„Ragainės II“ įgula paliko Palmerstouno salą

Aplink pasaulį jachta „Ragainė II“ keliaujantis Andrius Varnas keliauja Ramiuoju vandenynu. Štai ką kintiškis buriuotojas rašo apie įspūdžius iš Palmerstouno salos:

„Sveiki,
Baigėm savo pažintį su Cook'o salyno, Palmerstoun sala Pietų Ramiajame vandenyne. Tikrai net nežinau ką ir sakyti ar rašyti apie šią unikalią mūsų 21 amžiuje savo geografine padėtimi, bendruomene, šeimos ūkiu, vietinių žmonių ir atvykėlių santykiu, kad ir tokių, kaip mes, atvykėlių. Apie salos grožį, jos istoriją galima susipažinti pasižiūrėjus internete, įlindus į Cook'o salyno aprašymus. Pabandykit - nepasigailėsite. Ten nebus info apie žmonių santykius, jų gyvenimą, todėl truputis informacijos. Visų pirma, saloje nuo seno gyvena trys šeimos - ištakos iš vieno šaunaus brito, pavarde Marsters, kuris su savo trimis žmonomis užėmė šią salą 1862 m. Tai visi salos gyventojai (o jų dabar net 56) ir turi šią pavardę.

Mes atplaukėm į salą pavakary, bet jau likus 50 mylių iki salos per radijo pranešėm, kad atvykstam. Tad jau likus keletui mylių, mums buvo pranešta, kad esam laukiami ir mūsų lauks Bob'as Marsters su valtimi. Ką gi malonu. Iš tiesų, tik užsukom už salos iškyšulio ir iškart pamatėm jų valtelę. Nuvedė mus tiesiai į inkaravimosi vietą, padavė bojos virves ir iki. Šalia taip pat užsiinkaravusi stovi jau mūsų draugo iš Pietų Afrikos jachta "Zephyr", kurios komanda sudaro kapitonas Harold'as ir nuo Papeetes jam padedantis jaunas kanadietis Tavish. Kolei mes viską tvarkėmės po 7 dienų buriavimo iš Bora Boros, vėl atskrenda su valtele Bob'as su karšta vakariene mums - čia jo žmona paruošė. Sutarėm, ryte mus paims į krantą. Šioje saloje visos trys šeimos tiesiog varžosi, kuri priims atplaukusią jachtą. Mus laimėjo Bob'o šeima. Į patį Palmerstoun salos atolą įplaukti jachtom neįmanoma - mažas gylis įplaukoje, tik 1,2 m. Be to įplaukos kanale tiesiog velniška srovė. Tai ir su jachtos valtele ir 4 HP Yamaha neįlįsi. Tik su čiabuvių valtimis ir galingesniais varikliais įmanoma įplaukti į atolą ir aplankyti jų gyvenamą salytę. Taip visas 4 dienas ir darėm. Ryte paima iš jachtų mus ir "Zephyr" komandą. Vakare parplukdo. Saloje priima mus Bob'o šeima. Pas juos ir maitinamės: lunch'as pavakary, po lunch'o į jachtą. Apie jokius piniginius atsiskaitymus net nekalbama, mes esam jų svečiai.

Šiemet mes esam tik 9 jachta, aplankiusi šią salą. Šiaip į šią salą kas 2 mėnesiai atvyksta didelis krovininis laivas, kuris pristato reikalingas medžiagas, kurą, visokias užsakytas prekes ir išsiveža vietinių sugautas, išdorotas ir užsaldytas žuvis. Įdomiausia, aišku, salos gyventojai, jų buitis ir gyvenimas. Aplankėm naujai pastatytą mokyklą. Mokytoja, ji ir salos sekretore, ji ir pastoriaus žmona - baltoji. Aprodė visą savo mokyklos ūkį, surengė futbolo varžybas tarp mūsų buriuotojų ir salos mokinuku. Jau po pirmos dienos visi saloje žinojo mūsų vardus ir kas iš kur atvyko. Turi saloje ir tokį mini jachtklubą, kur iškabintos jachtų padovanotos vėliavos. Kabo ten dabar ir mūsų trispalvė su užrašu "RagainėII", Lithuania. Mokyklos pasaulio žemėlapyje vaikai greit surado Lietuvą ir įsmeigė smeigę - iš čia buvo atvykę lietuviai. Lydimi Bob'o aplankome visas salos šeimas. Nuostabu, kaip jie gyvena.
Didžiulė pagarba mirusiems, dabartinės kapinės tiesiog salos centre. Kiti kapai prie pat jų gyvenamo bungalo. Išsaugoti ir pirmųjų salos gyventojų kapai. Radau ant kapo užrasą 1869 m. Išlikęs ir saugojamas pirmasis salos namas, kurį pasistatė pirmasis salos vyras Wiljamsas Marsters iš sudužusio burlaivio rastų. Didžiulė pagarba ir vertė valtims - joms nuo seno suręstos nendrines pastogės, kad saulė ir lietus neniokotų. Niekur to dar nemačiau.

