- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuvos jūrų laivininkystės valstybės dalies akcijų perdavimas „Lietuvos geležinkelių“ bendrovei sukėlė tam tikrų minčių.
Laivybos holdingai
Pasaulyje egzistuoja dar įvairesni laivų valdymo vienetai. Lietuvos atvejis, kai laivininkystės bendrovės akcijos „pakabinamos“ ant kitos bendrovės – ekonomiškai stiprios, nėra blogas variantas.
Bene blogiausias valdymo principas, kai viena bendrovė valdo vieną laivą. O tas vieno laivo bendroves valdo kažkoks savininkas – holdingo šeimininkas. Holdingas per atskiras bendroves gali valdyti dešimtis laivų.
Kaip įprasta vieno laivo bendrovės dažniausiai būna registruotos pigių vėliavų šalių, kaip Panama, Malta ar Liberija registruose. Tokių atvejų pasaulyje begalės. Dėl tokio valdymo dažniausiai kenčia laivų įgulos.
Vieno laivo bendrovėse laivai įprastai dirba už mažus frachtus. Tokiu atveju taupoma ant laivų techninės būklės, įgulos atlyginimų ir jos keitimų. Įprastai vieno laivo bendroves lydi didesni ar mažesni įsiskolinimai pirmiausiai įgulai, po to remonto ir tiekimo bendrovėms. Mūsų dienomis, kai laivų frachtai natūraliai tapo itin maži vieno laivo bendrovės yra gera apsauga nuo viso laivyno arešto laiku negrąžinant skolų.
Be maisto ir vandens...
Vieno laivo bendrovių laivai dažniausiai yra tie, kuriuos savininkai lengvai pameta uostuose, kai tik iškyla problemos dėl jų. Vieno laivo ir vienos bendrovės žlugimas tokiu atveju tarsi ir nėra didelis nuostolis, kai dar lieka dešimtys laivų ir bendrovių.
Dažnai vienos bendrovės laivai pametami kartu su įgulomis. Paskui įgulas jau tempiasi kelių mėnesių skolų uodegos.
Svetimame uoste laivas su įgulos nariais dažniausiai paliekamas be kuro, maisto, vandens, ryšio priemonių, galimybės grįžti į namus. Jūrininkai tarsi įkalinami laivuose ilgam laukimui vis tikintis, kad pavyks atgauti pinigus.
Tokių atvejų yra buvę ir Klaipėdos uoste. Dėl paliktų laivų ilgai vyksta teisiniai ginčai, nes už juos nėra kam mokėti. Formaliai laivai turi savininkus, bet sugaudyti vieno laivo savininkus, kurie vengia atsakomybės, dažniausiai būna neįmanoma.
Pinigų dalybos
Bandant parduoti pamestus laivus dažniausiai atsiranda ir bankai, kuriems, kaip taisyklė, laivų savininkai būna skolingi. Prasideda grumtynės, kas pirmiau gaus pinigus už parduotą laivą, nes visiems atlyginti, laivų pardavimų sumos dažniausiai neužtenka.
Pasaulio jūrinė bendruomenė dar nesurado patikimo būdo, kaip elgtis su dažniausiai nepatikimomis vieno laivo bendrovėmis.
Dažniausiai kovojami jau su tokių bendrovių sukeltomis pasekmėmis – tarptautinės transporto darbuotojų organizacijos ar atskiros labdaringos organizacijos stengiasi padėti į nepatogią padėtį patekusiems savininkų pamestų laivų įgulų nariams.
Žvelgdami į tai, kas vyksta su Lietuvos jūrų laivininkyste, galime viltis, kad jos neištiks vieno laivo bendrovės likimas. Valstybės institucijos ieško išeities ir perduoti laivininkystės akcijas stipriai transporto bendrovei, kaip Lietuvos geležinkeliai geresnė išeitis nei išdraskyti laivininkystę ir išmėtyti laivus.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Dėl gaisro Kretingoje galima oro tarša bei draudžiamas automobilių eismas Klaipėdos gatvėje2
Dėl kilusio gaisro UAB „Imedeksa“ Kretingoje, galima oro tarša bei draudžiamas automobilių eismas Klaipėdos gatvėje. Apie tai savo feisbuko paskyroje paskelbė Kretingos rajono meras Antanas Kalnius. ...
-
Būna ir taip: gandras jau kelis pavasarius mėgina susisukti lizdą ant „Laisvės“ paminklo4
Švėkšnos „Saulės“ gimnazijos kieme stovintis „Laisvės“ paminklas taip patiko vienam gandrui iš Švėkšnos, kad jis jau kelis pavasarius mėgina susisukti lizdą ant šio paminklo. Tačiau vieti...
-
Netoli Kaštonų gatvės gyventojai vis veisia šiukšlynus3
Netoli Kaštonų gatvės atsirado savavališkas sąvartynas, tarp šiukšlių – senos padangos ir net sofa. Atokesnėse vietose tyčia paliktas atliekas pareigingi gyventojai surenka patys, tačiau norint pašalinti stambias...
-
Klaipėdoje kruizinis laivas pasitiktas sningant1
Šių metų pirmąjį keleivinį laivą su prancūzų turistais Klaipėda pasitiko žiemiškai. Šiemet į mūsų uostą planuoja atvykti 53 kruiziniai laineriai – daugiau nei pernai, ketinama sulaukti iki 70 tūkst. turistų. Sugrįžt...
-
Kas balsuos referendume?9
Jau dabar prognozuojama, kad balsuojant referendume dėl dvigubos pilietybės gali būti pasiektas antirekordas. Rinkėjai nepatenkinti ne tik informacijos stoka šiuo klausimu, bet ir neregėtu prezidento rinkiminės kampanijos vangumu. Žmonės pasigen...
-
Uostamiestyje – akibrokštas: merginą nustebino pardavėjos pasiūlymas14
Kai kuriuose prekybos centruose aptarnavimas verčia linkėti permainų. Esą kai kurie parduotuvių darbuotojai su klientais bendrauja ne itin supratingai. Viename prekybos centre apsilankiusią klaipėdietę nustebino pardavėjos elgesys. Merginai papra&scar...
-
Intriga darže – kažkas užkasinėja margučius?5
Viena sodininkė sunerimo, kai kelerius metus iš eilės savo darže panašiu metu pradėjo rasti po užkastą velykinį kiaušinį. Margučius kažkas vis užkasa skirtingose sklypo vietose. Daržininkė klausė – gal kas nors jai link...
-
Tarp daugiabučių Debreceno kvartale – nemalonus vaizdelis9
Debreceno kvartale tarp daugiabučių namų esančioje žalioje pievoje – dar vienas šiukšlynas. Įvairias buitines atliekas iš perpildytų šiukšlių konteinerių veikiausiai išnešioja sparnuočiai, o kart...
-
Metai po inauguracijos: Klaipėdos meras sudėliojo taškus48
Po inauguracijos praėjus lygiai metams, Klaipėdos meras Arvydas Vaitkus neslepia, kad per pirmuosius metus einant šias pareigas buvo visko – daug nuveikta miesto ir miestiečių labui, tačiau kai kurių projektų dėl jų neracionalumo teko ats...
-
Pamario prakeiksmas: žuvininkystės ūkiai nebeapsigina nuo kormoranų18
Kormoranai – pamario prakeiksmas. Žuvininkystės ūkis Kintuose nebeišmano, kaip atremti šių paukščių atakas. Kormoranai būriais puola į tvenkinius ir gvelbia ten auginamą žuvį, ypač mėgsta karpius. Žuvininkai sako i&scar...