Galbūt vėžį sukeliantys vaistai atšaukti, ar grąžins pinigus – neaišku

Valstybinei vaistų kontrolės tarnybai (VVKT) šią savaitę paskelbus, kad iš rinkos atšaukiami galbūt nesaugūs kraujospūdžiui mažinti skirti vaistai, pacientų galimybė susigrąžinti už juos sumokėtus pinigus lieka neaiški.

VVKT antradienį informavo, kad iš rinkos atšaukiami kraujospūdį reguliuojantys vaistai, kurių sudėtyje yra Kinijos kompanijos „Zhejiang Huahai Pharmaceuticals“ pagamintos veikliosios medžiagos valsartano, nes šioje medžiagoje rasta vėžį galinčių sukelti priemaišų.

Galbūt nesaugių vaistų iki atšaukimo įsigiję pacientai jau bando iš vaistinių susigrąžinti pinigus arba mainais gauti saugių vaistų. VVKT viršininko pavaduotojas Žydrūnas Martinėnas BNS ketvirtadienį sakė, kad vaistinės turėtų spręsti kompensavimo klausimą, tuo metu vaistinės sako, kad vaistai – apskritai negrąžinama prekė.

Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) kompensavimo klausimus palieka spręsti vaistinėms, taip pat rekomenduoja vaistinėms saugius vaistus, kuriais siekiama pakeisti nesaugius, pacientams kol kas parduoti be recepto.

VVKT: galioja bendros vartotojų apsaugos nuostatos

Kai kurių vaistinių preliminariais skaičiavimais, vaistų su galbūt nesaugia vėžį galinčia sukelti Kinijoje pagaminta veikliąja medžiaga Lietuvoje galėjo būti išrašyta kelioms dešimtims tūkstančių pacientų.

Mūsų teisininkų vertinimu, galima kreiptis į vaistinę ir prašyti arba vaistą pakeisti kitu saugiu, arba prašyti grąžinti pinigus – surašyti pretenziją.

Oficialių duomenų, kiek kraujospūdį reguliuojančių nesaugių vaistų šiuo metu dar gali būti vartojamų, t. y. anksčiau išrašytų pacientams BNS kol kas nepavyko gauti.

Apie vaistų atšaukimą iš Lietuvos rinkos paskelbusi VVKT aiškina, kad nekokybiški vaistai yra tokia pat prekė kaip ir bet kuri kita. Ž. Martinėno teigimu, pagal Civilinį kodeksą nesaugaus vaisto pakeitimas į gerą – galimas.

„Jeigu kalbėtume apie kompensavimą, čia galioja tik bendrosios Civilinio kodekso, Vartotojų teisių apsaugos įstatymo nuostatos, specialiai nieko tokio dėl vaistų nėra. Mūsų teisininkų vertinimu, galima kreiptis į vaistinę ir prašyti arba vaistą pakeisti kitu saugiu, arba prašyti grąžinti pinigus – surašyti pretenziją. Šiandien daugiau teisinių mechanizmų kaip ir nėra“, – BNS sakė VVKT viršininko pavaduotojas.

„Pacientas ir vaistinė yra palikti tarpusavyje išsispręsti kompensavimo klausimus. Turbūt vaistinė, jeigu ji brangina savo pacientus, kaip ir turėtų pakeisti vaistą ir toliau klausimus spręsti su tiekimo grandine“, – teigė jis.

Pasak Ž. Martinėno, tarnyba neturi universalių instrukcijų, kaip turi elgtis pacientai, įsigiję vaistų, kurių kokybe suabejota.

„Kiekvienam žmogui vaistai individualiai paskiriami, čia sunku kažkokią universalią instrukciją pateikti. Gydytojas turėtų nuspręsti, kaip toliau elgtis su gydymu: galbūt paskirti naują vaistą, galbūt pakartotinai išrašyti vaistą su valsartanu, kad nuėjęs į vaistinę žmogus gautų saugių vaistų. Gydytojai išrašinėja bendriniu pavadinimu, jie ir toliau gali parinkti vaistą, kurios sudėtyje yra valsartano. Vaistinėse dabar esantys šie vaistai yra saugūs“, – pabrėžė jis.

