Švietimo situacija Lietuvoje: problemų žavesys

Sudėtingi mokiniai turi savito žavesio. Ir ne tik dėl to, kad jų gyvenimų situacijų išsiaiškinimas kartais primena sudėtingas žvalgybos operacijas – tik jie sugeba labai greitai parodyti ugdymo proceso silpnąsias vietas. Juk retas tėvas norėtų, kad jo sūnus ar dukra mokytųsi vienoje klasėje su mokiniu, kurį tėvai paliko vieną gyventi trijų kambarių bute, o patys išvyko uždarbiauti į Norgę, t.y. Norvegiją.

Aišku, jį porą trejetą kartų per savaitę aplanko teta. Ne paslaptis, kad toks mokinys daugiausia laiko skiria kompiuteriui, o ne mokslams. Prie aptartos situacijos pridėkime visus įmanomus paauglystės vingius bei laisvo ploto galimybes ir tuomet tapomam paveikslui jau gali neužtekti paletėje esančių spalvų.

Kasdien leisdami savo vaikus į mokyklą net nenumanome apie tokias apibendrintas detales, tačiau nuolat girdime apie klasėje nuolat besiblaškantį ir nemotyvuotą mokinį. Sunkiausia, kai tokių mokinių ne vienas. Negailestinga kasdienybė skelbia akivaizdų nuosprendį, kad nuo tokių mokinių suvaldymo priklauso mokytojo autoritetas ir darbo prestižas. Kita vertus, ar nuo mokytojo valios priklauso Lietuvos ekonominė raida, emigracijos tempai ir su žmoniškumu prasilenkiantys tėvų sprendimai jų pačių vaikų atžvilgiu?

Mes keičiame ugdymo programas kaip kojines, bet nesugebame spręsti sudėtingų socialinių ir jau dabar emocinių savo mokinių problemų.

Negailestinga kasdienybė pasidalytų dar viena išmintimi, kad dažnai tokių mokinių tėvai nuožmiai atakuoja klausimais apie tai, kaip mokykla stengėsi padėti tokiam mokiniui, ką mokytojai padarė siekdami jį sudominti. Pateikti argumentuotus atsakymus užtrunka ir kai kuriais atvejais primena serialo "Kostiumuotieji" painias teisinių kovų siužetines linijas.

Nemažai pastangų prireikia, kol tėvai supranta situacijos rimtumą. Tačiau bandymus bėgti nuo atsakomybės iliustruoja elementarūs, it žirniai į sieną beriami pasiteisinimai vaiko paauglyste, už kurių slypi painus šeiminio gyvenimo problemų voratinklis, iškuoptinas toli gražu ne per vienus metus.

Matydami bepatekančią gerovės valstybės saulę, turime paklausti, kaip tobulės pagalba šeimai tokiose sudėtingose situacijose. Kol kas galime tik pripažinti, kad mokinių, sunkiai besikapanojančių sudėtinguose tėvų tarpusavio santykių voratinkliuose, – daugybė. Patikslinsiu: kartais jie blaškosi net ne voratinkliuose, bet po praūžusių mūšių likusiuose minų laukuose.

Suprasdami aptartos situacijos sudėtingumą, pripažinkime socialinę atskirtį mokykloje ir galimybių nelygybę. Vienam mokytojui nuolat būtina gilinti dalykines žinias ir pristatyti tėvams naujus mokymo metodus ir jų poveikį ugdymo procesui. Kitas turi užtikrinti, kad jo klasės mokiniai bent jau lankytų mokyklą, bandyti įtikinti vaikus ir jų tėvus, kodėl pagrindinės mokyklos mokslai yra svarbūs ateičiai. Žinoma, dar reikia reaguoti į replikas, kad kas nors iš tėvų net be didelių mokslų gauna daugiau už vidutinį atlyginimą ir t.t.

Šios atskirties ar nelygybės drama yra ta, kad motyvuotų ir probleminių mokinių skaičių klasėje lemia ne tik mokytojų kvalifikacija bei ugdymo proceso kokybė, bet ir sudėtingi demografiniai, socialiniai bei ekonominiai procesai.

Ne kartą iš provincijų mokyklose dirbančių kolegų teko girdėti, kad nebelikę vaikų iš kitokių šeimų ir tenka dirbti tik su pašalpas gaunančių tėvų atžalomis (jokiu būdu nenuvertinu šių žmonių ir nemenkinu jų gyvenimo sunkumų). O jei dar pridėsime nuotolinio mokymo problematiką, nesunkiai suprasime, kad, net ir šviečiant gerovės valstybės saulutei, siūlomos naujosios kartos mokyklos, pvz., Giedraičių–Dubingių–Bijutiškių–Ambražiškių (Molėtų rajonas) miestelių simboliniame kvadrate, vargiai ką bepakeis.

