Pasaulinę dieną be tabako Klaipėdoje - akcija „Gėlė vietoj cigaretės“

Penktadienį, gegužės 31-ąją pasaulis mini 24-ąją Pasaulinę dieną be tabako. Šiais metais Pasauline Sveikatos organizacija (PSO) nori atkreipti dėmėsi į tabako pramonę ir jos naudojamą strategiją pritraukti naujų vartotojų.

Pagrindinės tabako pramonės priemonės – reklama, skatinimas ir rėmimas (angliškai : TABS – tabacco advertesing, promotion and sponsorship). Tai pagrindiniai įrankiai, kuriais kompanijos „užkabina“ naujus vartotojus. Visiškas tabako produktų reklamos uždraudimas yra viena priemonių pristabdyti šių žalingų sveikatai produktų pardavimus augančiose rinkose ir tuo pačiu sustabdyti vartotojus nuo mirtį keliančios priklausomybės bei išgelbėti milijonus gyvybių.

Nors dauguma valstybių uždeda ribojimus tabako gaminiams arba griežtina tabako produktų reklamos kontrolę, tabako kompanijos randa būdų kaip apeiti draudimus ir pritraukti naujus vartotojus, kurie dažniausiai būna  pilnametystes nesulaukę paaugliai. Kasmet nuo tabako gaminių miršta apie 6 milijonus žmonių ir tai išlieka didžiausia išvengiama, mirtingumo priežastis pasaulyje.

Visoje Lietuvoje: miestų ir miestelių pagrindinėse gatvėse, aikštėse minint šią dieną Visuomenės sveikatos biurai kartu su ugdymo įstaigų moksleiviais išdalins 20 tūkst. popierinių gėlių su informacija apie tabako reklamos įtaką, žalą sveikatai.

Klaipėdoje popierinės gėlės bus dalinamos nuo 12 val. Atgimimo, Teatro, Lietuvininkų aikštėse bei prie PC „Akropolis“.

Ar  tabako gaminių reklama daro didelę įtaka vartotojams ?

Nesenai buvo paviešinti vienos tabako kompanijos vidiniai dokumentai, kuriuose aptariama kompanijos reklamos strategija. Dokumentuose aiškiai nurodoma, jog reklaminių kampanijų tikslinė grupė yra – mokiniai. Juk tai garantuoti ateities klientai. Nors šiems dokumentams daugiau nei 30 metų, tačiau nuo tu laikų tabako pramonės kompanijų strategija nepakito. Paaugliai yra pažeidžiamiausia ir lengviausiai įtakojama tikslinė grupė. PSO pateiktais duomenimis 90 % rūkančiųjų savo pirmąją cigaretę surūkė paauglystėje.

Tabako pramonės atstovai ginasi, jog jų produktų reklama – nedaro tokios įtakos vartotojų apsisprendimui. Tačiau toks teiginys prieštarauja pačios pramonės veiksmams – išleisti milijardus JAV dolerių kiekvienais metais tabako pramones gaminiu reklamai ir rėmimui. Kino industrijai skiriami milijonai JAV dolerių, kad filmų personažai rūkytų būtent vienos ar kitos kompanijos cigaretes. Tai daroma ne veltui. Jaunimo atstovai visada siekia būti kuo panašesni į jų garbinamas „žvaigždes“. Tai yra tik vienas „paslėptos“ tabako gaminių reklamos pavyzdys. Ar visiškas tabako gaminių draudimas sumažintų šių, mirtinas ligas sukeliančių produktų vartojimą? Atsakymas – vienareikšmiškai taip.

Lietuvoje tabako vartojimo rodikliai ėmė kilti

Lietuvoje pastebimos panašios tendencijos kaip ir visame pasaulyje. 2012 m. per pastarąjį mėnesį bent kartą nurodė rūkę 36,1% 15-64 metų amžiaus šalies gyventojų. Per pastaruosius 12 mėnesių yra rūkę 36,3% gyventojų. 66,0% šalies gyventojų yra vartoję tabako gaminius nors kartą gyvenime. Lyginant 2008 ir 2012 m. tyrimo rezultatus, rūkymo paplitimas nors kartą gyvenime išliko stabilus, tuo tarpu per paskutinius metus ir per paskutinį mėnesį šiek tiek padidėjo. Šis padidėjimas susijęs su tabako produktu vartojimu gali reikšti apie tabako kompanijų prisitaikyma prie dabartinių tabako reklamos ir prieinamumo reguliavimų ir naujos rinkodaros strategijos įgyvendinimu.  Žvelgiant į pažeidžiamiausius vartotojus  ESPAD–2011 tyrimo duomenimis, 74 proc. (79 proc. berniukų ir 70 proc. mergaičių) 15-16 m. amžiaus Lietuvos moksleivių bent kartą gyvenime buvo surūkę cigaretę. Kelių ESPAD tyrimų duomenų palyginimas rodo, kad tabako vartojimas tarp 15-16 m. amžiaus Lietuvos moksleivių nuo 2003 iki 2007 m. buvo ženkliai sumažėjęs, tačiau nuo 2007 iki 2011 keliais procentais padidėjo. Higienos instituto duomenimis, 2011 m. nuo su rūkymu susijusių piktybinių navikų mirė 1 645 asmenys (51,1 atv. 100 tūkst. gyventojų), arba 68 asmenimis daugiau nei 2010 m.

Valstybės įsipareigoja įvesti draudimus tabako gaminių reklamai

Prastėjant rodikliams kovoje su tabako gaminiais tiek pasaulyje, tiek Lietuvoje, PSO toliau skatina valstybių vadovus įgyvendinti Tabako kontrolės pagrindų konvencijos (TKPK) sutartį bei priimti naujus reguliavimus kurie galėtų padėti kovoti su tabako pramonės gaminiams plėsti savo vartotojų ratą.. Šia sutartį pasirašė jau 172 valstybės, kurios įsipareigojo per artimiausius penkerius metus įvesti visapusį tabako gaminių reklamos, skatinimo ir rėmimo draudimą.  Galiausiai šalys įsipareigojo spausdinti didelius vaizdinius įspėjimus abiejose pakuotės pusės, naudoti paprastas standartines pakuotes ir skelbti pagalbos linijos metantiems rūkyti numerius.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Anton

Anton portretas
Reikia kelti cigareciu kainas ir tada mazes rukanciu
VISI KOMENTARAI 1

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

  • Kruiziniai laivai atsisveikino su Klaipėda
    Kruiziniai laivai atsisveikino su Klaipėda

    Paskutinio kruizinio laivo „Marco Polo“ apsilankymu penktadienį Klaipėdoje uždarytas 2018 m. kruizinių laivų turizmo sezonas. ...

    5
  • Gatvės lenktynes nutraukė lietus
    Gatvės lenktynes nutraukė lietus

    Šeštadienį Taikos prospekte, netoli prekybos centro "BIG", grėsmingai riaumojo motociklų ir automobilių varikliai, garsiai cypė padangos. Paskutinį kartą šiais metais vyko gatvės automobilių lenktynės, kurias užbaigti ...

    7
  • „Sodo diena“ suvienijo Priekulės bendruomenę
    „Sodo diena“ suvienijo Priekulės bendruomenę

    Šeštadienį Priekulės kultūros centre vyko sodo dienai paminėti skirtas renginys, kurio metu gyventojai įsigijo įmantrių veislių obelų ir paragavo 16 skirtingų rūšių obuolių. ...

    3
  • Kruiziniame terminale – audinės šou
    Kruiziniame terminale – audinės šou

    Klaipėdiečiai ir miesto svečiai visą pusdienį stebėjo Kruizinių laivų terminale apsigyvenusios kanadinės audinės kasdienybę. Laukinis žvėrelis, įsitaisęs po terminalo aikštės stendais, smaguriavo žvejų sugautomis žuvimis, šmiri...

    4
  • Keliautojams motociklu – pirmi išbandymai
    Keliautojams motociklu – pirmi išbandymai

    Klaipėdietį Aurimą Mockų ir televizijos laidų kūrėją, žurnalistą Rimą Bružą kaimyniniame Kaliningrado (Karaliaučiaus) krašte nustebino pasienyje išrikiuota karinė technika. Keliautojai penktadienio vakarą jau žadėjo leisti Var&s...

    7
  • Vidury gatvės išdygo duobė
    Vidury gatvės išdygo duobė

    Penktadienį ryte I.Kanto gatvės pradžioje atsirado ženklai, rodantys, kad gatve važiuoti nepavyks. Jos viduryje iškasta duobė bylojo apie čia atliekamus rimtus darbus. ...

    4
  • Skulptūrų parką gaubia paslaptys
    Skulptūrų parką gaubia paslaptys

    Vietinės rinktinės eilinis Vaclovas Šulcas lygiai prieš 70 metų mirė nukankintas saugumiečių skerdykloje – MVD Klaipėdos kalėjime. Kūnas užkastas be karsto tuometėse uostamiesčio kapinėse. Ir nors jo kapas per 30 metų sulygint...

    50
  • Vaiko bėrimas – po popietės lauke?
    Vaiko bėrimas – po popietės lauke?

    Dukros iš darželio pasiimti atvykusi klaipėdietė liko šokiruota išvydusi smarkiai išbertą trimetę. Mama įtaria, jog bėrimai ant dukros kūno atsirado po lauke praleistos popietės, mat tądien oro tarša lauke vir&scaro...

    10
  • Auksinis ruduo pajūryje baigėsi
    Auksinis ruduo pajūryje baigėsi

    Gerais orais iki šiol lepinusi gamta artėjančią savaitę pradeda tikrąjį, niūrųjį, vėluotąjį rudenį. Prognozuojamos žvarbios ir lietingos dienos. ...

    2
  • Kodėl savaitgaliais nedirba turizmo informacijos centrai?
    Kodėl savaitgaliais nedirba turizmo informacijos centrai?

    Sumanymas paskatinti domėtis savo kraštu, lankytis ir atokiose vietovėse, parsivežti iš ten magnetukų, kuriais galima sudėlioti Lietuvos žemėlapį, virto prekybos centrų akcijas primenančiu vajumi. Tačiau savaitgaliais, kai dirbantys ...

    6
Daugiau straipsnių