- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Svajojama, kad Dangėje ir uosto kanale atsiras naujų prieplaukų, kurios paskatins vandens turizmą.
Kinta jūrų turizmo prioritetai
Pastaraisiais metais į Klaipėdą jachtomis atplaukiančių turistų mažėja. Lietuvoje sparčiai nyksta ir laivelių kiekis.
Jūrinės kultūros koordinacinėje taryboje, kurios narys yra ir šių eilučių autorius, žurnalistas Kęstutis Oginskas pristatė Jūrų uosto tinklo Lietuvos pajūryje plėtros galimybes.
Iš šios studijos ir aiškėja, kad nuo 2016 m. į Klaipėdą vis mažiau ir mažiau atplaukia užsieniečių jachtų, nes keičiasi prioritetai.
„Klaipėda nebuvo ir vargu ar kada nors bus jūrinio turizmo centru. Klaipėdoje, kaip ir Baltijoje, visame pasaulyje, daugėja tik kruizinių turistų“, – svarstė jis.
Kruizų augimą lemia didėjantys kruiziniai laivai ir dėl to pingančios kelionės jūromis.
Pastaruoju metu Lietuvoje smarkiai mažėjo ir pramoginių laivų. Atsisakyta registruoti gumines valtis ir jų statistikoje neliko. Sugriežtintos nedidelių laivelių registravimo taisyklės. Švedijoje nusipirkus naudotą pramoginį laivą, Lietuvoje jį sunku įregistruoti. Švedijoje tokie laivai gali plaukioti neregistruoti, dalis neturi dokumentų, o Lietuvoje jų reikalaujama.
Šiuo metu realiai Lietuvoje yra apie 2 tūkst. pramoginių laivų, kurių trečdalis –Klaipėdos regione. Nemažai laivų vasarą į pajūrio regioną atvežama ant priekabų iš kitų Lietuvos vietų.
Svajonė: yra didelis noras, kad Dangėje kaskart būtų tiek laivų, kiek jų būna per Jūros šventę. (Vidmanto Matučio nuotr.)
Siūlo administruoti laivybą
Pagrindinė vidaus vandenų plaukiojimo vieta Lietuvoje yra Kuršių marios, Nemuno žemupys. Jos, anot K.Oginsko, turi daugybę problemų. Kuršių marios turi gerą sąsają su Baltijos jūra, tačiau užsieniečių jachtos į Kuršių mariais plaukia retai. Per metus įplaukia iki 50 jachtų.
Kuršių mariomis iš Lietuvos dėl įvairių formalumų, politinio nesutarimo nėra srauto į Kaliningrado sritį. Neišvystyti ir Kaliningrado srities Kuršių marių uosteliai.
Iš Kuršių marių beveik nėra srauto ir į Nemuną, išskyrus kažkiek į Rusnės salą ir Mingės kaimą. Patrauklesnis plaukimas į Nemuną galėtų būti rezervu, kuris padidintų pramoginę laivybą.
Svarbiu pramoginės laivybos šaukliu galėtų būti Karaliaus Vilhelmo kanalas. Reikia, kad jis būtų sutvarkytas. Ties planuojama statyti pramoginių laivų prieplauka už Smeltės pusiasalio turėtų būti įrengtas atskiras kanalas į Karaliaus Vilhelmo kanalą. Šiandien Karaliaus Vilhelmo kanalas dalyje vietų yra uždumblėjęs, reikėtų jį ne tik valyti, bet ir tvarkyti krantus, šliuzus.
Studijos rengėjų nuomone, turėtų būti kuriamas Kuršių marių laivybos koordinacinis centras. Jo dalininkais būtų Klaipėdos, Neringos miestų, Šilutės ir Klaipėdos rajonų savivaldybės, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija, Kuršių nerijos nacionalinis parkas, Nemuno deltos regioninis parkas, bendrovė „Smiltynės perkėla“. Kuršių marių laivybos koordinacinis centras galėtų akumuliuoti lėšas ir bendras pozicijas dėl mažųjų laivų ir jachtų laivybos Kuršių mariose, Nemuno žemupyje, Klaipėdos uoste.
Įrodymas: planas, pagal kurį Dangėje buvo numatyta įrengti prieplaukas. (Redakcijos archyvo nuotr.)
Klaipėdos miesto skauduliai
Daugiau su vandens turizmu susijusių problemų yra Dangės upėje. Studijos rengėjų nuomone, joms spręsti turėtų būti įsteigta atskira Klaipėdos miesto savivaldybės uosto direkcija. Ji Dangėje rūpintųsi ir pramogine laivyba, ir vandens autobusais. Tokio autobuso prieplaukos turėtų būti prie Lietuvos jūrų muziejaus, tako į Smiltynės paplūdimį, Ledo rago įlankos, Pramoginių laivų prieplaukos už Smeltės pusiasalio, Smeltalės valčių prieplaukoje. Vandens autobuso paslaugas galėtų teikti bendrovė „Smiltynės perkėla“.
Dar 2008 m. buvo parengtas Dangės upės plėtros planas su 13 prieplaukų. Per 11 metų taip ir neatsirado nė vienos. Manoma, kad Dangės upėje pirmiausia reikėtų įrengti prieplauką Joniškės gatvėje, kuri būtų miesto vandens autobuso galutinė stotelė. Čia galėtų būti laikoma ir nemažai pramoginių laivų, kurie dabar žiemą iškeliami Pilies uoste.
Kita autobuso sustojimo vieta Dangėje galėtų būti po Mokyklos gatvės tiltu. Čia galima įrengti didelę aikštelę, kurioje žmonės, palikę savo transportą neužvažiuodami į Klaipėdos senamiestį, keltųsi į Kuršių neriją.
Dalis prieplaukų numatyta įrengti ir už Liepų gatvės tilto iki Tauralaukio. Tose vietose yra prasti Dangės upės krantai. Juos reikėtų tvarkyti, kitaip į Dangę galėtų įplaukti tik 2–3 laiveliai per parą ir tik lėta eiga.
Dar vienas problemų ratas – vasarą į Kuršių neriją plūstantis apie 400 tūkst. tranzitinių automobilių srautas. Anot K.Oginsko, Klaipėdai jie neduoda nieko, išskyrus didelę taršą. Vasarą transporto srautas į Kuršių neriją turėtų būti keliamas per naują už Smeltės pusiasalio įrengtą perkėlą. Žiemą, kai beveik nelieka tranzitinio transporto, keltai galėtų ir vėl kelti iš II Smiltynės perkėlos.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Tarp daugiabučių Debreceno kvartale – nemalonus vaizdelis6
Debreceno kvartale tarp daugiabučių namų esančioje žalioje pievoje – dar vienas šiukšlynas. Įvairias buitines atliekas iš perpildytų šiukšlių konteinerių veikiausiai išnešioja sparnuočiai, o kart...
-
Pamario prakeiksmas: žuvininkystės ūkiai nebeapsigina nuo kormoranų12
Kormoranai – pamario prakeiksmas. Žuvininkystės ūkis Kintuose nebeišmano, kaip atremti šių paukščių atakas. Kormoranai būriais puola į tvenkinius ir gvelbia ten auginamą žuvį, ypač mėgsta karpius. Žuvininkai sako i&scar...
-
Dainų šventės šimtmečiui paminėti doviliškiai pasodino ąžuoliukus
Dainų šventės šimtmečio progai paminėti doviliškiai savaitgalį sodino ąžuolus. Vienas ąžuoliukas buvo skirtas specialiai Dainų šventės paminėjimui, o kitus ąžuoliukus talkininkai sodino Dovilų centre pačių žmonių ...
-
Kariškius uostamiestyje autobusais veš nemokamai7
Siūloma tarptautinių pratybų „Baltijos operacija 2024“ konferencijos metu renginio dalyviams reguliaraus susisiekimo maršrutų autobusais važiuoti nemokamai. ...
-
Klaipėdiečiai aktyviai mokosi užsienio kalbų: tarp aktualių – ir turkų kalba5
Klaipėdiečiai aktyviai mokosi įvairių kalbų, o populiarumo viršūnėje šiuo metu – anglų kalba. Tačiau ne mažiau aktualios ir ispanų, prancūzų ir net turkų kalbos. ...
-
Maisto atliekų rūšiavimas Klaipėdoje: kokios pagrindinės klaidos?23
Nuo balandžio 2 d. Klaipėdos miesto gyventojai buvo pakviesti pradėti maisto atliekų rūšiavimą. Klaipėdiečių aktyvumas maloniai nustebino – per pirmąją savaitę surinkta virš 5 tonų maisto likučių, o šią savaitę jau 8...
-
Klaipėdoje – gelbėtojų atranka: kandidatų laukia netradicinis darbo pokalbis1
Darbą paplūdimiuose Klaipėdos gelbėtojai pradės birželį, bet dabar vyksta atranka ir ji netradicinė – vietoje darbo pokalbio kandidatai turi šokti į baseiną. Tarp norinčiųjų gelbėti ne tik moksleiviai ir studentai, bet ir baigiantys ...
-
Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras pasikeitė neatpažįstamai35
Šiandien išaušo klaipėdiečių ilgai laukta diena – duris lankytojams po rekonstrukcijos atvers Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras. Penkerius metus be savo namų dirbę teatralai kvies ne tik mėgautis pastatymais, bet ir įve...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
Klaipėdoje baigti Baltijos prospekto sankryžos rekonstrukcijos darbai6
Klaipėdoje pabaigti Baltijos prospekto, Šilutės plento ir Vilniaus plento žiedinės sankryžos rekonstrukcijos darbai, pranešė miesto savivaldybė. ...