Atminties darbas ir montažas

Carinei Rusijai valdant Kauną, XIX a., kitoje Nemuno pusėje esantys Aleksotas ir Panemunė buvo užimti Napoleono Bonaparto. Šiandien jau tarsi didžiuodamiesi skaičiuojame vietas, kur lankėsi imperatorius, lyg sąmoningai pamiršdami apie jo armijos nusiaubtą kraštą.

To meto santvarkas, įstatymus ir gyventojų kasdienybę atskyrė Nemuno upė. Naujai suformuotoje Varšuvos kunigaikštystėje panaikinta baudžiava, įvesti nauji įstatymai, tenai buvo sugrąžintas ir Grigaliaus kalendorius, o kitoje Nemuno pusėje, cariniame Kaune, galiojo Julijaus. Šiandien lyg anekdotas skamba faktas, kad teritorijas siejęs Aleksoto tiltas buvo ilgiausias pasaulyje. Tai lyg savotiškas montažinio šuolio kine atitikmuo – perėjimas iš vienos santvarkos į kitą dėl laiko skaičiavimo skirtumų, dėl skirtingų kalendorių "užtrukdavo" 13 dienų.

Kai kurie istorijos atvejai (arba atminties kūriniai) kartais pasirodo tarsi sujungti kino montuotojo. Prie to tiesiogiai prisideda permainos, okupacijos, pasaulio diktatoriai, kuriems montažo galia irgi gerai žinoma. Montažas (pranc. k. sudėjimas, sustatymas) – komponavimo, jungimo iš skirtingų elementų metodas, be kurio neįsivaizduojame kino meno, atsirado anksčiau už kiną. Sergejus Eizenšteinas sakė: "Montaže jungiasi iš esmės ne detalės, o nesuskaičiuojamos bendros idėjos apie daiktą ar reiškinį." (S.Eizenšteino teorinį veikalą "Montažas" į lietuvių kalbą išvertė Natalija Arlauskaitė, išleido Minties leidykla, 2017 m.) Bet montažas yra daugiau nei tik detalių suma. Bandymas sujungti vienoje erdvėje per laiką nutolusius ar tiesiog priešingus, sąmonėje išsibarsčiusius istorijos reiškinius taip pat primena montažą.

Netoli mano namų, Panemunės šile prie Birutės gatvės yra dar 1935 m. pastatytas skulptoriaus Antano Aleksandravičiaus sukurtas Jono Basanavičiaus paminklas – visai toks pats stovi ir Birštone. Paminklas, kaip teigia to meto spauda, Birutės gatvėje iškilo vietoje carinio aerodromo, ant oro balionų angaro pamatų griuvėsių. J.Basanavičiaus biustas Panemunėje išgyveno karą ir ilgus okupacijos metus, gamtos stichijas.

Arti šio tarpukario paminklo – carinės Rusijos kareivinių sandėliai, vadinamoji baterija. Šiandien tarp J.Basanavičiaus parko pušų carinis statinys – pamirštas, apaugęs žaluma ir beveik įaugęs į aplinką, lyg dabar jau būtų gamtos, o ne žmonių rankų kūrinys. Šis, ko gero, visiems laikams įaugęs į mūsų žemę okupacinės Lietuvos praeities palikimas, nepaisant jo dydžio, vietinių gyventojų sąmonėje beveik neegzistuoja. Didžiulė raudonomis plytomis apmūryta kalva daug kur paženklinta vos įskaitomais rusiškais rašmenimis, o į kalno gilumą išsišakojusias, drėgnas, jau beveik visai užmūrytas patalpas pamėgo šikšnosparniai.

Tai, žinoma, ne visa Birutės gatvės istorija. Kiekviena gatvė jų turi gausybę, bet dažniausiai nelieka tų, kas jas atsimena. Tremtinė, rašytoja Antanina Garmutė prisiminimuose rašo, kaip vienu metu (1945–1946 m.) Birutės gatvėje pas jos tėvus studentaudamas gyveno partizanas Jurgis Lukša, kurį dažnai lankydavo brolis, partizanų vadas Juozas Lukša-Daumantas ir kiti rezistencinio pogrindžio dalyviai: "Apie ką jiedu kalbėdavo su Jurgiu Lukša užsidarę atskirame kambarėlyje – nežinia." Kitame Birutės gatvės gale veikė visiems žinoma Aukštosios Panemunės valsčiaus stribų būstinė, kur buvo nukankintas ne vienas partizanas.

Nežinau, kodėl dažnai įsivaizduojame, kad mūsų istorija yra skaidri, aiški ir nekintanti, be jokių dviprasmybių ar sąmoningos užmaršties, nors dar gyvi, kasdien matomi pavyzdžiai liudija visai ką kita.

Dar viena vieta Panemunėje – tai buvusio Aukštosios Panemunės dvaro (pirmą kartą rašytiniuose šaltiniuose paminėtas XVI a.) teritorija. Lietuvos, bet ne tik lietuvių. 1794 m. dvaro savininkas, LDK kariuomenės stovyklos viršininkas Karolis Prozoras dvarą kartu su visa Panemune užstato Peteriui Leberechtui Frentzeliui ir gautais pinigais paremia Tado Kosciuškos sukilimą. Po Trečiojo Abiejų Tautų Respublikos padalijimo (iki 1807 m.) Aukštoji Panemunė priklausė Prūsijos karalystei, po to Varšuvos kunigaikštystei. XIX a. dvarą su visa teritorija nusavina carinė Rusija ir paverčia Kauno tvirtovės dalimi. Nepriklausomybės metu čia kuriasi Lietuvos kariuomenė. Sovietinės okupacijos laikotarpiu vėl įsitaiso rusų kareiviai. Buvusio dvaro valdose, virš Sėmenos upelio pastatomas betoninių garažų masyvas, dabar labiausiai pastebima ir vis dar daug kam aktuali šios istorinės vietos dalis. Menkai išlikę dvaro statiniai šiuo metu yra privačios nuosavybės.

Tai maža vietovė, nedidelė Lietuvos istorijos dalis. Buvusio dvaro vietą vietiniai dabar vadina šabakštynu, nes nuo seno čia viską tvarko gamta su jai primestomis šiukšlėmis. Šią teritoriją juosia laukiniai krūmynai ir kareivinių siena. Cariniuose pastatuose veikė morgas, gedulo paslaugos ir konditerijos fabrikėlis. Aptrupėjusią sieną iš Vaidoto gatvės puošia memorialinė lenta apie čia trumpai stovėjusią pirmąją katalikų bažnyčią ir liuteronų kapines. Apie buvusį Aukštosios Panemunės dvarą čia beveik niekas neprimena, nebent toje vietoje ilgam atsivėrusi pilka, slegianti tuštuma. Panaši netekties tuštuma iškyla sąmonėje ir pradedant galvoti apie nukankintus partizanus. Ar apie gausią, daugybę šimtmečių Aukštojoje Panemunėje gyvenusią Lietuvos žydų bendruomenę – Lietuvos piliečius, kurių vardų mes jau nebežinome, kurie buvo išžudyti vos per vienus metus, 1941 m.

Vaikščiodamas po šitą vietą prisiminiau vokiečių menininkų Horsto Hoheiselio ir Andreaso Knitzo (jie taip pat viešėjo 2017 m. Kauno bienalėje) projektą "Auganti atmintis" (2012 m.) – Memorialą buvusiai Ebersvaldo sinagogai (Vokietija), kurią iki pamatų sudegino naciai. H.Hoheiselis ir A.Knitzas Ebersvaldo sinagogos teritoriją aptvėrė dagiau kaip 2 m aukščio siena – aklina, be jokių ertmių ar durų. Viduje pasodino keletą medžių ir memorialą uždarė visam laikui, į jo vidų negalima patekti. Ten pamažu savaime veisiasi ir auga įvairūs augalai, viduryje Ebersvaldo formuojasi tikras miškas.

Būnant Aukštosios Panemunės dvaro teritorijoje negali nesutikti su šių menininkų mintimi, kad atmintis veikia panašiai kaip gamta – ji auga ir keičiasi kaip medžiai, ją formuoja įvairūs natūralūs, ir ne tik, procesai. Nugriautų objektų vietoje auga kiti, kažkas ilgam pamirštama, atsiranda tarsi kažkokie istorijos "šabakštynai", o kai kurie istorijos kadrai mėtosi nepanaudoti ant "montažinės" grindų. Nežinau, kodėl dažnai įsivaizduojame, kad mūsų istorija yra skaidri, aiški ir nekintanti, be jokių dviprasmybių ar sąmoningos užmaršties, nors dar gyvi, kasdien matomi pavyzdžiai liudija visai ką kita.

Tas pats vyksta ir su atminties įamžinimu. Siekdami tik aiškaus, paprasto ir galutinio atminties atvaizdavimo nusišalinsime nuo to, ką prof. Jamesas E.Youngas (monumentų tyrinėtojas) vadina atminties darbu, nuo kintančio ir ne visada malonaus proceso, kurį privalome atlikti patys.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Kas kaltas dėl „Akvasanitos“ darbuotojų mirties?
    Kas kaltas dėl „Akvasanitos“ darbuotojų mirties?

    Dienraštis rašė apie Kauno apylinkės teisme nagrinėjamą baudžiamąją bylą, kurioje teisiamas UAB „Akvasanita“ vadovas Svajūnas Jonika dėl dviejų darbuotojų susirgimo profesine liga, kuri nusinešė jaunų vyrų gyvybe...

    1
  • Tarpukario rūmai Parodos kalne: ką saugome ir ko nematome?
    Tarpukario rūmai Parodos kalne: ką saugome ir ko nematome?

    Rugsėjo 18 d. Pasaulio paveldo komiteto sesijoje buvo patvirtinta Kauno modernizmo architektūros paraiška „Modernusis Kaunas: optimizmo architektūra, 1919–1939“. ...

    2
  • Kiek dar bus ignoruojamos Kačerginės Nemuno žiedo problemos?
    Kiek dar bus ignoruojamos Kačerginės Nemuno žiedo problemos?

    2008 metais iš valstybės lėšų buvo pradėtas vykdyti Druskininkų sporto centro statybos projektas. ...

    8
  • G. Leckė: inovatyvios finansinės paslaugos – patogios, bet kelia ir iššūkių
    G. Leckė: inovatyvios finansinės paslaugos – patogios, bet kelia ir iššūkių

    Naudodamiesi finansinėmis paslaugomis, žmonės kartais sprendimus priima remdamiesi ne tik racionaliais faktoriais, bet ir spontaniškai, impulsyviai, pagal draugų ar šeimos narių patarimus. Tai normalu, tačiau svarbu žinoti, kada elgiamės ...

    11
  • Chronas ir Chroma V. Paukštelio tapyboje
    Chronas ir Chroma V. Paukštelio tapyboje

    Beveik kiekvieną dieną didesniuose ar mažesniuose Lietuvos miestuose atidaroma parodų. Jų būna įvairių: gerų ir visai nereikšmingų, svarbių tik patiems autoriams ar platesnio masto ir konteksto. Tarp šio ekspozicijų srauto nemenką da...

    3
  • Tikrų vertybių ilgesys
    Tikrų vertybių ilgesys

    Savo įspūdžiais iš parodos, spektaklio ar koncerto, savo nuomone apie interviu herojų ar rašinio temą pasidalijantys žmonės – vertinga auditorija. Menininkams jų atsiliepimai – tai nepadailinta, į profesionalų rėmus neįspr...

  • Matematika ugdo ir kūrybiškumą
    Matematika ugdo ir kūrybiškumą

    Šiemet jau 34 metus iš eilės paskutinį sausio šeštadienį į KTU atkeliaus 9–12 klasių moksleiviai iš visos Lietuvos pasitikrinti matematikos žinių – čia vyks respublikinis prof. Jono Matulionio jaunųjų ma...

    3
  • Kaip padidinti kultūros ir meno sričių įvairovę Kauno regione?
    Kaip padidinti kultūros ir meno sričių įvairovę Kauno regione?

    Lietuvoje veikiančios kultūros ir meno organizacijos yra labai skirtingos, įsikūrusios tiek trijuose didžiuosiuose miestuose (Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje), tiek regioninėse savivaldybėse (likusi Lietuva). Jose galite domėtis tiek laivininkystės ist...

  • Laisvė atminti Laisvę
    Laisvė atminti Laisvę

    Mūsų atminties laisvė – šiuos žodžius, užrašytus ant transparanto, laikomo seno, ilgaplaukio vyro rankose, pirmiausiai pamato Kipro Mašanausko roko operos „1972“ žiūrovai. Scenoje vėlus vakaras, tačiau ne naktis...

    1
  • Kaunas – krikščioniškos kultūros sostinė
    Kaunas – krikščioniškos kultūros sostinė

    Šiemet turime daugybę progų didžiuotis ir džiaugtis Kauno miestu – Europos, o sykiu ir Vakarų kultūros sostine, kurioje žmones vienija noras kurti gražesnę dabartį ir ateitį. Hanzos dienos Kaune – vienas gražių tokio kūrybi&sca...

    6
Daugiau straipsnių