Festivalį „TheATRIUM“ pradėjo „Sutari“

  • Teksto dydis:

Režisierius laimėjo daugybę apdovanojimų, tarp kurių – tarptautinė Stanislavskio premija (2005), Prancūzijos kultūros ministerijos suteiktas Meno ir kultūros kavalieriaus ordinas (2008) ir Europos naujosios teatro realybės prizas (2009).

S.Kane „Apvalytieji“

OKT \ Vilniaus miesto teatras klaipėdiečių festivalyje parodys Sarah Kane „Apvalytuosius“ (rež. Oskaras Koršunovas).

O.Koršunovas yra ne tik šio spektaklio režisierius, bet ir jo scenografijos autorius. Kostiumų dailininkė – Lauryna Liepaitė, muzika – Antano Jasenkos, judesio konsultantė –Vesta Grabštaitė. Vaidina: Greis – Greta Petrovskytė, Gremas – Kęstutis Cicėnas, Tinkeris – Darius Meškauskas, Gediminas Rimeika, Robinas – Martynas Ališauskas, Karlas – Laurynas Jurgelis, Rodas – Karolis Vilkas, Moterys – Paulina Taujanskaitė, Gailė Butvilaitė, Balsai – Oskar Vygonovski, Lukas Malinauskas, Choras – Ugnė Šiaučiūnaitė, Kamilė Petruškevičiūtė, Taura Kvietinskaitė, Augustė Pociūtė, Jonas Braškys, Inga Šepetkaitė.

„Būti įsimylėjus – tai lyg būti Aušvice“, – tokia Rolando Bartheso mintis paskatino skandalingiausią britų dramaturgę S.Kane parašyti bene atviriausią savo dramą „Apvalytieji“. Po pirmosios premjeros ją užsipuolusi kone visa britų žiniasklaida klausė, kodėl ji rašo tokias žiaurias pjeses. Dramaturgė nė kiek nesutriko: „Aš nerašau žiaurių pjesių – aš tiesiog stengiuosi būti maksimaliai nuoširdi.“ Režisierius O.Koršunovas OKT studijoje kartu su aktoriumi D.Meškausku bei jauniausia savo aktorių karta pastatė spektaklį pagal šį itin anksti bei itin tragiškai gyvenimą sustabdžiusios rašytojos kūrinį.

„Nebe pirmą kartą grįžtu prie S.Kane. Jos tekstai turi tos pačios prigimties trauką, kaip nelaimė ar nusikaltimas. Jie baisūs ir kartu švarūs. Čia kiekvienas žodis virsta neišvengiamybe. Taip S.Kane tekstai priartėja prie antikinės tragedijos branduolio ir pareikalauja iš teatro to, kas jau nebeįmanoma, kaip ir „Apvalytieji“ reikalauja iš meilės“, – teigė režisierius O.Koršunovas.

Sukėlė tikrą audrą

Po pirmojo savo kūrinio premjeros 1995 m. S.Kane per vieną naktį iš nieko tapo kone viskuo. Kritikai tiesiog užliejo absoliučiai visą spaudą. Net bulvarinė spauda, iki tol nesukusi galvos dėl teatro, savo pirmuosius puslapius atlaisvino S.Kane pjesės verdiktui. „The Telegraph” kritikas Charles Spenceris po pirmojo spektaklio rašė: „Čia reikia ne teatro kritiko, o psichiatro“. Kalbėdamas apie „Apvalytuosius“ kritikas taip pat buvo kategoriškas: „Kane nepajėgia sukurti gilių charakterių ir jais paveikti publikos, todėl mieliau renkasi spyrį publikai žemiau juostos“. „Daily Mail“ kritikas Jackas Tinkeris „Prakeiktuosius“ pavadino „pasibjaurėtina nešvankybių orgija“. Panašu, jog pastarąjį kritiką S.Kane prisiminė rašydama „Apvalytuosius“.

Pačią S.Kane itin glumino ši audra žiniasklaidoje. Jos nuomone, žurnalistai be reikalo pirmuosius puslapius paskyrė ne pačiai problemai, o jos refleksijai mene. „Mane šokiruoja, jog žmones labiau trikdo smurto parodymas teatre nei pats smurtas. Kalbos apie mano pjesę spaudoje užima daugiau vietos nei kalbos apie realų penkiolikmetės išprievartavimą. Viskas, ką jie pasakė, yra melas, išskyrus tai, jog aš parašiau pjesę“, – po pirmųjų reakcijų teigė S.Kane.

Kas užkliuvo britams? Jau ne kartą minėtas žiaurumas. Kai vieną kartą S.Kane paklausė, kodėl ji rašo tokias žiaurias pjeses, ji nė kiek nesutrikusi atsakė: „Ne, aš nerašau žiaurių pjesių – aš tiesiog stengiuosi būti maksimaliai nuoširdi“.

1999-ųjų sausį, praėjus keliems mėnesiams po „Geismo“ sėkmės, ką tik užbaigusi rašyti „Psichozę 4. 48”, S.Kane prarijo 150 piliulių antidepresantų bei 50 piliulių migdomųjų. Prabėgus dar dviem dienoms, Sara buvo palikta viena palatoje 90-iai minučių. Ji nušliaužė į tualetą ir pasikorė, šiam tikslui panaudodama savo batraiščius. „Žinote, dauguma gerų dramaturgų parašo septynias geras pjeses ir tada jiems kažkas nutinka. Jie pradeda rašyti šlamštą. Aš esu labai netoli savo septintosios“, – yra pasakiusi S.Kane. Prieš pasitraukdama ji jau buvo parašiusi penkias pjeses ir vieną kino scenarijų. Trūko vos vienos pjesės iki to neramaus septyneto, kurio taip bijojo S.Kane.

