- Birutė Rutkauskaitė, LRT Klasikos laida „Ryto allegro“, LRT.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Į teatrą Kinijoje einama šeimyniniais būriais, žiūrovai neskirstomi – publikoje galima pamatyti ir močiutę, ir visai mažus vaikus. Taip LRT Klasikai sako aktorius ir režisierius Kirilas Glušajevas. Anot jo, Kinijoje viskas formavosi nejuntant Vakarų įtakos, tačiau dabar šalis pasiruošusi permainoms – žiūrovai pažindinami su vakarietiško teatro tradicija.
– Kodėl gastrolės buvo surengtos taip toli – Kinijoje?
– Į Kiniją skridau pirmą kartą. Kiek žinau, tai Kinijos kultūros ministerijos vykdomas dalykas. Tokiu būdu jie pažindina savo žiūrovus su europietiško, vakarietiško teatro tradicija. Tai tarsi vakarietiško teatro injekcija.
– Kodėl jiems tai svarbu?
– Sunku kalbėti apibendrinai, nes kinų labai daug, jau 1,4 mlrd. Kaip tauta, jie labai imlūs. Kinai ilgai gyveno izoliacijoje, tai darė įtaką jų kalbai, jos struktūrai, mąstymo būdui. Tai, kaip jie rašo ir konstruoja kalbą, tiesiogiai veikia mąstymą.
Jie nedifirencijuoja žiūrovo – nėra spektaklio, skirto tik suaugusiesiems ar vaikams. Spektaklius suaugusiesiems žiūri net žindomi vaikai.
Dėl to likusiam pasauliui ilgai buvo sunku bendrauti su kinais, mentalitetas visiškai kitoks. Kitoks mąstymas, tad ką jau kalbėti apie įpročius. Sakoma, kad įprotis – antroji natūra. Kinijoje viskas ilgai formavosi nejuntant Vakarų įtakos. Todėl dabar, šiame vystymosi etape, Kinija pasiruošusi permainoms.
– Kaip pasirenkami spektakliai gastrolėms?
– Gastrolių organizavime nedalyvavau, bet, kiek žinau, spektaklių pasirinkimą lemia daug veiksnių. Tai ir transportabilumas – ar sudėtinga, ar lengva gabenti dekoracijas. Svarbu ir tai, kaip dekoracijos pritaikomos erdvei, kiek žmonių vaidina, kiek aptarnaujamojo personalo.
Gastrolės reikalauja didelių logistinių ir fizinių sąnaudų. Mūsų atveju, manau, kad spektaklis „Motina“ pasirinktas dėl gilaus dvasinio užtaiso, aktualumo. Šeima, ypač kinų kultūroje, turi didelę reikšmę. Vien dėdė jų kalboje gali būti nusakomas keturiais žodžiais.
Jei į Kiniją būtų vežamas spektaklis „Dėdė Vania“, reikėtų žinoti, kelintos eilės tai dėdė, kokio amžiaus. Spektaklis „Motina“ – apie šeimos vertybes, dvasingumą ir materialumą, tai, kas pelninga ar nuostolinga. Pati stilistika yra suprantama ir universali.
– Ar publika suprato spektaklius?
– Negaliu komentuoti kaip dėl spektaklio „Savižudis“, nekalbėjau su žiūrovais, kurie lankėsi. Tačiau kolegos sakė, kad žiūrėjo ir reagavo. Kas įdomu dėl „Savižudžio“, tai yra satyra. O kinai ir humoro jausmas – atskira tema. Didžioji dalis kinų humoro paremta žodžių žaismu ir prasminiais deriniais tarp hieroglifų.
Vienas hieroglifas turi keturis ištarimo būdus. Hieroglifų bazė, kurią reikia mokėti norint susikalbėti, – keturi tūkstančiai. Padauginus iš keturių garsų, turime 16 tūkst. Tie, kurie kinų kalbą moka puikiai, sako, kad yra apie 46 tūkst. hieroglifų.
Kinų humoras konstruojamas per sugretinimus. Kitaip panaudotas garsas suteikia kitą reikšmę tam pačiam hieroglifui. Todėl nežinau, kaip jie supranta anekdotus ir pan. Tačiau tai, kas susiję su „Motina“, jie suprato, buvo tikrai gerų atsiliepimų.
Malonu ir tai, kad į spektaklį jie ėjo šeimyniniais būriais. Galima buvo išvysti močiutę, mamą, tėtį, gražiai aprengtą berniuką ar mergaitę. Jie nedifirencijuoja žiūrovo – nėra spektaklio, skirto tik suaugusiesiems ar vaikams. Spektaklius suaugusiesiems žiūri net žindomi vaikai.
– Kaip reikia transformuoti gastrolėse rodomą spektaklį?
