- Kristina Poškutė, teatrologė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Anželikos Cholinos šokio spektaklis "Ana Karenina" vyresniajai kartai tampa susitikimu su gerai žinoma Ana Karenina, jaunesniajai kartai – tiesiog nauju A.Cholinos projektu.
Norim nenorim, bet tenka pripažinti, kad skirtingos kartos žvelgia į pasaulį iš skirtingų rakursų. Senoji karta stengiasi išlaikyti vertybes ir spėti su naujovėmis, o jaunoji – perkainoja pripažintas vertybes ir lekia vejama novacijų. Bet ar įmanoma įtikti abiem: kad tiktų senajai, bet būtų subalansuota jaunajai?
Garsi Lietuvos choreografė Anželika Cholina pabandė į šį klausimą atsakyti sukurdama šokio spektaklį pagal Levo Tolstojaus romano „Ana Karenina“ motyvus. Šokio spektaklis mus nukelia į antrosios XIX a. pusės aristokratiškąją Rusiją. Juozo Statkevičiaus įspūdingi kostiumai leidžia pajusti elegancijos ir prabangos dvelksmą. Spektaklio centre – Anos Kareninos drama. Pasakojimas plėtojamas nuosekliai, vengiant ryškių interpretacijų, o tai lėmė, kad spektaklis trunka daugiau kaip dvi valandas.
Siužetas lengvai atpažįstamas tiems, kurie skaitė šį romaną, ypač vyresniajai kartai, kuri puikiausiai susipažinusi su rusų klasika, kaip man mama sakė: „L.Tolstojų visi žinojom, nes jo romanas „Ana Karenina“ buvo įtrauktas į privalomos literatūros sąrašą.“ Šokio spektaklis suteikia galimybę iš naujo išgyventi Anos dramą: nelaimingos santuokos kainą, meilės alkį, aistros proveržį ir nepakeliamą vidinį konfliktą, kuris baigiasi tragedija.
Taip, XIX a. pabaigoje L.Tolstojaus romano veikėja buvo įvardijama kaip maištaujanti moteris, bet, žvelgiant iš šių dienų (ir pateikimo) perspektyvos, ji atrodo tarsi sutrikusi ir neryžtinga. Nors Ana ir priima sprendimus pati, tačiau susidaro įspūdis, kad ji tik savo likimo įkaitė. Beatos Molytės Ana jautri, elegantiška – šias savybes suteikia balerinos laikysena ir judesiai. Kartu ji atrodo silpna ir ofeliškai nuolanki – ypač tada, kai susiduria su savo vyru (Mantas Vaitiekūnas) ar mylimuoju (Gintaras Visockis). Dar labiau Anos silpnumą atskleidžia choreografija: dažnas griuvimas ant žemės ir sunkus pakilimas.
L.Tolstojaus romano vyrų portretai pasižymi stipriais charakteriais ir išreiškia aiškias idėjines pozicijas, tačiau choreografijoje tai neatskleidžiama. Dažniausiai šokio kompozicijas atlieka šokėjos, o vyrai – tarsi atramos, laikančios ar keliančios (šis sprendimas primena ankstesnį choreografės spektaklį „Vyrai ir moterys“).
Jokia paslaptis, kad nuo spektaklio pradžios įvykiai veda tragiškos pabaigos link, tačiau tą dramatišką nuotaiką šiek tiek praskaidrina komiškos mizanscenos, kuriose pasirodo aukštuomenės atstovai. Ypač verčia šypsotis Kirilo Glušajevo kunigaikštis Tverskojus, kuris primena girtą poną. Tokie linksmi intarpai leidžia trumpam atsikvėpti nuo rimtumo ir tarsi patikrina žiūrovų budrumą.
Spektaklio dramatišką nuotaiką padeda perteikti šiuolaikinio kompozitoriaus Alfredo Šnitkės muzika, kuri jautri, gili, įtraukianti ir nepaleidžianti. Originalumo suteikia operos solistės Kristinos Siurbytės atliekama rusiška daina, dvelkianti melancholiška nuotaika. Minimalistinę Marijaus Jacovskio scenografiją papildo Tado Valeikos ir Karolio Juknio apšvietimas, sukuriantis intymumą, apnuoginantis visą sceną arba leidžiantis pažvelgti kaip pro rakto skylutę.
Taigi, nors šokio spektaklio forma ir šiuolaikiška, tačiau tema ir jos plėtojimas nuolankiai paklūsta L.Tolstojaus romano siužetui. A.Cholina išvengia apibendrinimų, neaktualizuoja istorijos, o tiesiog reprezentatyviai perteikia Anos gyvenimo dramą.
Rusų klasika – L.Tolstojaus, Fiodoro Dostojevskio ar Michailo Bulgakovo kūryba nėra tokia paklausi kaip sovietmečiu. Keičiasi laikai, keičiasi tendencijos. Anos Kareninos istorija – gan svetima šiuolaikiniam jaunam žmogui, todėl nenuostabu, kad didžiąją žiūrovų dalį sudaro vyresni žmonės.
Romano neskaičiusius žiūrovus gelbsti siužeto santrauka programėlėje – padeda susigaudyti tarp veikėjų ir jų tarpusavio santykių. Šis spektaklis vyresniajai kartai – susitikimas su Ana, o jaunesniajai (mano) kartai – naujas A.Cholinos projektas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Nerk į teatrą“: interaktyvumas be amžiaus cenzo
Tarptautinis edukacinis festivalis „Nerk į teatrą“ šiemet Nacionaliniame Kauno dramos teatre (NKDT) vyks jau keturioliktą kartą. Jo programoje nuo balandžio 25 d. iki birželio 14 d. – pusšimtis edukacijų, dvi premjeros, a...
-
Pagerbti trys geriausi 2023-iųjų bibliotekininkai, įstaigos sutarė derinti veiksmus
Kultūros ministerijoje antradienį minint Nacionalinę Lietuvos bibliotekų savaitę pagerbti geriausi praėjusių metų šio sektoriaus specialistai, tuo metu bibliotekų asociacijos pasirašė ketinimų protokolą dėl bendradarbiavimo. ...
-
Antrasis S. Dirsytės romanas: aplinkybių sutraiškyta herojė iki pabaigos kovojo už teisę išlikti
„Kai rašai istorinį romaną, išties, gerąja to žodžio prasme, ištinka tam tikras apsėdimas. Atrodo, kuo daugiau domiesi laikotarpiu, apie kurį rašai, tuo aiškiau dėliojasi istorija, o rūke tarsi paskendęs vaizd...
-
O. Šurajevas rėžė Lietuvos teatralams: kas iš to vardo, jei jie „myžniai“110
Visuomenininkas Olegas Šurajevas abejingų nepalieka. Anot jo, dabar nėra laikas abejoti ir kalbėti miglotomis metaforomis. Jis teigė, kad atėjo laikas išreikšti aiškias pozicijas – be dviprasmybių, naudos ir kašt...
-
„Lietuvos teatrų pavasaris“: 45-asis festivalis
Kauno teatro mylėtojai visą savaitę turi unikalią progą mėgautis profesionalų sukurtais spektakliais iš visos Lietuvos: sekmadienį prasidėjo jau 45-asis festivalis „Lietuvos teatrų pavasaris“. ...
-
Kultūros ministerija paskelbė konkursą vadovauti Nacionaliniam architektūros institutui1
Kultūros ministerija antradienį paskelbė konkursą į naujai įsteigto Nacionalinio architektūros instituto direktoriaus pareigas. ...
-
Prasideda Nacionalinė Lietuvos bibliotekų savaitė
Antradienį Lietuvoje prasideda Nacionalinė Lietuvos bibliotekų savaitė, kurios tema šiemet – Europos Sąjunga (ES). ...
-
Finaliniai B. Dvariono konkurso akordai: nuo rečitalių koncertų salėse iki kelionių į Disneilendą
Jau dvyliktą kartą jaunuosius smuikininkus ir pianistus iš viso pasaulio į Lietuvą pakvietęs Tarptautinis Balio Dvariono konkursas šį savaitgalį išrinko pačius geriausius. Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje konkurso f...
-
S. Karunatilaka: tikiuosi, kad mes šio to pasimokysim iš pasakojimų, persmelktų mūsų patirties
„Rašant knygą nėra taip, kaip būna per kokią filmo premjerą, kai jis išleidžiamas ir palydimas su fanfaromis, ji gimsta pamažu, o paskui dar reikia tikėtis, kad ras skaitytojų“, – pripažįsta Bookerio premijos laureata...
-
Kaune prasideda Azijos ir skandinavų kultūrų savaitė3
Šią savaitę Kaune vyraus Azijos ir skandinavų kultūros – prasideda jubiliejinė Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) rengiama Azijos savaitė ir skandinaviškos kultūros pažinimo renginiai. ...