Lietuvoje koncertuosiantis „Kronos“ kvartetas atskleidė išgarsėjimo receptą

  • Teksto dydis:

Į Vilnių atvykstančiam legendiniam JAV kolektyvui „Kronos Quartet“ populiarumu negali prilygti joks kitas styginių kvartetas visame pasaulyje.

Grupė neslepia savo išgarsėjimo priežasčių – nuo pat veiklos pradžios „Kronos“ kvartetas pasistengė iš esmės išplėsti savo koncertų pobūdį, kad jie patrauktų ne vien tik klasikos mylėtojus, bet ir gerokai gausesnius roko ir elektroninės muzikos gerbėjų būrius, džiazo ir „world music“ gerbėjus bei stilingąją meno pasaulio bohemą. Todėl ir Lietuvos publika, nepaprastai susidomėjusi „Kronos“ pasirodymu Vilniuje lapkričio 6 d., laukia išskirtinio koncerto.

Tad kas gi lemia didžiulį „Kronos“ kvarteto populiarumą visame pasaulyje? Juk ne paslaptis – styginių kvartetų, net ir pačių geriausių, koncertuose lankosi daugiau rinktinė ir ne itin gausi klasikinės muzikos auditorija. Tačiau „Kronos“ kvartetas, siekdamas įveikti šį apribojimą ir nuolat plėsti savo publikos gretas, didžiulį dėmesį skiria ne tik autorių ir kūrinių pasirinkimui, bet ir tam, kaip muziką atlikti ir kuo įspūdingiau ją pateikti. Dažniausiai kvartetas koncertuoja su galinga garso stiprinimo aparatūra, šitaip bus ir Vilniuje, o kolektyvo skambesys dažniau primena ne klasikinės muzikos ansamblio, bet šiuolaikiškos roko grupės „vežantį“ garsą ir skleidžiamą energiją.

Vis gi „Kronos“ kvarteto išgarsėjimui milžinišką įtaką padarė garsieji JAV kompozitoriai minimalistai Philipas Glassas, Steve’as Reichas ir Terry Riley, pirmieji nutiesę tiltus tarp klasikinės, šiuolaikinės ir populiariosios muzikos. Šių autorių muzika kvarteto mąstymui padarė padarė tokį reikšmingą poveikį, kad tai didele dalimi nulėmė tolesnę kolektyvo stilistinę kryptį ir muzikos pasirinkimą – nuo savo veiklos pradžios „Kronos“ iškart nusprendė glaudžiai bendradarbiauti su šiais iškiliais, dabar jau legendiniais vadinamais kūrėjais. „Kronos“ kvartetas įrašė daugelį jų kūrinių bei albumų, o itin svariai prie kvarteto populiarumo prisidėjo S. Reicho kūrinio „Different Trains“ įrašas, 1989 m. kvartetui pelnęs prestižinį „Grammy“ apdovanojimą ir iki šiol parduodamas milijoniniais tiražais. Gausūs Steve’o Reicho muzikos gerbėjai visame pasaulyje žino, kad „Kronos“ kvartetas atliko bei įrašė dar ir kitus šio kultinio minimalisto kūrinius, jie dažniausiai yra dedikuoti „Kronos“ kvartetui. S. Reicho muzikos poveikis ypač atsiskleidžia atliekant ją gyvai, mat neretai naudojamas gyvo (sustiprinto) ir įrašyto atlikimo derinys, kuris sukuria „vežančią“ įtampą ir įspūdingą akustinį efektą. Vilniuje šitaip bus atliekamas „Kronos“ muzikantams dedikuotas S. Reicho „Trigubas kvartetas“ („Triple Quartet“).

Dar didesnio populiarumo ir gausybės publikos visame pasaulyje „Kronos“ kvartetui atnešė bendradarbiavimas su JAV muzikos megažvaigžde Ph. Glassu. Bene visą savo muziką styginių kvartetui Ph. Glassas rašė būtent „Kronos“ kvartetui. Dar 1995 m. kolektyvas išleido albumą su visais tuo metu sukurtais Ph. Glasso kvartetais. Vėliau „Kronos“ grojo ir naujesnių Ph. Glasso kvartetų premjeras. Į Vilnių „Kronos“ atveža patį naujausią superžvaigždė 7-ąjį styginių kvartetą, jo premjera įvyko Amsterdame bendradarbiaujant su Nyderlandų šokio teatru.

Įtvirtinęs savo muzikos pasirinkimą ir juo įtikinęs pasaulio publiką, „Kronos“ kvartetas lengvai susižeria ir jaunesnės kartos Niujorko minimalistų „perlus“. Jau kurį laiką kolektyvas bendradarbiauja su kultinio Niujorko ansamblio „Bang on a Can“ įkūrėju ir kompozitoriumi Michaelu Gordonu. „Bang on a Can“ postminimalizmo estetika, integruojanti roko muzikos energiją ir džiazo muzikavimo laisvę, itin artima „Kronos“ atlikėjams. Jiems M. Gordonas sukūrė kūrinį „Clouded Yellow“ („Stepinis gelsvys“), kurio lietuviškąją premjerą „Kronos“ irgi gros Vilniuje.

Iš žymiųjų JAV minimalistų perimtas muzikinio mąstymo atvirumas nulėmė ir kitas kolektyvo stiliaus kryptis, leidusias dar galingiau išplėsti savo publikos ir gerbėjų gausybę visame pasaulyje. Viena iš tokių ryškiai matomų kolektyvo krypčių yra tai, jog „Kronos“ kvartetas savo programose atlieka roko, „world music“ ir kitų „neklasikinių“ žanrų kompozicijas, naudoja nemažai įspūdingos elektronikos ir garso stiprinimo. Beveik legendine tapo „Kronos“ kvarteto atliekama Jimmy Hendrixo dainos „Purple Haze“ aranžuotė, kurią iškart ėmė groti ir kiti į „Kronos“ bandantys lygiuotis ar jį kopijuojantys ansambliai. Publika taip pat kraustosi iš proto dėl „Kronos“ kvarteto atliekamų pasaulinio garso islandų grupės „Sigur Rós“ kūrinių aranžuočių, viena jų – „Flugufrelsarinn“ („Musių gelbėtojas“) – numatyta ir koncerte Vilniuje.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių