Mokytojų padėjėjų etatams skirta 230 tūkst. eurų

Anot švietimo ir mokslo viceministro Gražvydo Kazakevičiaus, visos dienos mokyklos veiklos finansuojamos iš bendrajam ugdymui, neformaliajam vaikų švietimui skirtų lėšų, savivaldybių biudžetų ar privačių rėmėjų lėšų. Švietimo ir mokslo ministerijos (ŠMM) indėlis – apmokėti 34 mokytojų padėjėjų etatai.

– Kas yra visos dienos mokykla (VDM)?

– Tai mokykla, prasmingą ir kryptingą veiklą mokiniams siūlanti ilgesnį, nei įprastai, laiką, iki 17 ar net iki 19 val. Tokia mokykla pasižymi formaliojo ir neformaliojo ugdymo derme, teikiama individualia mokymo, švietimo pagalba vaikui, saugios aplinkos užtikrinimu, maitinimo organizavimu ir kt. Į veiklą mokykloje gali būti įtraukiami ir socialiniai partneriai.

Vaikai, pasilikę ilgiau mokykloje, ruošia namų darbus, jeigu prireikia, jiems pagelbsti grupėje dirbantis mokytojas ar švietimo pagalbos specialistas – logopedas, socialinis darbuotojas ar kt., vaikai lanko neformaliojo švietimo būrelius, sportuoja gryname ore, žaidžia, ilsisi ir kt. Visos dienos mokyklos tikslas – sudaryti sąlygas kokybiškam, socialiai teisingam ir lygias galimybes užtikrinančiam kiekvieno vaiko ugdymuisi visą dieną saugioje aplinkoje.

Tai mokykla, prasmingą ir kryptingą veiklą mokiniams siūlanti ilgesnį, nei įprastai, laiką, iki 17 ar net iki 19 val.

– Kuo skiriasi VDM modeliai?

– Modelį pasirenka mokykla, atsižvelgusi į savo bendruomenės poreikį. Modeliai šiek tiek skiriasi pagal tai, kokias neformaliojo vaikų švietimo programas vykdo, kokia paslaugų teikimo eiga, kiek laiko trunka, koks paslaugų kiekis, dažnumas ir pan.

Pirmasis modelis apima pirmąją dienos dalį, kurioje įgyvendinamas formalus ugdymas. Antroji dienos dalis yra neprivaloma visiems mokiniams. Joje planuojamos neformaliojo švietimo veiklos, įgyvendinama projektinė veikla, teikiama švietimo pagalba, vykdoma mokinių priežiūra. Šis modelis labiausiai atpažįstamas mūsų mokykloms. Paprastai jis primena pailgintos dienos grupę, bet iš tiesų yra keletas esminių skirtumų.

Vienas iš jų – ugdymo erdvės. Pailgintos dienos grupių erdvė dažniausiai apima tik mokyklos arba aplink ją esančią erdvę. Visos dienos mokykla turi panaudoti daugybę kitų erdvių, esančių ne mokykloje, – tai kultūros centrai, bibliotekos, daugiafunkciai centrai, kultūros erdvės ir kt. Dar vienas skirtumas – pailgintos dienos grupė yra mokama paslauga, o visos dienos mokyklos ugdymas turi būti nemokamas bent iki 16–17 val.

Trečiasis skirtumas – paslaugas teikti gali ne tik pedagogai, bet ir kiti paslaugų teikėjai. Ir vienas svarbiausių skirtumų – veiklų tikslingumas. Pailgintos dienos grupė dažniausiai yra visiškai atskirta nuo formalaus ugdymo, o visos dienos mokykloje derinamas formalus ir neformalus ugdymas.

Antrasis modelis nuo pirmojo skiriasi tuo, kad į antrą dienos pusę nukeliami tam tikri dalykai, kurie yra privalomi visiems vaikams: integruotos programos, sveikatos ir lytiškumo ugdymas, prevencinės programos, projektinė veikla. Tai reiškia, kad ši dienos dalis mokykloje turi būti privaloma visiems mokiniams.

Trečiasis modelis yra pats įdomiausias ir reikalaujantis daugiausia iššūkių. Tai integruotas dienos modelis, kuriame nuolat kaitaliojamas formalus ugdymas su papildomomis veiklomis (neformalus švietimas, švietimo pagalba, mokinių priežiūra ir t.t.). Šis modelis reikalauja aiškios ugdymo krypties, nes privalo būti sąsaja tarp visų vykdomų veiklų.

Dauguma mokyklų pasirinko pirmąjį modelį, pagal kurį visos dienos mokyklos lankymas yra neprivalomas visiems mokiniams. Mažiau mokyklų pasirinko antrąjį ir trečiąjį modelius, pagal kuriuos visos dienos mokykla yra integrali ugdymo proceso dalis ir yra privaloma visiems mokiniams (pvz., visai klasei, o ne tik daliai mokinių).

– Koks yra ŠMM indėlis?

– Veikla finansuojama iš bendrajam ugdymui, neformaliajam vaikų švietimui skirtų lėšų, savivaldybių biudžetų, prisideda rėmėjai, pvz., vietinės verslo įmonės, savanoriai. Siekdama sudaryti geresnes sąlygas specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems mokiniams, ŠMM šiais mokslo metais yra įdarbinusi 34 mokytojų padėjėjus mokyklose, kurios dalyvauja bandomajame Visos dienos mokyklos projekte. Iš ES lėšų mokytojų padėjėjų etatams įsteigti 2018–2019 mokslo metams  ministerija skyrė 230 tūkst. eurų.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių