- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuva išpirks Klaipėdos SGD terminalo išdujinimo laivą „Independence“, bet sprendimas priimtas laužant ietis, kliuvo ir buvusiems premjerams, ir ministrams.
Padėka už „dovaną“ Lietuvai
Seime svarstant, ar išpirkti Lietuvai išdujinimo laivą „Independence“ bene daugiausiai ugnies išmetė Seimo narys Artūras Skardžius.
Jis su sarkazmu dėkojo buvusiam Vyriausybės vadovui Andriui Kubiliui už „dovaną“ Lietuvai. Jo teigimu, Norvegijos kompanija „Hoegh LNG Limited“ už laivą „Independence“ Korėjos laivų statyklai mokėjo 220 mln. eurų, o Lietuvai jis kainuos per 700 mln. eurų. Tokią 10 metų to laivo nuomos sutartį sudarė A.Kubiliaus Vyriausybė.
„Nuoma praėjus ketveriems metams yra nebepakeliama. Dabartinė Vyriausybė yra priversta skolintis 308 mln. eurų, kad sumažintų nuomą likusiems 6 metams. Užuot už 220 mln. eurų A.Kubiliaus Vyriausybė būtų nupirkusi tą laivą. Dabar tik didinami įsipareigojimai net iki 2044 metų. Per 30-ies metų laikotarpį iš viso sumokėsime per 1 mlrd. 400 mln. eurų“, - dėstė A.Skardžius.
Jo nuomone, valstybė padaryta laivo įkaite. Tai daryta tarsi sąmoningai, žinant, kad pradės veikti dujų jungtis su Lenkija, kad dujų vartojimas Lietuvoje mažėja, nes jį išstumia biokuras, kad pagrindinio Lietuvos dujų naudotojo „Achemos“ dujų poreikis mažėja. Buvo užgesinta privati „Achemos grupės“ idėja pačiai įsirengti nedidelį terminalą, kuris Lietuvai būtų iš viso nieko nekainavęs.
Kas šiandien suskaičiuos, kiek didžiulių klaidų buvo padaryta, kai valdžioje buvo konservatoriai - SGD terminalas, brangios paskolos, pusvelčiui atiduota Mažeikių naftos gamykla?
„Sandoris, kuris buvo padarytas dėl suskystintųjų dujų terminalo, yra ir žalingas, ir net piktybiškas mūsų valstybei“, - dėstė ir Seimo narys Petras Gražulis.
Protingai pasielgė Lenkija. Ji pasistatė stacionarų dujų terminalą Svinoustjėje. Jis dvigubai galingesnis nei Klaipėdos SGD. Terminalas pačiai Lenkijai kainavo apie 300 mln. eurų, nes likusią dalį dengė ES. Lietuva vien už Klaipėdos SGD laivą sumokės per 700 mln. eurų.
Lietuvoje iš viso padaryta didžiulė klaida, kad SGD terminalas įrengtas tolimiausioje uosto vietoje. Taip SGD terminalų niekas nestato. Jie dažniausiai yra uostų išorėse, kaip Svinoustjėje. Didelė žala padaryta po 2009 metų politiniais sprendimais nustumiant išorinį uostą į Būtingę, kur jo pastatyti neįmanoma. Jei to nebūtų padaryta šiandien gal jau būtume turėję ir išorinį uostą ties Melnrage su stacionariu regioniniu SGD terminalu, kurio statybai ES greičiausiai taip pat būtų skyrusi pinigų.
Abejonės, pagyros ir gynyba
Nuo 2009 m. Klaipėdos valstybinio jūrų uosto generaliniu direktoriumi tapęs Seimo narys Eugenijus Gentvilas gynė A.Kubiliaus Vyriausybę dėl Klaipėdos SGD klaidų. Jo nuomone, A.Kubilius labai daug padarė, kad atsirastų Klaipėdos SGD - Lietuvos nepriklausomybės garantas.
Šiandien pats E.Gentvilas abejoja Klaipėdos SGD būtinybe.
„Dujų vartojimas Lietuvoje krenta žemyn. Mes nežinome „Achemos“ ateities, mes nežinome, kaip bus su Kaliningrado suskystintų gamtinių dujų terminalu. Mes žinome, kad aktyvėja į Europą importuojamų amerikietiškų suskystintų gamtinių dujų dalis mūsų rinkoje. Mes žinome, kad didėja renovacijos tempai ir tai mažins dujų poreikius. Mes žinome, kad atsiranda dujotiekio jungtis su Lenkija“, - dėstė E.Gentvilas.
Jis siūlė sprendimą dėl dujų terminalo išpirkimo priimti tik artėjant jo 10 metų nuomos pabaigos laikotarpiui 2024 metais.
Ar tai reiškia, kad E.Gentvilas, kuris stovėjo prie Klaipėdos SGD terminalo statybos ištakų, lyg ir suprato, kad už valstybės pinigus pastatė objektą, kurio nereikės? Tokiu atveju A.Kubiliaus parašas dėl brangios Klaipėdos SGD terminalo laivo nuomos sutarties atrodo dar klaikiau.
Jo bendrapartietis Jurgis Razma ėmėsi ginti A.Kubilių.
„Vyriausybė tik priėmė strateginį sprendimą, o nuomos sutartį pasirašė ir nuomos konkursą surengė Rokas Masiulis, jo vadovaujama „Klaipėdos nafta“. Aš manau, kad jis turbūt viską gerai padarė, jei yra kviečiamas ministru dirbti net į dvi Vyriausybes“, - svarstė J.Razma.
Seimo narys P.Gražulis linkęs manyti, kad Prezidentė Dalia Grybauskaitė R.Masiulį į įvairias Vyriausybes siūliusi todėl, kad jis užtušuotų kai kurias savo klaidas.
J.Razma atvirkščiai vertino R.Masiulį kaip kompetentingą asmenį, teigdamas, jog „nėra Lietuvos istorijoje kito asmens, kuris būtų tapęs dviejų Vyriausybių ministru“.
„Sutartis dėl Klaipėdos SGD yra gera ir mes būsime pirmi nuomininkai, kurie išsipirksime terminalą. Nė vienai šaliai tai nėra pavykę padaryti. Galime didžiuotis, kad tai yra pripažinimas mūsų kompetencijų, kad mes pajėgiame tą laivą valdyti ir, manau, pajėgsime komerciškai jį teisingai naudoti“, - svarstė J.Razma.
Buvęs premjeras nemato klaidų
Dar vienas konservatorius Arvydas Anušauskas nuopelnus už Klaipėdos SGD linkęs perleisti ir Algirdo Butkevičiaus vadovaujamai Vyriausybei.
Tikrąjį Klaipėdos SGD terminalo žalos ar naudos mąstą istorija įvertins po 5-6 metų. Yra didelė tikimybė, jog bus pasakyta, kad terminalas buvo klaida. O gal ir ne? Gal „Klaipėdos naftai“ pavyks įrodyti, kad terminalas buvo reikalingas? Jis Lietuvoje sukūrė naują tiek dujų eksporto, tiek laivų, tiek kitų vartotojų aprūpinimo verslą.
Apie Klaipėdos SGD terminalo naudą vis dar linkęs kalbėti ir Algirdas Butkevičius.
„Kas atsimena, kokia dujų kaina buvo taikoma Lietuvai prieš užsakant laivą? 500 dolerių už 1 tūkst. kub. metrų. Kai vyko derybos su „Gazpromu“, mums reikėjo per trumpą laiką įgyvendinti tris projektus - dujotiekio sujungimo, išgilinimo, kad laivas galėtų įplaukti, ir terminalo statybą“, - prisiminė A.Butkevičius.
Anot jo, Europos energetikų sąjunga įvertino tai, kaip didžiausią pažangą visoje Europoje, kai Lietuva tapo energetiškai nepriklausoma valstybe.
Kita neabejotina to terminalo statybos nauda yra uoste įrengtas naujas 600 metrų ilgio laivų apsisukimo ratas. Jis dabar naudojamas ir į Klaipėdos uostą plaukiantiems didiesiems konteineriniams laivams apsukti.
„Buvo trukdoma iš išorės, kad terminalas nebūtų pastatytas laiku. „Gazpromo“ vadovai man tiesiai į akis pasakė, kad žino už kokią kainą pirksime dujas, kai atidarysime terminalą. Jų kaina iš karto kaina sumažėjo 30 proc. Jeigu neturėtume terminalo, nežinau, kokia kaina šiandien Lietuvai būtų tiekiamos dujos“, - dėstė A.Butkevičius.
Jo teigimu, tuo metu, kai buvo statomas Klaipėdos SGD, pasaulyje buvo didžiulis išdujinimo laivų trūkumas, konkurencija, todėl ir tokia kaina gavosi.
Kokia bus Klaipėdos SGD ateitis, priklausys nuo jo veiklos. Anot A.Butkevičiaus, „Klaipėdos nafta“ per jungtį su Lenkija į rytinę jos dalį galėtų tiekti dujas. Klaipėdos SGD ateitis būtų labiau šviesi, jei ES jį pripažintų regioniniu terminalu.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vilkikai prie Šalčininkų punkto nuo penktadienio turi laukti kitoje vietoje3
Vilkikai, važiuojantys per Šalčininkų pasienio postą ir laukiantys kelkraštyje bei keliantys riziką eismo saugumui, nuo penktadienio nukreipiami laukti į kitą, mažiau judrų kelią. ...
-
Bankų pelnas vėl viršijo rekordus ir tai dar – ne pabaiga?14
Bankų pelnas šiemet – beveik 1 mlrd. eurų. Tai yra du kartus daugiau nei 2022-aisiais. Beje, tiek pelno bankai uždirbo jau atskaičius laikinąjį solidarumo įnašą į šalies biudžetą. Bendra sumokėta suma perkopė 250 mln. eu...
-
KT vertins, ar kailinių žvėrelių verslo draudimas neprieštarauja Konstitucijai6
Konstitucinis Teismas (KT) ėmėsi svarstyti, ar parlamento įteisintas kailinių žvėrelių verslo draudimas atitinka pagrindinį šalies įstatymą. ...
-
Už šūkį „šlovė Ukrainai“ – išpuoliai prieš lietuvius užsienio kurortuose
Lietuvių turistų atostogas svetur vis dažniau apkartina netikėti susidūrimai su ten pat ilsėtis atvykstančiais rusais. Užtenka pasakyti „šlovė Ukrainai“ ir dūžta lėkštės, į poilsiautojus skraido stiklinės. Tokį i&scaro...
-
Elektromobilių vairuotojus Kaune pasitinka pokyčiai: atsiskaitymas už įkrovimą – mobiliąja programėle6
Kauno mieste 23 elektromobilių įkrovos stoteles įrengusi savivaldybės administracija, reaguodama į elektros kainų svyravimus ir piktnaudžiavimo atvejus, imasi neišvengiamo sprendimo. Nuo balandžio 22 d. (pirmadienio) pradeda veikti apmokėjimo s...
-
Lietuvos specialistai nuskenavo Bučos ir Borodyankos teritorijas Ukrainoje: buvo apgadinti dronai
Statybos sektoriaus vystymo agentūra (SSVA) baigė karo suniokotų Bučos ir Borodyankos teritorijų Ukrainoje fotografavimą dronais, kad vėliau galėtų būti sukurtas 3D miestų planavimo įrankis. ...
-
A. Mazuronis prognozuoja, kad šios kadencijos Seimas nepadidins mokesčių dėl gynybos4
Opozicinės Darbo partijos lyderis Andrius Mazuronis sako, kad šiemet kadenciją baigiantis Seimas nepadidins mokesčių dėl gynybos, o pastaraisiais mėnesiais vykusios diskusijos buvo skirtos imituoti sprendimų paiešką. ...
-
M. Lingė: maitinimo sektoriuje bankrotų mažėja, įdarbinama vis daugiau žmonių3
Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas konservatorius Mindaugas Lingė sako, kad įdarbinimai maitinimo sektoriuje auga, bankrotų mažėja, daugėja pradedančių veiklą įmonių, tuo metu Ugdymo ir gydymo įstaigų maisto gamintojų asociacijos va...
-
Maitinimo sektoriaus atstovų protestas prie Vyriausybės: prašo grąžinti lengvatinį PVM tarifą9
Apie 100 protestuotojų – maitinimo sektoriaus atstovų – prie Vyriausybės rūmų Vilniuje penktadienį surengtame mitinge reikalauja grąžinti iki šių metų galiojusį lengvatinį 9 proc. pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tarifą. ...
-
Seimas spręs, ar verslui lengvinti ginklų dalių gamybą2
Seimas spręs, kokiais atvejais ginklų dalių gamybą įtraukti į nelicencijuojamų veiklų sąrašą. ...