- Klaipeda.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Šeštadienį uostamiesčio Apeirono teatras parodys paskutinę šių metų premjerą – spektaklį „Nekrozė“. Jo režisierės – Greta Kazlauskaitė ir Eglė Kazickaitė, kostiumų dailininkės – Erika Jankauskaitė ir Pelkių Tyla, konsultantas – Andrius Černauskas. Spektaklyje vaidins Kristina Švenčionytė, Ričardas Bartašius, G.Kazlauskaitė ir E.Kazickaitė.
Dramaturgija gimsta teatre
Žiūrovų, ieškančių intelektualinių iššūkių, nesitenkinančių komfortišku buvimu teatre, žvilgsnis štai jau kelerius metus krypsta į eksperimentinę Apeirono teatro sceną, ištransliuojančią ne mažiau klausimų nei vidutinio dydžio bibliotekos lentynos.
Eidami į šio teatro spektaklį žiūrovai negali atlikti „namų darbų“, t. y. iš anksto perskaityti pjesės ar patikimo teatro kritiko recenzijos. Spektaklių dramaturgija gimsta pačiame teatre, kritikų tekstuose, aptariančiuose Apeirono teatro repertuarą, nemažai aptakumo, o šio teatro režisierės paprastai vengia priešpremjerinių pašnekesių apie idėjas, spektaklio prasmes ir intencijas (kad „neprimestų“ žiūrovams savojo požiūrio, nesuformuotų išankstinių nuostatų ir lūkesčių) ir nurodo tik tam tikrus orientyrus, padedančius susivokti kūrinio erdvėlaikyje.
Kaip psichologinis trileris
„Nekrozė“ – savotiškas psichologinis trileris, į kurį instaliuoti pagrindiniai šiam žanrui būdingi elementai (nerimas, laukimas, įtampa, klaidinančios situacijos, susierzinimas ir pan.), o „realųjį“ spektaklio pasaulį nuolat transformuoja painūs ritualai, prasmių, ženklų, kaukių ir įvaizdžių metaforika. Kas slypi po tais įvaizdžiais? Kas sudaro įvaizdžio branduolį? Ar sąvoka „žmogiškumas“ netapo tuščiu kevalu?
Trys pagrindiniai spektaklio veikėjai – Viktorija (G.Kazlauskaitė), Lukas (R.Bartašius) ir Monosofija (K.Švenčionytė) – ištisinio klaidingo savęs įrodinėjimo, laimės troškimo, kritiško požiūrio į kitą asmenį, konkurencijos cikle užstrigę žmonės (jų dalyvavimas neįprastame žaidime dėl didelio piniginio prizo tam tikrais momentais primena Jerryo Zuckerio filmą „Žiurkių lenktynės“). Šių personažų konkurencija pagimdo pavydžių „dievų“ realybę, kurią spektaklio režisierės vadina “ego paranoja“. Kiekvieno veikėjo pastangos apsaugoti savo lyderystę, sėkmę, iškelti save paneigiant kitą – tai nenutrūkstamas ego procesas (veikiau – nenutrūkstamumo iliuzija), stimuliuojamas nesupratimų ir nesu(si)vokimų, dangstomas dvasiniu materializmu.
Kelia klausimus
Deja, spektaklio veikėjai iš „aš“ ar „mano“ įvaizdžių negali sukurti tvirtai egzistuojančios realybės, todėl pastangos gyventi nenutrūkstamumo, amžinumo iliuzijoje sukelia didžiulę įtampą.
Ar įmanoma ištrūkti iš kalėjimo, kuriame žmogus pats save įkalina? Kas tas Ariadnės siūlas, išvesiantis veikėjus iš painaus labirinto? Spektaklio „Nekrozė“ kūrėjai neišsisukinėja, tačiau ir vienintelio atsakymo nepateikia. Galbūt vienintelis būdas išsilaisvinti iš kankinančios ego diktatūros yra savo paties laikinumo suvokimas? Gal išsivaduoti iš labirinto galima tik atsakant į tūkstančius erzinančių, gaišinančių, skaudinančių klausimų? O gal reikia užsiimti alchemija, ieškoti haliucinacinės „dievų pasaulio“ amžinybės, kurioje nevaldomas ego kaip nekrozė ims plisti fiziniame ir dvasiniame kūne?