O įkliuvome mes šioje saloje, kaip kokie mokinukai. Bob'as paklausė, gal mes nusimanome truputį elektroje ir mechanizmuose. Kaip nepasigirsi - nusimanom truputį ir aš ir "Zephyr" kapitonas Harold'as. Na tai dvi dienas ir tvarkėm su Haroldu jų ūkį. Sutaisėm gal kokias 5 mikrobanges krosneles, akumuliatorių pakrovėjus, DVD grotuvus, net viena skalbimo mašiną prikelėm gyvenimui. Ačiū Dievui, kad užteko proto nesakyti, kad truputį nusimanau šaldytuvuose, tai būtų neišleidę kokią savaitę. Palmerstoun'as dar garsus tuo, kad vienam salos gyventojui tenka daugiausia šaldiklių pasaulyje. Visą sugautą žuvį jie deda į šaldiklius ir laukia, kol atplauks laivas. Tuomet iš šaldiklių kiekviena šeima pristato žuvį į atplaukusį laivą, Na, tiesiog saldikliu sala.

Rasa, Egoi ir kanadietis Tavish vieną dieną padėjo Bob'o šeimai žvejyboje, koraluose. Visą dieną braidė po koralus, trauke tinklus, Rasa viska fiksavo su kamera. Grizo pavargę, bet su kokiais 150 ar daugiau kg nuostabios žuvies. Tuomet visa šeima ir mes prisidėjome prie žuvies dorojimo, ne pats maloniausias darbas.

Paskutinę viešnages Palmerstoun dieną, sekmadienį, nusprendėm aplankyti jų bažnyčią, juolab visi salos gyventojai sekmadienį nieko nedirba, o išsipuošę traukia į bažnyčią. Nežinau kaip čia įsitvirtino "Gelbėjimo armijos" (Salvation Army") bažnyčia. Labai keistai atrodo, bet visi gyventojai tiesiog švytėdami gieda per sekmadienio pamaldas. "RagainėII" kartu su "Zephyr" paaukojome kažkiek USD vietinei bažnyčiai. Po pamaldų vietinė bendruomenė sutiko būti įamžinta mūsų fotokamerose. Dabar atminčiai turime jų foto.

Paskutinį kartą po pamaldų papietavome kartu su Bob'o šeima, atsibučiavome kaip su geriausiais draugais, vėl su valtele į jachtą ir ištraukę savo inkarą, atsirišę nuo Palmerstoun salos bojos, pakelėm mažą stakselį ir išplaukėm į kitą salą - Niue, kuri yra beveik už 400 mylių. Vėl nauja sala, vėl naujos pažintys ir patirtis - tokia kelionės su jachta aplink svietą jau dalia...

Linkėjimai visiems
Andrius
RagainėII
Palmerstoun - Niue, Ramusis vandenynas
18°06.71'S; 163°25.88'W;
04 oo utc, 22 06 09“

Patyręs buriuotojas 55 metų A.Varnas 2008 m. liepos mėnesį išplaukė į savo viso gyvenimo kelionę. Per du metus savo jachta "Raginė II" jis planuoja apiplaukti pasaulį. Šiai kelionei jis ruošėsi keletą metų.

"Ragainė II" pastatyta prieš trylika metų. Jos ilgis dešimt metrų, o plotis daugiau nei trys metrai. Šią jachtą A.Varnas statė pats.  Pinigų tokiai ilgai kelionei buriuotojas gavo per rėmėjus.

Namo kintiškis turėtų sugrįžti 2010 metų liepą.