- Diana Krapavickaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Naujai įrengiamos šviesoforinės sankryžos ginkluojasi dar vienu atributu – kamera. "Jeigu kameros teigiamai veikia vairuotojus, verčia būti atsakingesnius, saugiau vairuoti – tai puiku", – šyptelėjo Kauno savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Paulius Keras.
Skaičiuoja srautus
Žinant valstybės užmojus Lietuvos kelius apsaugoti greičio matuokliais ir kitokiomis vairuotojų drausminimo priemonėmis, nedidelės kamerytės naujai įrengiamose šviesoforinėse sankryžose Kaune neliko neapkalbėtos.
"Ką jos fiksuoja? Pažeidėjus? O gal apmokestins kelius ir registruos valstybinius numerius?" – šie ir panašūs klausimai kilo Kauno vairuotojams. Kaip paaiškino savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas, prie naujų šviesoforų esančių kamerų paskirtis visai kita – tai yra vaizdo davikliai, kurie reguliuoja eismo srautus.
"Kameros fiksuojamą vaizdą apdoroja šviesoforo valdiklis, išskiria automobilius, mato, kurioje pusėje kokie eismo srautai, ar automobiliai išvažiavę iš sankryžos. Pagal tai šviesoforo valdiklis priima sprendimus ilginti ar trumpinti fazes. Kol kas šitos kameros jokio vaizdo nekaupia, niekam neperduoda", – paaiškino P.Keras.
Kameros fiksuojamą vaizdą apdoroja šviesoforo valdiklis, išskiria automobilius, mato, kurioje pusėje kokie eismo srautai, ar automobiliai išvažiavę iš sankryžos.
Kamerų fiksuojamu vaizdu siekiama užtikrinti eismo eigą. Pirmiausia, ypač piko metu, didžiausias pralaidumas koordinuojamas pagrindinei gatvei. Kaip pavyzdys galėtų būti Savanorių, Aukštaičių ir Zanavykų gatvių sankirta. Ilgiausiai žalias šviesoforo signalas dega Savanorių prospektu važiuojantiems automobiliams. Šalutinėms gatvėms – Aukštaičių ir Zanavykų – tenka trumpesnės žalio signalo fazės.
"Yra daugybė parametrų, pagal kuriuos projektuojamas šviesoforo ciklas. Pirmiausia, užtikrinti pagrindinės gatvės laidumą. Savanorių prospekte tai labai aktualu, todėl net nežymiai padidinus šalutinių gatvių srautus, Savanorių prospekte iš karto pradeda formuotis spūstys. Kalbu apie piko metą, nes kitu metu problemos ten nėra. Kitas dalykas – "žaliosios bangos", kad srautas sklandžiai pravažiuotų abiem kryptimis", – ypatumus dėstė P.Keras.
Veikia lanksčiai
P.Keras priminė, kad senuose šviesoforuose taip pat yra tokia funkcija – ilginti ar trumpinti fazes. Tačiau anksčiau tam buvo naudojamos indukcinės kilpos, kurios buvo įmontuojamos į asfalto dangą. Dėl asfalto dangos deformacijų, remonto jos dažnai būdavo pažeidžiamos ir veikė ne taip efektyviai.
"Todėl nusprendėme pakeisti vaizdo davikliais, kuriuos pažeisti – gerokai mažesnė tikimybė. Visos sankryžos, kuriose įrengti vaizdo davikliai, funkcionuoja pagal vaizdo kameros teikiamą medžiagą – lanksti, interaktyvi programa, kuri reaguoja į faktinius eismo srautus", – pokyčių argumentus aiškino vedėjas.
Tačiau tai nereiškia, kad šviesoforas praleidžia nenutrūkstamą automobilių srautą. Tam tikros ribos yra, nes mieste gausu "žaliųjų koridorių". "Jie ir padiktuoja ribas – kiekvienas šviesoforas, sankryža turi tam tikras ribas, turi derinti savo veiksmus su kitais šviesoforais, bet tam pagal tam tikras ribas ta programa veikia lanksčiai", – naujovę gyrė P.Keras.
Pasak vedėjo, būtų labai paprasta padaryti "žalią bangą" viena kryptimi – kaip K.Donelaičio ar Kęstučio gatvėje – šviesoforai užsidega ir užgęsta vienas paskui kitą. Kai "žalią bangą" reikia suderinti dviem kryptimis, automobilių srautai kryžiuojasi, todėl projektuoti ganėtinai sudėtinga.
Šviesoforo valdiklyje yra numatytos tam tikros fazės pagrindinei gatvei, o šalutinėms gatvėms – tiek, kiek lieka nuo pagrindinės. Jei, pagal vaizdo daviklius, yra galimybė labiau leisti automobilių srautą šoninėms gatvelėms, taip ir daroma – šiuos sprendimus išmanusis šviesoforas priima savarankiškai.
Griežtesni reikalavimai
Įrengti vaizdo daviklius – tik pirmas žingsnis organizuojant Kauno transportą ir eismą. "Artėjamame prie to, kad bus steigiamas eismo valdymo centras. Tuomet vienas inžinierius galės nuolat stebėti eismą mieste. Taip pat galės peržiūrėti istoriją ir pagal tai koreguoti šviesoforų programas. Tada vaizdas bus kaupiamas ir naudojamas. Kol kas jos dirba kaip vaizdo davikliai ir tik tam, kad šviesoforo valdiklis priimtų tinkamus sprendimus", – perspektyvas atskleidė P.Keras.
Naujieji reikalavimai šviesoforinėms sankryžoms, eismui, pėsčiųjų perėjoms, eismo saugumui – ganėtinai sugriežtėję. Rekonstruojant sankryžas, diegiamos naujos sistemos, bet šios priemonės, anot vedėjo, lemia sekundes šviesoforo tinkle ir šiek tiek mažina laidumą. Diegiamos naujos išmaniosios priemonės turi amortizuoti naujus saugos reikalavimus.
Naujų sistemų pokyčiai esą jau juntami. "Ganėtinai pagerėjo eismas Jonavos gatvėje, Šiaurės prospekte, Eigulių mikrorajone spūsčių problema išsisprendė įrengus naują įvažą. Ateities plento rekonstrukcija pagerins situaciją, o šiuo metu, vykdant rekonstrukciją, galime pastebėti padidėjusias spūstis", – padėtį mieste analizavo P.Keras.
Kauno ypatumai
Pasak vedėjo, įtakos didėjantiems automobilių srautams ir spūstims turi ir Kauno nekilnojamojo turto pirkimo ypatumai. "Pačiame mieste problemų nekyla. Didesnių problemų atsiranda miesto prieigose iš rajono įvažiuojant į miesto teritoriją. Visuose įvažiavimuose į miestą laidumas yra mažesnis", – vertino vedėjas.
Esą kelis metus Kaunas buvo išskirtinis miestas. Buvo mažiau perkama naujos statybos butų, tačiau daugiau individualios statybos namų. Kaip įprasta, individualios statybos namai buvo įsigyjami artimajame priemiestyje arba miesto pakraščiuose. "Tokiu atstumu gyvenantys žmonės turi ne vieną ir dažnai net ne du automobilius šeimoje", – pabrėžė P.Keras.
Vedėjas sutiko, kad kai kuriose Kauno gatvėse šiuo metu situacija sudėtingesnė. Esą vienas kitas veiksmas situaciją pagerina, tačiau kol vyksta kai kurių gatvių rekonstrukcijos, situacija kai kur laikinai pablogėja.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Incidentas Kauno oro uoste: lėktuvas negalėjo pakilti
Kauno oro uoste, viename iš orlaivių išsiskleidus avarinei išlipimo čiuožyklai, buvo atidėtas skrydis į Londoną. ...
-
Ugdė vaikų meilę vandeniui1
Ketverius metus, nuo 2020 m. rusėjo iki 2024 m. sausio, trijų Kauno miesto pradinių mokyklų antrokai dalyvavo Sporto rėmimo fondo finansuojamame projekte „Pamilk vandenį“. Apie 800 antrokų vieną kūno kultūros pamoką praleido baseine, mok...
-
Kariuomenė: pratybų metu Kaune gali būti įvesta komendanto valanda – detalės neatskleidžiamos79
Lietuvos kariuomenė surengė spaudos konferenciją, kurios metu viešai nurodė, kad vykstat didžiausioms NATO pratyboms, tam tikrose Kauno ir Vilniaus teritorijose gali būti įvesta komendanto valanda. Paprašius detalizuoti, kokie pratybų vei...
-
Studentų akcija „Pavasario pasibeldimas“: savaitgalis, kai durys atveriamos knygoms ir aukai
Balandžio 20–21 d. Vilniuje ir Kaune vyks labdaros akcija „Pavasario pasibeldimas“, kurią jau ne pirmus metus asmenine iniciatyva organizuoja šalies studentai. Didmiesčių gyventojus namų duris atverti ir įsigyti knygų bus kvie...
-
„Mega“ pranešė liūdną žinią: neteko ilgaamžių ryklių17
Ne vienus metus prekybos ir laisvalaikio centras „Mega“ buvo vienintelė vieta Lietuvoje, kurioje buvo galima apžiūrėti ryklius. Rykliai kartu su daugiau nei dviem šimtais per 40 skirtingų rūšių iš Atlanto, Indijos ir Ram...
-
300 kg sveriantis kaunietis problemos šaknis surado vaikystės traumose: buvo sunku17
31-erių kaunietis Tomas Maročka neslepia, kad jo kūnas iš dalies tapo kalėjimu. Vyras sveria daugiau nei 300 kg. Neseniai T. Maročka ryžosi ryžtingiems pokyčiams ir chirurginei intervencijai. Jis papasakojo nuo ko atsirado problemos su svoriu. A...
-
Šančiškiai: žvejai, susirinkite savo pavojingus žaislus!14
Šančių gyventojai kreipėsi į žvejus, kurie mėgsta žvejoti Nemune, ir prašo susirinkti kabliukus ir kitus žūklės įrankius, nes jie gali sužaloti. Šį kartą ant kabliuko užkibo vedžiotas keturkojis draugas, bet kitą kartą ga...
-
Šilainiuose uždaroma gatvė: alternatyvus maršrutas – pro Vakarinį aplinkkelį5
Šilainiuose, ties Vakariniu aplinkkeliu, uždaroma Vijūkų (senasis šios atkarpos pavadinimas – B. Brazdžionio g.) gatvės atkarpa, tad gyventojai raginami ieškoti kitų kelių, kuriais būtų patogu pasiekti darbus ar namus. ...
-
Iš Kauno marių dugno ištraukta nuskendusi jachta: narai toliau žvalgys atnaujinamą uostą7
Kaune įsibėgėja naujas laivybos sezonas – vaizdingą Neptūno įlanką netrukus užpildys šimtai laivų. Vis didesnio populiarumo sulaukianti akvatorija nuo šiol bus saugesnė ir švaresnė: iš marių sėkmingai ištra...
-
Ragina į kasmetinę vaiko sveikatos patikrą nežiūrėti pro pirštus1
Darželinukų ir moksleivių tėveliai neturėtų nustebti, balandį sulaukę skambučio, kviečiančio atvykti į polikliniką kasmetinės vaiko sveikatos patikros. Jos pagrindu suformuojama sveikatos pažyma mokykloms ir darželiams. Kauno miesto poliklinika...