- Asta Aleksėjūnaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Spaudimas: rusų laivo „Ivan Lopatin“ įgula kovą dėl uždirbtų atlyginimų laimėjo tik pasitelkę lietuvius, ginančius jūrininkų teises.
-
Sankcijos: Lietuvos jūrininkų sąjungos pirmininkas P.Bekėža patikino, jog nesvarbu, ar esi rusas, ar lietuvis, profesinės sąjungos gina visų jūrininkų teises.
-
Spaudimas: rusų laivo „Ivan Lopatin“ įgula kovą dėl uždirbtų atlyginimų laimėjo tik pasitelkę lietuvius, ginančius jūrininkų teises.
Su Rusijos Federacijos vėliava plaukiojančio sausakrūvio "Ivan Lopatin" laivo įgulai trūko kantrybė. Kelis mėnesius praleidę laive, negaudami nė cento atlyginimo, vyrai kreipėsi pagalbos į jūrininkų teises ginančias institucijas, tikindami, kad jaučiasi lyg įkaitai.
Remontas įstrigo
"Gyvename tragiškomis sąlygomis. Laive elektros nėra. Ji tiekiama kelias valandas per parą. Atsarginis generatorius vakarais paleidžiamas tik nuo 17 iki 19 val. O po to – tamsa", – tikino įgulos nariai, Rusijos piliečiai.
Trylika jūrininkų į šį laivą atvyko kovo viduryje, o pats sausakrūvis Klaipėdos uoste stovi aštuntą mėnesį.
"Ivan Lopatin" stovi kone priešais SGD laivą-saugyklą "Independence", tad uostininkai tarpusavyje juokauja, jog nebeaišku, ką rusų laivas veikia tiek laiko dujų terminalo panosėje.
Gyvename tragiškomis sąlygomis. Laive elektros nėra.
Jūrininkai tikino, jog sausakrūvis į Klaipėdos uostą atplaukė remonto.
Vienas iš dviejų generatorių, pasak jūrininkų, sugedo nepataisomai, antrasis taip pat remontuojamas, galų gale sustojo ir trečiasis.
"Naudojame avarinį generatorių kaip energijos šaltinį. Tačiau per tą laiką, kol laivas stovėjo, susikaupė įsiskolinimų už ne tik už laivo remontą, bet ir jo priežiūrą. Galų gale buvo nutrauktas elektros tiekimas iš kranto. Beliko jungti generatorių, tačiau po kurio laiko ėmė trūkti degalų. Situacija darėsi įtempta", – pasakojo vyrai.
Jūrininkų žiniomis, laivą remontavusi įmonė nepanoro tęsti darbų dėl skolų, kas bus toliau, įgula tikino nežinanti.
Dienraščio kalbintos kompanijos, kurios turėjo sutarčių dėl šio laivo remonto, nepanoro atvirauti, ar yra garantijų, kad su jomis bus atsiskaityta.
Darbo kodeksas negelbsti
Kantrybė jūrininkams trūko, kai darbdaviai ėmė nebemokėti atlyginimų, o jų darbo sutartys ėjo į pabaigą.
"Vieniems įsiskolinta buvo apie 100 tūkst. rublių, tai yra apie 1,5 tūkst. eurų. Kitiems – šiek tiek mažiau. Ši kompanija moka nedidelius atlyginimus, palyginti su Šiaurės Europos šalimis, kuriose – europiniai atlyginimai. O čia mokama 400 ar 500 eurų, tik kai kam kiek daugiau. Tačiau įsiskolinimai vis augo. Tris mėnesius mus penėjo pažadais, kad pinigai bus", – pasakojo jūrininkai.
Įgula girdėjo paaiškinimus, jog, kai tik laivą pavyks suremontuoti, jo tikslas bus Brazilija.
Įgulos nariai tikino, jog Rusijos darbo kodeksas numato jiems garantijas.
"Išaiškinta, jog po 15 dienų, kai kompanija neatsiskaito su darbuotojais, jie gali nebedirbti. Na, jei tai Rusijoje, gal ir veiksminga, o kai esi Lietuvoje, ką daryti?" – retoriškai klausė vyrai.
Kai kurie įgulos nariai pagrasino, jog kreipsis į žiniasklaidą dėl susidariusios situacijos.
Kai tik pasklido žinia, jog vienas jūrininkų susiruošė į dienraščio "Klaipėda" redakciją, jį prie laivo trapo esą sustabdė laivo vadovybė. Su jūrininku mikliai buvo atsiskaityta, jis tylomis išlydėtas į namus.
Kai tik pasklido žinia, jog vienas jūrininkų susiruošė į dienraščio "Klaipėda" redakciją, jį prie laivo trapo esą sustabdė laivo vadovybė. Su jūrininku mikliai buvo atsiskaityta, jis tylomis išlydėtas į namus.
Kaip žvėrys narve
Dalis jūrininkų turi užsienio šalyse veikiančias banko korteles, į sąskaitas gauna pensijas, turi santaupų, tad jiems vadinamasis sėdėjimas krante nebuvo toks skausmingas.
"Tačiau kiti turi tik Rusijos Federacijos teritorijoje veikiančias korteles. Ką jiems daryti? Mažiausiai du mėnesius sėdi uždarytas laive, kuriame vakarais tamsu. Pinigų nėra net pasižvalgyti po miestą. Žinoma, kad tai veikia žmones. Kaip žvėrys, uždaryti narve", – skundėsi vyrai.
Nors laivas uoste stovi jau aštuntą mėnesį, ši laivo įgula į Klaipėdą atvyko pavasarį, vieni – kovą, kiti – balandį. Jie pakeitė iki tol dirbusius jūrininkus.
"Laivas priklauso įmonei "Murmansko jūrų laivininkystė". Tai didelė privati kompanija, valdanti 19 laivų. Šis laivas "Ivan Lopatin" yra vienas naujausių laivyne. Jis pastatytas 2010 metais. Tačiau, kaip matome, jame jau daug kas genda", – pasakojo jūrininkai.
Prieš kelias savaites šiame laive esą ėmė trūkti degalų generatoriui.
"Jis veikia 8 valandas. Nuo 6 valandos ryto iki 12 valandos. O vakare – nuo 17 iki 19 val., karšto maisto gamybai reikia energijos. Savaitei reikia mažiausiai pusantros tonos dyzelino", – skaičiavo jūrininkai.
Kreipėsi pagalbos
Įgula nusprendė kreiptis į Lietuvos jūrininkų sąjungą, kuri yra Tarptautinės transporto darbuotojų federacijos narė (ITF – angl.).
"Juk mums buvo pareikšta, kad jūrininkus maitina laive, girdo, tad tegul sėdi ir tyli. Manęs tai netenkina, mano sutartis baigėsi ir aš noriu, kad mane išsiųstų namo. Daug kam tokia pat situacija, tik vieni bijo, jog išvažiuos, o su jais taip ir nebus atsiskaityta. Man yra du keliai: arba aš laukiu, kol bus sumokėta, arba skrendu namo už savo pinigus. Situacija ėmė keistis, kai tik kreipėmės į ITF atstovus Lietuvoje. Į laivą atvyko Rusijos konsulato, agentuojančios įmonės atstovas su uosto tarnybų darbuotojais", – pasakojo vienas iš jūrininkų.
Jūrininkai išsakė savo problemas ir paprašė jūrininkų teises ginančios sąjungos pagalbos.
"Po to, kai laive apsilankė konsulas ir ITF atstovai, buvo atnaujintas dyzelino tiekimas. Mus patikino, kad nebadausime", – sakė vyrai.
Gelbsti internetas
ITF inspektorius Lietuvoje, Lietuvos jūrininkų sąjungos pirmininko pavaduotojas Andrejus Černovas tikino, jog šios situacijos sprendimui pajėgas telkė įvairios įstaigos.
"Mūsų žiniomis, situacija laive keičiasi. Kai atvykome, paaiškėjo, jog net šiukšlių iš laivo niekas neišveždavo. Sutvarkėme tą reikalą. Palyginti su tuo, ką mačiau prieš tris savaites, viskas juda gera linkme. Atnaujintas degalų tiekimas. Prašiau, kad jūrininkai paruoštų dokumentaciją, kurios reikia ginant jūrininkų teises", – aiškino A.Černovas.
Jis parūpino laivo įgulai interneto maršrutizatorių, kad jūrininkai turėtų interneto ryšį.
"Juk tai komunikacija su išoriniu pasauliu, šeimomis. Gal ir pavyko jiems pasaulio futbolo čempionatą stebėti, nes įrenginiui įkrauti reikia dviejų valandų ir jis veiks dar penkias", – pastebėjo A.Černovas.
Kompanijai – ieškinių lavina
Rusijos spauda birželio 26 d. paskelbė, jog į Murmansko arbitražinį teismą ieškinį dėl bankroto procedūros iškėlimo kompanijai "Murmansko jūrų laivininkystė" pateikė degalus šiai laivybos kompanijai tiekusi įmonė.
Skelbiama, jog įsiskolinimas pasiekė 17,6 mln. rublių.
Prieš tai teismuose kompanija buvo atsidūrusi dėl kitos naftos produktų prekyba užsiimančios įmonės ieškinio.
Skolas per teismus "išmušinėjo" net Arktikos ir Antarktikos mokslo tyrimų institutas.
Dėl skolų esą buvo atjungtas net karšto vandens tiekimas šios kompanijos administraciniam pastatui.
Prieš mėnesį pasirodė žinia apie kitą šios įmonės laivą "Piotr Velikij". Septyni šio laivo įgulos nariai kreipėsi į institucijas dėl repatriacijos.
Jūrininkų sutartys baigėsi, bet kompanija delsė su jais atsiskaityti.
Laivas remontuojamas viename Kinijos uostų. Jūrininkai nuogąstavo, ar už skolas laivas neliks areštuotas Kinijos uoste metų metams.
Į sąskaitas – pavedimai
Pradėjus domėtis jūrininkų likimu ne tik jūrininkų sąjungos nariams, bet ir žurnalistams, netikėtai įgulos nariams viena po kitos ėmė skrieti trumposios žinutės apie gautus bankinius pavedimus.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Palangos dienos“ kviečia paminėti dvi kurortui svarbias datas
Penktadienį Palangoje prasideda savaitę truksiančios kurorto dienos, kurios įprasmins Palangos krašto prijungimą prie Lietuvos prieš daugiau kaip šimtmetį bei paminės kurorto gimtadienį. ...
-
Kretingos taryba – prieš „European Energy“ žaliojo kuro gamyklos statybą6
Kretingos valdžia nepritarė Danijos atsinaujinančios energetikos kompanijos „European Energy“ planams rajone statyti žaliojo kuro gamyklą. ...
-
Naudojimui nebetinkamas padangas galite atiduoti nemokamai!1
1. Jei perkate naujas padangas parduotuvėje ir servise, ten galite nemokamai atiduoti ir senąsias. Tik turi atitikti perkamų–paliekamų padangų kiekis ir tipas: jei perkate lengvojo automobilio padangas, traktoriaus ar sunkvežimio padangų palikti n...
-
„Smiltynės perkėla“ – svarbių pokyčių kelyje2
Milijonai keleivių, šimtai tūkstančių transporto priemonių. Praėję metai bendrovei „Smiltynės perkėla“ buvo darbingi ne vien perkėlimų skaičiumi. Ilgametes marių laivybos tradicijas puoselėjanti įmonė įgyvendina ambicingus p...
-
Kelionė iš Klaipėdos į Rygą – tik su persėdimais6
Pernai pradėjęs kursuoti traukinys Vilnius–Ryga stojo Šiauliuose, o jau nuo balandžio sustos dar dviejuose Lietuvos miestuose. Uostamiesčio gyventojams iš Klaipėdos tiesiogiai pasiekti Latvijos sostinę traukiniu dar nepavyks, bet, pas...
-
Vietoj griuvenos Liepojos gatvėje – prekybos centras9
Liepojos gatvės pradžioje pokyčiai stebina ir tempu, ir mastais – metų pradžioje pagaliau nugriautas apleistas baltų plytų statinys ir greta jo veikusi parduotuvė. Dabar milžiniškoje statybų aikštelėje verda darbas. ...
-
Ant Dangės upės kranto – benamių „sanatorija“1
Prie Dangės upės klaipėdiečiai aptiko nelegaliai suręstą namelį. Jie įtaria, kad buveinę sumeistravo benamiai. Artėjant sutemoms čia susirenka lėbautojų būrys, kuris neduoda ramybės kitapus upės gyvenantiems žmonėms. ...
-
Klaipėdoje – pasaulinės automobilių aukcionų kompanijos centras2
Klaipėdoje duris atvėrė jau ketvirtasis Lietuvoje JAV pasaulinės automobilių aukcionų kompanijos IAA aukcionų centras, kuriame automobilių prekybos verslu užsiimančios įmonės ir privatūs pirkėjai nuo šiol gaus užtikrintą paslaugą, impor...
-
A. Vaitkus: noras prijungti Vaikų ligoninę prie darinio, turinčio milžinišką nuostolį – nesuvokiamas11
Didelių finansinių problemų turinčioje naujojoje Klaipėdos universiteto ligoninėje situaciją būtų galima pataisyti prie jos prijungus pelningai dirbančią Vaikų ligoninę ir pardavus miesto centre esančius jos pastatus. Tokia idėja pasigirdo po Se...
-
Klaipėdoje įsigaliojo nauja tvarka: po išvykų teks teikti ataskaitas4
Įsigaliojus naujai Klaipėdos savivaldybės ir jai pavaldžių įstaigų darbuotojų komandiruočių į užsienį tvarkai, visi grįžusieji po darbo kelionių Komandiruočių į užsienį tikslingumui nustatyti komisijai privalės pateikti ataskaitas ne tik ...