„Nekrozė“: ego mirtis, arba Būdai tapti savimi

  • Teksto dydis:

Šeštadienį uostamiesčio Apeirono teatras parodys paskutinę šių metų premjerą – spektaklį „Nekrozė“. Jo režisierės – Greta Kazlauskaitė ir Eglė Kazickaitė, kostiumų dailininkės – Erika Jankauskaitė ir Pelkių Tyla, konsultantas – Andrius Černauskas. Spektaklyje vaidins Kristina Švenčionytė, Ričardas Bartašius, G.Kazlauskaitė ir E.Kazickaitė.

Dramaturgija gimsta teatre

Žiūrovų, ieškančių intelektualinių iššūkių, nesitenkinančių komfortišku buvimu teatre, žvilgsnis štai jau kelerius metus krypsta į eksperimentinę Apeirono teatro sceną, ištransliuojančią ne mažiau klausimų nei vidutinio dydžio bibliotekos lentynos.

Eidami į šio teatro spektaklį žiūrovai negali atlikti „namų darbų“, t. y. iš anksto perskaityti pjesės ar patikimo teatro kritiko recenzijos. Spektaklių dramaturgija gimsta pačiame teatre, kritikų tekstuose, aptariančiuose Apeirono teatro repertuarą, nemažai aptakumo, o šio teatro režisierės paprastai vengia priešpremjerinių pašnekesių apie idėjas, spektaklio prasmes ir intencijas (kad „neprimestų“ žiūrovams savojo požiūrio, nesuformuotų išankstinių nuostatų ir lūkesčių) ir nurodo tik tam tikrus orientyrus, padedančius susivokti kūrinio erdvėlaikyje.

Kaip psichologinis trileris

„Nekrozė“ – savotiškas psichologinis trileris, į kurį instaliuoti pagrindiniai šiam žanrui būdingi elementai (nerimas, laukimas, įtampa, klaidinančios situacijos, susierzinimas ir pan.), o „realųjį“ spektaklio pasaulį nuolat transformuoja painūs ritualai, prasmių, ženklų, kaukių ir įvaizdžių metaforika. Kas slypi po tais įvaizdžiais? Kas sudaro įvaizdžio branduolį? Ar sąvoka „žmogiškumas“ netapo tuščiu kevalu?

Trys pagrindiniai spektaklio veikėjai – Viktorija (G.Kazlauskaitė), Lukas (R.Bartašius) ir Monosofija (K.Švenčionytė) – ištisinio klaidingo savęs įrodinėjimo, laimės troškimo, kritiško požiūrio į kitą asmenį, konkurencijos cikle užstrigę žmonės (jų dalyvavimas neįprastame žaidime dėl didelio piniginio prizo tam tikrais momentais primena Jerryo Zuckerio filmą „Žiurkių lenktynės“). Šių personažų konkurencija pagimdo pavydžių „dievų“ realybę, kurią spektaklio režisierės vadina “ego paranoja“. Kiekvieno veikėjo pastangos apsaugoti savo lyderystę, sėkmę, iškelti save paneigiant kitą – tai nenutrūkstamas ego procesas (veikiau – nenutrūkstamumo iliuzija), stimuliuojamas nesupratimų ir nesu(si)vokimų, dangstomas dvasiniu materializmu.

Kelia klausimus

Deja, spektaklio veikėjai iš „aš“ ar „mano“ įvaizdžių negali sukurti tvirtai egzistuojančios realybės, todėl pastangos gyventi nenutrūkstamumo, amžinumo iliuzijoje sukelia didžiulę įtampą.

Ar įmanoma ištrūkti iš kalėjimo, kuriame žmogus pats save įkalina? Kas tas Ariadnės siūlas, išvesiantis veikėjus iš painaus labirinto? Spektaklio „Nekrozė“ kūrėjai neišsisukinėja, tačiau ir vienintelio atsakymo nepateikia. Galbūt vienintelis būdas išsilaisvinti iš kankinančios ego diktatūros yra savo paties laikinumo suvokimas? Gal išsivaduoti iš labirinto galima tik atsakant į tūkstančius erzinančių, gaišinančių, skaudinančių klausimų? O gal reikia užsiimti alchemija, ieškoti haliucinacinės „dievų pasaulio“ amžinybės, kurioje nevaldomas ego kaip nekrozė ims plisti fiziniame ir dvasiniame kūne?

Egzistencinė psichoterapija

Kurdamos spektaklį režisierės E.Kazickaitė ir G.Kazlauskaitė naudojosi jau įvaldytomis strategijomis ir „amunicija“: originali (autentiška) dramaturgija, minimalistinis spektaklio stilius, specifinė terminologija, sudėtingos kalbos (minties) konstrukcijos, reikalaujančios nemenkos žiūrovų nuovokos, gausus klausimynas. Bet simuliakrinius, fantominius veikėjus čia jau keičia atpažįstami, stereotipiniai tipažai, asketiškai niuansuoti žmogiškomis emocijomis ir intonacijomis. Tai leidžia spektakliui atlikti savotišką humanistinės ir egzistencinės psichoterapijos seansą, skatinantį apmąstyti žmogaus būtį pasaulyje, jo santykį su egzistenciniais gyvybės ir mirties klausimais, su savo paties ego.

Klaipėdos žiūrovams premjerinis spektaklis „Nekrozė“ bus pristatytas spalio 22 d. 19 val. Apeirono teatre (Turgaus g. 16 / Tiltų g. 12). Bilietus bus galima įsigyti prieš spektaklį arba internetu „Tiketa.lt“ sistemoje. Vietų skaičius ribotas.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių