Žirgams tikęs pastatas ne per prastas ir žmogui

Arkliams kadaise statyti būstai – erdvūs, stilingi, ilgaamžiai. Nenuostabu, kad senosios arklidės, praradusios pirminę paskirtį, virsta kultūrinėmis ar gyvenamosiomis erdvėmis.

Žirgų tvirtovė pakaunėje

2014-ieji pagal Rytų horoskopą yra Žaliojo medinio arklio metai. Tai ne šiaip gyvūnas.  Baltų kultūroje arklys, žirgas buvo sakralus, gerbiamas. Ilgą laiką tai buvo didžiausias žmogaus pagalbininkas. Žirgas buvo ir tebėra prestižo įrodymas. Prieš kelis šimtus metų didikai šiems gyvūnams statė itin erdvias, puošnias arklides, jų architektūra lygiavosi į šeimininko rūmų architektūrą.

Atsiradus automobiliams, žirgų poreikis sumenko. Jodinėjimas žirgais liko kaip pomėgis, sportas. Ne tik Lietuvoje, bet ir kitose šalyse senosios arklidės liko be žirgų ir karietų, tačiau šias erdves žmonės sėkmingai pritaiko sau. Erdviose patalpose dažnai įrengiamos kultūrinės erdvės – salės, tačiau kartais, panašiai kaip senosios gamyklos, arklidės virsta studijos tipo būstais per kelis aukštus.

Itin puošnios ir prašmatnios arklidės maždaug prieš pusantro šimto metų buvo pastatytos netoli Kauno – Raudondvario dvare. Šis pastatas, kaip ir kiti dvaro objektai, atspindi XIX a. magnatų statybos užmojus, gyvenimo būdą, pomėgius.

Derėjo prie rūmų pastato

Įžengus pro Raudondvario dvaro vartus, arklidės išnyra kairėje. Tai masyvus, U raidės formos raudonų plytų pastatas. Jis puošnus ir tuo ne itin atsilieka nuo kitų komplekso statinių. Arklides išduoda nebent tai, kad apvaliose fasado nišose įmontuotos dvi arklio galvos skulptūros.

Tiesa, akmenims grįstame kieme galima žvelgti į gausybę masyvių durų, kurios irgi užmena čia buvus tarsi kažkokį garažą.

Specialistai teigia, kad XIX a. antrosios pusės dvaruose žirgais buvo ypač domimasi. Jie buvo garbės, prestižo reikalas, tad ir arklidės (žirgynai) turėjo atrodyti respektabiliai. Pastebima, kad arklidžių architektūra dažniausiai skyrėsi nuo ūkinių pastatų, labiau atspindėjo stilistines tendencijas ir architektų kūrybinius ieškojimus.

Juolab, kad paradinis žirgynas buvo statomas arčiau rūmų, vis dėlto arklidžių architektūra negalėjo pranokti šeimininko rezidencijos.

Interjere autentikos mažai

Raudondvario dvaro arklidžių restauravimo ir pritaikymo projekto autorė, Kauno projektavimo, restauravimo ir statybos instituto architektė Regina Tumpienė pasakojo, kad prieš atnaujinimą statinio būklė buvo labai prasta, nes ilgą laiką čia buvo mechaninės dirbtuvės. Tepalai, suodžiai, pasak architektės, padarė nemažą žalą grindų, sienų apdailai, medienai. Be to, buvo kiauras stogas – tai irgi niokojo statinį.

"Mūsų sprendiniais buvo siekiama išsaugoti autentiškus elementus. Vadovaudamiesi ikonografine medžiaga bandėme minimaliomis priemonėmis atkurti buvusį vaizdą ir pritaikyti šiuolaikiniams poreikiams pagal užsakovo programą. Sąmata buvo labai glausta", – komentavo architektė.

Interjere autentiškų detalių išliko nedaug. "Keliose salėse ir patalpose atradome profiliuotus karnizus. Valant tinką buvo aptikta arklidžių apdaila – baltos koklinės plytelės. Aptikome buvusių arklių gardų pėdsakus", – vardijo pašnekovė.

Autentiškų detalių fragmentai išsaugoti ir bus eksponuojami, o visa kita apipavidalinta naujai, nes nebuvo pakankamai duomenų, kaip patalpos atrodė dvaro gyvavimo laikotarpiu. Tad dabar interjeras atrodo gana šiuolaikiškai – vyrauja baltos sienos. Yra ir daugiau naujovių. Stogo konstrukcijas teko stiprinti šiuolaikinėmis santvaromis.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Eleonora

Eleonora portretas
Viešpatie, ir iš kur tiek piktų žmonių? Kad ir ką darytum - viskas jiems blogai. Nežinau kieno iniciatyva buvo atnaujintas Raudondvario dvaras, bet žemai lenkiuosi tiems žmonėms.

baikit

baikit portretas
Liaukitės teršti eterį, bjauru nuo tų pamazgų.

klaipedietis

klaipedietis portretas
Norejot laisvos Lietuvos ,tai ir gavot.Ko cia dabar vekslenat.Ponai visame pasaulyje ponai.Nezinojot?
VISI KOMENTARAI 9

Galerijos

Daugiau straipsnių