Švyturėlių suteikiamos teisės – ribotos

Automobiliai su švyturėliais kelyje turi ypatingų teisių, tačiau net ir tuomet, kai jie įjungti, specialiųjų tarnybų vairuotojai turi važiuoti taip, kad nesukeltų pavojaus aplinkiniams. Netikslingai švyturėlius panaudojantys pareigūnai yra baudžiami.

Atsargus skubėjimas

Galinio vaizdo veidrodėlyje pamatytas iš paskos atvažiuojantis automobilis su įjungtais mėlynos arba mėlynos ir raudonos spalvos švyturėliais – vairuotojams aiškus ženklas, kad reikia kuo greičiau rikiuotis į dešinę eismo juostą ir jį praleisti.

Lietuvoje yra šešios tarnybos, galinčios naudotis šių švyturėlių suteikiamomis teisėmis – policija, greitoji medicinos pagalba, priešgaisrinė gelbėjimo tarnyba, avarinė dujų tarnyba, muitinė ir karo policija. Šiuo metu galiojančios Kelių eismo taisyklės (KET) apibrėžia, kad specialiųjų transporto priemonių vairuotojai, turintys leidimus naudoti mėlynus ir raudonus švyturėlius bei specialiuosius garso signalus, gali naudotis įjungtais mėlynais ir raudonais (arba tik mėlynais) švyturėliais ir specialiaisiais garso signalais tik tais atvejais, kai tokie veiksmai būtini gelbėjant žmogaus gyvybę, sveikatą ar turtą, užtikrinant viešąją tvarką ir eismo saugumą, sulaikant asmenis, įtariamus nusikaltimo padarymu ir eskortuojant aukščiausius šalies pareigūnus.

Su įjungtais švyturėliais važiuojančių tarnybų atstovai gali nepaisyti daug draudžiamųjų ženklų, tačiau pirmenybe jie gali pasinaudoti tik tuomet, kai įsitikina, kad jiems duodamas kelias.

"Nė vienas policijos ekipažas, važiuojantis su įjungtais švyturėliais, negali kirsti sankryžos beatodairiškai. Pirmiausia vairuotojai turi būti perspėti garso ir šviesos signalais ir tik įsitikinus, kad vairuotojai pamatė skubančius pareigūnus, kirsti sankryžą degant draudžiamam signalui", – "Kauno dienai" teigė Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos valdybos viršininkas Danas Česnauskas.

Jis tvirtino, kad visi pareigūnų automobiliai yra stebimi ir piktnaudžiauti suteikiamomis švyturėlių privilegijomis negalima. "Kiekvienas automobilis yra stebimas ir net po mėnesio mes galime patikrinti, ar tuomet, kai buvo įjungti švyturėliai, o pareigūnų automobilis važiavo nesilaikydamas KET, buvo iškvietimas", – tikino pašnekovas.

Pasak D.Česnausko, atvejų, kad pareigūnai savanaudiškais tikslais naudotų švyturėlius, pasitaiko labai retai. D.Česnauskas pasakojo, kad, greičio matuokliams užfiksavus greitį viršijantį pareigūnų automobilį, tikrinama, ar tuo metu ekipažas iš tiesų turėjo skubėti.

Teisės vienodos

Vairuotojai neturėtų galvoti, kad skiriasi specialiųjų tarnybų su mėlynos ir raudonos bei tik mėlynos spalvos švyturėliais teisės. Tokių švyturėlių galios vienodos, o skirtingos spalvos liko dėl kai kurių tradicijų.

D.Česnauskas atkreipė dėmesį, kad vis rečiau kyla incidentų su vairuotojais, kurie nepraleidžia į iškvietimą skubančių specialiųjų tarnybų automobilių. Tačiau vieną taisyklę vairuotojai pamiršta. 187 – ajame KET punkte teigiama, kad "siekiant perspėti eismo dalyvius apie pavojų eismo saugumui, gali būti įjungiami stovinčių specialiųjų transporto priemonių mėlyni ir raudoni (arba tik mėlyni) švyturėliai be specialiųjų garso signalų. Pro stovinčią specialiąją transporto priemonę su įjungtu mėlynu ir raudonu arba tik mėlynu švyturėliu vairuotojas privalo važiuoti tokiu greičiu, kad prireikus galėtų tuoj pat sustoti nesukeldamas pavojaus kitiems eismo dalyviams."

"Matome daug vairuotojų, kurie šį reikalavimą paprasčiausiai ignoruoja, net ir matydami, kad, pavyzdžiui, eismo įvykio vietoje dirba policijos, priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos pareigūnai", – atkreipė dėmesį pašnekovas. Pasak jo, neretai būna, kad dėl tokių vairuotojų neapdairumo šalia vieno eismo įvykio vietos atsiranda ir kita. Taip nutinka ir todėl, kad vieni vairuotojai, paisydami taisyklių, sumažina greitį, o kiti pamiršta tai padaryti. Beje, neretai eismo įvykio priežastimi tampa ir vairuotojų smalsumas, kai dėmesys nuo kelio nukreipiamas į eismo įvykio vietą ir nebestebima, kas tuo metu vyksta važiuojamojoje dalyje.

Siūlo naikinti privilegijas

Mėlynos spalvos švyturėlius turi ir Vadovybės apsaugos departamento (VAD) automobiliai. Jų lydimi keliauja Lietuvos Respublikos Vadovybės apsaugos įstatyme nurodyti saugomi asmenys – Lietuvos Respublikos vadovybė, asmenys, pavaduojantys Seimo pirmininką, ministrą pirmininką, jų šeimos nariai, Lietuvos Respublikos oficialūs svečiai ir kiti asmenys, kuriems Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka paskirta apsauga.

Tai reiškia, jog aukščiausių šalies pareigūnų ar šalies svečių pervežimas iš taško A į tašką B yra prilyginamas pareigūnų veiksmams, kurie reikalingi gyvybei išgelbėti, nusižengusiems asmenims suimti ar viešajai tvarkai palaikyti. Seimo narys Eligijus Masiulis siūlo Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisas, kuriomis tokios privilegijos iš aukščiausių šalies vadovų būtų atimtos. Jos galiotų tik lydint oficialius Lietuvos svečius ir delegacijas.

 


Šiame straipsnyje: švyturėliaiteisėsvairuotojai

NAUJAUSI KOMENTARAI

vairuotojas

vairuotojas portretas
Citata : ""Nė vienas policijos ekipažas, važiuojantis su įjungtais švyturėliais, negali kirsti sankryžos beatodairiškai. Pirmiausia vairuotojai turi būti perspėti garso ir šviesos signalais ir tik įsitikinus, kad vairuotojai pamatė skubančius pareigūnus, kirsti sankryžą degant draudžiamam signalui", – "Kauno dienai" teigė Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos valdybos viršininkas Danas Česnauskas." Ar teisingai supratau, kad įvykus susidūrimui sankryžoje su mėlynai šviečiančiu automobiliu, kaltas visada bus tik tas, kuris važiavo degant raudonam šviesoforui ?!
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

Daugiau straipsnių