- Venantas Butkus
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Pristato: naujojo Bedfodo banginių medžioklės muziejuje veikia K.Ešlio darbų paroda.
-
Menas: senovės graikų papuošalas, kuriame matyti rifo mazgo pirmtakas – tikrasis mazgas.
-
Mokslas: jūrininkai mokosi rišti mazgus XX a. pradžioje.
-
Iliustracija: titulinis K.Ešlio mazgų knygos puslapis.
-
Debiutas: K.Ešlio mazgų knygos pirmas leidimas 1944 m.
-
Menas: senovės graikų papuošalas, kuriame matyti rifo mazgo pirmtakas – tikrasis mazgas.
Teisingas jūrinių mazgų rišimas ir jų naudojimas būtinas savarankiškai išplaukiant į bet kokius vandenis valtimi, jachta ar kitokiu laivu.
„Jūrų vilko“ pamokos
Pirmąsias jūrinių mazgų rišimo pamokas man vedė šviesios atminties Klaipėdos prekybos uosto locmanas Jonas Dvelys. 1968 m. vasarą jis pakvietė tris Klaipėdos žurnalistus, mane, Bernardą Aleknavičių ir Vytautą Bajorą, į plaukiojimą aplink Kuršių marias su jachta „Untytė“.
Jaunystėje jis buvo aktyvus buriuotojas, lenktyniavo Trakų ežeruose ir Kuršių mariose, gynė Lietuvos garbę SSSR buriavimo pirmenybėse Leningrade ir Taline. Besimokydamas Klaipėdos jūreivystės mokykloje, praktiką atliko mokomajame burlaivyje „Meridianas“, vėliau plaukiojo su žvejybos laivais į Atlanto vandenyną.
Jonas buvo tikras „jūrų vilkas“ ir tokiais žadėjo padaryti mus, kurie niekada savo rankose dar nelaikė laivavirvių. Nors „Untytė“ nė iš tolo neprilygo didžiuliams burlaiviams, tačiau ir joje buvo visas tuzinas falų ir šotų, kurių dėka pakeliamos ir nuleidžiamos bei valdomos burės.
– Kiekvienas virvės galas turi būti kur nors pritvirtintas. Falų galai tvirtinami pastoviau, o šotų – taip, kad galima būtų lengvai atrišti, – aiškino Jonas.
– Jūrinių mazgų yra visa galybė, bet jums kol kas užteks ir keletos.
Pirmiausia išmokome surišti tai, kas reikalingiausia – šoto ir tikrąjį mazgus, aštuoniukę, veblingą. Sunkiausiai sekėsi susidoroti su gelbėjimo kilpa. Tai labai naudingas mazgas, kurį būtina žinoti kiekvienam jūreiviui, nuplautam nuo laivo. Tai paskutinis šansas išsigelbėti: tereikia šiuo mazgu užsirišti aplink save numestą virvę. Toks mazgas laiko gerai, lengvai atrišamas, bet reikia gerų įgūdžių norint jį surišti.
Rifo mazgo istorija
Mūsų laimei gelbėjimo kilpos per visą kelionę aplink marias neprireikė. Su kitais mazgais didelių problemų neturėjome. Nė viena virvė neužsikabino kur nereikia ir nė viena neatsileido dėl blogai surišto mazgo.
Jūrinių mazgų rišimas ne toks jau paprastas dalykas. Džozefas Konradas rašė, kad jis prilygsta mokslui ir menui. Nors buriavau daugelį metų, tačiau prisipažįstu, kad išmokau užrišti tik keletą paprasčiausių pagrindinių jūreiviškų mazgų. Tarp jų ir vadinamąjį rifo mazgą, kurio pavadinimas dažniausiai skamba jūros romantikų lūpose.
Jis nėra nei pats sudėtingiausias, turint galvoje rišimo technologiją, nei pats patikimiausias. Mazgų ekspertas Klifordas Ešlis (Clifford Ashley, 1881-1947), apie kurį papasakosiu kitame skyrelyje, garsiojoje knygoje „The Ashley Book of Knots“ rašė: „Šis mazgas, sujungiantis dvi vienodo storumo virves, nusinešė daugiau gyvybių, negu tuzinas kitų mazgų kartu sudėjus“.
Archeologų teigimu, šis mazgas buvo naudojamas jau 5 tūkstančius metų prieš mūsų erą Egipte. Tai lengvai surišamas vienodo storio virvių mazgas, kurio vienas jo galas pervertas su kilpa. Ją truktelėjus, mazgas lengvai atsiriša. Senovės graikai ir romėnai tokį virvių surišimą vadino Heraklio mazgu. Pasak legendos mitinis graikų didvyris ir pusdievis vietoj apsiausto nešiojo liūto kailį, kurio priekines letenas buvo surišęs šiuo mazgu.
Pavadinimas „rifo mazgas“ pradėtas naudoti baigiantis XVIII a., kai buriniai laivai pasiekė tobulybės viršūnę. Tai susiję su rifavimu – burės ploto sumažinimu, kai sustiprėjus vėjui, ji pririšama prie giko. Šio mazgo privalumas – greitas atrišimas, kai reikia vėl padidinti burės plotą. Pirmą kartą į anglišką aiškinamąjį jūrinių terminų žodyną „rifo mazgas“ buvo įrašytas 1794 metais.
Ešlio mazgų enciklopedija
Geriausias jūrinių mazgų žinovas ir praktikas, kurį man kada nors teko sutikti, buvo legendinis „Meridiano“ bocmanas Viktoras Rankaitis. Su juo turėjau garbės kartu plaukioti „Atlanto“ ir „Lietuvos“ jachtomis. Pasitaikius progai, jis galėdavo parodyti ne vieną dešimtį mažai kam žinomų mazgų rišimo būdų. Tai žadino smalsumą: o kiek tų mazgų iš viso gali būti?
Pasirodo, kad šis klausimas daugeliui nedavė ramybės, bet kol kas išsamiausiai į jį atsakė žurnalistas ir dailininkas Klifordas Ešlis. Jo susidomėjimas mazgais kilo atsitiktinai. 1904 m. naujajame Bedforde leidžiamas žurnalas „Harper‘s Monthly Magazine“ užsakė jam parašyti keletą straipsnių apie banginių medžioklę ir juos iliustruoti piešiniais.
Vykdydamas šią užduotį, K.Ešlis parsisamdė paprastu jūreiviu banginių medžioklės burlaivyje „Sunbeam“ ir ilgam išplaukė į vandenyną. Kelionės metu jis susidomėjo burlaivyje naudotais jūriniais mazgais, kuriuos nupiešė ir aprašė savo bloknote.
Atrodo, kad tie mazgai ilgam išliko jo atmintyje ir skatino rimtai jais susidomėti. Po kelerių metų K.Ešlis „The Mariner and His Knots“ leidinyje pirmą kartą išspausdino jūrinių mazgų iliustracijas su paaiškinimais, kur ir kaip jie naudojami. Bet labiausiai jį išgarsino „The Ashley Book of Knot“ (Ešlio mazgų knyga), prie kurios jis dirbo 11 metų.
Ši knyga – tai mazgų enciklopedija. Joje pateikta 3854 mazgų piešiniai ir jų aprašymas. Prie kiekvieno mazgo nurodoma, kaip jis rišamas ir kam naudojamas. 1944 m. išleista „Ešlio mazgų knyga“ turėjo didelį pasisekimą ir iki šiol išlieka viena iš pačių išsamiausių ir populiariausių knygų apie mazgus. Ji buvo perspausdinama įvairiomis pasaulio kalbomis.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Klaipėdoje baigti Baltijos prospekto sankryžos rekonstrukcijos darbai
Klaipėdoje pabaigti Baltijos prospekto, Šilutės plento ir Vilniaus plento žiedinės sankryžos rekonstrukcijos darbai, pranešė miesto savivaldybė. ...
-
„Orlen Lietuva“ atlygino 146 tūkst. eurų į jūrą išsiliejusios naftos sukeltą žalą4
Naftos importo ir perdirbimo bendrovė „Orlen Lietuva“ teigia atlyginusi aplinkosaugininkų nustatytą 146,4 tūkst. eurų žalą, kai vasario pradžioje Baltijos jūroje ties Būtingės naftos terminalu išsiliejo beveik 2 tonų naftos. ...
-
Lietuvos jūrų muziejaus turo Aukštaitijoje startas – Utena
Lietuvos jūrų muziejus 45-ąjį sezoną pradeda įspūdingu projektu „Su jūra mes didesni“, kuris iki rudens jūrinės Lietuvos idėjas skleis labiausiai nuo Baltijos nutolusiame regione – Aukštaitijoje. ...
-
Lauko džiovyklos prie daugiabučių namų – aktualios?20
Lauko džiovyklos prie daugiabučių namų uostamiesčio gyventojams – vis dar aktualios. Tačiau daugelyje kiemų jos pamažu naikinamos, kadangi prioritetas teikiamas mašinų vietų, vaikų žaidimų aikštelių, suoliukų, žaliųjų plot...
-
Klaipėdiečius siutina kriokiantys automobiliai20
Uostamiesčio gyventojams įgriso naktimis triukšmingais automobiliais važinėjantys ir ramybės neduodantys jaunuoliai. Pareigūnai tikina, kad triukšmą keliančios modifikuotos automobilių išmetimo sistemos ne visais atvejais neatitin...
-
Klaipėdos kapinėse įjungtas vandens tiekimas5
Artimųjų amžinojo poilsio vietas lankantys klaipėdiečiai jau gali naudotis vandens čiaupais. Prižiūrėtojai įjungė vandens tiekimą Lėbartų ir Joniškės kapinėse. ...
-
Klaipėdoje planuojama rekonstruoti miesto polikliniką6
Klaipėdos savivaldybė pasirašė sutartį su įmone „Synergy Solutions“, kuri parengs 1979 metais uostamiestyje pastatytos poliklinikos kapitalinio remonto techninį projektą. ...
-
Jaunieji uostamiesčio ambasadoriai
Septintą kartą Klaipėdos turizmo informacijos centras organizavo „Jaunųjų gidų mokyklėlę“ arba užsiėmimų ciklą „Jaunasis Klaipėdos ambasadorius“, skirtą jaunesniųjų klasių vaikams. Kadangi šiemet mieste paskelbti...
-
Klaipėdiečiai: ant šaligatvių virsta medžiai7
Draudimas kirsti ar genėti medžius įsigaliojo nuo kovo vidurio. Tad uostamiestyje iki šios datos jau turėjo būti viskas iškirsta ir išgenėta. Tačiau klaipėdiečiai stebisi virš šaligatvių pavojingai pasvirusiais ir b...
-
Klaipėdos savivaldybės pastate – darbuotojų evakavimo pratybos2
Klaipėdos savivaldybės administracijos pastate, esančiame Liepų gatvėje, vyko darbuotojų evakavimo pratybos. Jų metu pastate buvo imituotas gaisras, sklido dūmai. Pasigirdus garsiniams signalams, žmonės evakavosi iš pastato į sutartą vietą ...