Filmas „Ratas“: ar dėl utopinio gėrio pažeisti žmogaus teises? (recenzija)

Jei­ žinotumėte,­ kad esate ­filmuojami,­ ar elgtumėtės­ geriau, ar blogiau?­ Tokį­ klausimą užduoda­ Tomo­ Hankso personažas ­trileryje „Ratas“.

Didysis ­brolis ­stebi­ tave

1948-­aisiais George’as Orwellas parašė distopinį romaną „1984-­ieji” ir į plačiosios visuomenės pasąmonę pasėjo tokias idiomas kaip „Didysis Brolis“ ar „Didysis brolis stebi tave“. Net ir pasibaigus raudonajai epochai vujerizmo tema kartais sugrįžta į kiną. Pradedant visiškai žemišku kaimynų stebėjimu Alfredo Hitchcocko „Langas priešais“ ar Patrico Leconte‘o „Ponas Yras“, baigiant aiškią gnosticizmo žinutę siunčiančiais „Trumano šou“ ar moderniąja klasika jau spėjusia tapti „Matrica“.

G.Orwello mitinis Didysis Brolis niekur nedingo – jis stebi mus taip įdėmiai ir yra taip arti, kaip mes net nesapnavome.

Kita vertus, po 2013 m. Edwardo Snowdeno atskleisto JAV specialiųjų tarnybų atliekamo šnipinėjimo, sekimo, nuolatinio stebėjimo masto, paaiškėjo, kad G.Orwello mitinis Didysis Brolis niekur nedingo – jis stebi mus taip įdėmiai ir yra taip arti, kaip mes net nesapnavome.

O atsiradus ir išpopuliarėjus socialiniams tinklams specialiųjų tarnybų darbas gerokai palengvėjo – didžiosios dalies informacijos net nebereikia rinkti, kadangi žmonės ja patys dalijasi į kairę ir į dešinę. Tik retas susimąsto, kur tie į interneto platybes paleisti duomenys nusėda.

Ratas­ užsidaro

Į tokią situaciją, kur virtualybė susipina su tikrove taip, kad jų nebeįmanoma atskirti, patenka ir pagrindinė filmo „Ratas“ veikėja Mei (akt. Emma Watson). Talentinga programuotoja gauna savo svajonių darbą didžiulėje korporacijoje „Ratas“. Čia jai pasiūloma išbandyti naują technologiją – naudodamas mini kamerą „Ratas“ siūlo gyvenimą paversti nenutrūkstamu realybės šou, gyvai transliuojamu į socialinius tinklus.

Mei situacija, be abejo, labai primena jau minėto E.Snowdeno – itin talentingas programuotojas sparčiai kilo karjeros laiptais vieną svajonių darbą keisdamas į kitą, kol ėmė suprasti visaapimančios sistemos ydingumą. Ir būtent E.Snowdenas buvo tas, kuris jei ir nesugriovė visos sistemos ar sudaužė Didžiojo Brolio kultą, tai bent jau pabandė tai padaryti. Panaši misija laukia ir Mei.

Geri norai

Informacinės technologijos, visą pasaulį apraizgęs interneto tinklas, asmeninio gyvenimo detalės be skrupulų iki mažiausios smulkmenos atskleidžiamos šimtams, tūkstančiams, gal net milijonams žmonių, iš kurių pažįstami, geriausiu atveju, tėra keli šimtai.

Jei žinotume, kad kiekvieną mūsų žingsnį seka kameros, o kartu su jomis ir milijonai akių visame pasaulyje, ar tai kaip nors pakeistų mūsų sprendimus? Ar pradėtume save riboti, racionaliau apgalvotume kiekvieną veiksmą, o gal tai, ką sekioja kameros, laikytume savo alter ego ir leistume jam ar jai tai, ko „normaliame gyvenime“ nedrįstume. Kita vertus, ar dėl utopinio gėrio verta ir iš viso – ar galima pažeisti žmogaus teises? Ir ar doriems mūsų veiksmams iš tiesų reikalingas toks nuolat viską per petį stebintis ir fiksuojantis Didysis Brolis?


„Ratas“ („The­ Circle“) **

Drama,­ trileris, ­fantastinis. JAV,­ 2017. Rež.­ Jamesas Ponsoldtas. Vaidina T.Hanksas, E.Watson,­ B.Paxtonas, P.Oswaltas.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių