Klaipėdos muzikiniame teatre skambės gravitacijos jėgoms nepaklūstantis balsas

Tarptautiniu menų projektu „Jūros mūzos” naująjį sezoną pradėjęs Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras šeštadienį publikai pristatys jau antrąjį projekto renginį. Šįsyk – su lenkų kilmės soliste iš Vokietijos Katarzyna Dondalska (koloratūrinis sopranas).

Operos gerbėjų vertinama dėl savo „fenomenalaus, gravitacijos jėgoms nepaklūstančio balso” viešnia koncerte „Dainuok su manimi” kartu su teatro orkestru atliks vokiečių kino muzikos kompozitoriaus Franzo Grothes kūrinius.

Muzikantai – visa šeima

– Esate laiminga dėl to, ką šiandien veikiate? Visuomet svajojote gyventi muzikos pasaulyje?

– Taip jau nutiko, jog esu kilusi iš šeimos, kurioje labai gilios muzikavimo tradicijos, todėl viskas, galima sakyti, susiklostė natūraliai. Aplinkiniai mus dažnai vadindavo „skambančiais Dondalskų namais“. Reikėtų pradėti nuo to, jog beveik visi mūsų šeimoje groja smuiku: senelis buvo Lenkijos radijo simfoninio orkestro Bydgoščiuje ir Pamario filharmonijos smuikininkas bei garsus pedagogas, dėstęs man smuiko pradmenis. Tėtis Košalino ir Olštyno filharmonijose dirbo koncertmeisteriu. Vyresnysis brolis ir sesuo – taip pat koncertmeisteriai, o jaunesnysis brolis – koncertmeisteris, studijuojantis smuiką ir dirigavimą. Tik mūsų mama groja perkusija. Mano vyras Stefanas Johannesas Walteris – kompozitorius, dirigentas, perkusininkas.

– Kaip tuomet į jūsų gyvenimą atėjo dainavimas?

– Kaip minėjau, mūsų šeimoje muzikavimo tradicijos perduodamos iš kartos į kartą. Smuikas – tai instrumentas, kuriam buvau mokoma rodyti didžiulę pagarbą bei atidumą. Būdama 14-os pirmąkart išgirdau Placido Domingo atliekant Don Chose ariją iš G.Bizet operos „Karmen“. Buvau pakerėta jo švelnaus, aksominio balso tembro.

Vėliau, smuikininkų konkurse atlikdama Pablo Sarasate’s „Karmen fantaziją“, supratau, jog visą tai, ką groju, trokštu perteikti balsu. Štai po to ir nuėjau į savo pirmąją dainininkų perklausą pas prof. Ireną Boguckiej-Olkowskiej Olštyno muzikos mokykloje. Ji pastebėjo mano balso tembrą ir jo galimybes. Tiesa, dainuoti nuo pat pradžių teko kur kas aukštesniu diapazonu, nei mano išsvajotoji partija. Tik vėliau atradau F.Grothes sukurtą ir mano balsui puikiai tinkančią „Baltąją Karmen“, kuri skambės ir koncerte Klaipėdoje.

Tęsė mokslus svetur

– Tapote diplomuota operos soliste ir smuikininke. Vis dėlto jus šiandien scenoje matome kaip dainininkę. Ar vis dar paimate į rankas smuiką?

– Dėl to, jog sekdama šeimos tradicijomis tapau smuikininke, anaiptol nesigailiu – smuikas pravertė mano vokalo studijoms, ypač įvaldant koloratūrinę techniką. Tiesa, daug metų grojant vienu instrumentu kategoriškai nuspręsti susikoncentruoti į visai ką kita nebuvo lengva. Kartais smuiką į rankas paimu ir savo soliniuose koncertuose, pavyzdžiui, prieš ariją „Liebe du Himmel auf Erden“ iš F.Leharo operetės „Paganinis“. Matau, jog publikai tai patinka. Žinoma, tai ne tas pats, kas atlikti J.Brahmso koncertą smuikui ir orkestrui, tačiau laiko viskam neužtenka...
 

– Savo muzikinę karjerą pradėjote Lenkijoje. Dėl kokių priežasčių išvykote mokytis ir dirbti į Vokietiją?

– Viskas labai paprasta. Tuo metu, kai mokiausi muzikos, Lenkijoje ekonominė padėtis buvo labai sudėtinga. Abu tėvai dirbo filharmonijoje, kurią ketino uždaryti. Trūko pinigų mokslams, todėl teko pačiai ieškoti galimybių tęsti juos svetur. Taip prof. Wandos Wiłkomirski ir bičiulių iš Bavarijos dėka jau po pirmųjų studijų metų Gdanske išvykau studijuoti į Vokietiją, Viurcburgą. Ten ir baigiau mokslus Grigorijaus Zhislino smuiko ir Juttos Bucelis-Dehn vokalo klasėse.

– Vokietija garsėja giliomis operos tradicijomis: šioje šalyje daugiau kaip 80 operos teatrų, o patys vokiečiai operą renkasi dažniau nei džiazo, roko ar popmuzikos koncertus. Ar iš tiesų Vokietija – kone tinkamiausia vieta operos solistės karjerai skleistis?

– Tiesa – Vokietijoje operos be galo daug... Deja, to paties negalima pasakyti apie gerus operos režisierius. Pastarieji dažnai nieko nenutuokia apie dainavimą, todėl nukenčia spektaklių muzikos kokybė. Inscenizacijos dažnai nekokybiškos, menkavertės.

Balsas neturi ribų

– Ar dėl šios priežasties dažniau koncertuojate nei pasirodote operos scenoje?

– Turiu pripažinti, jog daug mieliau dainuoju koncertuose. Čia aš, kaip sakoma, pati esu savo likimo kalvis. Mėgstu tiesioginį kontaktą su publika. Tai beveik neįmanoma operoje. Su koncertais susiję ir mano patys gražiausi prisiminimai. Vieni įspūdingiausių mano karjeroje pasirodymų vyko Čikagos koncertų salėje, Disney koncertų salėje Los Andžele, Avery Fisher koncertų salėje Niujorke, Johno F.Kennedy scenos meno centre Vašingtone, Stokholmo koncertų salėje. Stulbinamu grožiu pavergė Hiustono operos teatras su daugybe vienas iš kito aukštyn kylančių balkonų. Tolimiausiojo, stovint scenoje, plika akimi beveik nematyti, tačiau pačiame viršuje įrengtas ekranas, leidžiantis publikai iš arti stebėti solistų pasirodymus. Neįtikėtina, jog tokio dydžio rūmuose balsas puikiai skamba be jokio įgarsinimo. Vis dėlto akustiškai geriausia salė, kurioje man iki šiol yra tekę dainuoti, – Berlyno filharmonija.

– Kas jums yra geras solisto pasirodymas?

– Kai pasirodymas atima žadą ir nebereikia analizuoti, kodėl taip jaučiuosi. Kai atliekama graži muzika ir puikiai suderinama atlikimo technika, ekspresija bei vaidyba, tuomet pasirodymas yra geras.

– Kaip pati ruošiatės išėjimui į sceną?

– Mano pasiruošimas paprastas: prasidainuoju, išgyvenu žodžiais nenusakomą jaudulį  ir einu į sceną. Tą minutę, kai pradedu dainuoti, viskas vėl būna gerai.

– Esate itin vertinama dėl savo įstabaus, kritikų teigimu, „jokių ribų neturinčio“ balso. Tai įgimtas talentas ar nuoseklaus darbo rezultatas?

– Manau, jog šiuo atveju abu faktoriai buvo svarbūs.

Sveikata – labai svarbi

– Jūs – koloratūrinis sopranas. Tems, kas nežino, kuo ypatingas šis balso tembras, koks jo repertuaras?
 

– Tai gražus, ypač aukštas balso tembras, gebantis skleistis įvairiomis spalvomis (anglų k. to colour). Norint tinkamai jas perteikti, solistui svarbu meistriškai išdainuoti įvairiausias savo muzikinės partijos puošmenas, „ornamentus“. Jų gausu Nakties karalienės partijoje W.A. Mozarto operoje „Užburtoji fleita“, Zerbinetos – R.Strausso operoje „Ariadnė“, Lakštingalos – I. Stravinskio to paties pavadinimo operoje ir daugelyje kitų.

– Kaip ir kiekvienu muzikos instrumentu, balsu tenka ypatingai rūpintis?

– Žinoma, svarbu saugotis peršalimų. Apskritai gera sveikata solistui labai svarbi.

– Jūsų pasirodymas Klaipėdoje – vienintelis Lietuvoje. Kaip susiklostė aplinkybės, jog svečiuositės čia su jau minėto vokiečių kompozitoriaus F.Grothes kūriniais?

– Prieš metus F.Grothes kino filmų muziką atlikau Torūnėje drauge su Torūnės simfoniniu orkestru ir dirigentu Dainiumi Pavilioniu. Jis ir pasiūlė su šia programa atvykti į Klaipėdą. Asmeniškai aš pamilau F.Grothe dėl jo nuostabios – melodingos, jaudinančios – muzikos. Tikiuosi, gerą įspūdį ji paliks ir jums.

– Kokie jūsų kūrybiniai planai šiems metams baigiantis?

– Artimiausiu metu vėl grįšiu prie Nakties karalienės „Deutsche Oper am Rhein“  Diuseldorfe. Gruodį laukia koncertai Berlyno filharmonijoje, naujametinis koncertas – Kanadoje, Monrealyje. Su nekantrumu laukiu savo debiuto festivalyje „Kissinger Sommer“ 2014-aisiais. Jame pasirodysiu su tokiais muzikantais kaip Dmitrijus Korchakas ir Maciejus Pikulski’s. Kitąmet numatyta daug koncertų ir Lenkijoje – Košaline, Olštyne, Čenstakave bei kitur. Dėl visų ir kiekvieno jų be galo džiaugiuosi.



NAUJAUSI KOMENTARAI

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

  • Neringa švenčia 56-ąjį gimtadienį
    Neringa švenčia 56-ąjį gimtadienį

    Neringos bendruomenė švenčia 56-ąjį savo miesto gimtadienį. Knygų pristatymais, fotografijų parodų atidarymais bei žymaus vokiečių mokslininko Adalberto Bezzenbergerio atminimu prasidėjęs didysis šventinis savaitgalis šiandien...

  • Muzika gyvenanti P. Skrabytė: plano „B“ neturiu
    Muzika gyvenanti P. Skrabytė: plano „B“ neturiu

    Jai – vos šešiolika, tačiau išvardyti visiems jos pasiekimams įvairiuose Lietuvos bei užsienio muzikiniuose konkursuose vargu ar pakaktų ir keliolikos šio straipsnio eilučių. Nenuostabu, jog palangiškės Paulinos ...

  • Šiaurės dvasia nušvietė piliavietę
    Šiaurės dvasia nušvietė piliavietę

    Kas vakarą, iki sekmadienio, piliavietę nušvies šviesos projekcijos. Šūkiu "Iškeisk rudens tamsą į mokslo šviesą!" Klaipėdoje prasidėjo jau trečiasis mokslo ir meno festivalis "Restart". ...

    9
  • Klaipėdos etnokultūros centre sužydės M. Liugienės šiaudiniai sodai
    Klaipėdos etnokultūros centre sužydės M. Liugienės šiaudiniai sodai

    Lapkričio 22 d. 17.30 val. Klaipėdos etnokultūros centre (Daržų g. 10) bus atidaryta Lietuvoje gerai žinomos sodų rišėjos Marijos Liugienės šiaudinių sodų paroda „Sodų gimimas ir žydėjimas“. Po pristatymo klaipėdiečius...

  • Lietuviškas obojaus muzikos garsovaizdis
    Lietuviškas obojaus muzikos garsovaizdis

    „Obojus – kaip sudėtingiausias muzikos instrumentas – įtrauktas į „Guinnesso rekordų knygą“, – teigė Robertas Beinaris, Lietuvos obojų kvinteto įkūrėjas. Lapkričio 23 d. 18.30 val. Klaipėdos koncertų salės pirm...

  • „Senolių“ ansamblis surengs šventinį koncertą
    „Senolių“ ansamblis surengs šventinį koncertą

    Lapkričio 23 d. 18 val. Klaipėdos universiteto Menų akademijos koncertų salėje (K.Donelaičio g. 4) koncertą klaipėdiečiams dovanos Klaipėdos etnokultūros centro tradicinės instrumentinės muzikos ansamblis „Senoliai“, švenčianti...

  • Orkestras žaismingai seks muzikinę pasaką
    Orkestras žaismingai seks muzikinę pasaką

    Klaipėdos koncertų salėje lapkričio 21 d. 12 ir 18.30 val. vėl vyks visai šeimai skirtas renginys „Žaismingos muzikos orkestras seka pasaką“. Smagią muzikinę pasaką apie katinėlį ir gaidelį seks Mindaugo Bačkaus vadovaujamo Kla...

  • Jauniesiems muzikos atlikėjams – atviros meistriškumo pamokos
    Jauniesiems muzikos atlikėjams – atviros meistriškumo pamokos

    Kitą savaitę Klaipėdoje vyks Klaipėdos universiteto Tęstinių studijų instituto rengiamas tęstinio projekto ,,Pianistų rengimo tarptautiniams konkursams papildomas aspektas: atviros meistriškumo paskaitos ir pamokos“ 17-asis seminaras. ...

  • Siurrealistinis videokomplimentas Kuršių nerijai
    Siurrealistinis videokomplimentas Kuršių nerijai

    Neringos 56-ojo gimtadienio renginio „Kitokia Neringa“ metu šį penktadienį 20 val. Nidos kultūros ir turizmo informacijos centre „Agila“ (Taikos g. 4) bus pristatytas Neringos savivaldybės stipendijos prizininkų, Nidos meno ...

  • Uostamiesčio bibliotekoje vyks V. Šliogerio atminimo vakaras
    Uostamiesčio bibliotekoje vyks V. Šliogerio atminimo vakaras

    Penktadienį 17 val. Klaipėdos miesto savivaldybės viešojoje bibliotekoje (Turgaus g. 8) vyks Vytauto Šliogerio (1943–2006) atminimo vakaras iš ciklo „Laiko įspaudai: žmonės, kūrę Klaipėdą“. ...

Daugiau straipsnių