– Kiek žinau, spektaklyje „Savižudis“ buvo keičiami anekdotai, vienas veikėjas prabilo kinų kalba. Daugiau negaliu pasakyti, nes stengiuosi į kolegų režisierių repeticijas nelįsti dėl tam tikros etikos. O ką mes darėme „Motinoje“? Pirmiausia, turi būti scenografinės pusės pritaikymas. „Motina“ kurtas kaip kamerinis spektaklis, o salės Kinijoje didelės. Dėl to įdomu montuoti dekoracijas. Režisierius ir scenos darbininkai ateina į salę ir viskas adaptuojama.
Vėliau vyksta prasminis pritaikymas. Aktorių prašoma atsisakyti tam tikrų išraiškų, niuansų, kurie suprantami mums, bet kinus priverstų tik eikvoti dėmesį. Juk dėmesys teatre – pagrindinis dalykas. Gyvame mene dėmesys išlaikomas tik žmogaus pagalba. Šabloniškas, bet 100 proc. veikiantis ėjimas – personažui suteikti kelias frazes kinų kalba.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Tarptautinis B.Dvariono konkursas – muzikos pasaulio „viršūnių“ susitikimas
XII-asis Tarptautinis Balio Dvariono jaunųjų pianistų ir smuikininkų konkursas į Lietuvą pritraukė ne tik jaunuosius talentus beveik iš 20 valstybių, bet ir pasaulinio garso muzikus, kurie tuos talentus vertins. Vienas iš jų &ndash...
-
Vyriausybė – už Kultūros pagrindų įstatymo projektą, numatantį tolygų paslaugų teikimą3
Vyriausybė trečiadienį posėdyje pritarė Kultūros politikos pagrindų įstatymo projektui, kuriame numatomas tolygus kultūros paslaugų teikimas, kūrybos ir saviraiškos laisvės principai. ...
-
G. Kuprevičius: esu vietinės reikšmės kompozitorius ir tai man patinka8
Kompozitorius Giedrius Kuprevičius šiemet mini 80 metų jubiliejinę sukaktį. Sveiko humoro jausmo nestokojančio iškilaus kūrėjo jubiliejų Kauno valstybinė filharmonija paminės dviem reikšmingais koncertais. Su šarminguoju M...
-
Autizmo paliesta škotų rašytoja E. McNicoll: švente ir džiaugsmu aš paverčiau savo skausmą
Londone gyvenanti vaikų rašytoja škotė Elle McNicoll labai gerai žino, ką reiškia būti kitokiam. „Išgyvenau daug fizinių ir emocinių patyčių, daug žiaurių vardų, – prisipažino į geriausių „The Times&...
-
Tarpininkai: A. Miežio ir I. Kazakevičiaus darbų paroda
Autoriai – tapytojas Andrius Miežis ir menotyrininkas Ignas Kazakevičius – kūriniais kalbasi apie kultūrą ir natūrą, realybę ir mistifikaciją, apie menininkus ir paveikslus, jų „tarpininkavimo“ būdus bendraujant su meno publi...
-
Lietuvos fotomenininkų sąjungai pirmininkaus V. Samulionytė1
Nacionalinėje dailės galerijoje pirmadienį vykusiame Lietuvos fotomenininkų sąjungos (LFS) suvažiavime jos pirmininke ketverių metų kadencijai paskirta Vilma Samulionytė. ...
-
Atsiliepimuose apie dokumentinį filmą „Prezidentas“ – itin asmeninės patirtys8
„Filme mažai politikos, daug žmogaus“, – taip režisierės Giedrės Genevičiūtės ir žurnalistės Daivos Žiemytės-Bilienės dokumentinį filmą „Prezidentas“ įvertino televizijos laidų vedėjas Edmundas Jakilaitis. &Scaro...
-
Seimas linkęs sudaryti galimybę skirti A. Stulginskio žvaigždę ir po mirties5
Parlamentas po svarstymo pritarė įstatymo pataisoms, numatančioms galimybę Seimo apdovanojimą – Aleksandro Stulginskio žvaigždę – skirti ir po mirties. Tokiu atveju šį apdovanojimą atsiimtų mirusio šeimos nariai ir artimiau...
-
Rašytojas S. Rushdie išleido memuarų knygą, kurioje pasakoja apie pasikėsinimą jį nužudyti2
Antradienį pasirodžiusioje Salmano Rushdie memuarų knygoje „Knife“ („Peilis“) pasakojama apie kone mirtiną peilio dūrį viešame renginyje 2022 metais, po kurio rašytojas liko aklas viena akimi, ir apie jo gijimo keli...
-
Kviečiama teikti kandidatūras apdovanojimų „Sidabrinė gervė 2024“ balsuotojų komisijai
15-ųjų Nacionalinių kino apdovanojimų „Sidabrinė gervė“ organizatoriai kviečia industrijos atstovus teikti kandidatūras balsuotojų komisijai. Balsuotojų komisija išrinks laureatus kiekvienoje kategorijoje iš atrankos komisij...