- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Jau antrus metus rytinės Baltijos uostai dirba tarsi pagal tą patį modelį – nežymiai kyla krova Klaipėdoje, krenta – Latvijoje ir išsilaiko tame pat lygyje Taline.
Akivaizdžiai daugėjo konteinerių
Šiemet per pirmus tris mėnesius Klaipėdos uoste krauta 10,79 mln. tonų krovinių. Tai 4,7 proc. arba 483 tūkst. tonų daugiau nei pernai.
Manyta, kad žymiau kris uosto krova kovą, bet ji išsilaikė tame pat lygyje kaip ir kitais mėnesiais. Siekė 3,53 mln. tonų. Ir tai yra geriausiais visų laikų kovo mėnesio krovos rezultatas. Jis 2,2 proc. didesnis nei pernai.
Nuogąstavimai buvo pagrįsti. Yra tendencija, kad dėl persotintos Vakarų Europos rinkos ir problemų su brangiomis dujomis gamybą gerokai sumažėjo Lietuvos trąšų gamybos apimtys. Nors Lietuvos trąšų eksportas per Klaipėdos uostą ir sumažėjo, jį padidino Baltarusijos gamintojai. Jų visai kita rinka. Baltarusiškos trąšos eksportuojamos į Azijos ir kitas tolimesnes šalis.
Klaipėdos uoste įvyko krovos operatorių persiskirstymas pagal gamybos apimtis. Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos vadovas Arvydas Vaitkus patvirtino, kad visada daugiausiai uoste krovusi Klaipėdos jūrų krovinių kompanija (KLASCO) šiemet pirmąją vietą užleido baltarusiškas trąšas kraunančiam „Birių krovinių terminalui“.
Be baltarusiškų trąšų šiemet Klaipėdos uoste smarkiai kyla konteinerių krova (pagal TEU apie 13,5 proc.). Anot A.Vaitkaus, lėmė tai, kad gerokai padidėjo „Klaipėdos Smeltės“ konteinerių terminalo krova.
Daugiau krovinių gabenta ir jūrų keltais, daugėjo geležies ir plieno gaminių, metalų konstrukcijų. Mažėjo ne tik lietuviškų trąšų, bet ir grūdų, nes pernai žemdirbiams buvo itin nepalankūs metai.
Kritimas pagrindiniuose uostuose
Rygos uostas per pirmąjį ketvirtį sumažino krovą net 11,6 proc. Jis iš viso krovė 8,22 mln. tonų. Smarkų kritimą lėmė rusiškų krovinių mažėjimas. Rusiškos anglys mažėjo 8,8 proc. Bet Rygos uoste jos vis dar sudarė 3,19 mln. tonų. Tai reiškia, kad Rygos uosto krovos mažėjimas ir toliau neišvengiamai vyks. Rusija skelbiasi, kad netoli Murmansko statys 9 mln. tonų pajėgumo anglių terminalą, kur perkels visas anglis iš rytinės Baltijos uostų.
Kitas rusiškas Rygos uosto krovinys – naftos produktai. Jis šiemet krito net 43,3 proc. Jų Rygos uostas per ketvirtį dar krovė 1,52 mln. tonų.
Jei Rygos uoste nebebūtų rusiškų krovinių, kaip Klaipėdoje, jo krovos tendencijos būtų teigiamos. Rygos uoste augo konteinerių krova, toliau daugėjo jūrų keltais gabenamų krovinių ir keleivių. Net dvigubai augo metalo rūdos krova. Galbūt netgi tos pačios, kurios dėl dulkėtumo turėjo atsisakyti Klaipėdos uostas?
Išskirtinė daugiau kaip 25 proc. krovos kritimo tendencija šiemet yra Ventspilio uoste. Žymiai krenta naftos produktų krova, bet kyla jūrų keltais gabenamų krovinių kiekis.
Visišką priešingybė nuo rusiškų krovinių priklausantiems Rygos ir Ventspilio uostams yra Liepoja. Ji regione demonstruoja didžiausią net 22,3 proc. krovos augimą. Įdomu tai, kad kai aplinkiniuose uostuose grūdų krova šiemet mažėjo, „Liepaja Bulk Terminal“ ji augo. Iš bendrų 2 mln. tonų krovinių, grūdai Liepojos uoste sudarė net 760 tūkst. tonų. Liepojos uoste šiemet nebuvo nė vienos krovinių grupės, kur krova būtų mažėjusi. Tai įrodo, kad šis uostas turi nuolatinius klientus ir galbūt dalį krovinių, konkrečiai grūdų, nusigvelbia iš Lietuvos augintojų.
Mažėjimas ir Rusijos Baltijos regione
Šiemet yra bene pirmi metai, kai rusiškos krovinių perorientavimo į savus uostus tendencijos nebeveikia Talino uosto. Daugiau kaip dešimtmetį ko ne kiekvienais metais mažinęs krovą, šiemet I ketvirtį Talino uostas jau skaičiavo teigiamus rezultatus. Per pirmąjį ketvirtį iš viso krauta 5,01 mln. tonų krovinių. Tai 0,3 proc. daugiau nei pernai. Krovinių stabilumą lėmė nebekrentanti naftos produktų krova ir pradėjusi augti jūrų keltais gabenamų krovinių krova ypač Talino – Stokholmo linijoje.
Kita netikėta tendencija tai, kad pastarąjį dešimtmetį nuolat augęs keleivių skaičius, šiemet Talino uoste ėmė mažėti. Per I ketvirtį iš viso Talino uoste lankėsi 1,92 mln. keleivių. Tai 0,2 proc. mažiau nei pernai.
Ir Rusijos uostuose nėra itin džiuginančios tendencijos. Bendrai Rusijos uostuose I ketvirtį buvo krauta 189,61 mln. tonų krovinių. Tai 3,4 proc. daugiau nei pernai. Tačiau bendra Rusijos Baltijos jūros baseino uostų krova sumažėjo 4,7 proc. Iš viso krauta 58,62 mln. tonų. Labiausiai – net 12 proc. mažėjo naftos ir jos produktų krova. Iš viso krauta 33,68 mln. tonų.
Ir iš visų Rusijos regionų per I ketvirtį krova mažėjo tik Baltijos jūros regione. Kaip matyti pagal Rusijos uostų krovos rezultatus, Baltijos regionas jai yra itin svarbus, nes jame yra apie trečdalis visos Rusijos uostų krovos. Rusijos uostų krovos sumažėjimas Baltijos jūros regione gali sulaukti reakcijos Maskvoje ir reikalavimo greičiau permesti krovinius į savus uostus.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
LEA laikinai stabdo paraiškas saulės elektrinėms ir kaupikliams
Lietuvos energetikos agentūra (LEA) trečiadienį laikinai sustabdė verslo, ūkininkų ir atsinaujinančių išteklių energijos bendrijų paraiškų priėmimą saulės elektrinėms ir kaupikliams įsirengti, trečiadienį pranešė agent...
-
Viceministrė: taršaus automobilio teisę važiuoti siūloma pratęsti iki septynių darbo dienų2
Aplinkosaugininkams bei kitų institucijų pareigūnams nustačius, jog automobilis viršijo išmetamųjų dujų normą, jo techninę apžiūrą siūloma naikinti ne po dviejų parų kaip numatyta dabar, bet po septynių darbo dienų, sako aplinkos...
-
Ant Vyriausybės stalo – vandenilio plėtros iki 2050-ųjų gairės1
Vyriausybė trečiadienį svarstys Energetikos ministerijos parengtą vandenilio plėtros Lietuvoje 2024–2050 metais gairių projektą, kuriomis siekiama sukurti žaliojo vandenilio ekosistemą ir infrastruktūrą, nustatyti pagrindines jo plėtros krypt...
-
ESO: dėl snygio elektros neturi 2 tūkst. vartotojų2
Dėl savaitės pradžioje Lietuvoje iškritusio šlapio sniego elektros vis dar neturi daugiau nei 2 tūkst. vartotojų, daugiausia – Utenos ir Panevėžio regionuose, BNS informavo „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO). ...
-
Sugriežtinus patikrą rusiškų grūdų importo į Lietuvą neliko, bet išaugo jų tranzitas2
Lietuvai prieš mėnesį sugriežtinus iš Rusijos ir Baltarusijos į Lietuvą įvežamų grūdų kontrolę, jų importas per šį laiką beveik sustojo, tačiau tačiau smarkiai išaugo tranzitas į kitas Europos Sąjungos (ES) rinkas,...
-
KT skelbs sprendimą ginče dėl bankrutavusio žmogaus baudų valstybei nurašymo
Konstitucinis Teismas (KT) trečiadienį skelbs sprendimą, kokiais atvejais baigus fizinio asmens bankroto procesą nenurašomos jo valstybei mokėtinos baudos ir ar toks reglamentavimas atitinka Konstituciją, pranešė KT. ...
-
Seimas leido atverti dar daugiau įmonių svarbių duomenų
Seimas pagerino duomenų prieinamumą ir platesnį jų naudojimą – tikimasi, kad tai padės kurti naujas ir plėtoti esamas elektronines viešąsias paslaugas ir produktus, paskatins spartesnę verslo plėtrą. ...
-
D. Vilčinskas: „Invegos“ finansavimu jau domisi ir dvejopos paskirties, ir gynybos pramonė
Nacionalinės plėtros įstaigos „Investicijų ir verslo garantijos“ („Invega“) finansavimu jau domisi dvejopos paskirties ir gynybos pramonės įmonės, sako bendrovės vadovas Dainius Vilčinskas. ...
-
Seimas toliau ieškos būdų griežtinti atsakomybę už saugos pažeidimus darbo vietoje1
Seimas antradienį nusprendė toliau svarstyti Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (SADM) teikiamą įstatymų pataisų paketą, kuriuo siekiama geriau užtikrinti darbuotojų saugą, ypač jei dirbama statybose. Tai, pasak iniciatorių, galima padaryti...
-
Seime pateiktas siūlymas keisti pluoštinių kanapių auginimo ir perdirbimo reguliavimą2
Ketvirtadienį Seime pateiktas Ekonomikos ir inovacijų ministerijos inicijuotas įstatymo projektas, kuriuo numatoma keisti kanapių auginimo ir perdirbimo reguliavimą. ...