Degalų kaina negąsdins

„Brent“ naftos kaina birželį krito žemiau kaip 50 JAV dolerių už barelį. Tai prastos naujienos naftą išgaunančioms valstybėms, bet mes Lietuvoje dėl atpigusios naftos matome vėl sumažėjusią degalų kainą Lietuvos degalinių švieslentėse.

Panašu, kad antrą metų pusmetį „Brent“ naftos kaina svyruos apie 50 JAV dolerių už barelį, todėl kainos įtaka metinei infliacijai mūsų šalyje beveik išnyks ir degalų kainos nekels didelių rūpesčių namų ūkiams ir verslui.

Per pastarąjį pusmetį pasitvirtino prielaida, kad didesnė negu 50 JAV dolerių už barelį naftos kaina yra palanki JAV skalūnų naftos gavybos bendrovėms, kurios sparčiai pradėjo didinti naftos gavybą. Tiesa, gavyba dar nepasiekė 2015 metų piko, tačiau iki jo jau nebetoli. Didėjanti naftos gavyba JAV didžiausią rūpestį kelia OPEC valstybėms, kurios pastaruoju metu visai neblogai koordinuoja savo sprendimus naftos politikos klausimais. Prieš mėnesį OPEC valstybės kartu su kitomis šalimis, tokiomis kaip Rusija, nusprendė pratęsti praėjusių metų lapkritį patvirtintą naftos gavybos ribojimą iki 2018 metų pirmo ketvirčio pabaigos.

OPEC vadovai aiškiai supranta, kad jeigu šalys atleis naftos gavybos ribojimo vadžias, žaliavos kaina greitai nudardės ne tik žemiau kaip 40, bet ir iki 30 JAV dolerių už barelį. Tokie staigūs kainų svyravimai nepalankūs ne tik naftą eksportuojančių, bet ir ją vartojančių šalių ekonomikai. Ne veltui OPEC vadovas dažniau akcentuoja ne norimą naftos kainą, bet kuo mažesnį naftos kainos svyravimą. Kol kas naftos kaina išties kinta mažiau negu praėjusiais metais.

Žvelgiant į priekį, galima teigti, kad naftos kainą ir kartu OPEC sprendimus daugiausia lems JAV skalūnų naftos gavėjų veiksmai. Skaičiuojama, kad naujausi skalūnų naftos gręžiniai atsiperka, jei naftos kaina jų veikimo metu viršija 35 JAV dolerius už barelį. Todėl esant dabartinei 45 JAV dolerių už barelį naftos kainai naftos gavyba JAV greičiausiai ir toliau didės.

Žvelgiant į priekį, galima teigti, kad naftos kainą ir kartu OPEC sprendimus daugiausia lems JAV skalūnų naftos gavėjų veiksmai.

OPEC šalys neturi daug pasirinkimo galimybių. Veikiausiai jos užims laukimo poziciją ir tikėsis, kad naftos vartojimas pasaulyje didės dėl spartesnio ekonomikos augimo ir sunaudos augantį JAV išgaunamos naftos kiekį bei padės bent kažkiek sumažinti dabar arti rekordinio lygio esančias atsargas. OPEC šalys gali mažinti naftos gavybą, tačiau vargu ar be Saudo Arabijos kitos šalys įsipareigotų tą padaryti, kol nafta kainuoja 45 JAV dolerius už barelį. Apskritai didėja tikimybė, kad OPEC šalių vienybė, kaip būdavo anksčiau labai dažnai, iširs, ir kai kurios valstybės pradės išgauti daugiau naftos, negu joms priklauso. Beje, dvi OPEC narės – Libija ir Nigerija – turi išimtį neriboti naftos gavybos, tad jos tą pastaruoju metu dėl rimstančių konfliktų ir daro – sparčiai ją didina.

Susidariusi padėtis naftos rinkoje leidžia tikėti, kad naftos kaina antrą metų pusmetį veikiausiai svyruos tarp 45-55 JAV dolerių. Galimi trumpalaikiai nuosmukiai ir iki 40 JAV dolerių už barelį, bet tikėtina, kad OPEC tokiu atveju imtųsi veiksmų ir stengtųsi palaikyti „Brent“ naftos kainą arčiau 50 JAV dolerių už barelį. Visa tai rodo, kad degalų kainos Lietuvoje antrą pusmetį neturėtų labai kisti, vidutinė dyzelino kaina turėtų laikytis ne taip toli 1 euro už litrą. Žinoma, degalų kainos įvairiuose miestuose ir degalinių tinkluose ir toliau smarkiai skiriasi – netgi tame pačiame mieste kainos gali skirtis dešimtadaliu.

Lietuvos gyventojų vartojimo krepšelyje išlaidos degalams sudaro apie 7 proc. visų išlaidų, o verslui degalai taip pat yra viena iš svarbių išlaidų, tad didesni degalų kainų svyravimai nelieka nepastebėti viešumoje. Pastaruoju metu degalų kaina Lietuvoje yra mažesnė negu Latvijoje ar Estijoje ir beveik identiška kainoms Lenkijoje. Dyzelino suvartojimas per pirmus keturis šių metų mėnesius ūgtelėjo 11 proc., tad bent pagrindinio kuro – dyzelino – kaina išties yra konkurencinga regione. Tiesa, pagal Finansų ministerijos pateiktą siūlymą nuo ateinančių metų didės akcizas dyzelinui, todėl šio kuro kaina gali didėti 0,02 euro už litrą. Kol kas nei verslui, nei gyventojams didesnių degalų kainų negu pirmą pusmetį baimintis didelio pagrindo nėra.


Šiame straipsnyje: degalaikuro kainos

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Ar prezidento vadovaujama Valstybės gynimo taryba nieko nebereiškia?
    Ar prezidento vadovaujama Valstybės gynimo taryba nieko nebereiškia?

    Lietuvą pasiekė puiki žinia – Vokietijos gynybos pramonės gigantas ,,Rheinmetall AG‘‘ planuoja statyti Lietuvoje amunicijos gamyklą. Tai ne tik geros ir ilgalaikės darbo vietos viename iš Lietuvos regionų, Lietuvos eksporto didi...

    2
  • Žiurkėnas mumyse
    Žiurkėnas mumyse

    Reikia saugoti savo kailiuką, nes gyvename kosminės įtampos laikais. Todėl svarbu ne gynyba, o mityba. Visavertė. Tokia yra mūsų, žiurkėnų, ambicija. Misime iki susivėmimo ir gal išvengsime susinaikinimo. ...

  • Po Sibirą – be vadovo
    Po Sibirą – be vadovo

    Įpusėjus 1911-ųjų vasarai, Josifas Visarionovičius Džiugašvilis (1878–1953) persikėlė į Vologdos miestą, mat caro valdžia jam čia leido pagyventi porą mėnesių. Vologdoje jis trumpam buvo užmezgęs romaną su paaugle Pelagėja Onufr...

    2
  • Kur dingo rinkimų kampanija?
    Kur dingo rinkimų kampanija?

    Gerai kažkas pastebėjo, kad pas mus nevyksta jokia rinkimų į šalies prezidentus kampanija. Praėjusią savaitę jau buvo paskelbti visi oficialūs kandidatai, tarp kurių yra milijonierių, tačiau nematyti nei plakatų, nei skelbimų su vieš...

    9
  • Ugnis ir vanduo
    Ugnis ir vanduo

    Pastarąsias dienas pasaulyje kažkaip nevaldomai įsišėlo ugnis ir vanduo – dvi iš keturių stichijų ar pradinių elementų, sukūrusių Žemę ir sudarančių jos egzistencijos pagrindą. Bent jau taip mąstyta Antikoje. ...

    1
  • Žodžiais dvoko nepridengsi
    Žodžiais dvoko nepridengsi

    Paputojo vienuoliktokų tarpinių patikrinimų jovalas, pakaitinis jo maišytojas garsiai trinktelėjo durimis, palikdamas dvoką uostyti 26 tūkst. gimnazistų, jų tėvams ir mokytojams. ...

    1
  • Jūros liga Trijų jūrų iniciatyvoje
    Jūros liga Trijų jūrų iniciatyvoje

    Geležinės uždangos jau seniai nebėra. Tačiau jos šešėlis dar juntamas. Kelių, geležinkelių, oro, energetikos ir kitokios jungtys yra prastesnės toje Europos pusėje, kuri patyrė komunistinį valdymą. Ypač prasta situacija dėl &Scaro...

  • Nevertiname, ką turime, prarandame – verkiame
    Nevertiname, ką turime, prarandame – verkiame

    Manau, kad kiekvienas žmogus tai galėtų pritaikyti sau, prisimindamas anapilin iškeliavusius artimus žmones ir nepanaudotą laiką bendravimui su širdžiai mielais. Bet šiandien ne apie tai. ...

    2
  • Kai net ir galvai reikia renovacijos
    Kai net ir galvai reikia renovacijos

    Atšyla oras, pakyla noras. Visų pirma, ginčytis, piktintis ir leisti žvygauti emocijoms dėl šildymo sezono (ne-)pabaigos. ...

    8
  • Vidaus vartojimas – Lietuvos ekonomikos augimo variklis
    Vidaus vartojimas – Lietuvos ekonomikos augimo variklis

    Išankstiniai indikatoriai rodo, kad ekonominis aktyvumas Lietuvoje laipsniškai atsigauna. Vis dėlto, kol daugelis pagrįstai Lietuvos ekonomikos atsigavimą sieja su eksporto ir pramonės rodikliais, vidaus vartojimas tampa ypač svarbiu kompone...

    1
Daugiau straipsnių