Anot jo, iki šiol galbūt nesaugius vaistus vartoję pacientai gydymo jais tęsti neturėtų.

„Likusių pakuotėje mes nerekomenduojame gerti, nes mes iš tikrųjų nežinome rizikos apimties, ją detaliau vertina Europos vaistų agentūra. Jos vertinimas dar kol kas nesurašytas, tai sunku komentuoti, ar saugu vartoti ne ilgiau kaip metus, ar ne ilgiau kaip penkerius metus, ar ne ilgiau kaip 10 metų. Kol kas yra spėlionės, bet rizikos yra, todėl tas vaistas išimtas“, – sakė Ž. Martinėnas.

Jo vertinimu, situacija po informacijos apie galbūt nesaugius vaistus Lietuvoje yra suvaldyta.

„Aš vertinu, kad būtina informacija tiek žmonėms, tiek vaistinėms, tiek gydytojams yra pateikta, šitie klausimai iš principo suvaldyti“, – teigė VVKT viršininko pavaduotojas.

Vaistinių asociacija: laukiame ministerijos instrukcijų

Lietuvos vaistinių asociacijos valdybos pirmininkė Kristina Nemaniūtė-Gagė teigia, kad vaistinės kol kas nežino, ką pasiūlyti atšaukiamus vaistus grąžinantiems klientams.

„Mes kreipėmės į SAM, nes tam, kad vaistinės galėtų pakeisti nekokybišką vaistą į kokybišką, turi būti priimti tam tikri teisės aktai (...), vis dėlto vaistas yra negrąžinama prekė pagal teisės aktus, jos ir keisti negalima, todėl ir reikalingas valstybės institucijų įsikišimas“, – BNS ketvirtadienį sakė K. Nemaniūtė-Gagė.

Jos teigimu, vaistinės mano, kad už nekokybiškus vaistus pacientams turi būti kompensuojama, tačiau atsakomybę už tai turi prisiimti ne vaistinės, o gamintojai.

„Iš tikrųjų nuostolių kompensavimą turėtų prisiimti gamintojai, dėl to mes norime, kad į šitą visą reikalą įsikištų ir Sveikatos apsaugos ministerija. Kiekviena vaistinė iš savo pusės irgi padarys viską, bet šiuo atveju, manau, turi įsikišti valstybinės institucijos“, – dėstė vaistinių atstovė.

Anot jos, šiuo metu vaistinės nekokybiškus vaistus gali priimti tik kaip utilizuojamą atlieką.

„Jeigu žmogus ateina su dar galiojančiu receptu, jis gali įsigyti naują vaistą, bet jeigu mes kalbame apie atvejus, kai žmogus nori grąžinti ir pasikeisti į naują, tai reikalingas mechanizmas, kaip tą padaryti (...). Mes tiems žmonėms kol kas neturime, ką atsakyti, dėl to labai skatiname SAM greičiau reaguoti, kad galėtume šitiems žmonėms padėti. Kol kas jiems sakome, kad grįžtų vėliau“, – sakė K. Nemaniūtė-Gagė.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Rima

Rima portretas
Valzap naudoju apie 7-erius metus. Še tau, beliko laukti nuosprendžio. Net nežinau, ar yra galimybė pasidaryti vėžio žymenų tyrimus.

...

... portretas
Vienus 'vaistus' atšaukė, o tuos kuriuos paliko - tai DAR kenksmingesni.

EIKITE MOKYTIS IMBECILAI

EIKITE MOKYTIS IMBECILAI portretas
ŠŪDO PRIMALTA DU LAPAI, O KONKREČIŲ VAISTŲ PAVADINIMAI NENURODYTI-IŠSIGIMĖ VISAI ŽURNALIŪGOS...
VISI KOMENTARAI 4

Galerijos

Daugiau straipsnių