- Edita Radzevičiūtė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kauno viešojo transporto vairuotojai piktinasi darbo sąlygomis. Jie klausia, kaip galima normaliai dirbti, jei priklauso vos penkios minutes poilsio? "Kauno autobusų" atstovai tikina, kad poilsio laikas atitinka visus reikalavimus.
Trumpos pertraukos
Į dienraščio "Kauno diena" redakciją kreipėsi bendrovės "Kauno autobusai" vairuotojas, kasdien vežiojantis kauniečius. Prano vardu prisistatęs vyras tikino, kad vairuotojai nuolat susiduria su stresinėmis situacijomis, o po ilgo važiavimo net nėra kada atsipūsti, vėl reikia sėsti prie vairo ir per visą miestą vežti keleivius.
Jo darbo grafike nurodyta, kad po maždaug valandą trunkančio reiso paskutinėje stotelėje jis gali pailsėti 4–6 minutes. Pašnekovo manymu, tai yra per trumpas laikas, kad būtų galima vėl ramiai kibti į darbą ir saugiai vežti keleivius.
Kurgi nelakstys tie vairuotojai, kur jie kalbės mandagiai, juk dirba be poilsio, o jei dar vėluoja...
"Girdžiu viešumoje daug nusiskundimų "Kauno autobusų" vairuotojų elgesiu, įžūlumu, nemandagumu ir t.t. Čia dirbu jau kelerius metus. Taip, visokio plauko čia yra darbuotojų – ir chamų, ir padorių. Bet čia yra didžiausia problema – poilsis. Ar čia normalu vairavus visą maršrutą, atsėdėjus įtampoje, pailsėti vos keturias minutes? Dažniausiai būna apie šešias. Kurgi nelakstys tie vairuotojai, kur jie kalbės mandagiai, juk dirba be poilsio, o jei dar vėluoja..." – laiške dėstė viešojo transporto vairuotojas.
Vyras tikino, kad ilgas sėdėjimas prie vairo ir nuolatinis stresas atsiliepė ir sveikatai. "Vien pagal sveikatos normas, pasėdėjus valandą, reikia padaryti 10 minučių pertraukėlę, pasivaikščioti. Reikia kaulus pamankštinti, stresą pašalinti, nes jis nieko gero neduoda, vairuotojai paskui visam gyvenimui suluošinti būna. Per kelerius metus įsigijau ir "draugę" – prostatos ligą. Kaip pasirašo viršininkai tokiems grafikams? Tai gal reikia ir sveikatos specialisto parašo", – nuomonę išsakė Pranas.
Atitinka reikalavimus
Bendrovės "Kauno autobusai" atstovai nustebo išgirdę, jog kažkas iš vairuotojų skundžiasi grafikais ir poilsio stoka: esama žurnalų, kuriuose visi vairuotojai gali surašyti savo pastabas, ir jos gali būti nagrinėjamos. Būna, vairuotojai pastebi, kad vienas maršrutas per tam tikrą laiką neįveikiamas, kai kur reikėtų ilgesnių poilsio minučių, tačiau iki šiol dėl poilsio trūkumo niekas nesiskundė.
"Vairuotojų darbo laiką reglamentuoja ES ir LR įstatymai. Sudaromi darbo grafikai visiškai atitinka šių įstatymų reikalavimus. Be to, vairuotojų darbo laikas aptariamas ir Darbuotojų kolektyvinėje sutartyje, pasirašytoje 2016 m. balandžio 19 d. Visi vairuotojai be išimties turi mažiausiai 30 minučių pietų pertraukai. Didesnė dalis pietauja valandą ir ilgiau. Pietų pertrauka planuojama po 3,5 iki 4,5 val. nuo darbo pradžios", – komentavo bendrovės "Kauno autobusai" rinkodaros vadovas Karolis Dekeris.
Jo teigimu, bendrovė nuolatos derina ir konsultuojasi su vairuotojais bei profesinėmis sąjungomis.
