- Donata Majauskienė, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lygių galimybių kontrolierė Agneta Skardžiuvienė teigia, kad dabartinė vairuotojų sveikatos pažymų išdavimo tvarka diskriminuoja žmones su klausos negalia.
Kontrolieriaus tarnyba sukritikavo esamą tvarką, pagal kurią pažymos dėl galimybės vairuoti autobusus, sunkvežimius ir kitas didesnių gabaritų transporto priemones bendros praktikos gydytojas gali neišduoti nepasikonsultavęs su klausos specialistu. Taip pat sukritikuota nuostata, kad klausos negalią turintiems asmenims draudžiama dirbti su vairavimu susijusioje srityje pagal darbo sutartį.
Pažeidimus konstatavusi kontrolieriaus tarnyba kreipėsi į sveikatos apsaugos ministrą dėl esamos tvarkos keitimo. Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) sako, kad klausos negalią turinčių vairuotojų tema yra „jautri ir reikalaujanti detalaus nagrinėjimo“, todėl penktadienį SAM renkasi darbo grupė, kuri svarstys lygių galimybių kontrolierės išvadą. Galimus tolesnius sprendimus žadama komentuoti po šio posėdžio.
Vairuotojus egzaminuojanti ir pažymėjimus jiems išduodanti valstybės įmonė „Regitra“ savo ruožtu teigia, kad į neįgaliuosius reikėtų žiūrėti šiuolaikiškiau ir galimybių dalyvauti eisme jiems turėtų būti suteikta daugiau.
Pažeidimą konstatavo po skundų
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos teisininkas Karolis Čepas BNS sakė, kad šiuo metu yra numatyta galimybė šeimos gydytojui atsižvelgti į gydytojo otorinolaringologo išvadas, pateiktas įvertinus asmens kurtumo laipsnį, bet pacientas dažnai specialisto konsultacijai nesiunčiamas.
„Dabar yra išimtis, kuria pasinaudoti efektyviai neįmanoma. Šeimos gydytojas iš karto gali nuspręsti, kad neišduos pažymos“, – sakė jis.
Aš manau, kad taip. Tai yra tik vežimo funkcija, tai jeigu jis sugeba vairuoti, galėtų vežti ir keleivius.
Tarnyba aiškina, kad dabartinėje tvarkoje numatytas ribojimas, jog kurtieji arba neprigirdintieji negali pagal darbo sutartį dirbti su vairavimu susijusioje srityje, taip siekiant juos atriboti nuo keleivių vežimo, yra niekinis.
„Yra draudimas dirbti pagal darbo sutartį, jis yra šiuo atveju tam tikrai atvejais niekinis, nes žmonės gali dirbti kitomis formomis“, – teigė K. Čepas.
Dirbti su vairavimu susijusioje srityje kurtieji arba neprigirdintieji dabar gali pagal individualios veiklos pažymą, verslo liudijimą.
K. Čepas sakė manantis, kad vairuotojams su klausos negalia apskritai turi būti leista vežti keleivius.
„Aš manau, kad taip. Tai yra tik vežimo funkcija, tai jeigu jis sugeba vairuoti, galėtų vežti ir keleivius“, – teigė teisininkas.
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba sprendė dėl dviejų skundų, kuriais prašyta įvertinti, ar nėra diskriminuojami klausos negalią turintys žmonės. Pasak tarnybos pranešimo, abiem tirtais atvejais klinikos „InMedika“ šeimos gydytojas vairuoti neleido net nesikonsultavęs su specialistais. Viena iš pareiškėjų tarnybai pateikė Kauno klinikų suformuotą išvadą, kad ji vis dėlto gali vairuoti C1, C1E, C ir CE kategorijų automobilius.
Be to, pasak vieno iš pareiškėjų, klausos sutrikimų turintys žmonės vienodai gerai, kaip ir girdintieji, gali mokėti kelių eismo taisykles, suvokti eismą, būti atidūs ir pareigingi vairuotojai. Eismas keliuose, pasak jo, nėra reguliuojamas garsiniais signalais – yra šviesoforai, kelio ženklai, pasitelkiami gestai ir panašiai. Pažymima, kad taisyklės vairuotojams nedraudžia klausytis muzikos ar kalbėti telefonu naudojant laisvų rankų įrangą, kas taip pat gali būti garsiniai trukdžiai.
„Regitra“ palaikytų, kad vairuotų daugiau neįgaliųjų
Valstybės įmonės „Regitra“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas teigia, kad klausos negalią turintys vairuotojai nėra pavojingesni už kitus. Jis sakė sutinkantis su klausos negalią turinčiųjų argumentais, kad eismas nėra reguliuojamas garsiniais signalais.
„Vienintelis tyrimas, kurį radau dėl klausos, buvo švedų daryta studija su pagyvenusiais, kurie praranda klausą. Kažkokių išvadų, kurios reflektuotų į nesaugų vairavimą, ten nelabai yra. Sutikčiau, kad tie, kurie važiuodami garsiai radijo klauso, yra tokie patys kurčnebyliai (...). Kai vairuojate, galite girdėti garso signalą, naudojamą jūsų atžvilgiu, atvažiuojančią greitąją, bet, kita vertus, jūs galite važiuoti įjungtu radiju, plius šiuolaikiniai automobiliai yra taip izoliuoti. Taigi technika smarkiai keičiasi, aš manau, kad į viską reikia žiūrėti truputėlį šiuolaikiškiau ir pervertinti kai kurias nuostatas“, – dėstė S. Šuminas.
Jis sakė anksčiau yra ne kartą egzaminavęs kurčius vairuotojus ir jie jam pasirodę labai geri vairuotojai.
„Taip pat nėra studijų, kurios parodytų, kad dėl klausos defekto ar klausos nebuvimo žmogus būtų nesaugesnis vairuotojas. Rega yra svarbiausias dalykas. Klausos negalią turintieji ją kompensuoja per dažnesnį žvalgymąsi į veidrodėlius“, – sakė S. Šuminas.
Visgi jis vienareikšmiškai sakė negalintis vertinti klausos negalią turinčių asmenų galimybės vairuoti didesnių gabaritų transporto priemones.
„Dėl to nedrįsčiau taip pat sakyti kaip ir dėl lengvųjų automobilių, didesnės transporto priemonės yra pavojingesnės dėl gabaritų, dėl krovinio. Bet galima pasižiūrėti į direktyvą dėl pažymėjimų – ten yra išvardytas indikacijų sąrašas, kada negalima vairuoti“, – dėstė jis.
Jo teigimu, ir kitas negalias turintys asmenys galėtų lengviau gauti pažymėjimus, nes, pavyzdžiui, automobiliai su automatine pavarų dėže yra lengviau valdomi.
„Su automatine pavarų dėže net jei neturite vienos rankos eisme jūs nebūsite nesaugesnis“, – įsitikinęs „Regitros“ atstovas.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Likus kelioms savaitėms iki paskutinių tarpinių patikrinimų, NŠA papildomai peržiūri užduotis
Iki paskutinių tarpinių patikrinimų likus kelioms savaitėms, Nacionalinė švietimo agentūra (NŠA) skelbia pakartotinai vertinanti užduočių kokybę bei skirianti papildomą dėmesį organizavimo ir vykdymo procedūroms mokyklose. ...
-
Sukčiavimo schema, kai tampate nusikaltėlių bendrininku
Viena iš pastaruoju metu populiariausių finansinio sukčiavimo schemų – netikri darbo skelbimai. Jie aukoms gali kelti ypač didelį pavojų, nes jos, pačios to nesuprasdamos, gali tapti nusikaltėlių bendrininkėmis. Kaip atpažinti netikrus ...
-
Lietuvos specialistai nuskenavo Bučos ir Borodyankos teritorijas Ukrainoje: buvo apgadinti dronai
Statybos sektoriaus vystymo agentūra (SSVA) baigė karo suniokotų Bučos ir Borodyankos teritorijų Ukrainoje fotografavimą dronais, kad vėliau galėtų būti sukurtas 3D miestų planavimo įrankis. ...
-
Pasienyje su Baltarusija nefiksuota neteisėtų migrantų
Lietuvos pasienyje su Baltarusija šeštą parą iš eilės nefiksuota bandymų neteisėtai patekti į šalį, penktadienį pranešė Valstybės sienos apsaugos tarnyba (VSAT). ...
-
A. Bilotaitė lankysis Vištyčio pasienio užkardoje, aptars sienos stiprinimą8
Vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė penktadienį lankysis Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) Pagėgių pasienio rinktinės Vištyčio pasienio užkardoje, kurioje aptars sienos stiprinimą. ...
-
Lietuvoje prasideda JAV kariuomenės pratybos „Kardo kirtis“5
Penktadienį Lietuvoje prasideda JAV kariuomenės pajėgų rengiamos pratybos „Kardo kirtis“. ...
-
Balandžio 19-oji Lietuvoje ir pasaulyje1
Balandžio 19-oji, penktadienis, 16 savaitė. ...
-
Parlamentas numatė galimybę skirti A. Stulginskio žvaigždę ir po mirties3
Parlamentarai numatė galimybę Seimo apdovanojimą – Aleksandro Stulginskio žvaigždę – skirti ir po mirties, jei siūlomo apdovanoti asmens kandidatūra pateikta jam dar esant gyvam. ...
-
Teismas atmetė R. Žemaitaičio skundą dėl A. Tapino šmeižimo8
Klaipėdos apygardos teismas ketvirtadienį atmetė Seimo nario Remigijaus Žemaitaičio skundą dėl žemesnės instancijos teismo sprendimo, kuriuo jis pripažintas paskleidęs tikrovės neatitinkančią informaciją apie visuomenininką Andrių Tapiną ir j...
-
Kas stabdo lietuvius keisti specialybę ir įgyvendinti profesines svajones?3
Apie tai, kodėl lietuviai nori keisti profesiją ir kaip jiems sekasi tai daryti, LNK žurnalistas kalbėjosi su statybininkų rengimo centro direktoriaus pavaduotoju Jeronimu Mikiparavičiumi. ...