- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Klaipėdos uosto direkcijos atstovų apsilankymo Ispanijos Barselonos ir Valensijos uostuose metu dar kartą įsitikinta, kokios svarbios yra investicijos uostams vystyti.
Klaipėdos uosto direkcijos atstovų apsilankymo Ispanijos Barselonos ir Valensijos uostuose metu dar kartą įsitikinta, kokios svarbios yra investicijos uostams vystyti.
Panašumai į Klaipėdą
Pernai krovęs 45 mln. tonų Barselonos uostas yra vienas didžiausių Ispanijoje. Po staigaus kritimo 2009 m. – nuo 50 iki 40 mln. tonų per metus – Barselonos uostas atsigauna.
Krovos augimą Barselonoje lemia universalumas. Jame kaip ir Klaipėdoje yra suskystintųjų gamtinių dujų terminalas, du konteinerių terminalai, keltų ir kruizinių laivų prieplaukos, naftos ir generalinių krovinių krovos krantinės. Vienintelis, ko neturi Klaipėda, o yra Barselonoje – specializuotas lengvųjų automobilių terminalas. Be abejo, Klaipėda negali pasigirti ir 3,5 mln. keleivių skaičiumi. Barselona yra tas kruizinis uostas, kuriame prasideda ir baigiasi dauguma Viduržemio jūros kruizinių maršrutų. Iš Barselonos kruiziniai laivai suka į Artimųjų Rytų, Afrikos, netgi Lotynų Amerikos pakrantes.
Barselonos uosto kilimą labai lemia konteinerių krova. 2014 m. Barselonoje krauta 1,9 mln. TEU konteinerių. Tai – 9,9 proc. daugiau nei 2013-aisiais.
Barselonos uoste jau veikia konteinerių krovos schema, kurios siekiama Klaipėdoje. Pernai eksportas per Barselonos uostą sudarė 801 tūkst. TEU, importas– 779 tūkst. TEU, „transhipmentas“ – 312 tūkst. TEU. Eksportas ir importas apima ne tik Ispaniją, bet ir Italiją, Austriją, Šveicariją, Prancūziją, netgi pietinę Vokietiją. Beveik visi konteineriai į uostą atvežami ir išvežami geležinkeliais. Iš Barselonos mažesniais laivais konteineriai išgabenami į Prancūzijos, Italijos ir Tuniso uostus. Iš Barselonos yra net 163 kabotažinės laivybos linijos, vedančios į kitus Viduržemio jūros regiono uostus.
Keltuvas virš uosto
Barselona panaši į Klaipėdą siaura teritorijų dalimi šalia uosto. Šis katalonų uostas atsiremia į miestą ir didžiulį kalną su įrengtais kolumbariumais.
Plėstis uostas gali tik į jūrą. Ir tai daroma. Jūroje įsavinamos vis naujos teritorijos, formuojamas didžiulis konteinerių terminalas. Barselonos uostas – tarsi Klaipėdos Melnragės variantas su skirtingais laivų įplaukimo baseinais. Atskiros zonos – konteinerių, suskystintųjų gamtinių dujų terminalai. Yra didelė skystųjų naftos ir chemijos produktų zona. Joje ryškiai matėsi ir Rusijos kapitalo interesai – keletas talpyklų su „Lukoil“ reklama.
Kita uosto akvatorija veda į pramoginių laivų uostelio dalį, kurie nusėja Barselonos pakrantę.
Išskirtinis Barselonos akcentas – virš uosto veikiantis keltuvas. Tai yra 1992 m. Barselonoje vykusių žaidynių palikimas. Panaši atrakcija galėtų būti ir Klaipėdoje. Kokių 100 metrų aukštyje įrengtas funikulierius galėtų sujungti „Memelio miestą“ ir Jūrų muziejų su vandens pramogų parku ateityje. Tai būtų vienas iš traukos objektų, kurie sudomintų į Klaipėdą atvykstančius kruizinių laivų turistus. Argi nebūtų egzotika keliauti virš į uostą įplaukiančių laivų?
Į Barseloną turime ir tokį panašumą, kad jos uosto teritorijas jungia tiltas, koks galėtų atsirasti ir Klaipėdoje. Barselonos tiltas visai nekenkia – netgi pagyvina kraštovaizdį uoste.
Didesnės pajamos
Į Barseloną atvykusiam Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos vadovui Arvydui Vaitkui rūpėjo šio uosto infrastruktūros vystymo aspektai. Barselonos uoste kasmet atidaromi nauji objektai.
Nuo 2000 m. į 15 Barselonos uosto objektų investuota per du milijardus eurų. Ketvirtadalis tos sumos – į naują konteinerių terminalą. Taip pat pastatyta visiškai nauja kruizinio terminalo dalis. Vystomi atskirų krovinių arba kompanijų, tokių kaip „Grimaldi“, terminalai. Įrengta netgi keletas naujų jachtų marinų, nors nemažai jų jau buvo pastatyta prieš 1992 m. olimpiadą.
Per tą patį laikotarpį Lietuvos valstybė ir privatus kapitalas į Klaipėdos uostą yra investavęs per du milijardus JAV dolerių.
„Barselonos uosto pavyzdys rodo, kad negalime nustoti vystytis. Klaipėda dar yra plėtojimosi būsenos. Barselonos uostas jau susiformavo seniau. Bet ir toliau investuojama. Uostų verslas panašus į važiavimą dviračiu – kol mini, tol riedi, kai sustoji – krenti, ir gana skaudžiai“, – pastebėjo A.Vaitkus, prisiminęs krizės metus, kai investicijos Klaipėdoje buvo beveik sustojusios – dėl to patirta žala.
Gerai, kad Vyriausybė ir Seimas priėmė sprendimus nepaimti iš Klaipėdos uosto pelno dalies ir leista vystyti uostą. Turime didžiulių planų, ką ir kaip daryti“, – tikino A.Vaitkus.
Pagrindinis Klaipėdos ir Barselonos skirtumas – tai, kad kraudama panašų kiekį krovinių Klaipėda gauna tris kartus mažesnes pajamas.
„Iš koncesijos arba žemės ir krovos įrenginių nuomos jų pajamos siekia apie 40 proc., o pas mus apie 15 proc. Mūsų kita rinka, kitokios konkurencijos sąlygos. Būtų didelė klaida nepasvėrus priimti sprendimus didinti uosto žemės nuomos įkainius“, – įsitikinęs A.Vaitkus. Kaimynystė: prie konteinerių terminalo – Barselonos kolumbariumas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Būna ir taip: gandras jau kelis pavasarius mėgina susisukti lizdą ant „Laisvės“ paminklo1
Švėkšnos „Saulės“ gimnazijos kieme stovintis „Laisvės“ paminklas taip patiko vienam gandrui iš Švėkšnos, kad jis jau kelis pavasarius mėgina susisukti lizdą ant šio paminklo. Tačiau vieti...
-
Netoli Kaštonų gatvės gyventojai vis veisia šiukšlynus3
Netoli Kaštonų gatvės atsirado savavališkas sąvartynas, tarp šiukšlių – senos padangos ir net sofa. Atokesnėse vietose tyčia paliktas atliekas pareigingi gyventojai surenka patys, tačiau norint pašalinti stambias...
-
Klaipėdoje kruizinis laivas pasitiktas sningant1
Šių metų pirmąjį keleivinį laivą su prancūzų turistais Klaipėda pasitiko žiemiškai. Šiemet į mūsų uostą planuoja atvykti 53 kruiziniai laineriai – daugiau nei pernai, ketinama sulaukti iki 70 tūkst. turistų. Sugrįžt...
-
Kas balsuos referendume?6
Jau dabar prognozuojama, kad balsuojant referendume dėl dvigubos pilietybės gali būti pasiektas antirekordas. Rinkėjai nepatenkinti ne tik informacijos stoka šiuo klausimu, bet ir neregėtu prezidento rinkiminės kampanijos vangumu. Žmonės pasigen...
-
Uostamiestyje – akibrokštas: merginą nustebino pardavėjos pasiūlymas5
Kai kuriuose prekybos centruose aptarnavimas verčia linkėti permainų. Esą kai kurie parduotuvių darbuotojai su klientais bendrauja ne itin supratingai. Viename prekybos centre apsilankiusią klaipėdietę nustebino pardavėjos elgesys. Merginai papra&scar...
-
Intriga darže – kažkas užkasinėja margučius?3
Viena sodininkė sunerimo, kai kelerius metus iš eilės savo darže panašiu metu pradėjo rasti po užkastą velykinį kiaušinį. Margučius kažkas vis užkasa skirtingose sklypo vietose. Daržininkė klausė – gal kas nors jai link...
-
Tarp daugiabučių Debreceno kvartale – nemalonus vaizdelis9
Debreceno kvartale tarp daugiabučių namų esančioje žalioje pievoje – dar vienas šiukšlynas. Įvairias buitines atliekas iš perpildytų šiukšlių konteinerių veikiausiai išnešioja sparnuočiai, o kart...
-
Metai po inauguracijos: Klaipėdos meras sudėliojo taškus30
Po inauguracijos praėjus lygiai metams, Klaipėdos meras Arvydas Vaitkus neslepia, kad per pirmuosius metus einant šias pareigas buvo visko – daug nuveikta miesto ir miestiečių labui, tačiau kai kurių projektų dėl jų neracionalumo teko ats...
-
Pamario prakeiksmas: žuvininkystės ūkiai nebeapsigina nuo kormoranų17
Kormoranai – pamario prakeiksmas. Žuvininkystės ūkis Kintuose nebeišmano, kaip atremti šių paukščių atakas. Kormoranai būriais puola į tvenkinius ir gvelbia ten auginamą žuvį, ypač mėgsta karpius. Žuvininkai sako i&scar...
-
Dainų šventės šimtmečiui paminėti doviliškiai pasodino ąžuoliukus
Dainų šventės šimtmečio progai paminėti doviliškiai savaitgalį sodino ąžuolus. Vienas ąžuoliukas buvo skirtas specialiai Dainų šventės paminėjimui, o kitus ąžuoliukus talkininkai sodino Dovilų centre pačių žmonių ...