiliams gali sugrįžti, sako Kauno technologijos universiteto Statybos ir architektūros fakulteto (KTU SAF) dėstytojas Vytautas Baltus. Pranešime spaudai specialistas rašo, Kauno miesto gyvenimas labiausiai priklausomas nuo žmonių judėjimo galimybių mieste.

– Kaunas keičiasi, ir tai akivaizdu. Jau dabar centre dygsta nauji biurų pastatai, kalbama apie naujus viešuosius objektus, pavyzdžiui, Mokslo salą, M. K. Čiurlionio koncertų centrą, naują tiltą ir kitus. Link kur slenkasi miesto urbanistinė ašis ir ką tai atneš miestui?

– Pirmiausia, miestą įgalina transportas, judėjimas. Istoriškai susiklostė, kad kažkada architektūros grandai matė automobilį kaip laisvės simbolį. Plačios gatvės ir pralaidumas buvo svarbiausia. Dabar situacija keičiasi. Madinga tapo nevairuoti, skatinama daugiau naudoti viešąjį transportą ar dviračius.

Šiuo metu Europoje kelią skinasi tendencija miesto centre privataus transporto judėjimą daryti kuo nepatrauklesnį – siaurinamos gatvės, branginamas parkavimas, apskritai ribojamas patekimas. Tokius sprendimus matome ir Kaune.

Vienas iš tvirtų argumentų – tarša. Tačiau jau visai netolimoje ateityje elektromobiliai pamažu pakeis seną automobilių parką ir asmeninis transportas nebus toks ekologiškai nepriimtinas, todėl dėmesys automobiliams gali sugrįžti.

Todėl ir Kauno ašis pasislinks ten, kur automobiliui bus patogiau. Po truputį Kaune savo valandos sulaukia kita Nemuno pusė, didžiulė teritorija ant Aleksoto kalno tarp Europos prospekto ir Lakūnų plento, kaimiška Veiverių plento išklotinė. Bet tolesniam vystymui Kaunui reikia ne vieno, o dar bent penkių tiltų. Visgi keliauti tarp abiejų Nemuno krantų pėsčiomis tikrai nėra ir nebus patogu.

V. Baltus/D. Didžiapetrio nuotr.

– Kokį Kauno miesto veidą matote ateityje?

– Jei bus tie penki tiltai ar kitaip išspręstas patogaus susisiekimo klausimas – tuomet kaip jaunos, skubančios džiaugtis nuotakos. Jei nebus – turėsime situaciją, kai dėl nuolatinio vėlavimo, gaišaties negalėsime pastebėti ar pasimėgauti naujais traukos objektais ir tiesiog didės gyventojų nusivylimas.

Kiekvienas miesto rajonas yra savitas, su savu gyvenimu, verslu ir traukos objektais.

Tikiu, kad labai svarbu gerai pagalvoti ir planuoti, koks Kaunas bus po šimtmečio, o ne po kelių metų. Klausimas, ar dabartinės statybos, gatvių pertvarkymai ir įvairių skulptūrų gainiojimasis nepraras savo aktualumo, ar nereikės planuoti, kaip jas nugriauti. Turėtų egzistuoti siekiamybė, kad visi veiksmai ir pastatai kuo ilgiau tarnautų pagal savo paskirtį.

– Kaip manote, kur koncentruosis miesto gyvenimas. Ar keisis miesto rajonų vaidmenys?

– O gal jis tegul niekur nesikoncentruoja? Lai būna visur. Visuose rajonuose ir gatvėse. Kiekvienas miesto rajonas yra savitas, su savu gyvenimu, verslu ir traukos objektais. Man neatrodo priimtina idėja visas miesto veiklas kažkur koncentruoti ir jas tarsi sukišti į vieną didžiulį, dangų remiantį ir taip žmogaus mažumą paryškinantį dangoraižį iš fantastinių filmų.

Tos atmintinai išmoktos enciklopedinės frazės apie daugiafunkciškumą man atrodo ir naivios, ir dirbtinės, ir nereikalingos. Kaip daugiabučių rajonai liks daugiabučių rajonais, o ne kažkuo naujo ir universalaus, taip ir kiekvienas miesto rajonas turi turėti savo funkciją.

Nesitikėčiau ir drastiškų jų pasikeitimų. Daugiabučių rajonas visgi tikrai nenusigrimuos į smėlėtų kurortų dvasia alsuojančias alėjas ir pakrantes, pilnas Pritzkerio premijos lygio pastatų.

Istorijoje turėjome keletą miesto pasikeitimų. Buvo virsmas, kai gražiausios paupių teritorijos buvo išnaudotos pramonei ir gamybai. Buvo ir tebesitęsia kitas virsmas, kai likusios gražiausios paupių, miškų teritorijos tampa uždarų gyvenviečių zonomis su tvoromis. Bet lieku optimistiškas ir tikiu, kad Kauno laukia proveržis ir savo komforto zonos atradimas.

D. Didžiapetrio nuotr.

– Sakoma „Kaunas atsigauna“, bet ar tas atsigavimas jaučiamas miesto architektūroje?

– Naujoji Kauno architektūra yra jaunatviškai entuziastinga, tačiau labai jau vidutinė. Joje labai jaučiamas gamybiškumas, kuris dažniausiai ateina iš vystytojų nurodymų ir siekio padaryti paprasčiau bei pigiau. Kūrybai ir gilesnėms mintims vietos paliekama mažokai. Sunku būtų tikėtis, kad po šimto metų apie šių laikų architektūrą galėsime kalbėti ir ja didžiuotis taip, kaip didžiuojamės tarpukario modernizmu. Tam reikia ir užsakovų noro investuoti daugiau į architektūrą, ne tik į funkcionalumą.



NAUJAUSI KOMENTARAI

komedija

komedija portretas
Guiti stiklines batų dėžes ir tokius "architektus" iš Kauno! Tegul eksperimentuoja negyvenamuose vietovėse...ir patys juose gyvena!

Aplinkos prieziuros komisija

Aplinkos prieziuros komisija portretas
Architektura ne vilkas nereikia bijoti eksperimentuoti statant didesnius nei 12 a pastatus vietoje nebaigto statyti stoties turgaus teritorijoje prie Ragucio alaus gamyklos kaunakiemio gatves....

gal jus ''tikrieji architektai''

gal jus ''tikrieji architektai'' portretas
pasiziurekit i savo ir savo kolegu ''kurinius''pvz.Gertrudos gatveje naujiai pastatytus ''meno sedevrus''kurie ir durnam kelia mazu maziausia sypsenas su savo israiskingom turbut geltonom spalvom.
VISI KOMENTARAI 9

Galerijos

Daugiau straipsnių