XXI a. kapitono Granto vaikai leisis į ekspediciją

Dienraščio „Kauno diena“ rašinys

Jūrų jachta "Reliant 59" lapkritį išplauks į septynerius metus truksiančią kelionę Jules Verne'o knygoje "Kapitono Granto vaikai" dar XIX a. aprašytu maršrutu. Daugumai įgulų narių tai yra ir iššūkis, ir gyvenimo svajonė, ir nepatirtų įspūdžių laukimas.

Jūrų jachta "Reliant 59" lapkritį išplauks į septynerius metus truksiančią kelionę Jules Verne'o knygoje "Kapitono Granto vaikai" dar XIX a. aprašytu maršrutu. Daugumai įgulų narių tai yra ir iššūkis, ir gyvenimo svajonė, ir nepatirtų įspūdžių laukimas.

Kokų repeticija Kaune

Vieną saulėtą šio rudens popietę Kauno jachtklubo krantinėje, dar aplipusioje jachtomis ir kateriais, klegėjo keliolikos jaunų žmonių būrelis. Vieni kažką kepė, kiti filmavo, treti tiesiog smalsavo. Ir kaip nesmalsausi, jei ir pati "Beatos virtuvės" šeimininkė Beata Nicholson domėjosi, kokiais patiekalais valgydins netrukus išplauksiančios kapitono Granto paieškos vandenimis jachtos "Reliant 59" įgulą tokie kokai kaip žinomas žurnalistas keliautojas ir kulinarijos žinovas Vytaras Radzevičius bei vilniškio restorano "Time" savininkas ir virtuvės šefas Egidijus Lapinskas.

"Aš nuo vaikystės svajojau padirbėti koku didelėje jachtoje, ir kai viena tokio plaukimo Pietų pusrutulio jūromis organizatorių Kristina Mažeikytė pasiūlė tapti vienos iš daugybės įgulų nariu, prieš atsakydamas "taip" dvejojau gal tik penkias sekundes", – neslėpė džiaugsmo dėl būsimo plaukimo E.Lapinskas, puikiai suprasdamas, kad tokių pasiūlymų kiti virtuvės šefai ir per visą gyvenimą nesulaukia.

Bus daug adrenalino

Ši neįprasta jūrų ekspedicija, kurios maršrutai nusidrieks J.Verne'o aprašytomis pakrantėmis ir vandenimis, truks septynerius metus, kasmet plaukiant tik lapkričio– gegužės mėnesiais, kai Pietų pusrutulio vandenyse nurimsta audros.

Kiekvienas tokios kasmetės kelionės etapas suskirstytas į kelis ar keliolika plaukimų. Pirmasis šios ekspedicijos etapas prasidės šį lapkritį Lansarotės saloje ir baigsis kitų metų gegužę. Tai bus didysis etapas, suskirstytas net į vienuolika plaukimų, kurių kiekvienas truks po dvi tris savaites.
"Per kiekvieną plaukimą keisis įgulos nariai. Aš perimsiu iš Vytaro kambuzo vairą 2015 m. vasario viduryje. Tai atsitiks Mažuosiuose Antiluose, į kuriuos pats nukaksiu su kitais naujos įgulos nariais", – drąsiai žvelgė į ateitį E.Lapinskas, ruošdamas Kauno marių pakrantėje kažkokį karibišką patiekalą. Egidijus dirbs koku tuomet, kai jachta plauks aplink Karibų jūros salyną.

"Vištienos troškinys su egzotiškais vaisiais turėtų patikti lietuviškai įgulai. Ne, receptų knygų nesivežu – jie yra mano galvoje. Be to, nežinau, kokius produktus pirksiu salose ir ką iš jų galėsiu pagaminti. Tokioje kelionėje teks improvizuoti. Manau, kad šia prasme manęs laukia daug adrenalino", – patenkintas juokėsi būsimas kokas.
Startuos Tenerifėje
"Į didžiąją kelionę – ekspediciją kapitono Granto paieškos maršrutu – išplauksime nuo Kanarų krantų patyrusio jūrų vilko kapitono Dariaus Vinkevičiaus statyta klasikine raudonmedžio jachta. Į ekspediciją šiuo metu registruojasi keliautojai, kurie atskirais etapais įveiks legendinį maršrutą 37-ąja Pietų pusrutulio platuma, aplankydami įdomiausius Atlanto, Ramiojo ir Indijos vandenynų salynus. Malonu, kad kauniečiai – aš pats gimęs Kaune – jau sudaro net trečdalį visų įgulų pirmajame, 2014–2015 m., etape", – sakė vienas būsimos ekspedicijos dalyvių ir septynerius metus Lietuvoje, t.y. krante, dirbsiančios įgulos narys vilnietis Aistis Ramanauskas.
Pasak pašnekovo, per pirmąjį kelionės etapą planuojama įveikti Atlanto vandenyną ir apiplaukti Karibų salyną, o per antrąjį etapą 2015–2016 m. įgulų laukia plaukimai apie Pietų Amerikos žemyną, užsukant ir į įdomiausias salas.

"Keliautojai susitiks su vietos gyventojais, keliaus pėsčiomis pakrantėmis, o gal ir susitiks su piratais, apie kuriuos rašė J.Verne'as. Buvimo svetimame krante smulkmenas derino Darius, kurio šiuo metu Lietuvoje nėra, – jis dabar kažkur Italijos vandenyse plukdo projekto jachtą iš Graikijos į Kanarų salyną – mūsų ekspedicijos starto vietą Tenerifės salą", – pasakojo Aistis.

Kviečia ir nemokančiuosius buriuoti

Pasak A.Ramanausko, į šią ekspediciją jachta gali leistis bet kuris apie tokią kelionę svajojantis žmogus, net ir visiškai nemokantis buriuoti ir bijantis supimo. Dideli reikalavimai keliami tik jachtos kapitonui ir kokui, o visi kiti įgulos nariai gali jaustis kaip J.Verne'o romano herojai. Mažame laive supimo sukeliami nemalonūs pojūčiai patiriami tik tada, kai jachta stovi prie kranto, o jūroje šie potyriai tampa vos juntami.

"Tai aš ir prašau likimo, kad pirmosiomis dienomis, kai plaukiosime Karibų jūroje, nebūtų didelio bangavimo, nes tada niekam nerūpės mano paruoštas maistas, – juokavo V.Radzevičius, smulkindamas peiliu porą savo karibiškam patiekalui lietuvišku pavadinimu "Lietiniai su krevetėmis". – Kadangi plauksiu dvi pamainas, t.y. praleisiu Karibų jūroje mėnesį, tai pasidomėjau šios jūros baseino salų valgių receptais. Ir pastebėjau, kad kai kurie kartojasi. Vieną tokių jų adaptavau lietuviams. Jį bus nesunku pagaminti, juolab kad jachtos kambuze nei keptuvės, nei puodai nelaksto nuo viryklių, nes jos pritaikytos bet kokiam bangavimui."

Nepraleido unikalios progos

Pasak Vytaro, jis išmoko gaminti ne kelionėse, kaip daugelis mano, o dar vaikystėje, kai tėvai patikėdavo jam prižiūrėti namuose paliktą jaunesnį brolį. "Man valgio gaminimas – tai savotiška meditacija, per kurią pailsi galva. O kelionėse po pasaulio šalis gamindavau todėl, kad tai geriau išmaniau už savo kolegą. Vėliau ši patirtis sugulė į rubriką televizijoje ir knygą "Pasaulio puodai", – pravėrė savo kulinarinių žinių bagažo skrynią V.Radzevičius.

Vytaras savo gyvenimą pavadino "norų filosofija". Pavyzdžiui, kiek save atsimena, visada norėjo keliauti, plaukti toli laivu. Tad negalėjo praleisti tokios unikalios ekspedicijos, į kurią pats atkreipė dėmesį.

"Kaip sako futbolininkai, reikia matyti aikštę, kamuolį ir nepraleisti progos įmušti įvartį. Tai aš ir padariau", – nusijuokė Vytaras.
Gebėjimus tinkamai įvertino
Anot vienos iš šios unikalios ekspedicijos organizatorių K.Mažeikytės, kuri kartu bus ir kranto įgulos, koordinuosiančios visą ekspediciją, narė, buvo išsiųsta 30 pasiūlymų plaukti jachta žinomiems Lietuvoje virtuvės šefams, tačiau kol kas atsiliepė tik aštuoni.

Kita dalis virtuvės šefų pasisiūlė patys plaukti jachta. Tarp jų buvo ir V.Radzevičius, kurio gebėjimai buvo gerai įvertinti, – jam buvo leista rinktis jachtos plaukimo datas.
Pirmasis laivo kambuze šeimininkaus žinomas virtuvės šefas Laurynas Grizas, gerai pažįstantis pasaulio virtuves, ruošęs vakarienę pačiai Didžiosios Britanijos princesei Anai.

Idėja gimė Viduržemio jūroje

"Pasaulyje daugybė ekspedicijų ar varžybų mažais laivais organizuojama sportininkams, o štai neburiuojantieji lieka, kaip sakoma, už borto. Tad mūsų sumanytas projektas unikalus ne tik pasirinktu maršrutu, bet ir tuo, kad jame gali dalyvauti kiekvienas to norintis svajotojas ar iššūkių nebijantis žmogus – juk reikės įveikti ir Atlantą", – aiškino smulkutė besišypsanti kranto įgulos narė Kristina, išmokusi buriavimo paslapčių Artūro Dovydėno buriavimo mokykloje, plaukusi drauge su ekspedicijos iniciatoriumi D.Vinkevičiumi Viduržemio jūra Radvilos Našlaitėlio maršrutu.

Pasak Kristinos, toks nuotykis – tai puiki galimybė tam, kuris nori atitrūkti nuo kasdienybės. "Laive visi išmoks to, ką moka daryti junga, sužinos, kas  yra jachtos gervė, ką reiškia vendas, flagštokas ir kita", – kalbėjo ji.

Būtent ten, Viduržemio jūroje, Dariui ir Kristinai gimė šios ekspedicijos idėja, kurią Kristina, būdama komunikacijos specialistė, garsina po Lietuvą.
Gal ilgainiui apie šią kupiną netikėtumų, naujų patirčių kelionę sužinos ir prancūzai, kitų šalių atstovai, kurie norės prisijungti prie lietuvių kuriame nors projekto etape? Anot Kristinos, tai būtų labai džiugu – kapitono Granto paieškas Pietų pusrutulio jūrose, salose ir salynuose tęstų tarptautinė jachtų flotilė.

Plaukia ir moterys

"Tai nekomercinis projektas. Mes neturime jokių rėmėjų, todėl kiekvienas jachtos įgulos narys turi susimokėti po 1000 eurų už šią unikalią galimybę įgyvendinti savo svajonę ar atostogauti plaukiant jachta, išplečiant savo galimybių ribas, susipažįstant su nematytomis salomis ir salynais, Pietų Amerikos, Naujosios Zelandijos, Australijos pakrantėmis, vietos kultūra, žmonėmis", – aiškino Kristina.

Ši iš pažiūros trapi jauna moteris plauks pirmajame etape, kai jachta skros Atlanto vandenyną. Tame plaukime Kristina bus vienintelė moteris tarp aštuonių įgulos vyrų.
Šiam iššūkiui – kelionei jachta per Atlantą – Kristina pasirengusi. Juolab kad plauks su gerai pažįstamais ir patyrusiais buriuotojais. Akistatą su vandenynu ji lygina su meditacija.

Kristina plauktų ir per kitus etapus, tačiau namuose lieka vyras su pusketvirtų metukų dvynukais Vėju ir Smilte. Tad teks tenkintis išskirtiniu plaukimu per Atlantą, nors ką gali žinoti, kaip pasisuks gyvenimas, pavyzdžiui, po penkerių metų, kai projektas artės prie Australijos ir Naujosios Zelandijos, kurias labai nori pasiekti Kristina.

Magelanas kelia baimę

Nors jachtoje ir nebus gydytojo (o gal dar atsiras norinčių plaukti šios specialybės atstovų?), tačiau bus turtinga vaistinėlė su vaistais, tvarsčiais, įvairiomis kitomis priemonėmis ir instrukcija, ką ir kokiu atveju naudoti ar vartoti.

Yra jachtoje ir plaustas, bet organizatoriai tikisi, kad jo neprireiks – juk ekspedicijai parinktas pats mažiausiai audringas laikotarpis Pietų pusrutulio vandenyse.

Sunkiausia, pasak Kristinos, bus įveikti įnoringo būdo Magelano sąsiaurį tarp Pietų Amerikos žemyno ir Ugnies Žemės salyno. Šį audringą sąsiaurį, jungiantį Atlantą su Ramiuoju vandenynu, 1520 m. atrado ir pirmasis perplaukė Fernandas Magelanas.

Išsipildė vaikystės svajonė

"Žinoma, kad keliautojai laive galės pasklaidyti knygos "Kapitono Granto vaikai" puslapius, pasiskaityti aprašytas romane vietas, palyginti jas su tuo, ką išvys savo akimis. O pažiūrėti bus į ką – Darius, pavyzdžiui, plaukiodamas po Karibus, aptiko negyvenamų salų su ypatinga gyvūnija ir augmenija, salų, į kurias tik retas turistas buvo įžengęs. Žodžiu, mes, labai nenutoldami nuo knygoje aprašyto maršruto, užsuksime ir į kitas, J.Verne'o neaprašytas, įdomias vietas", – sakė Kristina.

"Tikiuosi, visi patirti įspūdžiai ilgainiui suguls į knygą, kurioje į prancūzo aprašytą kapitono Granto paieškos kelionę bus pažvelgta XXI a. nuotykių ieškotojų akimis", – pasidalijo planais Kristina, kuriai šis projektas – nuo vaikystės lydėjusios svajonės išsipildymas.

Per septynerius metus įvairiuose ekspedicijos jachta etapuose plauks 500 žmonių.

Pirmieji plaukimai

  • Pirmoji transatlantinė ekspedicija startuos lapkričio 17-ąją maršrutu Lansarotė–Gran Kanarija–Žaliasis kyšulys (De Sao Vicente) – Antigva. Šio plaukimo pabaiga – gruodžio 20-ąją.
  • Nuo gruodžio 20-osios iki kitų metų sausio 3-iosios – naujametis kruizas Mažuosiuose Antiluose.
  • Nuo 2015 m. sausio 3-iosios iki vasario 14-osios planuojami trys po kelias savaites truksiantys kruizai Mažuosiuose Antiluose (šiaurinė ir centrinė dalys)
  • Nuo 2015 m. vasario 14-osios iki kovo 28-osios planuojami trys kruizai Mažuosiuose Antiluose (centrinėje ir pietinėje dalyse).
  • Nuo kovo 28-osios iki balandžio 11-osios planuojamas kruizas Mažuosiuose Antiluose (centrinė ir šiaurinė dalys).
  • Nuo balandžio 11-osios iki 25-osios – kruizas po Didžiosios Britanijos Mergelių Salas.
  • Antroji transatlantinė ekspedicija prasidės balandžio 27-ąją maršrutu Šv.Martyno, Mergelių salos (Jost Van Dyke)–Azorai–Gibraltaras. Pabaiga – gegužės 27-ąją.


NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių