Naujasis moksleivių maitinimo modelis: kas keičiasi?

Smarkiai sumažėjęs maisto atliekų kiekis ir laimingesni vaikai. Šie teigiami pokyčiai pastebimi mokyklose, kuriose pradėtas taikyti naujasis moksleivių maitinimo modelis. Pagal jį moksleiviams turi būti sudaromos sąlygos pasirinkti atskirus patiekalų ingredientus ir maistą įsidėti patiems.

Renkasi salotas ir garnyrą

Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) siūlymu, nuo šių mokslo metų Kauno rajono ir Kauno miesto savivaldybės priėmė iššūkį – pradėjo taikyti naują moksleivių maitinimo modelį. Šiame bandomajame projekte dalyvauja šešios skirtingų tipų Kauno rajono mokyklos: Karmėlavos Balio Buračo, Raudondvario, Vilkijos gimnazijos, Lapių ir Garliavos A.Mitkaus pagrindinės mokyklos ir Ringaudų pradinė mokykla. Taikant naująjį modelį, minėtose mokyklose šiuo metu žengiami pirmieji žingsniai.

Vilkijos gimnazija dalinę savitarną valgykloje pradėjo taikyti nuo rugsėjo 1 d. – visi mokiniai patys renkasi salotas ir garnyrą iš 3-4 rūšių. "Pradėjome nuo mažiukų. Jie galėjo pasirinkti daržoves, garnyrą, daržoves patys galėjo ir įsidėti. O dabar jau visi gimnazijos moksleiviai gali pasirinkti daržoves ir garnyrą: bulves, ryžius arba kruopas", – pasakojo Vilkijos gimnazijos direktorius Antanas Švedas ir atkreipė dėmesį, kad dabar maisto atliekų kiekis gimnazijoje gerokai sumažėjo.

Vilkijos gimnazijoje šiuo metu skaičiuojama, ar dėl galimybės pasirinkti maistą išaugo ir patiekalų kaina. "Rugsėjo duomenys rodo, kad valgykla dėl to patyrė šiokį tokį nuostolį, tačiau galutinių duomenų dar neturime", – užsiminė direktorius.

Ėmus taikyti naująjį moksleivių maitinimo modelį, pertraukų trukmė šioje gimnazijoje nepasikeitė. "Kaip ir anksčiau, pas mus liko dvi ilgosios pertraukos – abi po 20 min. Matome, kad vaikai spėja per tiek laiko pavalgyti. Ilginti pertraukų negalime, nes po pamokų nemažai mūsų vaikų važiuoja namo "Kautros" autobusais. Jei prailgintume pertraukas, jie nespėtų", – sakė direktorius, kuris įsitikinęs, kad dėl pasikeitusio pamokų tvarkaraščio autobusų grafikai nebūtų keičiami.

Prailgino ilgąją pertrauką

Karmėlavos B.Buračo gimnazija savitarnos modelį jau taiko priešmokyklinio ugdymo grupėse. "Atrodytų, maža detalė, kad vaikas pats įsideda tiek, kiek ir ruošiasi suvalgyti, yra labai drausminanti ir motyvuojanti: beveik nelieka maisto atliekų. Tai mus skatina dirbti šia kryptimi ir toliau. Vaikai gali rinktis salotas, garnyrą. Jei tai yra košių diena – galima rinktis iš trijų košių, taip pat ir salotas paprastai galima pasirinkti iš trijų rūšių. Karštą patiekalą galima pasirinkti iš dviejų", – pasakojo gimnazijos direktorė Rima Kuktienė.

Pasak direktorės, kaip anksčiau, taip ir dabar priešmokyklinukams nesudėtinga apskaičiuoti maisto kainą, nes jis užsakomas bendrai: "Yra apskaičiuota tam tikra suma, už kurią gaminamas maistas visiems 40 priešmokyklinukų. Neviršijant tos sumos ribos vaikai, prižiūrimi auklėtojų ar mokytojų, gali pasirinkti."

Nuo lapkričio naujasis modelis bus taikomas organizuojant visų gimnazijos moksleivių maitinimą. Dėl to iki šiol buvusi 35 min. trukmės valgyti skirta pertrauka pailgės iki 1 val. Tačiau vaikai ilgiau mokykloje neužsibus. "Pamokos baigsis lygiai tuo pačiu metu, kaip iki šiol. Tam, kad prailgintume valgymo pertrauką, sutrumpinome kitas pertraukas: nuo 10 min. jos sutrumpėjo iki 5 min", – paaiškino direktorė. Pasak jos, per valandos trukmės pertrauką bus organizuojamas vaikų užimtumas.

Bandome maitinti vaikus kitaip, kad jiems būtų skaniau, sveikiau, kad būtų išmetama mažiau maisto.

Taikys lėkštės mokestį

Raudondvario gimnazijoje, kurios moksleiviai ir iki šiol turėjo tam tikras galimybes pasirinkti, ką dėtis į lėkštę, nuo lapkričio bus taikomas švediško stalo principas. Tam perkama speciali valgyklos įranga. "Pas mus bus dalinė savitarna: vaikai patys įsipils sriubą, gaiviuosius gėrimus, pasirinks ir įsidės salotas, garnyrą. Mūsų darbuotojos įdės tik mėsą ar žuvį", – pasakojo moksleivių maitinimą šioje gimnazijoje organizuojančios bendrovės "Lanėja" vadovė Laura Januškevičienė. Ji tikino, kad įmonės darbuotojos į moksleivių maitinimo permainas žiūri pozityviai. "Prieš keletą metų kartu su savivaldybės, kitų Kauno rajono mokyklų maitinimo įstaigų atstovėmis lankėmės Švedijoje. Ten mokyklose taikomas švediško stalo modelis. Grįžę darėme švediško stalo savaitę – tai labai pasiteisino, moksleiviams labai patiko. Kai vaikai turėjo daugiau galimybių pasirinkti, ką valgyti, mažiau vaikščiojo nusipirkti kažko užkąsti į parduotuvę", – dar vieną naujojo maitinimo modelio pranašumą įvardijo pašnekovė.

"Bandome maitinti vaikus kitaip, kad jiems būtų skaniau, sveikiau, kad būtų išmetama mažiau maisto. Galvojame, kad reikia plėstis ir siūlyti kitiems mokiniams, kad tie vaikai, kurie moka pinigus už maistą, už tam tikrą fiksuotą sumą taip pat galėtų pasirinkti patiekalus ir susikomplektuoti savo pietus", – apie ruošiamą įvesti bendrą vadinamųjų švediškų pietų lėkštės mokestį užsiminė laikinai einantis Raudondvario gimnazijos direktoriaus pareigas Algirdas Navickas.

Naujasis modelis Raudondvario gimnazijoje pirmiausia išbandomas su nemokamus pietus gaunančiais vaikais. Direktorius pripažino, kad jiems galimybių rinktis maistą yra mažiau, tačiau jie gali pasirinkti ir salotas, ir garnyrą. Ar valgyklos darbuotojoms netenka stabdyti nemokamus pietus gaunančiųjų, sakyti, kad jis įsidėjo per daug ir dalį maisto grąžintų atgal? "Mes vaikais pasitikime. Vaikas taip pat yra mąstantis žmogus, jis žino, kiek ir ko jam reikia, žino savo galimybes. Didelių problemų čia nėra", – teigė laikinasis direktorius.

Nemokamą maitinimą gaunančių Kauno rajono mokinių pietų kaina ir šiemet negali viršyti 1,52 euro. Ši suma yra maksimali, kurią savivaldybės gali nustatyti, vadovaujantis Socialinės paramos mokiniams įstatymu.


Irena Marcinkevičienė

Kauno rajono savivaldybės Kultūros, švietimo ir sporto skyriaus vedėja

Pagrindinis naujojo moksleivių maitinimo modelio tikslas nėra sumažinti maisto atliekų kiekius, nors tai yra labai gerai. Svarbiausia, kad vaikai įprastų sveikai maitintis, suprastų, kad nuo mitybos priklauso sveikata, kad valgymas taptų kultūringas, o vaikas suprastų, kiek ir kokio jam reikia įsidėti maisto, kad jis ir sotus būtų, ir paliktų tuščią lėkštę. Kartu dirbsime ir švietėjišką darbą: kviesime lektorius, kalbėsime apie sveiką mitybą, sveiką gyvenseną, judėjimo svarbą.

Galimybė pasirinkti, ką valgyti, sudaroma ne tik šešiose bandomosiose, bet ir kitose mokyklose. Tai ypač džiugina vyresnių klasių mergaites: kai kurios jų vietoj mėsos renkasi didesnį daržovių kiekį.

Keičiasi ir maisto gamyba mokyklų virtuvėse. Organizavome valgyklų darbuotojų mokymus, pristatėme naujausias maisto gamybos rekomendacijas – dabar valgyklų šefai tariasi, kokius naujoviškus patiekalus pagaminti. Stengiamės atliepti ir vaikų poreikius, ir laikytis mitybos normų: juk galima nenaudojant cukraus, džiūvėsių pagaminti vaikams patinkančius patiekalus. Sveikus, bet vaikų nelabai mėgstamus produktus bandoma patiekti kitaip. Pavyzdžiui, vaikai paprastai kreivai žiūri į burokėlius. Tad valgyklų darbuotojos mokomos burokėlius pateikti taip, kad vaikai nelabai suprastų, jog tai – burokėliai.

Tiek SAM, tiek Švietimo ir mokslo ministerija siūlo pailginti valgymui skirtą ilgąją pertrauką, kad vaikai per ją ne tik pavalgytų, bet ir pailsėtų. Kol kas tik vienoje – Karmėlavos B.Buračo gimnazijoje – ilgoji pertrauka pailginta iki valandos. Kai kurios mokyklos atsisakė pailginti ilgąją pertrauką dėl to, kad nemaža dalis jų moksleivių į mokyklą yra pavežami. Pakeitus pamokų tvarkaraštį, vaikai nespėtų į autobusus. Tai susiję ir su vaikų užimtumu po pamokų, neformaliuoju ugdymu.

Valandos trukmės pertrauka skiriama ne tik pavalgyti ir tikrai ne tam, kad vaikas per ją parbėgtų namo ir įsijungtų kompiuterį. Moksleivių diena mokykloje protiškai yra labai įtempta. Ta valanda skiriama tam, kad vaikai galėtų atsipalaiduoti, pajudėti, pabūti gryname ore, ramiai atsisėdus pavalgyti, o ne taip, kad suskambėjo skambutis – viską greitai susigrūdu į burną ir lekiu.

Bandomajame projekte dalyvaujančios šešios mokyklos yra pradžių pradžia. Tikimės, kad kitais metais naująjį moksleivių maitinimo modelį taikys daugiau mokyklų.



NAUJAUSI KOMENTARAI

varle

varle portretas
O kai kuriose mokyklose avt sumustiniu vaikam margarina arba majoneza tepa kazin ar galma anksciau tikrai neleisdavo

Mama

Mama  portretas
Garliavos Miškais mokykloje pasirinkimas vienas -su padažu ar be padažo
VISI KOMENTARAI 2

Galerijos

Daugiau straipsnių