Grafičiai ir protestas

Mūsų namams tiekiamas šaltas ir karštas vanduo, naudojamės elektra ir kitokiais patogumais. Valgome skanius pusryčius, pietus ir vakarienę. Ar yra prieš ką protestuoti? Ar yra prasmės protestuoti? O gal vadovaujamės dėsniu, kad, jei pilvas pilnas maisto, visos problemos yra išspręstos. Na, bent jau trumpalaikės.

Šiuos klausimus Prezidento Valdo Adamkaus bibliotekoje-muziejuje vykusioje diskusijoje formulavo kompozitorius Giedrius Kuprevičius, gatvės menininkas Vytenis Jakas ir kiti pašnekovai. Tikroji diskusijos tema ir minėtų klausimų pretekstas – grafičiai, nelegalūs piešiniai ant pastatų ir kitų architektūros objektų įvairiose miesto vietose. Buvo žiūrimas filmas apie grafičius ir jo kūrėjus Niujorke, Amsterdame, Berlyne ir Kopenhagoje. Pasaulio patirtis rodo – grafičių menas gyvas ir užsienio šalyse, nepaisant draudimų, klesti. Lietuvoje grafičiai baigia išnykti: Vilniuje ir Kaune ant sienų piešti dažniausiai naktį ar bent jau tamsiu paros metu dar išdrįsta vienos rankos pirštais suskaičiuojamas kiekis menininkų.

Grafičių prasmė – erdvės atkovojimas. Mūsų gyvenama miesto erdvė yra padalyta į dvi dalis – privačią ir valstybinę nuosavybę. Privačių teritorijų ar šalia jų esančių pastatų sienos mūsų šalyje retai tampa grafičių vieta. Dažniausiai paišoma ant sienų, kurios yra valstybinės nuosavybės plotuose. Moralinis grafičių pateisinimas šiose vietose yra tas, kad iš tiesų valstybė, valdanti aikštes, skverus ir kitas vietas, nėra anoniminis savininkas. Šie plotai ir juose esantys valstybiniai pastatai bei kiti objektai iš tiesų turėtų priklausyti visuomenei ar bendruomenei. Deja, ir Lietuvoje, ir daugelyje kitų pasaulio šalių valstybinės institucijos jaučiasi esančios vienintelės šių erdvių savininkės. Kai aikštėse kas nors keičiama ar kabinama įvairi reklama, visuomenės pritarimo dažniausiai nereikia. Grafičių kūrėjų šauksmas radikalus: "Šios erdvės priklauso mums, o ne valstybei!" Kai, išaušus rytui, praeiviai eina pro naujus grafičių kūrinius, jie daugiau ar mažiau susimąsto apie klausimą, kieno erdvėje gyvena ir kasdien juda po miestą. Grafitis, būdamas už įstatymo ribų, yra viena iš priemonių ugdytis socialumą ir atsakomybę už gyvenamąją vietą. Paradoksalu, bet, kai buvusioje grafičio vietoje bus tik pilka siena, vienas kitas praeivis jau bus tapęs labiau besidominčiu savo aplinka, taigi ir žmonėmis.

Grafičių nykimas – mūsų visuomenės amorfiškumo ženklas. Atrodo, kad artimiausiu metu protestuotojus dėl vienos ar kitos problemos teks samdyti. Kaip teigia filosofijos profesorius Gintautas Mažeikis, neliko ne tik protestuojančiųjų sluoksnių, bet ir bohemistų. Visi, kurie bando įsikurti toliau nuo visuomenės centro, paribiuose, yra ne marginalizuojami, atskiriami, o kaip tik praryjami to paties visuomenės centro, išsišokėlį įtvirtinant būtent centro pozicijoje. Šio mechanizmo pradžia siekia jamaikiečio Bobo Marley koncertavimo laikus. Tada šis atlikėjas reiškė radikalų pasipriešinimą sistemai. Dabar jis – komercinės muzikos pagrindinėje srovėje, centre.

Lietuvoje tokia protesto tildymo mašina yra kur kas naujesnė, sukurta vėliau. Pavyzdžiui, dar daugiau nei prieš pusmetį nepasitenkinimą naujuoju Darbo kodeksu reiškusi ir aktyvistus būrusi apie save poetė Aušra Kaziliūnaitė, tik pasikeitus metų laikui, apdovanota Kultūros ministerijos premija. Ir kaip reikėjo kąsti į duodančią ranką. Bet nekando. Protestas, kaip užsienyje, taip ir Lietuvoje, tapo paklausia preke, kuri, ją nupirkus, nustoja savo prigimtinių galių ir paskirties. Kaipgi protestuoti prieš valstybę, kuri apdovanoja.

99 proc. mūsų visuomenės socialinio protesto persikėlė į socialinius tinklus. Atsakomybės ribotumas, redaktoriaus nebuvimas, greita reakcija praryja, pasak sociologo Zygmunto Baumano, visas protesto formas, jas niveliuoja į nieko nekeičiantį murmesį. Reikalas tas, kad patys socialiniai tinklai yra sumanyti kaip vienas radikaliausių žmonijos istorijoje protestų – nepasitenkinama visa apčiuopiama fizine realybe. Socialiniame tinkle klasikine prasme nelieka nei artimo žmogaus, nei įprastų daiktų. Tai visiškas atsitraukimas į virtualybę, paliekant pirminę socialinę tikrovę rinkodaros specialistams ir vadinamiesiems politikams.

Išties Lietuvoje yra prieš ką protestuoti. Labiausiai – prieš posovietinę elgseną ir laikyseną, kurios labai susijusios su mūsų traumine atmintimi, tačiau protestuoti prieš patį save ryžtasi nedaugelis. Gilus ir tikras protestas prasideda būtent nuo kandžios ir tikros autoironijos. Tik save kaip nerimtą veikėją priimantis asmuo dar gali ryžtis nesutikti su vienu ar kitu valdžios sprendimu. Beveik visada tokie asmenys pagal profesiją būdavo menininkai. Gaila, bet ir čia laukia nusivylimas – gyvename naujojo renesanso laikais, kai valstybė, lyg dvaras, mecenuoja kūrėjus. Visa tai būtų ne taip blogai, jei šalia nestovėtų minia baudžiauninkų. Tie, kurie nesutiko būti šiltos valstybinės užuovėjos ieškančiais menininkais arba baudžiauninkais, nuo nepriklausomybės atkūrimo tiesiog paliko Lietuvą. Nelinkusi protestuoti visuomenė tuos migrantus tiesiog pamiršo, lyg jie apskritai nebūtų gyvenę. Juos prisimena tik šeimos, bet jokiu būdu ne institucijos. Tikėtina, kad daugelis išvykusiųjų, Lietuvoje nesitenkinę posovietine tikrove, svetur rado vartojimo visuomenę, kuri ne mažiau verta kritikos. Taigi visi (ne)patenkinti – mūsų šalyje likusieji leidžia dienas patogiai ir negalvodami apie vertybes (jei galvotų, apimtų siaubas), o išvykusieji mėgaujasi dar gausesniu vartojimu ir dažniausiai juo labiau negalvoja apie jokias vertybes, išskyrus primityvų, net gyvūnams būdingą savo šeimos saugojimą ir puoselėjimą.

Esame priėję ribą, kai žmogus, dėl idėjų raginantis nesitenkinti tuo, kas ir kaip yra, tampa komiku arba juokdariu, sukelia šypseną ar panieką. Nepaisant to, vis dėlto norisi tikėti, kad Lietuvoje dar esama rezervuotai į save žiūrinčių ir nebijančių kalbėti bei veikti žmonių, nes negyvename valdomi diktatūros.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Pilietis

Pilietis portretas
Ponai, gi įsiskaitykite į tekstą - autorius paaiškina, kodėl ir kaip turėtų atsirasti grafitai. Nereikia visko suprasti paraidžiui - kalba apie kūrybingų žmonių protestą, drąsą viešai išsakyti savo mintis, parodyti pačių egzistavimo ženklus. Jau geriau grafitais aptepliotas miestas nei kolonijos kūrybingų, bet savo aplinkai abejingų žmonių. Juk ir komentarus (taip - ir manąjį) galima laikyti savotišku virtualiu grafitu - nuomonės pateikimu (tarsi būtų nupieštas konkrečią prasmę turintis užrašas), protestu (kai ant euroremontu sudarkyto seno pastato užtepliojama bet kas) ar pritarimu (gražus erdvę papildantis grafitas). Abejingumas - blogiau už baisiausią užrašą.

Jaunius

Jaunius portretas
Puikiai sudėliotos mintys! ypač jaunesnės kartos - na, 40 neperžengę - kūrėjai, ypač - literatai, užsiciklina ties suvokimu, kad jie yra kažkuo išskirtiniai ir jau vien dėl to juos reikia nešioti ant rankų, remti, puoselėti. Pamenu, kaip prieš dešimtmetį vienas jaunas poetas (niekas nesiginčija - tikrai talentinga) purkštavo, kad POezijos pavasario vainikas įtartinai dažnai skiriamas kauniečiams. Purkštavo purkštavo - ir prisipurkštavo, pats buvo apvainikuotas. Purkštauti nustojo. Kita vertus - kūrėjas esi ar paprastas "nedvasingasis" inžinierius'statybininkas/gydytojas - vis tiek esi žmogus, kuris nori dėmesio ir panešiojimo ant rankų. Tik vieni žmonės patys kažkaip save pakelia ar natūraliai priverčia kitus tą padaryti, o kiti prisiprašo. O kultūros atstovai šiuo atveju yra pranašesni prieš kitus tuo, kad danai geriau nei inžinieriai ir t.t. guldo mintis. ir gal daugiau laiko viešiems pasipiktinimams randa.

Povilas

Povilas portretas
Jei autorius rašo apie TIKRUS grafičio meistrus , tai...man [ o ir mano svečiams iš užsienio ] jų kūriniai tikrai patinka . Čia kalbu apie Kaune Karaliaus Mindaugo g., prie Nemuno ant Čiurlionio tilto, ant buvusios Lituanikos batų fabriko, ant įv. sienelių ir t.t. JIE , greičiausiai, patinka ir daugeliui. TAČIAU yra dar , kaip daugelis vadina , miesto pastatų niokotojai-tepliai, kurie lyg parašus ar dar kokius hieroglifus peckelioja...Na, tokius pagavus , reiktų gerai nubausti [pvz.,per kišenę - paskirti ne mažą baudą plius atnaujinti sugadintą sieną ] . Norėjau iš to "filosofinio traktato" "išgirsti" kurie yra kurie...
VISI KOMENTARAI 5

Galerijos

  • Timūras be būrio
    Timūras be būrio

    Potvynis Sibire nesibaigia, užtvindė jau ir urano kasyklas (skęstantys miestai, kaimai, namai su visu gyvuoju inventoriumi šiuo atveju – ne tiek svarbūs), taiką vis drumsčia ukrainiečių koviniai dronai (nepainioti su kovinėmis žąsimis),...

  • Strateginė migla
    Strateginė migla

    Agresija prieš kaimynus, tarptautinės teisės ignoravimu Maskva išvadavo Vakarų sąjungininkus nuo vidinio poreikio laikytis tam tikro komunikacijos etiketo. Auklėjimas laisvojo pasaulio atstovams trukdo nusileisti iki Rusijos nebeprezidento D...

  • E. Lucasas: pavėluotas JAV pagalbos paketas Ukrainai turėtų išsklaidyti niūrią nuotaiką
    E. Lucasas: pavėluotas JAV pagalbos paketas Ukrainai turėtų išsklaidyti niūrią nuotaiką

    Skleidžiasi pavasaris. Nusilpę Ukrainos gynėjai gaus dalį jiems reikalingos amunicijos. Nukentėję Ukrainos miestai turėtų gauti daugiau oro gynybos priemonių. JAV politinė sistema pagaliau, vėluodama pusę metų, pasiekė rezultatą, kurio norėjo d...

  • Willkommen in Litauen
    Willkommen in Litauen

    Vos Vyriausybė ir „Rheinmetall“ pasirašė ketinimų protokolą dėl amunicijos gamyklos Lietuvoje, jau tą pačią dieną ėmė tyliai mutuoti nepasitenkinimo erzelis. Kadangi gamyklą planuojama statyti ant Sveikatos mokslų universiteto v...

    19
  • Kur eina karavanas?
    Kur eina karavanas?

    Dar neišsivadėjo keturių komunarų aura Ramybės parke – jau iš peties triūsia naujo paminklo statytojai. Nors sakoma, kad dovanotam arkliui į dantis nežiūrima, kauniečiai išdrįso: ne visi entuziastingai sutinka verslininko i...

    16
  • Autoritarinis populizmas: kur slypi pavojai?
    Autoritarinis populizmas: kur slypi pavojai?

    1950-aisiais parama populistinėms jėgoms svyravo ties 10 proc., 2023 m. išaugo beveik iki 27 proc., rodo švedų analitinio centro TIMBRO ir Europos laisvosios rinkos analitinių centrų tinklo EPICENTER parengtas Autoritarinio populizmo indeksa...

    11
  • Ar prezidento vadovaujama Valstybės gynimo taryba nieko nebereiškia?
    Ar prezidento vadovaujama Valstybės gynimo taryba nieko nebereiškia?

    Lietuvą pasiekė puiki žinia – Vokietijos gynybos pramonės gigantas ,,Rheinmetall AG‘‘ planuoja statyti Lietuvoje amunicijos gamyklą. Tai ne tik geros ir ilgalaikės darbo vietos viename iš Lietuvos regionų, Lietuvos eksporto didi...

    5
  • Žiurkėnas mumyse
    Žiurkėnas mumyse

    Reikia saugoti savo kailiuką, nes gyvename kosminės įtampos laikais. Todėl svarbu ne gynyba, o mityba. Visavertė. Tokia yra mūsų, žiurkėnų, ambicija. Misime iki susivėmimo ir gal išvengsime susinaikinimo. ...

    8
  • Po Sibirą – be vadovo
    Po Sibirą – be vadovo

    Įpusėjus 1911-ųjų vasarai, Josifas Visarionovičius Džiugašvilis (1878–1953) persikėlė į Vologdos miestą, mat caro valdžia jam čia leido pagyventi porą mėnesių. Vologdoje jis trumpam buvo užmezgęs romaną su paaugle Pelagėja Onufr...

    3
  • Kur dingo rinkimų kampanija?
    Kur dingo rinkimų kampanija?

    Gerai kažkas pastebėjo, kad pas mus nevyksta jokia rinkimų į šalies prezidentus kampanija. Praėjusią savaitę jau buvo paskelbti visi oficialūs kandidatai, tarp kurių yra milijonierių, tačiau nematyti nei plakatų, nei skelbimų su vieš...

    9
Daugiau straipsnių