"Daugumoje darbo grafikų yra 12–15 minučių pertraukos tarp reisų. Tik išskirtiniais atvejais šis laikas gali būti trumpesnis ir diktuojamas klientų poreikiams užtikrinti. Tokiu atveju tarp dviejų reisų poilsio laikas gali būti minimalus, tačiau atitinkantis teisės aktus. Vidutinis reiso ilgis (pirmyn ir atgal) yra apie 28 km ir vidutiniškai trunka apie 93 minutes", – komentavo bendrovės "Kauno autobusai" atstovas.
Kolegai pritarė ir Maršrutų ir tvarkaraščių planavimo skyriaus vadovė Daiva Gulienė. "Mūsų darbo praktika – daugiau kaip 20 darbo metų. Pasitaiko trumpesnių poilsio petraukėlių, nes galinėse stotelėse koreguojami maršrutai, kad visi autobusai vienu metu neišvažiuotų. Tuomet pertrauka gali sumažėti iki 4–5 minučių, tačiau tada ji ilgesnė būna kitame maršruto gale. Būna, ir patys vairuotojai prašo, kur geriau jiems ilgiau ilsėtis, nes kai kur nėra tualetų, kai kur suvažiuoja daugiau kolegų, tai jiems smagiau ten pabendrauti", – sakė ji.
Bendrovės atstovai tikino: ilgesnės poilsio pertraukos pareikalautų didesnių vairuotojų pajėgų, tačiau vadovai yra pasirengę kalbėtis ir ieškoti geriausių sprendimų, kaip dar gerinti vairuotojų darbo sąlygas.
"Norime atkreipti dėmesį, kad ilgesnės pertraukos pareikalautų daugiau vairuotojų ir transporto priemonių tam pačiam paslaugos lygiui užtikrinti. Tai reikštų didesnę paslaugos savikainą. Ne mažiau svarbu pažymėti, kad tokie darbo laiko principai niekada nekėlė problemų. Bendrovė visada atvira dialogui ir rimtai žiūri į vairuotojų darbo sąlygas bei darbo režimą. Visi vairuotojai turi pranešti tiesioginiam vadovui apie poilsio trūkumą, jei susiduria su tokia situacija. Kiekvienas atvejis vertinamas ir sprendžiamas atskirai", – pažymėjo K.Dekeris.
Darbo inspekcijos pozicija
Valstybinė darbo inspekcija tvirtino, kad dėl bendrovės "Kauno autobusai" praėjusiais metais buvo sulaukę kelių skundų, tačiau jie nebuvo susiję su poilsio trūkumu. Anot Asmenų aptarnavimo ir teisės taikymo skyriaus vedėjos Irinos Janukevičienės, jei vairuotojai mano, kad pažeidžiamos jų teisės, turi kreiptis į Darbo inspekciją.
"Pagal Darbo kodeksą (DK), vairuotojams, kaip ir kitiems darbuotojams, taikomi darbo ir poilsio reikalavimai. Yra ypatumai, kurie taikomi krovinius gabenantiems ir tolimųjų reisų vairuotojams, o viešojo transporto vairuotojams taikoma normali darbo diena, nustatoma pagal grafiką. Pagal naująjį DK nustatyta 40 valandų darbo savaitė ir nustatomas dienos darbo laikas. Pietų pertrauka jiems taip pat priklauso po 4 darbo valandų, ji turi trukti ne mažiau kaip pusvalandį ir ne daugiau kaip dvi valandas, bet konkretesnis laikas nustatomas darbo grafikuose", – aiškino specialistė.
Anot jos, darbdavys turi įvertinti darbo vietos riziką ir spręsti, kada ir kiek darbuotojui suteikti papildomų pertraukų. Įstatymuose nėra numatyta, kiek laiko viešojo transporto vairuotojai tarp reisų turėtų ilsėtis.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Liūčių tvindomame Dubajuje esantis lietuvis: nustėrau pamatęs apsemtą aštuntą viešbučio aukštą17
„Dvi dienos, atrodytų, iškrito iš gyvenimo“, – atviravo darbo reikalais į audrų ir liūčių pastaruoju metu talžomą Dubajų atvykęs kaunietis Donatas. Vyras neslėpė – miestas nepasiruošęs tokioms nelaimėm...
-
Kraipo galvas dėl „Megos“ ryklių: kaip visi galėjo nugaišti per vieną mėnesį?14
Kaunas neteko ryklių – tokią žinią pranešė prekybos centras, kurio akvariume trys rykliai gyveno bene du dešimtmečius. Akvariumo prižiūrėtojai sako, kad rykliai tiesiog paseno, tačiau lankytojai, atvažiavę ryklių pasiži...
-
Mugė Laisvės alėjoje – dar gausesnė15
Trim dienom nuo penktadienio į Kauną susirinks ūkininkai, tautodailininkai, amatininkai ir susiveš įdomiausio, skaniausio, gražiausio, ką turi. „Kauno mugė. Pavasaris 2024“ žada įspūdžių, reginių, unikalių dirbinių, gaminių i...
-
Į vasarą – naujais laiptais: iki remonto pabaigos liko nedaug13
Pernai rudenį prasidėjęs Aušros laiptų remontas įpusėjo. Nors Žaliakalnio gyventojai ir turistai vis dar kabarojasi laikinai įrengtais mediniais laiptais, vasarą remontas bus baigtas. ...
-
Incidentas Kauno oro uoste: lėktuvas negalėjo pakilti3
Kauno oro uoste, viename iš orlaivių išsiskleidus avarinei išlipimo čiuožyklai, buvo atidėtas skrydis į Londoną. ...
-
Ugdė vaikų meilę vandeniui1
Ketverius metus, nuo 2020 m. rusėjo iki 2024 m. sausio, trijų Kauno miesto pradinių mokyklų antrokai dalyvavo Sporto rėmimo fondo finansuojamame projekte „Pamilk vandenį“. Apie 800 antrokų vieną kūno kultūros pamoką praleido baseine, mok...
-
Kariuomenė: pratybų metu Kaune gali būti įvesta komendanto valanda – detalės neatskleidžiamos99
Lietuvos kariuomenė surengė spaudos konferenciją, kurios metu viešai nurodė, kad vykstat didžiausioms NATO pratyboms, tam tikrose Kauno ir Vilniaus teritorijose gali būti įvesta komendanto valanda. Paprašius detalizuoti, kokie pratybų vei...
-
Studentų akcija „Pavasario pasibeldimas“: savaitgalis, kai durys atveriamos knygoms ir aukai
Balandžio 20–21 d. Vilniuje ir Kaune vyks labdaros akcija „Pavasario pasibeldimas“, kurią jau ne pirmus metus asmenine iniciatyva organizuoja šalies studentai. Didmiesčių gyventojus namų duris atverti ir įsigyti knygų bus kvie...
-
„Mega“ pranešė liūdną žinią: neteko ilgaamžių ryklių18
Ne vienus metus prekybos ir laisvalaikio centras „Mega“ buvo vienintelė vieta Lietuvoje, kurioje buvo galima apžiūrėti ryklius. Rykliai kartu su daugiau nei dviem šimtais per 40 skirtingų rūšių iš Atlanto, Indijos ir Ram...
-
300 kg sveriantis kaunietis problemos šaknis surado vaikystės traumose: buvo sunku17
31-erių kaunietis Tomas Maročka neslepia, kad jo kūnas iš dalies tapo kalėjimu. Vyras sveria daugiau nei 300 kg. Neseniai T. Maročka ryžosi ryžtingiems pokyčiams ir chirurginei intervencijai. Jis papasakojo nuo ko atsirado problemos su svoriu. A...