- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Vieta: prie uosto ribos likusi tik lentelė apie Klaipėdos kanalą, nors paveldosaugininkai tą teritoriją mato kaip saugotiną.
-
Klausimas: ar tikslinga saugoti sovietmečio tiltą kaip paveldo objektą?
-
Ribos: buvusi apibrėžta žaliai ir naujai įtraukta (raudonai) su apsaugos zona (violetinė) buvusio karaliaus Vilhelmo kanalo dalis uoste.
Pastaruoju metu padaugėjo atvejų, kai paveldosaugininkai uoste nori didesniam kiekiui teritorijų uždėti draudimą.
Apsunkino uosto veiklą
Norą žaboja Vilniaus apygardos administracinis teismas. Jis priėmė Klaipėdos uostui palankų sprendimą.
Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos Pirmoji nekilnojamojo kultūros paveldo vertinimo taryba 2017 m. spalio 3 d. aktu tikslindama paveldo objektus karaliaus Vilhelmo kanale įtraukė ir dalį uosto teritorijos.
Iki Kairių gatvės buvusios Karaliaus Vilhelmo kanalo ribos perlipo Perkėlos gatvę ir įsiliejo į uosto teritoriją. Nei apie kanalo praplėtimo procesą, nei apie aktą valstybės turto valdytoja uoste - Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija nebuvo informuota. Ji apie tai sužinojo atsitiktinai, kai gavo Klaipėdos konteinerių terminalo užsakymu rengiamų geležinkelio kelių projektuotojo raštą. Jame ir buvo nurodyta, kad yra pasikeitusios Karaliaus Vilhelmo kanalo apsaugos sąlygos ir reikalavimai.
Kultūros paveldo teritorijos įsiskverbimas į uostą iš karto sukėlė problemų. Jis pradėjo trukdyti tiesti naują uosto geležinkelį. Pagal Perkėlos gatvę yra numatyta įrengti naujus geležinkelio kelius. Šios statybos orientacinė vertė apie 6,6 mln. eurų. Jos projektavimas buvo pradėtas ir baigtas, kai šiai teritorijai dar nebuvo uždėtas paveldo statusas. Šio statuso atsiradimas viską iš esmės keičia.
Nauja teritorija su pridėtu paveldo statusu naudojasi „Klaipėdos konteinerių terminalas“.
„Išplėtus paveldo objekto ribas pažeidžiami mūsų kaip žemės naudotojų interesai - apsunkinama bet kokia veikla įrengti naujus statinius ir laikyti krovinius. Paveldo objektų ribų išplėtimas prieštarauja ir valstybės nacionaliniam saugumui, nes sudaro galimybę patekti į uosto teritoriją neribotam skaičiui asmenų bet kuriuo paros metu“, - aiškino „Klaipėdos konteinerių terminalas“ atstovai.
Sovietmetį viskas pasikeitė
Keistai atrodė, kad paveldosaugininkai į saugomos Karaliaus Vilhelmo kanalo teritorijos ribą įtraukė sovietmečiu statytą gelžbetoninį tiltą, siaurą kanaliuką. Toks veiksmas iškreipia supratimo apie saugomus objektus ribas - ar būtina saugoti sovietinį palikimą?
Juo labiau, kad ta teritorija 2000 m. buvo pripažinta nesaugotina, nes joje nėra išlikę vertingų elementų.
Teisme paveldosaugininkai aiškino, kad visas Karaliaus Vilhelmo kanalo statinių kompleksas yra vertybė. Neva tai buvusio kanalo trasos tęsinys, kuri esanti istoriškas atributas, atspindintis vidaus vandens kelio vystymą tarp Nemuno ir Klaipėdos uosto.
Kultūros paveldo centro atstovai aiškino, kad tikslinant karaliaus Vilhelmo kanalo ribas buvo remtasi už kanalo statybą atsakingo Mohr‘o techniniu straipsniu apie kanalo parametrus, peržiūrėta „Memeler Dampfboot“ publikuota informacija, ikonografija. Buvusi tikrinta kanalo trasa, pokyčiai, pylimai, šalia kanalo ėję aptarnavimo keliai, želdiniai, melioracinių griovių, upelių pralaidos, atraminės sienutės, ieškota atstumą žymėjusių stulpelių, identifikuotos 9 iškilusių kanalo tiltų vietos.
Pažeidė uosto veiklos teises
Iš tiesų kažkada kažkas buvo. Bet jei to neliko, įskaitant kanalo ribas, ar tikslinga saugoti sovietmečiu iš esmės pakeistą vietą?
Vilniaus apygardos administracinis teismas mano, kad bet koks administracinis aktas, sprendimas turi būti aiškiai pagrįstas objektyviais faktais ir teisės aktais. Iš paveldosaugininkų akto neaišku, kokias konkrečias Karaliaus Vilhelmo kultūros vertybes rengiamasi saugoti uoste.
Aiškumo ir konkretumo nerasta ir teisme išklausius Kultūros paveldo vertinimo tarybos posėdžio įrašą. Nėra nurodomi motyvai kuo remiantis į Karaliaus Vilhelmo kanalo ribas 2000 m. nepatekusi teritorija šiaurinėje dalyje šiai teritorijai priskirta 2017 m. spalio 3 d. aktu.
Keista ir tai, kad šalia praplėstų ribų dar papildomai buvo nustatyta 2620 kv. m apsaugos nuo fizinio poveikio teritorija ties 143A krantine.
Tai, kad nėra nurodyti motyvai dėl ko vienas ar kitas objektas yra saugotinas ir tapo pagrindiniu akto trūkumu, kurio priėmimas, kaip konstatavo teismas, pažeidė Uosto direkcijos veiklos teises. Negalima vienai ar kitai teritorijai suteikti saugotinos teritorijos statusą šiaip sau arba tik norint praplėsti kažkokio objekto ribas.
Teismas panaikino paveldosaugininkų sprendimą dėl nustatytos 2620 kv. m apsaugos zonos, įpareigojo patikslinti motyvus, kodėl buvo praplėsta saugomo objekto riba, konstatavo, kad vykdydami kultūros vertybės ribų plėtimą paveldosaugininkai privalėjo apie tai pranešti Uosto direkcijai.
Teismo sprendimas priimtas spalio 1 dieną ir per mėnesį jis dar gali būti apskųstas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Tarp daugiabučių Debreceno kvartale – nemalonus vaizdelis5
Debreceno kvartale tarp daugiabučių namų esančioje žalioje pievoje – dar vienas šiukšlynas. Įvairias buitines atliekas iš perpildytų šiukšlių konteinerių veikiausiai išnešioja sparnuočiai, o kart...
-
Pamario prakeiksmas: žuvininkystės ūkiai nebeapsigina nuo kormoranų11
Kormoranai – pamario prakeiksmas. Žuvininkystės ūkis Kintuose nebeišmano, kaip atremti šių paukščių atakas. Kormoranai būriais puola į tvenkinius ir gvelbia ten auginamą žuvį, ypač mėgsta karpius. Žuvininkai sako i&scar...
-
Dainų šventės šimtmečiui paminėti doviliškiai pasodino ąžuoliukus
Dainų šventės šimtmečio progai paminėti doviliškiai savaitgalį sodino ąžuolus. Vienas ąžuoliukas buvo skirtas specialiai Dainų šventės paminėjimui, o kitus ąžuoliukus talkininkai sodino Dovilų centre pačių žmonių ...
-
Kariškius uostamiestyje autobusais veš nemokamai5
Siūloma tarptautinių pratybų „Baltijos operacija 2024“ konferencijos metu renginio dalyviams reguliaraus susisiekimo maršrutų autobusais važiuoti nemokamai. ...
-
Klaipėdiečiai aktyviai mokosi užsienio kalbų: tarp aktualių – ir turkų kalba4
Klaipėdiečiai aktyviai mokosi įvairių kalbų, o populiarumo viršūnėje šiuo metu – anglų kalba. Tačiau ne mažiau aktualios ir ispanų, prancūzų ir net turkų kalbos. ...
-
Maisto atliekų rūšiavimas Klaipėdoje: kokios pagrindinės klaidos?23
Nuo balandžio 2 d. Klaipėdos miesto gyventojai buvo pakviesti pradėti maisto atliekų rūšiavimą. Klaipėdiečių aktyvumas maloniai nustebino – per pirmąją savaitę surinkta virš 5 tonų maisto likučių, o šią savaitę jau 8...
-
Klaipėdoje – gelbėtojų atranka: kandidatų laukia netradicinis darbo pokalbis1
Darbą paplūdimiuose Klaipėdos gelbėtojai pradės birželį, bet dabar vyksta atranka ir ji netradicinė – vietoje darbo pokalbio kandidatai turi šokti į baseiną. Tarp norinčiųjų gelbėti ne tik moksleiviai ir studentai, bet ir baigiantys ...
-
Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras pasikeitė neatpažįstamai35
Šiandien išaušo klaipėdiečių ilgai laukta diena – duris lankytojams po rekonstrukcijos atvers Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras. Penkerius metus be savo namų dirbę teatralai kvies ne tik mėgautis pastatymais, bet ir įve...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
Klaipėdoje baigti Baltijos prospekto sankryžos rekonstrukcijos darbai6
Klaipėdoje pabaigti Baltijos prospekto, Šilutės plento ir Vilniaus plento žiedinės sankryžos rekonstrukcijos darbai, pranešė miesto savivaldybė. ...