- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Į Rusiją sugrįžta sovietinių laikų laivai, turintys vandens sparnus.
Iš sovietinių laikų vyresnės kartos žmonės dar gerai prisimena Kuršių mariomis ir Nemunu iš Klaipėdos į Kauną plaukiojusį laivą "Raketa".
Nepriklausomos Lietuvos laikais taip ir nepavyko atgaivinti šio maršruto. Viena priežasčių – nebuvo greitaeigių upinių laivų. Bandyta prikelti "Raketas", bet to padaryti nepavyko.
Gerokai didesnius vidaus vandenis turinti Rusija ėmėsi gaivinti savo vidaus vandenų laivybą. Neseniai Rusijos Rybinsko statykloje pradėtas statyti naujo tipo upinis keleivinis laivas "Kometa 120M", turintis povandeninius sparnus. Toks laivas Rusijoje pradėtas statyti daugiau kaip po 20 metų pertraukos.
Iš esmės tai yra Lietuvos "Raketos", o kitur Sovietų sąjungoje plaukiojusių laivų "Meteor", "Kometa" kopija. Tik naujosios "Kometos 120M" dizainas skirsis nuo senųjų laivų – jis bus šiuolaikiškesnis.
Pasaulyje greitaeigiai laivai su povandeniniais sparnais yra retenybė. Sudėtingiausia sukurti povandeninio sparno konstrukciją. Sukonstruoti povandeninį laivo sparną kainuoja netgi brangiau nei šiuolaikinio lėktuvo sparnus. Todėl daugelis pasaulio šalių yra atsisakiusios statyti greitaeigius katerius ant sparnų.
Sovietų sąjungoje tokie laivai buvo gaminami, nes išlaidų šiam tikslui tikrai negailėta. Todėl ir plaukiojo sąlygiškai brangūs laivai su povandeniniais laivais.
Dabar jų buvusioje Sovietų sąjungos dalyje jau beveik neliko. Rusijoje dar galima pamatyti laivus "Voschod".
Statant naująjį laivą "Kometa 120M", konstruktoriams, kurie žinojo sovietinių laivų su sparnais statybos ypatumus, teko spręsti keletą problemų. Pirmiausiai reikėjo sumažinti laivo svorį, kad mažėtų jo gramzda, ir laivas skrietų ant sparnų virš vandens. Tai pavyko padaryti atsisakius įvairių kabelių ir įdiegus šiuolaikines beryšes jo valdymo sistemas.
Tokia, atrodytų, menka naujovė sumažino laivo svorį daugiau nei viena tona. Įdiegtos ir kitos laivo svorį mažinančios naujovės. Tai suteikė galimybę sukurti naujo profilio laivus vandens sparnais. Sovietiniai laivai ant sparnų turėjo didelę problemą – labai triukšmingus variklius. Plaukiant būdavo sunku susikalbėti. Po kelių valandų išlipus į krantą galvoje dar "ūždavo" varikliai. Pranešama, kad laive "Kometa 120M" variklių triukšmo lygis sumažintas kelis kartus.
"Kometa 120M" pritaikyta plukdyti 120 keleivių. Salone įrengtos tokios pat sėdynės, kokios yra lėktuvuose. Numatyta, kad vidutinis laivo greitis bus 35 mazgai (apie 65 km/val.), tačiau atskirais atvejais laivas galės išvystyti net iki 60 mazgų (110 km/val.) greitį.
Šiuo metu Rusijos konstruktoriai kuria dar kelių modifikacijų laivus su vandens sparnais. Vienas jų – laivas "Valdai", galėsiantis plukdyti iki 40 keleivių. Jis plaukios sekliose upėse, kur didesni laivai sparnais jau kabintų dugną. Tokia problema Rusijoje aktuali, nes mažiau prižiūrimos upės sparčiai senka.
Kitas naujas laivas "Ciklon" su vandens sparnais skirtas plaukioti jūromis. Jis galės priimti iki 250 žmonių.
Tarptautinėje parodoje Sankt Peterburge šiais metais buvo pristatytas ir dar vienas mažos klasės greitaeigis laivas. Tai laivas ant vadinamojo oro kilimo. Tai konstrukcija, panaši į laivus ant oro pagalvės. Numatytos kelios tokių laivų modifikacijos – keleiviniai, plukdysiantys apie 120 keleivių, ir krovininiai, kurie galės gabenti apie 70 tonų krovinių.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
A. Armonaitė: GPM dalies perskirstymas gynybai savivaldybių pajamų nemažintų1
Prezidentui sukritikavus Laisvės partijos siūlymą dalį papildomų lėšų gynybai surinkti perskirstant savivaldybėms tenkančią gyventojų pajamų mokesčio (GPM) dalį, partijos pirmininkė Aušrinė Armonaitė sako, kad savivaldos pajamos ...
-
Apklausa: daugiau nei pusė gyventojų pritaria draudimui rusams ir baltarusiams įsigyti NT4
Beveik šeši iš dešimties gyventojų pritaria draudimui Rusijos ir Baltarusijos piliečiams įsigyti nekilnojamojo turto Lietuvoje, rodo Notarų rūmų ketvirtadienį paskelbta bendrovės „Vilmorus“ apklausa. ...
-
Seimas balsuos, ar griežtinti taksi ir pavežėjų veiklą6
Seimas ketvirtadienį apsispręs, ar nuo 2025-ųjų sugriežtinti taksi ir pavežėjų veiklą – parlamentarai balsuos dėl naujus apribojimus ir įpareigojimus numatančių Kelių transporto kodekso pataisų. ...
-
Seimas balsuos dėl sankcijų pratęsimo rusams, baltarusiams, vėl siūloma riboti keliones
Parlamente ketvirtadienį numatytas galutinis balsavimas dėl nacionalinių sankcijų pratęsimo Rusijos ir Baltarusijos piliečiams. ...
-
Ministrė: pasirinkus amunicijos gamyklos vietą, reikės priimti sprendimus dėl kompensacijų2
Ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė sako, kad Vyriausybė turės priimti sprendimus dėl sklypo ir kompensavimo mechanizmo Lietuvos sveikatos mokslų universitetui (LSMU), kurio valdomoje žemėje netoli Baisogalos ketinama statyti &b...
-
G. Skaistė: norint patenkinti gynybos poreikius reikės kompleksinio sprendimo dėl mokesčių2
Finansų ministrė Gintarė Skaistė teigia, kad norint rasti finansavimą patenkinti išaugusius gynybos poreikius, reikės kompleksinio sprendimo dėl mokesčių. ...
-
Prezidentas nepalaiko siūlymo gynybą finansuoti iš savivaldybėms tenkančios GPM dalies2
Prezidentas Gitanas Nausėda sako nepalaikantis Laisvės partijos siūlymo dalį papildomų lėšų gynybai surinkti perskirstant savivaldybėms tenkančią gyventojų pajamų mokesčio (GPM) dalį. ...
-
I. Vėgėlės šeimos valdoma „Vilpra“ galimai apeidinėjo sankcijas Rusijai ir Baltarusijai19
Kandidato į prezidentus Igno Vėgėlės šeimos kontroliuojama šildymo sistemų prekybos ir įrengimo grupė „Vilpra“ į Kirgiziją eksportuodama kondicionierius galimai apeidinėjo Europos Sąjungos (ES) sankcijas Rusijai ir Baltarus...
-
Lojalumo pokyčiai darbo rinkoje: į jaunų žmonių išėjimą reikia žiūrėti pozityviai3
Darbo rinkoje keičiasi ne tik tendencijos, bet ir vertybės. Viena iš jų – lojalumas. Apie tai, ar dabartinei darbuotojų kartai lojalumas išlieka vertybe, LNK reportaže pasakojo gydytojas psichoterapeutas Dainius Jakučionis. ...
-
Vyriausybė pritarė siūlymui būtiniausių bankų paslaugų krepšelio kainą susieti su MMA6
Vyriausybė trečiadienį pritarė Finansų ministerijos ir Lietuvos banko (LB) siūlymui būtiniausių bankų paslaugų krepšelio gyventojams ir smulkiam verslui kainą susieti su minimalia mėnesio alga (MMA), ją perskaičiuojant kas trejus metus. ...