Barbarybė užkrečiama!

Režisieriaus Igno Jonyno filmas "Lošėjas" jau tapo legenda, nes sulaukė Lietuvos kine neregėtos tarptautinės sėkmės. Tačiau šis komentaras – ne apie meninę filmo vertę.

Režisieriaus Igno Jonyno filmas "Lošėjas" jau tapo legenda, nes sulaukė Lietuvos kine neregėtos tarptautinės sėkmės. Tačiau šis komentaras – ne apie meninę filmo vertę, režisūros sprendimus, itin stiprų ir paveikų garso takelį, labai įtikinamą aktorių vaidybą ir kitus filmo teigiamus bruožus. "Lošėjas" yra pretekstas pasvarstyti apie Lietuvos kino žiūrovus, jų mentalitetą ir filmo vertinimus. Tiksliau, apie tuos "kritikus", kurie piktinasi kūriniu dėl jo socialinės kritikos ypatybių: per pastarąsias kelias savaites, filmą pradėjus rodyti mūsų šalies kino teatruose, pasipylė oficialių asmenų pareiškimai dėl nederamo filmo scenarijaus. Esą lietuviškoje realybėje taip nutikti, kaip rodoma filme "Lošėjas", negali. I.Jonynas netrukus viešai pakomentavo, kad kuo arčiau Lietuvos demonstruojamas "Lošėjas", tuo rimtesni ir liūdnesni žiūrovų vertinimai.

XX a. pradžios ispanų filosofas Jose Ortega y Gassetas viename iš estetikos veikalų aptarė ypatingą civilizuoto žmogaus savybę – gebėjimą skirti realią tikrovę nuo sąlyginės. Pastaroji dažniausiai kuriama būtent mene. Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad filosofas kalba akivaizdžias tiesas: teatro žiūrovas, matydamas, kaip scenoje nužudomas pagrindinis personažas, nešoka jo gelbėti ar kitaip spręsti sceninio konflikto – suvokia, kad tai, ką mato prieš save, yra sąlyginė tikrovė. Ji skirta tam, kad žmogus patirtų vidinį apsivalymą, ugdytųsi empatiją, užuojautą scenoje tariamai kenčiančiam žmogui. J.Ortega y Gassetas baigia savo esė pastaba, kad šį gebėjimą skirti tikrus dalykus nuo sąlygiškų žmonių visuomenė išsiugdė dar antikoje, graikų teatre. Tie, kurie tokio gebėjimo neturi, yra paprasčiausiai barbarai – pirmykščiai žmonės.

Grįžkime prie I.Jonyno filmo "Lošėjas". Šio kūrinio scenarijaus idėjos drąsa lenkia bet kokią tikrą realybę: personažai lažinasi iš greitosios medicinos pagalbos pacientų mirties arba galimybės išgyventi. Regis, nereikia ypatingos nuovokos, kad suprastum, jog realybėje toks scenarijus net Lietuvoje yra sunkiai įmanomas. Deja, kai kurie Seimo nariai filme "Lošėjas" įžvelgia profesinį mediko įžeidimą. Filmo scenarijaus sąlygiškumą dar labiau paryškina tai, kas paprastai būtų vadinama meno kūrinio silpnybe: kai kurie personažai filmo antrojoje pusėje elgiasi beveik nenuspėjamai – ne taip, kaip elgtųsi dauguma žmonių. Vidinių psichologinių ir socialinių problemų sprendimas filme akivaizdžiai sako: taip tikrovėje nebūna. Tačiau sumanymas gražus ir vertas filosofo, vieno iš "Lošėjo" scenaristų Kristupo Saboliaus plunksnos. Filmo poveikis akivaizdus – auginama žiūrovų empatija ir gebėjimas šypsotis liūdnose situacijose, nes jos tėra sąlyginės ir, be to, labai estetiškai perteiktos.

Lietuviškoji filmo "Lošėjas" "kritika" daugiau pasako ne apie filmą, o apie pačius priekaištautojus: gyvename barbarų visuomenėje, kurios aukščiausieji sluoksniai vis dėlto negeba skirti sąlygiškumo ir tikrumo. Rimtumas ir liūdesys, apie kurį kalbėjo filmo režisierius, kyla iš elementaraus nesupratimo, kad patys rimčiausi dalykai (vienas iš jų – valdžia ir galia) mūsų tikrovėje tėra dirbtinė simuliacija. Turbūt nėra klaidinga manyti, kad kritikuojantieji filmą dėl tariamo atitikimo Lietuvos realijoms paskutinį kartą iki "Lošėjo" kino teatre lankėsi prieš daugybę metų. Apie dramos teatro spektaklius net kalbėti neverta... Ir kaip visa tai primena kaimyninės valstybės valdžios įsivaizdavimą, kad ji gali kontroliuoti ne tik piliečių kasdienį gyvenimą, bet ir meno kūrinius. Barbarybė užkrečiama!



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Kur dingo rinkimų kampanija?
    Kur dingo rinkimų kampanija?

    Gerai kažkas pastebėjo, kad pas mus nevyksta jokia rinkimų į šalies prezidentus kampanija. Praėjusią savaitę jau buvo paskelbti visi oficialūs kandidatai, tarp kurių yra milijonierių, tačiau nematyti nei plakatų, nei skelbimų su vieš...

    8
  • Ugnis ir vanduo
    Ugnis ir vanduo

    Pastarąsias dienas pasaulyje kažkaip nevaldomai įsišėlo ugnis ir vanduo – dvi iš keturių stichijų ar pradinių elementų, sukūrusių Žemę ir sudarančių jos egzistencijos pagrindą. Bent jau taip mąstyta Antikoje. ...

    1
  • Žodžiais dvoko nepridengsi
    Žodžiais dvoko nepridengsi

    Paputojo vienuoliktokų tarpinių patikrinimų jovalas, pakaitinis jo maišytojas garsiai trinktelėjo durimis, palikdamas dvoką uostyti 26 tūkst. gimnazistų, jų tėvams ir mokytojams. ...

    1
  • Jūros liga Trijų jūrų iniciatyvoje
    Jūros liga Trijų jūrų iniciatyvoje

    Geležinės uždangos jau seniai nebėra. Tačiau jos šešėlis dar juntamas. Kelių, geležinkelių, oro, energetikos ir kitokios jungtys yra prastesnės toje Europos pusėje, kuri patyrė komunistinį valdymą. Ypač prasta situacija dėl &Scaro...

  • Nevertiname, ką turime, prarandame – verkiame
    Nevertiname, ką turime, prarandame – verkiame

    Manau, kad kiekvienas žmogus tai galėtų pritaikyti sau, prisimindamas anapilin iškeliavusius artimus žmones ir nepanaudotą laiką bendravimui su širdžiai mielais. Bet šiandien ne apie tai. ...

    2
  • Kai net ir galvai reikia renovacijos
    Kai net ir galvai reikia renovacijos

    Atšyla oras, pakyla noras. Visų pirma, ginčytis, piktintis ir leisti žvygauti emocijoms dėl šildymo sezono (ne-)pabaigos. ...

    8
  • Vidaus vartojimas – Lietuvos ekonomikos augimo variklis
    Vidaus vartojimas – Lietuvos ekonomikos augimo variklis

    Išankstiniai indikatoriai rodo, kad ekonominis aktyvumas Lietuvoje laipsniškai atsigauna. Vis dėlto, kol daugelis pagrįstai Lietuvos ekonomikos atsigavimą sieja su eksporto ir pramonės rodikliais, vidaus vartojimas tampa ypač svarbiu kompone...

    1
  • Belaukiant kuklesnių palūkanų, mažėja manančiųjų, kad būstas pigs
    Belaukiant kuklesnių palūkanų, mažėja manančiųjų, kad būstas pigs

    Pirmą šių metų ketvirtį padaugėjo gyventojų, kurie mano, kad būstas per artimiausius dvylika mėnesių brangs arba jo kaina nesikeis. Prasčiausi gyventojų lūkesčiai dėl būsto kainų buvo lygiai prieš metus. Tai, kad, atsižvelgus į ...

  • Šašo krapštymas
    Šašo krapštymas

    Virtualios realybės filmą „Angelų takais“, leidžiantį persikelti į M. K Čiurlionio paveikslus, pamatė 300 tūkst. žmonių. Įsitikinę jo terapine galia, filmo kūrėjai nutarė parodyti jį kalėjime. Visų mačiusiųjų įspūdžiai pana...

    6
  • Virtualybės tironija
    Virtualybės tironija

    Paskutiniajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje kino režisierius, rašytojas Vytautas V. Landsbergis, lankydamasis Niujorke, filmininko ir poeto Jono Meko studijoje, įrašė jųdviejų tarpusavio pašnekesį apie gandus, arba, kaip t...

    1
Daugiau straipsnių