Egzistencinė psichoterapija
Kurdamos spektaklį režisierės E.Kazickaitė ir G.Kazlauskaitė naudojosi jau įvaldytomis strategijomis ir „amunicija“: originali (autentiška) dramaturgija, minimalistinis spektaklio stilius, specifinė terminologija, sudėtingos kalbos (minties) konstrukcijos, reikalaujančios nemenkos žiūrovų nuovokos, gausus klausimynas. Bet simuliakrinius, fantominius veikėjus čia jau keičia atpažįstami, stereotipiniai tipažai, asketiškai niuansuoti žmogiškomis emocijomis ir intonacijomis. Tai leidžia spektakliui atlikti savotišką humanistinės ir egzistencinės psichoterapijos seansą, skatinantį apmąstyti žmogaus būtį pasaulyje, jo santykį su egzistenciniais gyvybės ir mirties klausimais, su savo paties ego.
Klaipėdos žiūrovams premjerinis spektaklis „Nekrozė“ bus pristatytas spalio 22 d. 19 val. Apeirono teatre (Turgaus g. 16 / Tiltų g. 12). Bilietus bus galima įsigyti prieš spektaklį arba internetu „Tiketa.lt“ sistemoje. Vietų skaičius ribotas.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Auksiniai scenos kryžiai“ – dizainerei S. Straukaitei, scenografei L. Liepaitei2
Minint Tarptautinę teatro dieną, trečiadienio vakarą Klaipėdos dramos teatre įteikti prestižiniai teatro apdovanojimai „Auksiniai scenos kryžiai“. ...
-
Klaipėdoje teatralams bus įteikti Auksiniai scenos kryžiai1
Klaipėdos dramos teatre trečiadienį vyks Auksinių scenos kryžių apdovanojimų ceremonija. ...
-
Klaipėdos teatralams bus įteikti „Padėkos kaukės“ apdovanojimai
Klaipėdoje kuriantiems teatralams už reikšmingiausius 2023 metų teatro darbus ir nuopelnus pirmadienį bus įteikti „Padėkos kaukės“ apdovanojimai. ...
-
KVMT istorinę praeitį ir ambicingą ateitį sujungs V. Karčiausko sukurtos skulptūrinės miniatiūros6
„Prie senojo muzikinio teatro buvęs akmuo primena samaninį agatą, kuris net vandeniu pjaunant svaido žiežirbas, nes tvirtas ir savitas, kaip ir pati Klaipėdos krašto bei čia kūrusių žmonių istorija“, – sako žinomas skulptor...
-
Tarptautinei teatro dienai – premjera ir žiūrovų pamėgti spektakliai Žvejų rūmuose
Pasitinkant tarptautinę teatro dieną Klaipėdos Žvejų rūmuose kovas buvo paskelbtas teatro mėnesiu. ...
-
Žvejų rūmuose – „Labai asmeniškos dainos“
Kovo 28-ąją 18.30 val. Klaipėdos Žvejų rūmai kvies praleisti vakarą su Neda Malūnavičiūte ir Richardu Baniu. Koncertinei programai „Labai asmeniškos dainos“ jie kruopščiai atrinko per 30-ies N. Malūnavičiūtės kūrybin...
-
Legendinis Klaipėdos būgnininkas pasitinka jubiliejų: žinau, kad groti nenustosiu1
Džiazo gerbėjų puikiai žinomas ne tik Klaipėdoje, visoje Lietuvoje, bet ir užsienyje, būgnininkas Edmundas Federavičius, sutiko pasidalinti savo įspūdingo gyvenimo prisiminimais. ...
-
Lipdukai ant langų – ir paukščiams, ir kariams2
Paukščiai žūva atsitrenkę į langus ne tik pavasarį, didžiųjų migracijų metu, kai kuriose vietose tai aktualu visus metus. Tačiau nebūtina ant stiklų klijuoti juodus plėšrūnų siluetus, galima ir kažką gražaus, svarbu, kad stikla...
-
Mažosios Lietuvos istorijos muziejuje – interpretacijos juostų tema
Mažosios Lietuvos istorijos muziejuje atidaryta Velykoms skirta Klaipėdos karalienės Luizės jaunimo centro vaikų darbų paroda „Pavasaris juostom išaustas“. Šiai parodai jaunieji keramikai nulipdė šimtaraščių juo...
-
Žmonės su klausos negalia Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre jausis patogiai1
Artėjant Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro (KVMT) naujojo pastato atidarymui ypač daug dėmesio skiriama žmonėms su negalia. ...