- Goda Raibytė, Richardas Jonaitis, LRT OPUS laida „Dienos pulsas“, LRT.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Tik apie 30 proc. visų skambučių yra tokie, dėl kurių iš tiesų siunčiame pagalbą, LRT OPUS sako Bendrojo pagalbos centro (BPC) Vilniaus skyriaus pamainos vadovas Dainius Vedrickas. Jo tvirtinimu, neretai žmonėms užtenka patarimo, kaip elgtis ar kur kreiptis, o kartais tereikia juos išklausyti, nes žmonės paskambina, kad išsakytų savo nuomonę.
– BPC jungia visas įstaigas: policiją, gaisrinę, greitąją pagalbą. Ar teisingai apibūdinau?
– Iš tiesų labai teisingai apibūdinote – BPC jungia visas šias pagalbos tarnybas (priešgaisrinę tarnybą, policiją ir medikus), bet taip pat mes dirbame su kitomis žinybomis. Turiu omenyje, kad, gavę informacijos, jei matome poreikį ar būtinybę, perduodame informaciją tai tarnybai, kuri galėtų reaguoti į pagalbos prašymą. Tai gali būti aplinkosauga, gyvūnų globėjų asociacijos, LESTO, avarinės tarnybos ir visos kitos žinybos. Tai priklauso nuo situacijos.
– Kodėl geriau skambinti BPC negu, pavyzdžiui, policijai?
– Numeris 112 yra nesudėtingas. Kai žmogus skambina į mūsų pagalbos centrą, jis iš tiesų patekęs į tam tikrą nestandartinę situaciją ir nemato sprendimo arba negali fiziškai išspręsti problemos. Dėl to jis kreipiasi į tarnybą, kuri gali jam padėti. Šiuo atveju tai esame mes.
Jei paskambinęs žmogus yra sutrikęs, pagal turimus klausimynus bandome išgauti mums reikalingą informaciją, kad galėtume tinkamai sureaguoti. Jei tam žmogui užtenka nurodymo, paaiškinimo arba patarimo, tai darome mes. Bet, jei kažkokia pagalbos tarnyba reikalinga įvykio vietoje, nes kitaip problema nebus išspręsta, surinktą informaciją atiduodame būtent tai tarnybai, kuri turi reaguoti.
Norėčiau pridurti, kad daug įvykių, kurie nutinka, yra kompleksiniai. Vienam žmogui, jeigu jis yra įvykio dalyvis ir yra sutrikęs, prisiminti kelių žinybų trumpuosius telefono numerius tikrai sudėtinga. Dėl to mes surenkame visą reikalingą informaciją ir žmogui belieka sulaukti pagalbos. Tą informaciją išskaidome, kiek reikia, ir kiekvienai tarnybai parengiame po pranešimą.
– Kalbate apie Jums reikalingą informaciją. Kokią informaciją turi pateikti Jums skambinantis žmogus?
– Į šį klausimą atsakysiu trumpai, kad žmonės galėtų įsiminti. Klausimai yra trys: kas, kur ir kada. Atsakymas į klausimą „kas?“ turėtų būti paaiškinimas, kas nutiko, kad mes žinotume, kurią pagalbos tarnybą informuoti. Antras dalykas – įvykio vietos adresas. Tai būtina žinoti, kad galėtume nusiųsti pagalbos tarnybą būtent į tą vietą, kur ji reikalinga.
Kada – ne mažiau svarbus klausimas, kad galėtume nedelsiant ir kuo skubiau sureaguoti. Pavyzdžiui, jei kalbame apie policijos kompetencijai priskirtus įvykius (vyksta koks nors nusikaltimas ar administracinės teisės pažeidimas), tada galime nedelsiant sujungti skambinantį žmogų su operatyvaus valdymo skyriumi, kad jie galėtų nedelsiant išsiųsti patrulius.
– Minėjote, kad sulaukiate ne tik pagalbos skambučių, bet ir melagingų, netikslingų skambučių. Dėl kokių priežasčių skambina žmonės?
– Iš tiesų sulaukiame labai daug skambučių. Iš jų tokių, į kuriuos realiai reaguojama, siunčiamos pagalbos tarnybos, yra tik iki 30 proc. Visus kitus skambučius pavadinčiau netiksliniais. Tai skambučiai norint gauti informacijos, pakalbinti BPC darbuotoją, išsakyti savo nuomonę (žmonės yra linkę dėl rezonansinių įvykių išsakyti savo nuomonę ir paskambina tai padaryti).
Žmonės, skambinantys dėl savo poreikių, kurių negalime pavadinti pagalbos prašymu, užima liniją. Tokių skambučių tikrai daug. Kai tokie žmonės užpildo visą srautą, kiti žmonės, kurie yra patekę į nelaimę, negali prisiskambinti.
Po rezonansinių įvykių skambučių padaugėja. Turbūt tai natūrali visuomenės reakcija, nes ji neturi visos informacijos, visų detalių apie įvykį, jo eigą, kaip buvo reaguojama, kas buvo padaryta. Daug žmonių skambina, kad išsakytų nuomonę, savaip įvertintų, užduotų klausimų.
– Ką darote, kai suprantate, kad žmogus skambina ne dėl nelaimės?
– Jei paskambinęs žmogus bando išsakyti savo nuomonę, kartais to ir pakanka. Žmogus turi kažkokią emociją, ją išlieja ir padeda ragelį. Jei žmogus tikisi atsakymo ir jo kreipimesi akivaizdus galimas tęstinumas (jeigu atsakysi į vieną klausimą, jis užduos kitą), tai gali tapti savotiška klausimų viktorina, kuri niekada nesibaigs.
Stengiamės, jei tai nėra tiesiogiai susiję su mūsų darbu, o jis, kaip minėjau, – teikti skubią, neatidėliotiną pagalbą, mes klausiame paprasto klausimo – kokia skubi pagalba jums šiuo metu reikalinga. Jei žmogus kartojasi, sako tą patį, tiesiog primename – šis numeris skirtas skubiai išsikviesti pagalbą, o, kadangi jums pagalba šiuo metu nereikalinga, aš esu priverstas padėti ragelį, baigti pokalbį.
– Ar už tyčinius skambučius, kai bandoma pajuokauti, sąmoningai trukdyti, nuolat skambinėjama į BPC, yra numatyta kokia nors atsakomybė?
– Taip, be abejo, yra atsakomybė. Ji dvejopa – administracinė ir baudžiamoji. Tai priklauso nuo skambinančiojo tikslo. Vienas atvejis – žmogus skambina pagalbos telefono numeriu, kai pagalbos jam nereikia. Už tai numatyta administracinė atsakomybė. Ji taip pat taikoma už BPC pareigūno įžeidinėjimą.
Kitas atvejis – iškviečiamos pagalbos tarnybos, nors pagalbos poreikio nebuvo. Tai yra melagingi skambučiai. Už tai numatyta baudžiamoji atsakomybė. Ji taip pat numatyta, kai pranešama apie melagingą pavojų visuomenei, pavyzdžiui, didelio masto nelaimę, kai tenka evakuoti žmones ar pan.
Kai žmogus skambina numeriu 112 ir yra minimas bent vienas iš tų atvejų, mes žmogui primename apie taikomą atsakomybę. Žmogus nėra iš karto baudžiamas. Tikrai ne. Gal jis nežinojo, gal jam nepasisekė diena ir jis kupinas negatyvių emocijų: jis paskambino, išsiliejo, mes įspėjome, ir viskas tuo pasibaigia. Bet yra žmonių, kurie tendencingai, periodiškai skambinėja, kuria istorijas ir sąmoningai trikdo mūsų darbą.
Kiekvienas veiksmas turi atoveiksmį: žmogus neprisiskambina vienu metu, tai padaro vėliau, bet praeina laiko tarpas, kuris yra labai svarbus. Jis gali nulemti didesnes ir skaudesnes pasekmes. Tada atsiranda reakcija – BPC ilgai nekelia ragelio, neatsako. Visuomenėje vieni žmonės savo neatsakingumu trukdo kitiems žmonėms išsikviesti pagalbą.
– O kaip Jūs perduodate informaciją? Pavyzdžiui, skambina žmogus ir sako – mane užpuolė. Kaip Jūs apie tai pranešite policijai?
– Jei žmogus gali kalbėti ir asmuo ar asmenys, užpuolę pranešėją, šalinasi, bet jis juos dar mato, mūsų reagavimas – sužinoti adresą, kur tai nutiko, ir greitai sujungti su operatyvaus valdymo skyriumi policijoje. Tai daroma tam, kad policijos pareigūnai, nors ir neturėdami visos informacijos, jau galėtų išsiųsti patrulį. Paskui bendraujama su žmogumi, priimama informacija, kuri perduodama policijai. Tada ir vyksta tas operatyvusis darbas. Jei nusikaltimas įvyko ką tik arba dar vyksta pokalbio metu, galime kuo greičiau sureaguoti jungdami su kita žinyba, kuri valdo pajėgas.
