Paskutinė kalavijo misija

Japonija savo paslaptingumu visada domino Vakarų gyventojus. Jau daugybę dešimtmečių Tekančios Saulės šalis yra viena valstybių, gebančių ne tik atiduoti duoklę protėviams ir puoselėti tradicijas, bet ir kurti ateitį likusiai žmonijai. Ilgą laiką, iki pat XIX a. vidurio, ši valstybė gyveno užsidariusi nuo išorinio pasaulio.

Lygiai prieš 417 metų Tokugawa Ieyasu (1543–1616) pilietiniame kare sumušė savo konkurentus ir suvienijo Japoniją. Tuo pat metu jis sukūrė beveik 300 metų egzistavusią santvarką – Tokugawų giminės valdomą šiogunatą. Taip prasidėjo vadinamasis Edo periodas, kurį vainikavo krikščionių persekiojimas ir atsiribojimas nuo beveik viso aplinkinio pasaulio (leidžiama buvo atplaukti tik keliems olandų laivams ir tik į Nagasakio uosto teritoriją).

Edo periodo santvarka Japonijoje buvo feodalinė, o jos metu valstybės sostinė buvo perkelta į dabartinį Tokiją, kuris tada buvo vadinamas Edo. Formaliai aukščiausia valdžia priklausė imperatoriui ir jo dvarui. Imperatorius buvo prilyginamas dievybei, kurios skaistumo nederėjo teršti politika bei valstybės valdymu, taigi šiuo periodu de facto tikrasis valstybės valdovas buvo būtent šiogunas, kuris buvo viso labo ministras pirmininkas bei regentas. Būtent jam ir tik jam tiesiogiai pavaldūs buvo žemių valdytojai – kunigaikščiai (daimyo), valdę provincijas ir jose gyvenančius valstiečius.

Žemesnės kastos už valstiečius buvo prekeiviai, tarnautojai ir amatininkai. Tarsi rišamoji medžiaga visas šias socialines grupes jungė vadinamieji samurajai, kurie buvo ne tik atskiras luomas, orientuotas į karybą, bet ir savotiška profesija. Būti samurajumi reiškė ir tam tikrą socialinį statusą, ir išpažįstamus idealus, ir savotišką gyvenimo būdą. Samurajus gaudavo algą vien už priklausymą luomui. Šios kastos atstovai turėjo teisę nešioti jų statusą pabrėžiantį aksesuarą – kalaviją. Be to, tik samurajus, praradęs garbę, turėjo teisę gėdą nuplauti ritualine savižudybe seppuku.

Edo periodo pasaulis buvo apsaugotas nuo Vakarus kankinusių permainų vėjų bei svetimųjų invazijų, o kiekvienas ten gimdamas atsinešdavo aiškiai nurodytą vietą visuomenėje bei gyvenimo scenarijų. Tačiau net ši idilė baigėsi. 1853-iųjų liepą keturi JAV admirolo Matthew C.Perry (1794–1858) vadovaujami laivai pasiekė Japonijos krantus ir pareikalavo atverti sienas. Kitu atveju amerikiečiai ketino tą padaryti jėga.

Tekančios Saulės imperija buvo bejėgė prieš patrankomis ginkluotus ir vėjui nepavaldžius laivus. Buvo pasirašyta prekybos sutartis, o ta proga japonai gavo iš amerikiečių dovanų, tarp kurių buvo ir vaikams skirtas traukinio lokomotyvo modelis, itin sužavėjęs vietinius. Greitai kilo milžiniškas susidomėjimas vakarietiškomis technologijomis ir kitomis gyvenimo sritimis.

Tiesa, plūstelėjusios naujovės iš Vakarų sukėlė itin daug nerimo kai kuriems samurajų kastos atstovams. Pietvakarių Japonijos regionuose (Satsumoje, Choshu ir Tosa) šie žmonės sukūrė savo politinę grupuotę, pasivadinusią „Shishi“ (Aukštųjų tikslų žmonės), kurie niekino šiogunatą ir garbino imperatorių, tačiau pasisakė ir už „barbarų“ išvijimą. „Shishi“ nariai ėmė žudyti užsieniečius bei užpuolė vakariečių laivus ir greitai sulaukė atsako – bombardavimo.

Samurajų kalavijai buvo bejėgiai prieš „barbarų“ patrankas. Iš tiesų, ksenofobiškai nusiteikusių japonų nerimas buvo pagrįstas. Remiantis aplinkinių kraštų patirtimi, Japonijai grėsė kolonizavimas. Svarbu suvokti, jog samurajai buvo ir labiausiai išprusęs bei imlus naujovėms socialinis sluoksnis. Giliau mąstantys japonai suvokė, jog, norint išvengti Indijos bei Kinijos likimo, būtina įsisavini svetimšalių technologijas bei reformuoti valstybę. Prie šio požiūrio prisidėjo vienas svarbus žmogus – Yoshida Shoinas (1830–1859), intelektualas ir aktyvistas, aiškinęs, jog norint atsispirti užsieniečių įtakai būtina juos perprasti, ir įdiegęs naują idėją – „Japoniška dvasia+Vakarų technologijos“.

Tarp Y.Shoino pasekėjų buvo daugybė žmonių, kūrusių moderniąją Japoniją, įskaitant Ito Hirobumi (1841–1909), pirmąjį Japonijos ministrą pirmininką. Reformų ir izoliacionizmo priešprieša sutapo su imperatoriaus šalininkų ir šiogūnato puoselėtojų konfliktu. Galų gale įsivyravo anarchija ir žudynės, žinomos Boshino karo (1868–1869) pavadinimu.

Lemiamose kautynėse, padedant užsieniečiams, samurajaus Saigo Takamori (1828–1877) pajėgos sumušė šiogunato šalininkus, sunaikindamos feodalinę santvarką ir suteikdamos galią iki tol valdžios neturėjusiam imperatoriui. Į sostą sėdo 16-metis Meiji (1852–1912), savo pareigų atsisakiusio imperatoriaus Akihito (1933) prosenelis. Prasidėjo Meiji era – naujovių diegimo ir spartaus vystymosi laikotarpis. Pagrindinės naujojo imperatoriaus vyriausybės galvos buvo jauni 20–30 metų samurajai, kuriems iškilo sunki užduotis – sunaikinti savo pačių luomą (jo atstovų tuomet Japonijoje buvo beveik 2 mln.).

Situaciją komplikavo ne tik faktas, jog šiems žmonėms teko atsisakyti savo vaidmens visuomenėje, bet slėgė ir atlygio bei pensijų, taip pat kompensacijų klausimas. Tai privedė prie imperatoriaus šalininkų skilimo.

Jau minėtas S.Takamori, įsižeidęs, jog kiti vyriausybės nariai atmetė jo idėją užpulti Korėjos pusiasalį, išvyko į gimtinę ir pradėjo Satsuma maištą, trukusį nuo 1877 m. vasario 29-osios iki rugsėjo 24 d. Lemiamose kautynėse Saigo vadovaujami vyrai, ginkluoti kalavijais, puolė imperatoriaus pajėgas ir krito nuo šūvių. Sunkiai sužeistas Saigo atliko vadinamąjį seppuku. Šiemet rugsėjo 24-ąją sukanka 140 metų, kai mirė paskutinis tikras samurajus bei feodalinė Japonija.


Šiame straipsnyje: samurajusfeodalinė Japonija

NAUJAUSI KOMENTARAI

charakiri

charakiri portretas
garbę susitepęs japonas nemato prasmės gyventi, pas mus to niekada nebūtų, garbės suvokimas čia neegzistuoja, todėl visokie murziai ir kriuksi valdžioj
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

  • Veltėdžiams – jokio gailesčio
    Veltėdžiams – jokio gailesčio

    Dienraštyje „Klaipėda“ perskaičiau straipsnelį apie elgetaujančią moterį prie Biržos tilto ir Herkaus Manto gatvėje. Taip, iš tiesų ta moteris seniai tai daro, ir niekam niekas čia nerūpi. ...

    2
  • Iš tiesų buvo iš ko semtis įkvėpimo
    Iš tiesų buvo iš ko semtis įkvėpimo

    Perskaičius I. Kiseliovaitės straipsnį „Mūzos“ statulėlė – aktorei E. Barauskaitei“ („Klaipėda“, 2024 04 16), labai nenustebino tai, jog gerbiama Eglė Barauskaitė paminėjo, kad jos svarbiausi ir patys didžiausi ...

  • Kur dingo rinkimų kampanija?
    Kur dingo rinkimų kampanija?

    Gerai kažkas pastebėjo „Klaipėdoje“, kad pas mus nevyksta jokia rinkimų į šalies prezidentus kampanija. Praėjusią savaitę jau buvo paskelbti visi oficialūs kandidatai, tarp kurių yra milijonierių, tačiau nematyti nei plakatų, ne...

    1
  • Dėl KGB bendradarbių
    Dėl KGB bendradarbių

    Nors kai kurie žmonės tvirtina nejaučiantys vykstančios rinkimų kampanijos, reikia pasakyti, kad Lietuvoje yra tam tikrų amžinų simptomų, rodančių, kad rinkimų kampanija ne tik vyksta, bet ir artėja prie apogėjaus. ...

    4
  • Medžiai vis tiek netrukus grius
    Medžiai vis tiek netrukus grius

    Pritariu Daivos Janauskaitės straipsnyje „Dėl išsaugotų medžių – košmaras gyventojams“ („Klaipėda“, 2024 04 05) dėstomoms mintims. ...

    3
  • Vietoj Lenino – prekybos centras
    Vietoj Lenino – prekybos centras

    Kažkodėl nieko nebesigirdi apie būsimą Atgimimo aikštės „atgimimą“. Anksčiau tiek buvo kalbų, tiek mūšių dėl naujos jos koncepcijos, prieš keletą metų, regis, vyko net konkursas, kažkas jį laimėjo, o dabar tyla ...

    1
  • Išvadavimas rusiškai – tai mirtis
    Išvadavimas rusiškai – tai mirtis

    Rusijos Federacijos rusai yra tikri išvaduotojai. Jie visą laiką mus vaduoja. Visų pirma, jie išvaduoja nuo rūpesčio turtu – nacionalizuoja. Turi, žmogus, savo lauką, namą, daržinę, karvę, vištą, kiaulę. Ateina jie &ndas...

  • Anoniminiai laiškai neįbaugins
    Anoniminiai laiškai neįbaugins

    Vos tik laikraštis išspausdino mano pastebėjimus „Liko gumbuoti stagarai“ („Klaipėda“, 2024 03 19), tuoj prasidėjo reakcija. Kai kas puolė piktintis „Karšto telefono“ skiltyje, kai kas šaipyti...

    2
  • Šviesoforizacija mieste dar nesibaigė
    Šviesoforizacija mieste dar nesibaigė

    Nors buvo sakoma, kad Klaipėdoje vadinamoji šviesoforizacija baigsis, tačiau, manau, uostamiesčio vairuotojai jau pastebėjo, jog šis ydingas procesas vis tiek nesibaigia. ...

  • Per laidotuves – fejerverkai
    Per laidotuves – fejerverkai

    Šių metų kovo 8 d. Lietuvos žiniasklaidoje buvo skelbiama žinia, kad Klaipėdoje, Žvejybos uosto rajone, sudeginta 12 nacionalinių vėliavų, kurios iš anksto buvo iškabintos Kovo 11 d. proga. ...

Daugiau straipsnių