Galima pritarti mokyklų reitingų skelbėjams, kad mažesnius ugdymo pasiekimus demonstruojančios mokyklos mokytojai turi pasimokyti iš aukštesnius rezultatus pasiekiančių mokytojų. Tačiau pamatykime ir kitą gyvenimo pusę. Kokias priemones siūlome įsisenėjusioms socialinėms, ekonominėms ar emocinėms problemoms šeimose spręsti? Kas efektyviau padės mokytis vaikui, atėjusiam iš minėtų problemų slegiamos šeimos? Vaiko pinigai? Inovatyvūs mokymo metodai? O gal magistro laipsnis?

Kaip padėti mokiniui, kuris sako, kad aš nei mamai, nei tėčiui nereikalingas, nes jie gyvena atskirose šeimose, o išgyventi padeda ir šiokius tokius patarimus dalija aukšto kraujospūdžio kamuojama močiutė.

Pridėkime dar vieną aplinkybę: pastaroji situacija ilgą laiką buvo mandagiai nutylima. Kiek reitingų taškų gauna mokytojas, kuris tokį paauglį kažko išmoko ir jis sėkmingai baigia mokyklą, bet nereitinginiais rezultatais? Mes keičiame ugdymo programas kaip kojines, bet nesugebame spręsti sudėtingų socialinių ir jau dabar emocinių savo mokinių problemų. Kiek laiko praeis, kol atsiras tarptautinio lygio pedagogų ugdymo centrai? Du mėnesiai? Metai? Dešimtmetis? O Vardeniui Pavardeniui jau dabar reikia atsiprašinėti mokytojų, kad negali įsijungti mikrofono ir atsakyti į užduotus klausimus, nes nuotolinės pamokos metu tėvai barasi namuose. Kokia emocinių problemų bomba laukia mūsų klasėse pasibaigus karantinui?

Pakartosiu – sudėtingi mokiniai turi savito žavesio. Taip, jie gali palinkėti tau "gero" kelio, gali įdurti su surūdijusia vinimi į tavo sielos gelmes, daug ką jie gali... Tačiau jie neklaus, kokiose slidinėjimo kurortuose, gerbiamas mokytojau, mėgstate leisti Kalėdų atostogas? Nepareikš, kad šiandien negali diskutuoti apie tarpukario Lietuvos užsienio politikos problemas, nes besiparkuodamas nubraukė mamos naujojo "BMW X 5" šoną, mat "kažkoks morozas kreivai savo "kibirą" pastatė". Tiesiog paskaičiuokime. Sudėtingas probleminis mokinys, vidutinio sudėtingumo probleminis mokinys, lengvo sudėtingumo probleminis mokinys, normalus mokinys, gabus mokinys, labai gabus mokinys. Kokią dalį minėti mokiniai sudaro jūsų vaikų klasėje? Jeigu nesuprantate, apie ką kalbama, galbūt ir tikrosios Lietuvos dar nepažinote, ir gal teisėtai galite reikalauti naujos kartos ugdymo programų, naujos kartos mokyklų, kur dirbs tarptautinio lygio pedagogų centruose parengti mokytojai, turintys magistro laipsnį.

Dažnai kalbame apie dvi Lietuvas. Kokiai Lietuvai rengiamos atnaujintos bendrosios ugdymo programos? Ar mokytojas toliau primins Don Kichotą, kovojantį su vėjo malūnais? Idealizmas yra svarbus mokytojo darbe ir suteikia savotiškos romantikos, tačiau reikia suprasti, kad politinių partijų inicijuojami pokyčiai virsta tuščiomis deklaracijomis, taip ir nepakeitę tikrovės. Tuomet ir supranti, kad Kristijono Donelaičio "Metų" saulelė yra daug tikresnė nei žadamosios gerovės valstybės.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Deja, bet

Deja, bet portretas
sovietiniais laikais buvo geriau - buvo internatai. Ten probleminiai mokiniai gaudavo ir mokymą ir auklėjimą, su jais buvo dirbama visą dieną.

Taigi

Taigi portretas
O ką mokytojas gali padaryti, jei mokinys turi daugiau teisių už mokytoją? Prisimenam neseną pavyzdį, kai dėl mokinės nederamo elgesio KTU gimnazijos direktorius, kuris šiai gimnazijai atidavė savo jėgas ir širdį, buvo tąsomas po teismus, turėjo atsisakyti mėgiamo darbo, neteko sveikatos.

Juozas

Juozas portretas
Problemų ir toliau bus, jei mokinys eis į mokyklą nenorėdamas mokytis, o mokytojas turės spręsti jo socialines-buitines problemas, bandyti užtaisyti jo auklėjimo spragas ir dar nervintis, kad tik ateitų į klasę. Tada tikram klasės mokymui nelieka pakankamai laiko.
VISI KOMENTARAI 8

Galerijos

  • Ar prezidento vadovaujama Valstybės gynimo taryba nieko nebereiškia?
    Ar prezidento vadovaujama Valstybės gynimo taryba nieko nebereiškia?

    Lietuvą pasiekė puiki žinia – Vokietijos gynybos pramonės gigantas ,,Rheinmetall AG‘‘ planuoja statyti Lietuvoje amunicijos gamyklą. Tai ne tik geros ir ilgalaikės darbo vietos viename iš Lietuvos regionų, Lietuvos eksporto didi...

    4
  • Žiurkėnas mumyse
    Žiurkėnas mumyse

    Reikia saugoti savo kailiuką, nes gyvename kosminės įtampos laikais. Todėl svarbu ne gynyba, o mityba. Visavertė. Tokia yra mūsų, žiurkėnų, ambicija. Misime iki susivėmimo ir gal išvengsime susinaikinimo. ...

    1
  • Po Sibirą – be vadovo
    Po Sibirą – be vadovo

    Įpusėjus 1911-ųjų vasarai, Josifas Visarionovičius Džiugašvilis (1878–1953) persikėlė į Vologdos miestą, mat caro valdžia jam čia leido pagyventi porą mėnesių. Vologdoje jis trumpam buvo užmezgęs romaną su paaugle Pelagėja Onufr...

    3
  • Kur dingo rinkimų kampanija?
    Kur dingo rinkimų kampanija?

    Gerai kažkas pastebėjo, kad pas mus nevyksta jokia rinkimų į šalies prezidentus kampanija. Praėjusią savaitę jau buvo paskelbti visi oficialūs kandidatai, tarp kurių yra milijonierių, tačiau nematyti nei plakatų, nei skelbimų su vieš...

    9
  • Ugnis ir vanduo
    Ugnis ir vanduo

    Pastarąsias dienas pasaulyje kažkaip nevaldomai įsišėlo ugnis ir vanduo – dvi iš keturių stichijų ar pradinių elementų, sukūrusių Žemę ir sudarančių jos egzistencijos pagrindą. Bent jau taip mąstyta Antikoje. ...

    1
  • Žodžiais dvoko nepridengsi
    Žodžiais dvoko nepridengsi

    Paputojo vienuoliktokų tarpinių patikrinimų jovalas, pakaitinis jo maišytojas garsiai trinktelėjo durimis, palikdamas dvoką uostyti 26 tūkst. gimnazistų, jų tėvams ir mokytojams. ...

    1
  • Jūros liga Trijų jūrų iniciatyvoje
    Jūros liga Trijų jūrų iniciatyvoje

    Geležinės uždangos jau seniai nebėra. Tačiau jos šešėlis dar juntamas. Kelių, geležinkelių, oro, energetikos ir kitokios jungtys yra prastesnės toje Europos pusėje, kuri patyrė komunistinį valdymą. Ypač prasta situacija dėl &Scaro...

  • Nevertiname, ką turime, prarandame – verkiame
    Nevertiname, ką turime, prarandame – verkiame

    Manau, kad kiekvienas žmogus tai galėtų pritaikyti sau, prisimindamas anapilin iškeliavusius artimus žmones ir nepanaudotą laiką bendravimui su širdžiai mielais. Bet šiandien ne apie tai. ...

    2
  • Kai net ir galvai reikia renovacijos
    Kai net ir galvai reikia renovacijos

    Atšyla oras, pakyla noras. Visų pirma, ginčytis, piktintis ir leisti žvygauti emocijoms dėl šildymo sezono (ne-)pabaigos. ...

    8
  • Vidaus vartojimas – Lietuvos ekonomikos augimo variklis
    Vidaus vartojimas – Lietuvos ekonomikos augimo variklis

    Išankstiniai indikatoriai rodo, kad ekonominis aktyvumas Lietuvoje laipsniškai atsigauna. Vis dėlto, kol daugelis pagrįstai Lietuvos ekonomikos atsigavimą sieja su eksporto ir pramonės rodikliais, vidaus vartojimas tampa ypač svarbiu kompone...

    1
Daugiau straipsnių