- Venantas Butkus
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kliperis „Flying Cloud“ jūreivystės istorijoje išgarsėjo kaip greičių rekordininkas, bet rečiau prisimenama, kad jį per vandenynus vedė navigatorė Eleanora Creesy.
Svajonė – ištekėti už kapitono
Būsimoji garsiojo laivo šturmanė gimė 1814 m. rugsėjo 21 d. Masačusetso valstijos žvejų ir jūreivių mieste Marblhede. Jos tėvas buvo jūreivis, keleivinio garlaivio „Californian“ kapitonas. Į netolimus reisus jį dažnai nuo mažens lydėdavo dukra Eleanora, smalsi ir labai protinga mergaitė. Paūgėjusi ji pradėjo domėtis navigacija. Tėvas išmokė dukrą naudojantis sekstantu ir chronometru nustatyti laivo vietą jūroje.
Miestelio gyventojai stebėjosi merginos pomėgiu ir jos užgaidas tenkinančiu tėvu. To meto moterys Naujajame Pasaulyje retai mokėsi amato, o ką jau kalbėti apie tokį, kur vyravo vien vyrai. Niekam net į galvą negalėjo ateiti mintis, jog mergina svajoja ištekėti už jūrų kapitono ir kartu su juo plaukti aplink pasaulį.
Greitis: burlaivis „Flying Cloud“ atviroje jūroje su visomis burėmis. / Kodnergallery nuotr.
Kol surado tinkamą vyrą, Eleanora atmetė daug piršlių. Išrinktasis, pasirodo, visą laiką buvo beveik šalia: gimė tame pačiame miestelyje, net tais pačiais metais, bet anksti išplaukė į jūrą ir jų keliai nesusikirto. Jau būdama 27 metų, ji pagaliau ištekėjo už jūreivio. Tai buvo laivo kapitonas Josiahas Creesy.
Tikslas – greičio rekordas
1846 m. Eleanora ir Josiahas kartu pradėjo keliones kliperiu „Oneida“. Retkarčiais laivų kapitonai vykdavo į reisus lydimi žmonų. Laive jų pareigos apsiribodavo buitinėmis paslaugomis: maisto gamyba, ligonių slaugymu, gerų manierų skatinimu tarp nepraustaburnių įgulos narių.
O Eleanora daugiau rūpinosi tuo, kad laivas turėtų naujausius jūrlapius, studijavo okeanografijos tėvu laikomo Mathew Fontaine Maury’io sudarytas vyraujančių vėjų ir srovių diagramas, kad galėtų pasirinkti geriausias buriavimo kryptis vandenynuose.
Per keletą metų „Oneida“, gabendama keleivius ir krovinius, įveikė tūkstančius jūrmylių. Josiahas buvo puikus laivo kapitonas, tačiau pripažino, kad jo žmona yra geresnė navigatorė. Eleanora, kaip vėliau iššniukštinėjo landūs reporteriai, tolimųjų reisų metu eidavo šturmano pareigas.
Prisimena: 2014 m. išleista iliustruota knyga vaikams „Nebijokite vėjo“ apie rekordinę E.Creesy kelionę. / Kodnergallery nuotr.
Grįžę iš kelionės į Šanchajų, J.Creesy sulaukė pasiūlymo tapti naujo kliperio „Flying Cloud“ kapitonu. Šį laivą suprojektavo ir pastatė daugelio greitųjų kliperių architektas Donaldas McKay. Buvo planuojama, kad naujasis laivas gabens krovinius į aukso karštligės apimtą Kaliforniją.
Iš pradžių laivui prireikdavo daugiau kaip 200 dienų, kol iš Niujorko į San Fransiską atgabendavo nuotykių mėgėjus ir naujų atsargų aukso ieškotojams. Eleanora ir Josiahas planavo šį atstumą įveikti gerokai greičiau.
Negalėjo patikėti greitumu
1851 m. pradžioje „Flying Cloud“ buvo didžiausias laivas Bostono uoste. Dienraščio „Daily Atlas“ reporteris balandžio 25 d. numeryje rašė: „Jo ilgis (71,6 m), laivagalių aštrumas, proporcingas plotis (12,4 m) ir gylis pritaikyti greitam bėgimui. „Flying Cloud“ turėtų būti labai greitas burlaivis.“
Birželio 2 d. naujasis burlaivis iš Niujorko išplaukė į pirmąjį reisą. Jis gabeno keleivius ir 50 tūkst. JAV dolerių vertės krovinį, skirtą aukso ieškotojams.
Kartu su vyru į reisą išplaukusiai Eleanorai buvo pavesta nustatyti, kokį atstumą per dieną įveikia „Flying Cloud“. Norint tai sužinoti, tekdavo atlikti sudėtingus skaičiavimus, užtrukdavusius kelias valandas.
Pirmą kartą baigusi skaičiavimą, ji negalėjo patikėti rezultatais. Manydama, kad suklydo, dar kartą atidžiai viską perskaičiavo. Klaidos nebuvo – laivas per 24 val. nuplaukė beveik 300 jūrmylių.
Dar prieš kelionę Eleanora ir Josiahas planavo, kad, siekdami rekordo, neplauks pro Horno ragą, kaip buvo įprasta, o pasinaudos M.F.Maury rekomenduotu nauju maršrutu, einančiu aplink Patagoniją.
Reklama: aukso karštligės laikų kvietimas plaukti į Kaliforniją greitaisiais kliperiais. / Kodnergallery nuotr.
Toks sprendimas pasiteisino. 1851 m. rugpjūčio 31 d. kliperis „Flying Cloud“ įplaukė į San Fransisko įlanką, praėjus 89 dienoms ir 21 valandai nuo išvykimo iš Niujorko. Po dvejų metų Creesy pora, plaukdama tuo pačiu laivu ir tuo pačiu maršrutu, pagerino greičio rekordą. Kelionę jie įveikė per 89 dienas ir 8 valandas. Tas rekordas išsilaikė ilgiau nei 130 metų, nuo 1854 iki 1989 m.
Įgyvendinta svajonė
Dėl kliperio „Flying Cloud“ pasiektų greičio rekordų E. ir J.Creesy tapo įžymybėmis. Ypatingas dėmesys buvo skiriamas Eleanorai. Devyniolikto amžiaus viduryje laivo šturmane dirbanti moteris prilygo sensacijai. Vadovaudamasi tik saule, planetomis ir žvaigždėmis, turėdama kuklius navigacinius instrumentus, ji vedė „Skrajojantį debesį“ per audras ir žiemos pūgas, išsukdavo laivą nuo pavojingų seklumų ir rasdavo ramesnį kelią tarp uolų.
Eleanora, kaip ir svajojo jaunystėje, su savo vyru kapitonu išties apiplaukė pasaulį. Baigę jūrinę karjerą, Eleanora ir Josiahas apsigyveno ūkyje netoli Salemo Masačusetso valstijoje. Kapitonas J.Creesy mirė 1871 m.
Po trejų metų Eleanorą labai nuliūdino žinia, kad užplaukęs ant seklumos baigė savo dienas ir „Flying Cloud“. Ji mirė 1900-aisiais, sulaukusi 85 metų.
Jūrinės visuomenės atmintyje „Flying Cloud“ išliko kaip paminklas talentingiems laivų statytojams ir liudytojas apie neįtikėtiną vienos moters jūreivišką istoriją.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kretingos taryba – prieš „European Energy“ žaliojo kuro gamyklos statybą3
Kretingos valdžia nepritarė Danijos atsinaujinančios energetikos kompanijos „European Energy“ planams rajone statyti žaliojo kuro gamyklą. ...
-
Kelionė iš Klaipėdos į Rygą – tik su persėdimais2
Pernai pradėjęs kursuoti traukinys Vilnius–Ryga stojo Šiauliuose, o jau nuo balandžio sustos dar dviejuose Lietuvos miestuose. Uostamiesčio gyventojams iš Klaipėdos tiesiogiai pasiekti Latvijos sostinę traukiniu dar nepavyks, bet, pas...
-
Vietoj griuvenos Liepojos gatvėje – prekybos centras6
Liepojos gatvės pradžioje pokyčiai stebina ir tempu, ir mastais – metų pradžioje pagaliau nugriautas apleistas baltų plytų statinys ir greta jo veikusi parduotuvė. Dabar milžiniškoje statybų aikštelėje verda darbas. ...
-
Ant Dangės upės kranto – benamių „sanatorija“1
Prie Dangės upės klaipėdiečiai aptiko nelegaliai suręstą namelį. Jie įtaria, kad buveinę sumeistravo benamiai. Artėjant sutemoms čia susirenka lėbautojų būrys, kuris neduoda ramybės kitapus upės gyvenantiems žmonėms. ...
-
A. Vaitkus: noras prijungti Vaikų ligoninę prie darinio, turinčio milžinišką nuostolį – nesuvokiamas10
Didelių finansinių problemų turinčioje naujojoje Klaipėdos universiteto ligoninėje situaciją būtų galima pataisyti prie jos prijungus pelningai dirbančią Vaikų ligoninę ir pardavus miesto centre esančius jos pastatus. Tokia idėja pasigirdo po Se...
-
Klaipėdoje įsigaliojo nauja tvarka: po išvykų teks teikti ataskaitas3
Įsigaliojus naujai Klaipėdos savivaldybės ir jai pavaldžių įstaigų darbuotojų komandiruočių į užsienį tvarkai, visi grįžusieji po darbo kelionių Komandiruočių į užsienį tikslingumui nustatyti komisijai privalės pateikti ataskaitas ne tik ...
-
Netektis KU bendruomenėje: mirė L. Z. Ruseckienė1
Eidama 90-uosius metus, mirė viena ryškiausių Lietuvos literatūros pedagogikos tyrėjų, ilgametė Klaipėdos universiteto dėstytoja, profesorė Liuda Zinaida Ruseckienė. ...
-
A. Vaitkus: Klaipėdos vaikų ligoninės prijungimas prie KU ligoninės – nesvarstytinas5
Seimo Sveikatos reikalų komitetui protokoliniu sprendimu pasiūlius Klaipėdos vaikų ligoninę prijungti prie Klaipėdos universiteto ligoninės, uostamiesčio meras Arvydas Vaitkus tvirtina, kad toks klausimas nesvarstytinas. ...
-
Kaimynų džiaugsmui – fejerverkas ankstų rytą8
Savaitgalį dešimtys šeimų liko be miego. Nežinia ką šventę kaimynai savo kieme nusprendė į dangų driokstelėti fejerverkų salvę. Tačiau šitokia linksmybių kulminacija šeštadienį pusę šešių ...
-
Švęsti Velykų – į Palangą: džiaugiasi, kad kainos dar – ne vasarinės8
Kai kurie į Palangą atvyksta trumpam – pavasario saulės išvilioti. Kiti kurorte ilsisi ir ten žada net margučius ridenti. Palangiškiai neabejoja, kad per Velykas kurortas ūš, teigia, kad taip būna kasmet, ypač po pandemijos. ...