– Kartais galite būti ne tarpininkais, o sujungti tiesiogiai, kad žmogus kalbėtųsi, pavyzdžiui, su policija?
– Taip, bet mūsų esminis darbas – atsijoti, ar tai yra, ar nėra pagalbos prašymas, ar tai yra tikslinis, ar netikslinis skambutis. Daugeliu atveju žmonėms užtenka BPC operatoriaus patarimo, kaip toje situacijoje pasielgti, kur kreiptis, kartais pakanka paaiškinimo ar nurodymo. Kitų žinybų neįtraukiame. Išeina taip, kad didžiąją dalį darbo priimame ir apdorojame mes patys. Žinybos sužino tik apie tuos įvykius, į kuriuos privalu reaguoti.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Intriga darže – kažkas užkasinėja margučius?1
Viena sodininkė sunerimo, kai kelerius metus iš eilės savo darže panašiu metu pradėjo rasti po užkastą velykinį kiaušinį. Margučius kažkas vis užkasa skirtingose sklypo vietose. Daržininkė klausė – gal kas nors jai link...
-
Domuko sėkmės istorija: po šešių valandų operacijos smegenų auglys visiškai pašalintas2
Praėjusių metų pabaigoje paramos ir labdaros fondas „Mamų unija“ kreipėsi į visuomenę su labai ypatingu prašymu – šešerių metų vėžiu sergančiam Domukui skubiai reikalinga parama. Sąskaita už suplanuotą smeg...
-
Nesąžiningų vairuotojų madai artėja galas: kokie pakeitimai laukia?9
Seimui palaiminus Rinkliavų įstatymo pakeitimus, akimirksniu bus sučiupti ir tie vairuotojai, kurie neteisėtai naudojasi net ir neįgaliems vairuotojams skiriama kortele, atveriančia galimybę į nemokamą parkavimąsi brangiausiose ar patogiausiose vieto...
-
Archyvas: nuo istorinės statistikos iki tautos nuomonių
Atvirame Lietuvos humanitarinių ir socialinių mokslų duomenų archyve (LiDA) saugomi įvairūs šių sričių duomenys, o interneto puslapyje galima rasti apklausų duomenų, statistikos, žiniasklaidos turinio analizių, parlamento debatų, partijų ...
-
Ministerija: šiemet šalies mokyklose dirba beveik tūkstančiu daugiau mokytojų padėjėjų1
Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (ŠMSM) duomenimis, šiais mokslo metais šalies mokyklose dirba 5 tūkst. 271 mokytojo padėjėjas – tai beveik tūkstančiu daugiau nei praėjusiais mokslo metais, kai mokyklose dirbo 4 t...
-
Ugniagesiai 214 kartų vyko šalinti nuvirtusių medžių, tūkstančiai žmonių liko be elektros1
Per dvi pastarąsias paras ugniagesiai 214 kartų vyko šalinti ant važiuojamosios kelio dalies užvirtusių medžių. ...
-
Seimui pasiūlyta atsisakyti reikalavimo tvirtinti paramos sutartį pas notarą2
Seimas imasi svarstyti Civilinio kodekso (CK) pataisas, siūlančias supaprastinti paramos nevyriausybininkams teikimo procedūrą. ...
-
Dėl snygio elektros tiekimas neatnaujintas dar 13 tūkst. vartotojų2
Dalyje Lietuvos naktį iš pirmadienio į antradienį iškritus šlapiam sniegui, elektros dar neturi 13 tūkst. vartotojų, praneša „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO). ...
-
Seimas leido atverti dar daugiau įmonių svarbių duomenų
Seimas pagerino duomenų prieinamumą ir platesnį jų naudojimą – tikimasi, kad tai padės kurti naujas ir plėtoti esamas elektronines viešąsias paslaugas ir produktus, paskatins spartesnę verslo plėtrą. ...
-
Ugniagesiai per parą pašalino 120 nuvirtusių medžių, iškrito rekordinis kiekis kritulių1
Ugniagesiai gelbėtojai per parą vyko šalinti 120 nuo stipraus vėjo ir sniego virtusių medžių, iššūkių kėlė ir pastarosiomis dienomis iškritęs neįprastai gausus šiuo metų laiku sniegas. ...