Pasirodys šeimininkai

Festivalyje savo naujus ir jau tituluotus spektaklius – A.Strindbergo dramą „Tėvas“ (rež. M.Kimelė) ir G.Grajausko „Pašaliniams draudžiama“ (rež. O.Koršunovas) parodys ir „TheATRIUM“ šeimininkas Klaipėdos dramos teatras.

VII Dalios Tamulevičiūtės profesionalių teatrų festivalyje spektaklis „Tėvas“ pelnė daugiausia apdovanojimų. Geriausia festivalio režisiere pripažinta Mara Kimelė. Už pagrindinį rotmistro Adolfo vaidmenį šiame spektaklyje apdovanotas ir geriausiu festivalio aktoriumi tituluotas D.Meškauskas. Geriausia aktore tapo Aldona Bendoriūtė, tame pačiame spektaklyje sukūrusi rotmistro žmonos Lauros vaidmenį. Geriausia jaunąja aktore vertinimo komisijos išrinkta Karolina Kontenytė, šioje dramoje vaidinanti dukterį Bertą.

Festivalyje „Vaidiname žemdirbiams“ aktorė A.Bendoriūtė už Lauros vaidmenį šiame spektaklyje pripažinta geriausia aktore, už geriausią nepagrindinį vaidmenį įvertinta aktorė Nijolė Sabulytė.

Už pagrindinį vaidmenį Klaipėdos dramos teatro spektaklyje „Tėvas“ D.Meškauskas pelnė Auksinį scenos kryžių. O geriausia antrojo plano aktore už Bertos vaidmenį šiuose prestižiniuose apdovanojimuose pripažinta K.Kontenytė.

G.Grajausko „Pašaliniams draudžiama“ Klaipėdos „Padėkos kaukės“ apdovanojimuose pripažintas geriausiu metų spektakliu. Už Bitininko vaidmenį jame ir rotmistro Adolfo vaidmenį A.Strindbergo dramoje „Tėvas“ D.Meškauskas pelnė Klaipėdos „Padėkos kaukę“ kaip geriausias metų aktorius. Aktorė Eglė Jackaitė buvo nominuota Auksiniam scenos kryžiui už antraplanį Valdininkės vaidmenį šiame spektaklyje.

Pirmasis tarptautinis teatro festivalis „TheATRIUM“ vyksta vien klaipėdiečių pastangomis ir lėšomis. Jį finansuoja Klaipėdos miesto savivaldybė, miesto verslininkai ir patys festivalio organizatoriai – Klaipėdos dramos teatras. „TheATRIUM“ yra svarbi programos „Klaipėda – Lietuvos kultūros sostinė 2017“ dalis. Festivalio organizatorių teigimu, jų tikslas – kuo plačiau supažindinti Vakarų Lietuvos gyventojus su vertingiausiais šiuolaikinio teatro spektakliais. Todėl bilietai į visus festivalio spektaklius tekainuoja nuo 4 iki 15 eurų. Tai festivalio rengėjų ir rėmėjų dovana publikai.

Toliau festivalio programoje

Birželio 3 d. 17 val. – „Arbūzas“. „Sutari“ (Lenkija) muzikinis performansas Klaipėdos dramos teatro didžiojoje salėje.

Birželio 4 d. 17 val. – A.Strindbergo „Tėvas“ (rež. M.Kimelė, Klaipėdos dramos teatras) Klaipėdos dramos teatro mažojoje salėje.

Birželio 7 d. 18.30 val. – „Stavangeris“ (rež. K.Bogomolovas, Liepojos dramos teatras, Latvija) Klaipėdos dramos teatro didžiojoje salėje.

Birželio 10 d. 18.30 val., birželio 11 d. 17 val. – „Apokalipsė“ (rež. M.Borczuchas, „Nowy Teatr“, Lenkija) Klaipėdos dramos teatro didžiojoje salėje.

Birželio 13 d. 18.30 val. – M.Ivaškevičiaus „Didis blogis“ (rež. Á.Schillingas, Lietuvos nacionalinis dramos teatras) Klaipėdos dramos teatro didžiojoje salėje.

Birželio 15 d. 18.30 val. – G.Grajausko „Pašaliniams draudžiama“ (rež. O.Koršunovas, Klaipėdos dramos teatras) Klaipėdos dramos teatro didžiojoje salėje.

Birželio 17 d. 18.30 val. – „Shake that Devil!“ (idėjos aut., choreogr. A.Richardas (Prancūzija), chorgr. A.Šeiko, Klaipėdos šokio teatras „Padi Dapi fish“) Klaipėdos dramos teatro didžiojoje salėje.

Birželio 18 d. 18 val. – S.Kane „Apvalytieji (rež. O.Koršunovas, OKT / Vilniaus miesto teatras) Klaipėdos dramos teatro didžiojoje salėje.

Birželio 21 d. 18.30 val. – „Nr.43 Purvas“ (aut. E.L.Semperis ir T.Ojasoo, teatras „NO99“, Estija) Klaipėdos žvejų rūmuose.

Birželio 25 d. 19 val. – baigiamasis „TheATRIUM“ koncertas: „The Tiger Lillies“ (Didžioji Britanija) Klaipėdos dramos teatro didžiojoje salėje.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių