- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Sprendimas: dabartiniai uosto vartai ir po pertvarkymo išliks tokie patys, tik kiek paaukštės.
-
Vizija: pagal brangiąją alternatyvą planuota pietinius molus perstatyti ir jūroje įrengti „plunksnas”.
-
Realus: pasirinktas šis pigesnis uosto vartų pertvarkymo variantas su raudona linija, kuri rodo naują laivų plaukimo ašį.
Uoste nereikės atlikti itin brangių uosto vartų perkėlimo darbų apie kuriuos ilgą laiką buvo kalbama.
Sutaupys net 150 milijonų
„Man buvo siurprizas, kai modeliuojant laivybą Klaipėdos uosto įplaukos vartuose buvo nustatyta, kad nekeičiant dabartinių vartų konfigūracijos galima pasiekti puikių rezultatų“, - teigė Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos vadovas Arvydas Vaitkus.
Lietuvos aukštojoje jūreivystės mokykloje atliktas modeliavimas ir locmanų bandymai įvedant laivus leis Uosto direkcijai sutaupyti apie 150 mln. eurų.
Uosto taryboje jau pasirinktas sprendimas rekonstruoti uosto vartus už maždaug 42 mln. eurų. Iš jų didžiausią sumą (apie 36 mln. eurų) tektų skirti pietiniam molui ir apie 6 mln. eurų šiauriniam.
Alternatyva buvo už maždaug 192 mln. eurų perstatyti pietinį molą „perstumiant“ jį tolyn į jūrą link Kuršių nerijos. Tam būtų reikėję atlikti sudėtingus derinimo ir poveikio aplinkai vertinimus, pastatyti naują ir išardyti senąjį molą. Statyba būtų trukusi apie 4 metus. Jai gauti ES paramą nebūtų įmanoma, nes nepavyktų jos laiku panaudoti.
Pertvarkant vartus pagal pigesnį modelį, nekeičiant jų konfigūracijos, pavyks išvengti galimų apribojimų, nereikės atlikti poveikio aplinkai vertinimo. Statyba galėtų prasidėti pakankamai greitai. Tam jau netgi rezervuoti ES paramos pinigai.
„Uosto vartų pertvarkymas bus teisingas, nes kaip suprantu jam galima gauti ES paramą. Pasirinkimo alternatyvos buvo – statyti kukliai už ES pinigus arba prabangiai už savus“, - pastebėjo Klaipėdos miesto meras Vytautas Grubliauskas.
Molai paaukštės
Uosto direkcijos pasiūlytam variantui pasirinkti pigesnį molų pertvarkymo variantą prieštaraujančių nebuvo.
Techniškai tie variantai ir jų įgyvendinimas skyrėsi smarkiai, o rezultatas – ne itin. Pertvarkant dabartinį molą jis būtų sutvirtintas, pagal visą perimetrą, o taip pat tolyn iki pasieniečių laivų bazės įrengta povandeninė atraminė Kuršių nerijos kranto tvirtinimo sienutė.
Tiek pietinis tiek šiaurinis molai būtų paaukštinti iki 6 metrų, kad tinkamai laužtų bangą ir ji per audras nesiristų į laivybos kanalą.
A.Vaitkus pažadėjo, kad pertvarkant molus bus išsaugoti klaipėdiečių taip mėgstami pasivaikščiojimo takai ant molų.
Meras V.Grubliauskas pastebėjo, kad viename iš uosto molų pertvarkymo variantų už uosto vartų jūroje buvo numatyti papildomi molai, vadinamos plunksnos, kurios galbūt saugotų pajūrio krantus nuo išplovimo. A.Vaitkus akcentavo, kad „plunksnos“ pertvarkant uosto vartus pagal pigesnį variantą nebus įrenginėjamos.
Nėra įrodymų, kad tos „plunksnos“ saugotų krantus. Jų plovimas suintensyvėjo todėl, kad dėl visuotinio klimato atšilimo jau apie 15 centimetrų Baltijoje yra pakilęs vidutinis vandens lygis. Kaip saugoti krantus nuo išplovimo galėtų būti kalbama Vyriausybės sudarytoje išorinio uosto vystymo komisijoje.
Beje, dabartiniai molų pertvarkymai ateityje visiškai nekenktų išorinio uosto statybai, o organiškai su juo susilietų. Anot A.Vaitkaus, jei būtų buvę pasirinkti kiti uosto molų pertvarkymo variantai, ateityje būtų tekę dalį pastatytų molų griauti. Vertinta, kad to kaina būtų apie 20 mln. eurų.
Įplauks laivai gigantai
Esminis klausimas, kaip pigus variantas veiks laivybą dėl ko dabartiniai molai ir turi būti iš esmės pertvarkomi.
Uosto kapitonas Adomas Alekna teigė, kad pagal visus variantus laivybos kanalas po gilinimo iki 17 metrų bus 250 metrų pločio. Preliminariai jo galės plaukti laivai iki 15,2 metrų gramzdos, Tai yra didžiausia gramzda su kokia laivai gali įplaukti į Baltijos jūrą per Danijos sąsiaurius.
Pagal pasirinktą alternatyvą, kai nebūtų perstatomi molai, kanalo plotis ties molo galvutėmis būtų 184 metrai. Pagal brangiąją alternatyvą tas plotis būtų 230 metrų.
184 metrų laivybos kanalo plotis ties molų galvutėmis leisti į uostą priimti bet kokio dydžio laivą. Ateityje numatyta papildomai sutvirtinus vidinę pietinio molo dalį, kas kainuotų dar apie 25 mln. eurų, laivybos kanalą paplatinti dar 30 metrų. To reikėtų ne dėl neva per siauro laivybos kanalo, o dėl to, kad laivus būtų galima atitraukti toliau nuo Klaipėdos naftos krantinių.
Esminis dalykas pertvarkant vartus yra tai, kad būtina pasukti laivų įplaukimo per vartus posūkio kampą. Pagal pigiąją alternatyvą jis būtų pasuktas 11 laipsnių, pagal brangiąją - 18 laipsnių.
Anot A.Aleknos, bandymai naujo modelio uosto vartuose vedant iki 397 m ilgio konteinervežius, 327 m ilgio balkerius ir 285 m ilgio tanklaivius parodė, kad 11 laipsnių posūkio pilnai pakanka.
Tokio ilgio laivai būtų didžiausi, kurie gali atplaukti į Baltijos jūrą. Jie gali gabenti apie 150 tūkst. tonų krovinių.
Vartų pertvarkymas taip pat leistų dabar uoste esantį vidutinį 99 parų per metus laivų eismo ribojimą sumažinti iki 38 parų.
Esminis brangiosios alternatyvos pliusas būtų buvęs tai, kad, vos įplaukus per uosto vartus, būtų galima įrengti apsisukimo ratą. Dabar, o ateityje ir pagal pasirinktą pigųjį variantą, tanklaiviai atplaukiantys prie naftos krantinių toliau turės plaukti apsisukti gilyn į uostą ties KLASCO krantinėmis. Iš esmės tai nėra kažkas tokio blogo – tik tai, kad tanklaivių įplaukimas į uostą trunka šiek tiek ilgiau.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Prezidentas nepalaiko siūlymo gynybą finansuoti iš savivaldybėms tenkančios GPM dalies1
Prezidentas Gitanas Nausėda sako nepalaikantis Laisvės partijos siūlymo dalį papildomų lėšų gynybai surinkti perskirstant savivaldybėms tenkančią gyventojų pajamų mokesčio (GPM) dalį. ...
-
I. Vėgėlės šeimos valdoma „Vilpra“ galimai apeidinėjo sankcijas Rusijai ir Baltarusijai8
Kandidato į prezidentus Igno Vėgėlės šeimos kontroliuojama šildymo sistemų prekybos ir įrengimo grupė „Vilpra“ į Kirgiziją eksportuodama kondicionierius galimai apeidinėjo Europos Sąjungos (ES) sankcijas Rusijai ir Baltarus...
-
Lojalumo pokyčiai darbo rinkoje: į jaunų žmonių išėjimą reikia žiūrėti pozityviai2
Darbo rinkoje keičiasi ne tik tendencijos, bet ir vertybės. Viena iš jų – lojalumas. Apie tai, ar dabartinei darbuotojų kartai lojalumas išlieka vertybe, LNK reportaže pasakojo gydytojas psichoterapeutas Dainius Jakučionis. ...
-
Vyriausybė pritarė siūlymui būtiniausių bankų paslaugų krepšelio kainą susieti su MMA6
Vyriausybė trečiadienį pritarė Finansų ministerijos ir Lietuvos banko (LB) siūlymui būtiniausių bankų paslaugų krepšelio gyventojams ir smulkiam verslui kainą susieti su minimalia mėnesio alga (MMA), ją perskaičiuojant kas trejus metus. ...
-
Liberalai „laisviečius“ kaltina įžūlumu, tarsis dėl savo siūlymo gynybos finansavimui6
Vienas valdančiųjų liberalų lyderių Eugenijus Gentvilas trečiadienį įžūliu pavadino koalicijos partnerių „laisviečių“ siūlymą dėl būdų padidinti gynybos finansavimą, bandys formuluoti savo iniciatyvą. ...
-
Pieno supirkimo kaina Lietuvoje per metus augo dešimtadaliu2
Vidutinė natūralaus pieno supirkimo kaina kovą siekė 42,31 cento už kilogramą ir buvo 10,8 proc. didesnė nei pernai tuo pat metu. Lyginant su vasariu, supirkimo kaina kilo 0,3 proc. ...
-
Lietuvos bankas: Lietuvos auksas pernai pabrango 9 proc.3
Lietuvos aukso atsargų rinkos vertė, nepaisant susilpnėjusio JAV dolerio euro atžvilgiu, pernai išaugo 9 proc. iki 355 mln. eurų, sako Lietuvos banko (LB) atstovas. ...
-
„Laisviečiai“ gynybą finansuoti siūlo iš savivaldybių GPM, akcizų, didesnio pelno mokesčio6
Laisvės partija trečiadienį paskelbė, kad surinkti reikiamas papildomas lėšas krašto apsaugai siūlo perskirstant savivaldybėms šiuo metu tenkančią gyventojų pajamų mokesčio (GPM) dalį, didinant akcizus ir vienu procentiniu pun...
-
„Investuok Lietuvoje“: Lietuvos konkurencingumas patiria iššūkių, yra mažesnis nei regione
Lietuvos ekonomikos konkurencingumas patiria iššūkių bei mažėja regione, teigia užsienio investicijų skatinimo agentūra „Investuok Lietuvoje“. ...
-
I. Žilienė: elektros tinklų sujungimas kainuos apie 270 mln. eurų, įtaka tarifui bus maža2
Šiaurės vakarų ir rytų elektros perdavimo tinklų sujungimo projekto, kurį siekiama pripažinti ypatingos valstybinės svarbos, įgyvendinimas kainuos apie 270 mln. eurų, sako energetikos viceministrė Inga Žilienė. ...